Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1101380
Beste allemaal,

Ben net nieuw hier op dit forum en heb me zojuist voorgesteld op de daarvoor bestemde plek. Ben momenteel veel aan het lezen en het valt me op dat regelmatig terugkerende blaasontsteking een even regelmatig terugkerend item op deze lijst is. Ik heb zelf ook een kater die behoorlijk gevoelig is voor blaasontsteking. Waarschijnlijk is de achterliggende oorzaak daarvan stress. Mijn kater, Chichi, is in mei 2001 geboren op een boerderij uit een nest van vier. Na een week had de moeder er genoeg van en heeft het hele nest aan de voeten van de boerin gelegd met de boodschap: "ik ga de hort op, zorg jij er maar voor". De boerin heeft het nest bij andere zogende moeders onder kunnen brengen, maar na zes weken moesten ze weg. Toen is Chichi met zijn broertje bij mij gekomen. Zes weken is natuurlijk veel te vroeg, dat hoef ik jullie niet te vertellen. Het zijn dus beide gevoelige katten. In maart 2003 ben ik verhuisd van een beschermde flat naar een rijtjeshuis met een tuin. De twee jongens moesten zich invechten in de buurt. Dat hebben ze fantastisch gedaan, maar heeft Chichi wel het een en ander aan stress opgeleverd. In oktober 2004 was hij verstopt. Struviet. Het hele gedoe meegemaakt, ontstopt, SD-dieet, CD-dieet etc. Ik had geen zin in een telkens terugkerende blaasontsteking. Weet uit eigen ervaring hoe snel dat weer kan gebeuren. Heb vroeger als kind bijna een chronische blaasontsteking gehad. Had ze om de haverklap. Mijn moeder heeft een Indische achtergrond en heeft mij als kind Kumis Kucing thee te drinken gegeven. Daardoor heb ik geen chronische blaasontsteking gekregen. In Indische kringen is het middel wel bekend, in Hollandse kringen veel minder.

De verstopping van Chichi ging gepaard met een hevige blaasontsteking, die twee weken later nog eens een keer terugkwam, met weer bloed in de urine. Wel gewoon de kuren gevolgd van de DA, maar daarna direct overgegaan op Kumis Kucing. Eerst de thee geprobeerd, maar die kreeg ik er niet in. Vervolgens heb ik gezocht of het in homeopatische druppels te verkrijgen was en die had ik al snel gevonden. De Latijnse naam is Orthosiphon en de firma Zonnegoud verkoopt de tinctuur van hiervan. Sinds die onrustige herfst van 2004 is Chichi aan de Orthosiphondruppels. Hij weegt ongeveer 4 kilo. Eerst kreeg hij maandenlang twee keer per dag 3/4 druppels aangelengd met een beetje water in en injectiespuit in de bek gespoten. Na een jaar of twee ben ik overgegaan op 2 x 2 druppels per dag, een soort onderhoudsmodulen. Tot nu toe heeft hij de blaasontsteking 1x teruggehad, een paar maanden geleden. Ik kan de druppels hier krijgen bij een superdrogist in Haarlem, die ook via Internet verkoopt. Weet niet of ik dat hier op dit forum mag noemen, maar als mensen geìnteresseerd zijn, moeten ze me maar een PB sturen.
Waakzaamheid blijft geboden met een kat met die aanleg (zeker als het een kater is), maar ik heb tot nu toe wel goede resultaten.

Nog even een anekdote uit mijn jeugd. Wij hadden een huisarts die niet zo in die materie geloofde, maar mijn moeder met haar Indische achtergrond wel in haar waarde liet in dat soort zaken. Op een gegeven moment kreeg zij een telefoontje van hem om te vragen waar zij de kruiden kocht. Hij wilde het een patient aanraden die ook geplaagd werd door een telkens terugkerende blaasontsteking, nadat hij de resultaten bij mij had gezien.

Hartelijke groet, Jeanine
#1102421
Hallo Allemaal,

Leuk dat de tip misschien bruikbaar is. Hierbij het aders waar ik het spul haal, maar Marga heeft gelijk, op internet is er veel over te vinden.

Ik haal de spullen bij Van der Pigge in Haarlem. Dat is een drogist die daar al jaren zit en in Haarlem en omstreken mag ik wel zeggen beroemd is. Iedereen in de regio kent Van der Pigge. Ze hebben een website: http://www.vanderpigge.nl/ maar ik zie daar net dat de online shop even niet functioneert. Waarschijnlijk sturen ze wel bestellingen op, want op de online shop staat wel een telefoonnummer. Omdat ik er naartoe kan fietsen, ben ik van die service niet zo goed op de hoogte. Ze hebben niet alleen een uitgebreid assortiment voor mensen, maar ook voor dieren. Veel producten van De Groene Os maar ook van andere merken. Ik test op dit moment de site even, maar merk dat die niet goed werkt. Dat is jammer, maar misschien zijn ze met onderhoud bezig. Voor diegenen die wat willen bestellen, hier hun telefoonnummer 023-5312454.

Hartelijke groet, Jeanine
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door