Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1075904
Kruimel schreef: Goeie tips van Sanne!

Ik heb bij Kruimel dwangevoerd met Hills A/B in eerste instantie, idd verdunnen en met zo'n spuit. Nou is Kruimel een ieniemienie katje en ze was ook nog eens doodziek maar de spuittroep landde overal behalve in haar maag, en wat ze binnenkreeg schoot nog eens in haar longen ook  :-*  :P misschien ben ik er gewoon niet zo handig in, kweenie.
Ik heb gehakt gekocht, Kruimel op schoot in de houdgreep, piepklein balletje gehakt in een hand, bekje openduwen met andere hand, gehakt erin, bek dicht en wachten totdat ze geslikt had. En dat tig keer per dag zoveel als ik er in kreeg. Met Karel dezelfde procedure gevolgd, was alleen wel wat linker want die bijt en mept wild van zich af, maar het lukte zo wel. Het spuitje heb ik verder alleen voor water gebruikt, dat leek me handiger ivm mogelijke longontsteking door Hills in de longen.
Ik heb idd ook geprobeerd om ze zelf weer aan het eten te krijgen met hele lekkere dingetjes maar als ze zo ziek zijn dan lukt dat meestal niet. Kruimel heb ik een paar weken moeten voeren voordat ze zelf weer aan het eten ging; met Karel ging het wat sneller.

En ooit had kater Pepijn nierfalen, en die was zover heen dat ook dwangvoeren niet meer ging  :'( het water uit het spuitje liet hij weer uit z'n bekkie lopen, hij wilde niet meer slikken, gehakt was al helemaal geen optie meer. Hij is na 4 dagen overleden  :'(
Zo heb'k het ook aangepakt met Folle.
Maar Folle is zo geen reuze Main Coon  :-\
Hoe gaat't nu met TC?
#1075915
sylvi@ schreef:Is de bandit misschien van andere datum/productie dan je de dagen/weken ervoor gaf? Ik heb het namelijk ook gehad met mijn nier kat, weigerde ineens te eten en was ook vrij snel behoorlijk ziek zonder aanwijsbare reden, bibi van een andere datum at ze daarna wel weer, maar die bewuste datum dus niet, dus voor haar was er duidelijk iets mee (terwijl mijn andere 2 katten het prima aten).
Ervan uitgaand dat wat in een doosje zit bakjes bevat van dezelfde productie datum, ga ik er van uit dat het uit dezelfde serie is.

Overigens heb ik het met Franny onze toenmalige nierpatiente ook gehad. Geen idee wat de reden was.
Toen bestond er nog geen nierdieet en zij at CB lam en opeens moest ze het niet meer. Na enorm getob om haar eerst weer aan het eten te krijgen, heb ik haar later weer terug gekregen op de CB.
Zij zat echter 's nachts altijd apart met haar eten, de rest at toen nog brokken, dus met haar merkte ik het direct.
Nu eten ze allemaal nierdieet, dus dan heb je zoiets later door.

TC wil nu zelf de Bandit niet meer eten, maar spuugt het niet uit als ik het over de tong wip. Als hij het echt niet meer lust, dan zou ik het ook niet naar binnen krijgen, nu laat hij het met wat tegenzin (dus zonder echt tegen te stribbelen) wel toe.

Ik hoop maar dat de ernstige ontsteking de oorzaak van dit alles is en dat zodra de antibiotica + ontstekingsremmers zijn werk gaat doen, de eetlust ook meer terug komt en de nierwaardes meer normaliseren.

Vanmiddag om 14.45 uur ga ik weer naar de DA met hem voor een volgende injectie.
#1075918
Het klinkt alsof het weer beter gaat!

Met nierproblemen is veeeeel vocht binnenkrijgen het alles belangrijkste. Dus voer extra aanlengen met water of kattenmelk ofzo is heel goed. En misschien gaat het dan ook gemakkelijker naar binnen.

Mocht hij om wat voor reden dan ook een terugval hebben en echt niet willen eten. Misschien kan hij dan geholpen worden door een medicijn tegen misselijkheid? (Bestaat dat eigenlijk voor katten?) Toen ik zelf in het ziekenhuislag met een nierbekkenontsteking hebben ze me 2 keer zo een medicijn moeten geven. Ik had al een 3 dagen niets meer binnengehouden. Na de eerste spuit heb ik nog een keer overgegeven. Na de tweede dronk ik weer vruchtensapjes en die middag later at ik crackertjes etc. Dat heeft me er toen echt doorheen geholpen.


Heel veel beterschap voor de reuze kater! En veel succes in hem beter dokteren. :)
#1075929
Hekate schreef:Mocht hij om wat voor reden dan ook een terugval hebben en echt niet willen eten. Misschien kan hij dan geholpen worden door een medicijn tegen misselijkheid? (Bestaat dat eigenlijk voor katten?)
Voor katten bestaat er inderdaad een medicijn tegen misselijkheid en ik vind het een wondermiddel, het heet Primperid.
Ik had hem hier woensdag echter al 2x medicatie van gegeven en normaal moet het dan wel aanslaan.

Ik denk meer dat het probleem er in zit dat hij al langer niet gegeten heeft en er dus geen zin/trek in heeft.
Wat Sylvia ook aangeeft: de slikreflex gaande houden, ik denk dat dat is wat er speelt en daarnaast was hij te ziek om trek te hebben.

Dat blikje vis daar zullen wel geur en smaakstoffen in zitten die natuurlijk niet in Bandit zitten.
Overigens was hij dol op die Bandit, vanaf het eerste moment dat hij het proefde.

Het lastige met katten en honden is dat de katten boven eten en daar heb je dus minder zicht op, maar zo kunnen de honden er niet bij komen en kunnen ze rustig eten.
Dan heb je het dus later door als er een is die niet of nauwelijks eet.
#1075933
Borke schreef: Voor katten bestaat er inderdaad een medicijn tegen misselijkheid en ik vind het een wondermiddel, het heet Primperid.
Ik had hem hier woensdag echter al 2x medicatie van gegeven en normaal moet het dan wel aanslaan.

[..]

Het lastige met katten en honden is dat de katten boven eten en daar heb je dus minder zicht op, maar zo kunnen de honden er niet bij komen en kunnen ze rustig eten.
Dan heb je het dus later door als er een is die niet of nauwelijks eet.
Oh, dat heeft hij zelfs al gekregen. =D Kom ik een beetje als mosterd na de maaltijd met mijn goed bedoelde advies aan. ;) Misschien eet hij daarom juist nu wel weer af en toe zelf een beetje? :)

STOP! Ga jezelf nu geen schuldgevoel aanpraten! Je doet het super als baasje. Je hebt geconstateerd dat er iets echt mis was en je doet nu alles wat je kan om je kat beter te maken. Wat zou je nog MEER kunnen doen? Niets toch? Je trekt alle mogelijke dingen er bij die hij lekker vind. Je helpt hem met eten door ieder uur balletjes te draaien van zijn favoriete voedsel.

Als hij idd misselijk was en hij lijkt op mij, dan zal hij trouwens dingen willen eten die redelijk neutraal zijn en niet te vet. Ik moest toen ik ziek was juist totaal niet denken aan dingen die ik normaalgesproken heel erg lekker vond. Dus misschien kan je ook dingetjes aanbieden die hij normaal minder lekker vind? Ziekte kan je smaak soms helemaal door de war gooien. ;) Misschien hebben katten dat ook wel?
#1075942
Hekate schreef:Als hij idd misselijk was en hij lijkt op mij, dan zal hij trouwens dingen willen eten die redelijk neutraal zijn en niet te vet. Ik moest toen ik ziek was juist totaal niet denken aan dingen die ik normaalgesproken heel erg lekker vond. Dus misschien kan je ook dingetjes aanbieden die hij normaal minder lekker vind? Ziekte kan je smaak soms helemaal door de war gooien. ;) Misschien hebben katten dat ook wel?
Daar kan je wel eens een punt hebben en Bandit is inderdaad tamelijk vet.

Verder heb je gelijk hoor, ik kan niet meer doen dan ik nu doe.
Gelukkig ben ik op vrijdag en maandag vrij, onze eetafspraak voor morgen heb ik afgezegd en ook de grote wandeling vandaag. Borke en Sofi moeten het maar even met wat minder plezier doen vandaag.
#1075958
ik denk dat het nu niet zo belangrijk is wat hij eet, als hij maar eet. als dat stinkende blikjes zijn, dan zijn het maar even stinkende blikjes. (ik zou geen zoute ham geven).
blikjes animonda carny en zakjes felix vlees/vis in gelei zijn een grote hit hier als sien ziekjes is. het is beiden koolhydraatvrij, maar staat wel bol van de smaakstoffen. het meurt zo hard dat zelfs otje er op afkomt, en die lust niet eens blikvoer.
kleine blikjes makreel in olie (olie goed afgieten) doen het hier ook goed. dat eet otje zelfs als het door haar prakje zit.
#1075962
Ik heb trouwens ook goede ervaring met Okugest. En misschien nog een keer pijnstiller?
Poeh heb ook ervaring met een nier kat die weigerde te eten (die moest echt gedwang voerd worden) zij wilde op een gegeven moment wel goed blikjes Animonda eten (graan vrij blikvoer). Zo lastig om wat in dat kleine bekkie te proppen.

En misschien kan je nog een kalium tekort aankaarten ( http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=306 ) dat gaf bij mijn kat ook een enorme oppepper, maar die had echt ernstige verschijnselen. Maar misschien moet je dan eerst bloed laten prikken (dat is nu niet gedaan toch?).
#1075967
sylvi@ schreef: Maar misschien moet je dan eerst bloed laten prikken (dat is nu niet gedaan toch?).
Jawel, bloed prikken is uiteraard wel gedaan, zo weten we ook dat de nierwaardes zo verslechterd zijn en dat het bloed een beeld geeft van een ernstige ontsteking.
Naar aanleiding daarvan heeft hij nu een dubbele AB kuur + ontstekingsremmer/pijnstiller gekregen geinjecteerd en vanmiddag ga ik terug voor nog zo'n portie.
#1075995
sylvi@ schreef: :-[ Niet goed gelezen :-\

Nierwaarde kan verhoogd zijn door het niet eten/uitdroging, dus hopelijk stabiliseert dat weer.
Dat is inderdaad wat wij hopen.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat hij 2 maanden geleden eenKreatine had van 200 (normaalwaarde 80-164) en nu met Fortekor medicatie en sinds een maand Bandit nierdieet opeens 400...
Toch is het zo, wij hopen dus dat het door de ontsteking/niet eten/uitdroging komt.

Gezien het feit dat ik hem heel langzaam wel wat zie opknappen, ben ik toch optimistisch.
Hij verstopt zich niet meer in de kattenhollen die we hebben onderin krabplaatsen, nou heb ik die ook met het gat naar de muur gedraaid, want als hij daar ligt dan krijg ik hem er heel lastig uit om te voeren of straks mee te nemen naar de DA.
Maar hij taalt er ook niet naar en anders zou hij wel boven gaan liggen en dat doet hij nu ook niet.
#1076032
Pfft TC heeft het blikje van 85 gram vis opgegeten en telkens heb ik hem als desert nog een beetje Bandit er achter aan gepropt.
Nu het blikje op is moet ik wat nieuws verzinnen en hij heeft nu 4 jumbo garnalen gegeten, dat vond hij wel erg lekker.
Is een stuk gezonder dan die blikjes en er zit tenminste ook wat voedingswaarde aan.
#1076117
Inmiddels heeft TC een desertlepel Hill's AD met smaak gegeten.
De gekookte vis met nat vond hij dan weer niks.
Ik denk dat hij nu om het uur ongeveer een desertlepel/eetlepel zelf eet, dat is toch wel positief.
Nu stop ik er maar even mee, straks gaan we naar de DA.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door