Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tillie
#1073453
Ik heb een vraagje,de kat van mijn moeder heeft blaasgruis gehad,ze heeft daar speciale brokken van de dieren arts voor gekregen,nu wil ze haar kat daar van af hebben en anders voeren,ik heb hier inmiddels genoeg informatie gevonden over het belang van vit c,en cranberry,en appelazijn,maar waar ik mee zit,is dat de dierenarts zei,de kat mag geen eiwitten meer hebben,dat zou dan betekenen dat de kat geen vis mag hebben?in vlees zit toch ook eiwit?

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.alvast bedankt ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1073457
Als je een kat geen eiwitten geeft gaat ze dood. Katten hebben behoefte aan eiwitten en aan best veel eiwitten. Geen idee waar de dierenarts dat vandaan haalt. Misschien haalt hij nier en blaasproblemen door elkaar.
In brokken blaasdieet zitten wel wat minder eiwitten maar ook daar zitten eiwitten in.

Als je eiwitten geeft kun je beter dierlijke eiwitten geven dan plantaardige. Daarom is vlees beter dan brok.
Daarnaast verzuurt vlees de urine en doordat het veel vocht bevat plassen ze meer en is de urine meer verdund. Dus vlees is beter dan brok.
Door tillie
#1073458
Dan heb ik nog een vraagje,wat kun je het beste doen ter voorkoming van nieuw blaasgruis?ik heb gelezen van vit c en die andere middeltjes,maar die gelden als de kat al blaasgruis heeft?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1073472
tillie schreef: Dan heb ik nog een vraagje,wat kun je het beste doen ter voorkoming van nieuw blaasgruis?ik heb gelezen van vit c en die andere middeltjes,maar die gelden als de kat al blaasgruis heeft?

Mijn dochter geeft aan haar katten nog steeds appelazijn en ze hebben nu geen blaasgruis meer.

Is de ph waarde te hoog geeft ze iets meer enz...
Door Hekate
#1073475
Om te beginnen kan je je kat vers gaan voeren. (Let op dat je of kompleet vers voer koopt, met vlees, botten en organen, of zelf een goed mengsel samenstelt. kijk voor meer informatie daar over in het katten BARF subforum. Alleen stukjes vlees geven is niet genoeg dus!)

Daardoor word de urine zuurder en krijgt de kat meer vocht binnen. Beide is goed tegen gruis.
Het beste is om je kat geen gluten meer binnen te laten krijgen. Dus geen graan, haver tarwe etc. Nog beter is om hem helemaal geen granen binnen te laten krijgen, dus ook geen rijst en mais etc.

Houd je kat goed in de gaten. Eventueel kan je de urine nog een paar keer laten testen bij de dierenarts. Is de zuurgraad goed, dan ben je er al!

Blijft de zuurgraad te hoog, dan kan je verzurende middelen gaan toevoegen zoals appelazijn en vitamine c.
Cranberries hebben een goed effect bij blaas ontstekingen, maar of ze ook helpen verzuren weet ik eigenlijk niet.

Als je kat maar blijft kwakkelen en je kan de urine zelf opvangen is het misschien een idee om zelf PH strips te kopen. Dan hoef je niet iedere keer naar de dierenarts. Dat kan schelen in de tijd en kosten.



Heel veel beterschap voor de poezel en veel succes!
Door tillie
#1073490
Hekate,heel erg bedankt voor je advies,geen granen dus!Ik ben al een stukje wijzer geworden, ;D
Het is alleen zo dat het de poes van mijn moeder is,78 jaar,dus is het voor haar moeilijk om helemaal vers,prooi en dergelijke te gaan voeren,dus ik zoek een soort alternatief,zodat de brokken achterwege kunnen blijven

Waar zou ik de ph strips kunnen krijgen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1073495
tillie schreef: Hekate,heel erg bedankt voor je advies,geen granen dus!Ik ben al een stukje wijzer geworden, ;D
Het is alleen zo dat het de poes van mijn moeder is,78 jaar,dus is het voor haar moeilijk om helemaal vers,prooi en dergelijke te gaan voeren,dus ik zoek een soort alternatief,zodat de brokken achterwege kunnen blijven

Waar zou ik de ph strips kunnen krijgen?

kvv is dan een makkelijke optie. een bevroren rol is makkelijk in porties te verdelen. per dag dan een portie (verdeeld over 2 maaltijden). daar hoef je verder niet bij na te denken of berekeningen te maken.

ik kan ph- strips bij mn dierenarts halen.
Door Hekate
#1073500
In dit draadje word ook gesproken over PH strips en staat een link naar een site die ze blijkbaar verkoopt. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 762.0.html


Wat eten betreft kan je dan het beste kijken in de KVV hoek van de katten. KVV is Kompleet Vers Vlees. Een mengsel gemaakt in de fabriek wat voornamelijk vlees botten en orgaan bevat. Sommige KVV merken doen er ook nog een beetje rijst door en andere toevoegingen zoals vitamines.

Ik geef Carnibest. In de diabetis variant zitten geen granen. In de andere varianten wordt rijst toegevoegd. Het kan geen kwaad voor een niet diabetis kat om wel de diabetis variant te eten. http://www.carnibest.nl/

Bandit staat erg goed bekend, maar schijnt redelijk duur te zijn. http://www.banditvoeding.nl/producten/B ... oeding.pdf
Een van de goedkopere merken die ik ken is BIBI; http://www.bibidiervoeding.nl/

Er bestaan er nog veel meer. Helaas zijn maar weinigen in normale dierenwinkels te verkrijgen. Ook kan je kijken naar hondenvoer. Daar is vaak al meer van te vinden. In hondenvoer zit vaak wel wat groente omdat honden toch meer alles eters zijn dan katten. Ook zit er in hondenvoer pens. Honden zijn er gek op, maar de meeste katten lusten het niet. Proberen kan geen kwaad.

Het is trouwens zo dat sommige katten heel niet blij zijn als ze hun lekkere smaakstofjes en andere toevoegingen uit de brokken opeens moeten missen. Dus geef niet op als je kat niet meteen eet wat je voor hem gekocht hebt. :) Hier kan je lezen wat ik allemaal met mijn kater te stellen heb gehad: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 104.0.html



Nogmaals, heeeel erg veel succes! Lees je rustig in hier en als je vragen hebt, stel ze gerust!
Door tillie
#1073530
Heel erg bedankt allemaal,heel veel bruikbare info!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D
Het lijkt mij dat kvv dan de beste optie voor mijn moeder is,aangezien dat en kant en klaar is,waar kan ik dat kopen?  ;)
Met een paar druppels appelazijn per dag moet dat een goede start zijn,nogmaals veel dank.
Wat geweldig dat ik hier die info allemaal krijg  ;D
Door Hekate
#1073538
Graag gedaan hoor!

Om de beste plaats te vinden voor jou om kvv te kopen kan het beste zelf op internet zoeken. Carnibest heeft bijvoorbeeld verkoop punten op hun site vermeld staan. Van de andere kvv's weet ik minder omdat ik die zelf nog nooit gekocht heb.

Sommigen zullen door sommige dierenwinkelsverkocht worden. Anderen zijn alleen op internet te bestellen.

Haaksbarf en Prins zijn ook kvv merken trouwens, al dacht ik dat er in Prins ook granen zitten. Let op dat je dus diepvries spullen koopt. Het merk Prins bijvoorbeeld heeft ook een brokkenlijn en die wil je dus niet. ;)


Misschien kan je in het kvv deel een draad beginnen met de vraag: gezocht kvv in de buurt van ...?
Wellicht kunnen de mensen die daar dan zelf wonen je tips geven. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door