Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cylke
#1057733
Ik merk nu al een tijdje dat Twister zijn urine heel scherp ruikt, een beetje zoals ammoniak.
Nu heb ik dit al eens gelezen op het forum, wat er dan met de kat kan schelen als hij zo'n ruikende urine heeft, maar ik vind het niet terug...
Door flin
#1057782
'k denk dan aan geconcentreerde urine/te weinig drinken, of 'n blaasontsteking?

    'k kan niet zo een topic voor je vinden... :-[
Door YaYa
#1057863
Of het kwaad kan weet ik niet. Ons nierpatientje heeft ook nogal sterk ruikende urine en ik heb altijd gedacht dat dat door de nieren komt.
Door flin
#1058217
dit geldt voor mensen, maar kan me voorstellen dat 't bij katten net zo werkt....:
'k zou 't idd even goed in de gaten houden?

Urine is een vloeistof die door de nieren wordt gemaakt van de afvalstoffen die uit het bloed gefilterd worden. Die afvalstoffen van de stofwisseling worden opgelost in water verlaten via de blaas en urinewegen het lichaam.

Onder normale omstandigheden ligt de concentratie van afvalstoffen in de urine tussen bepaalde waarden. De urine is dan een helder en geelachtig. Verschillende aandoeningen gaan gepaard met verstoring van de urineconcentratie. Er wordt dan te weinig water met een te hoog gehalte aan afvalstoffen uitgescheiden; of juist andersom. Wanneer het circulerend bloedvolume te laag is, ontstaat sterk geconcentreerde urine. Ieder etmaal moet een bepaalde hoeveelheid afvalstoffen het lichaam verlaten om te voorkomen dat je vergiftigingsverschijnselen krijgt door de afvalstoffen. Geconcentreerde urine is donkergeel, bruinig van kleur, ruikt sterker en is soms troebel.

Sommige infecties, nieraandoeningen en stofwisselingsstoornissen kunnen ook gepaard gaan met sterker geconcentreerde urine.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door