Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1035828
De fokker waar ik Jane vandaan heb heeft een poesje die al sinds de vaccinaties loopt te kwakkelen met haar gezondheid. Op het moment krijgt het jonge ding (14 weken) prednison en een ab-kuur omdat er wordt gedacht aan een hersenvliesontsteking.
Nu zocht ik wat over hersenvliesontsteking en vaccinaties hier op bp, en ik las inderdaad in een artikel van Catherine O’Driscoll
(1 piepklein stukje met weinig info) dat hersenvliesontsteking veroorzaakt kan worden door een vaccinatie.

Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Normaal gesproken laat de fokker de kittens de eerste keer altijd enten met een dode entstof (en dan enten voor 1 ziekte geloof ik?) de keer erop laat ze ze wel enten met levende entstoffen en wordt er zowel op niesziekte als kattenziekte geent. Nu is dus het geval dat dit nestje de eerste keer is geent door een vervangend dierenarts die de volgorde heeft omgedraaid (dus eerst levend vaccin) bovendien heeft hij een oplossing voor chlamydia voor de spuit gebruikt.

Al met al zit ze nu dus met 1 poesje die maar blijft kwakkelen en ze wil er graag meer info over.
Door YaYa
#1036558
Nee sorry Brie. Heb hier geen ervaring mee. Ik heb zelf 1x een poes gehad met hersenvliesontsteking en dat bleek achteraf neurologische fip te zijn maar dat heeft dus niks te maken met entingen.
Trouwens wel een waardeloze da om verkeerd te vaccineren. En zeker ook nog eens met chlamydia erbij voor die kleine pukken. Kan me voorstellen dat daar entreacties op komen.
Evt. misschien iets om de weerstand op te krikken ofzo?
Door brie
#1036560
Jammer. Wachten dus tot tannetje weer terug is  :-\  Wat voor extra's zou je aanbevelen ivm weerstand dan?
Haar dierenarts is zo'n vrouw die ook veel met homeopathie werkt, dus ik kan me bijna niet voorstellen dat ze er niet iets bij krijgt, maar goed alle beetjes helpen denk ik dan?
Door flin
#1036568
brie schreef: hallo hé, stuurt ze de engelse versie door  >:(
(had de nederlandse versie ook al gevonden  ;)
Maar iig bedankt!
hé, hallo!

't was de eerste die 'k tegenkwam...snorry ;D ;D

  maar 't lijkt mij al nu wel duidelijk? dat 't goed kan kloppen dus...helaas...

Inflammation of the meninges (meningitis) and inflammation of the brain (encephalitis) often are seen simultaneously (meningoencephalitis) in the same animal, although either can be seen separately. In animals with meningoencephalitis, the clinical signs of meningitis often precede the clinical signs of encephalitis and may remain the predominant feature of the illness.

Causes of meningitis, encephalitis, and meningoencephalitis include bacteria, viruses, fungi, protozoa, rickettsia, parasite migrations, chemical agents, and idiopathic or immune-mediated diseases.

In ruminants, generally bacterial infections are more common than other causes of meningitis or encephalitis. In species other than ruminants, especially adult animals, viruses, protozoa, rickettsia, and fungi are as frequent or more frequent causes of meningitis or encephalitis than are bacteria. Some causes of meningitis or encephalitis, eg, certain rickettsia and bacteria, are seasonal
Door YaYa
#1036569
Evt echinaeforce? En wat ook wordt gebruikt om de weerstand op te krikken maar dat moet dan in overleg met de da en ook echt door de da gedaan worden, is interferon.
Maar is ook nogal heftig spul om zo'n kleintje te spuiten. Ik zou dan liever inderdaad richting homeopathie gaan.
#1036605
Kweet niet of je nog info in 't engels wil hebben :-\
Vaccines with several viruses
Combined or "multivalent. vaccines contain more than one virus, or several viruses plus one or more bacterial antigens. Such vaccines must be tested for safety and efficacy before they are licensed by the federal government. The evaluation process culminates in field tests involving large numbers of animals. Despite these precautions, problems still may not be recognized until after a vaccine has been licensed and dispensed to several thousand dogs. Recent experience with a modified live coronavirus vaccine furnished an example of a serious and unexpected problem. When that vaccine was released in 1983 and given to dogs in combination with other canine vaccines, a high (5%) rate of postvaccinal reactions occurred. Meningitis-encephalitis was the most common and serious complication. Curiously, little has been written of that episode despite the documentation of more than 1,000 severe postvaccinal reactions.
http://www.spinone.com/newsletters/V04N1/p09b.htm

http://www.catalystmagazine.net/content/view/558/10109/
http://www.vetinfo4dogs.com/dmeningitis.html
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1036953
Hier ben ik weer eventjes  ;)
Het komt vaker bij de hond dan bij de kat voor. Ik had het nog nooit gehoord bij de kat, maar het zal zeker kunnen.
Met name de chlamidia enting geeft veel en nare bijwerkingen. Die zou ik zeker niet aan een kitten geven.
Of het echt komt doordat de vaccinaties omgedraaid zijn zou ik niet durven zeggen. Een dood vaccin bevat veel meer chemische troep om het aan te laten slaan, dus zo veilig is dat niet.

Er moet denk ik wel goed gecontroleerd worden of het niet iets als FIP kan zijn, want dat is ook nog mogelijk. Of toxoplasma of iets dergelijks.
Door YaYa
#1036980
Ben "blij" dat jij fip noemt Tannetje. Ik dacht er ook al aan maar durfde dat niet goed te zeggen. Dat geeft immers ook van die vage klachten en de enting zou daar een trigger voor kunnen zijn. Alleen het onderzoeken en bewijzen is nog steeds niet sluitend. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door