Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cylke
#1031356
Pfffffff, Folle heeft een vervelend probleem  :-\

Zijn tandvlees ontsteekt, en dan loopt't door tot zijn keel.

Wij dachten dat't koppigheid was  :-[ "meneer wil geen Carnibest,dus eet hij niet" maar het was gewoon omdat ons beessie pijn had  :'(

De dierenarts denkt dat zijn immuunsysteem z'n tanden afstoot, en dat dit enkel kan verholpen worden door 1)tanden trekken of 2)elke maand cortisonespuit  :(
De tanden trekken geven dan nog geen garantie dat't gedaan zal zijn, dus nu krijgt hij een cortisonespuit...

Hebben jullie andere tips/medicatie?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1031358
ik lees vaker dingen over katten met een auto-immuunziekte, waar bij als het ware de eigen tanden worden afgestoten. de enige remedie blijkt alles trekken.
de katten zijn daarna pijnvrij en gelukkiger. eens in de zoveel tijd een cortisoneninjectie vind ik niet iets om na te streven. voor poet vond ik dat ook niet, die ben ik daarom op vers aan het zetten.

na het weghalen van de tanden (of kiezen, of alle2), zal het tandvlees een soort eelt krijgen en steviger worden.
hele duiven zal hij niet meer weg kunnen knagen, maar wat zachtere dingen, of eventueel zelfgemalen, moet zeker te doen zijn.

kruimel heeft een aantal tandlozen, en die barfen nog gezellig mee.
Door Mevroi Kruim
#1031368
Jemig joh  :o had ik nog nooit van gehoord! Een mens is dus echt nooit te oud om te leren ::)

Ik zou idd de tanden laten trekken in zo'n geval. Cortison is naar spul met nare bijwerkingen en ook zonder tanden kunnen katten best heel aardig barfen dan wel kvv'en.

Rare vergelijking misschien maar mijn moeder, die inmiddels behoorlijk dement is, heeft nu ook een slecht gebit, de restanten althans, ze heeft afgebroken tanden en hier en daar nog een halfrotte hele waar ze veel last van heeft, en haar partiele kunstgebit is altijd weg (heb je met dementerenden) en als we weer een nieuwe hebben laten maken verdwijnt 'ie ook binnen een week. Morgen gaat ze dus onder narcose naar de tandarts om alles weg te laten halen. Dan een week ofzo stevige pijnstillers en dan verwachten wij en de verzorging dat ze een stuk zal opknappen en met haar kale kaken weer goed kan eten. Dat is althans hun ervaring.
Door YaYa
#1031387
Ik heb een kat met precies hetzelfde euvel als Folle. Het begon al toen ze een klein ukkie was van 5 maanden. Enorm opgezwollen lymfeklieren en ontstekingen aan het tandvlees. Dan begin je eerst met ab. Dat hielp niet dus de volgende ab-kuur dan maar, hielp ook niet dus ab na ab na ab na ab totdat er geen ab meer was. Vervolgens een spuit prednison. Ging het iets beter maar was geen vooruitgang. Vervolgens 1 kies getrokken en gekozen voor interferoninjecties in het tandvlees om de weerstand te verhogen. Ook geen succes.
Ondertussen met 9 maanden de dame laten steriliseren, hier wilde ik immers niet mee fokken en gelijk weer 1 kies laten trekken. Toen ging het tijdelijk beter. En 4 maanden later heb ik besloten om alles (alle kiezen dus)te laten trekken. Ze at niet goed, ze had pijn, overal ontstekingen in haar bek en Magic was een klein en armetierig poesje met een mottige vacht ipv een prachtige zwarte maine coon.
Ik wilde dat ik het eerder had laten doen. Ze is er echt enorm van opgebloeid. Ze is vrolijk, heeft geen pijn, is een flinke dame van 6,5 kg geworden met een dikke, glanzende vacht. Eten doet ze als de beste. Ze heeft er duidelijk geen last van dat ze geen kiezen meer heeft. Hoektanden en voortandjes heeft ze nog wel. Ze eet eigenlijk alles ook kuikens. Kippennekjes gaan in stukjes. Echte stukken vlees krijgt ze niet voor elkaar maar als ik het voor haar in blokjes snijd, krijgt ze gewoon alles weg.
Als ik jou was, zou ik het wel weten. Eruit met die handel en zeker geen cortisonespuiten.
Door cylke
#1031433
Maar wat als het niet helpt, al z'n tanden trekken?
De tanden trekken gaat ons zo'n 400€ kosten, maar kzou het dan wel jammer vinden als hij toch nog ontstekingen krijgt  :'(
Door YaYa
#1031473
cylke schreef: Maar wat als het niet helpt, al z'n tanden trekken?
De tanden trekken gaat ons zo'n 400€ kosten, maar kzou het dan wel jammer vinden als hij toch nog ontstekingen krijgt  :'(
Alleen voor de prijs zou ik al een andere da kiezen. Ik heb 12,50 per kies betaald. Dus dat scheelt nogal. Garantie dat het helpt hebt je natuurlijk niet. Maar iedere keer injecties zijn ook niet goed. Het is kiezen uit 2 kwaden en ik kan alleen maar zeggen dat ik met het trekken een heel goede ervaring heb.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1031692
Tanden trekken helpt niet altijd. Nu zie ik natuurlijk voornamelijk de gevallen dat het niet helpt, dus ik weet niet zo goed hoe vaak het wel helpt.
Maar ik heb dus een flink aantal katten in de praktijk die geen tanden en kiezen meer hebben en toch ontstekingen. En ik krijg ze ook niet een twee drie weg.
Dus het is niet zaligmakend, alles trekken.
Door Beppie1
#1031776
Ik heb er 3 die hier last van hebben. Onze Da heeft nu bij 2 getrokken wat nodig is(en ja die kosten lopen behoorlijk op) maar tot zover lijkt het te helpen
Ik moet erbij zeggen dat ik deze(in totaal 4) monsters ook niet over krijg op CB. Wel geprobeerd, maar ze eten het niet.
De 3 die er last van hebben komen uit 1 nest!

Maar het lijkt hier dus te helpen. Alleen heeft de DA alleen die kiezen en tanden getrokken die nodig waren op dat moment. Komt het terug dan moeten ze weer.
Tot zover(nu 8 mnd verder) dus geen last meer. De 3de heeft wel wat last, maar niet zorgmakend, dus die is nog uitgesteld tot het echt nodig is!
Door Borke
#1032412
Ik zou op consult gaan bij een homeopatisch werkend DA, mogelijk dat die een andere aanpak kan proberen met medicatie.
Die injecties lijkt me niet zo'n fijne oplossing.

Over dat trekken onderschrijf ik wat Olga zegt, vroeger was het bij mensen die een ksuntgebit krgen normaal om alles in een keer te trekken. Dan moest het een half jaar lang genezen en eelt vormen en daarop pasten ze het gebit. Mijn oma had dat ook gehad in de jaren dertig van de vorige eeuw en die at op het laatst alles weer zonder tanden of kiezen. Dat kan een kat dus ook...
Door verwonderd
#1040175
Cylke, ik heb toen al met schrik jouw topic gelezen en nu sta ik voor precies hetzelfde...

Ik ben benieuwd hoe het er voor staat met Folle.

En met jou, want dit is echt vreselijk. Vind ik iig.
Door YaYa
#1040222
Ik weet zo goed hoe je je voelt Lo. Magic was nog maar 5 maandjes toen ze al enorme ontstekingen in haar bekje had. Eerst maar 1 kies laten trekken want ja, ze is nog zo jong. Vervolgens kwam het bij een andere kies terug dus met de sterilisatie nog maar 1 laten trekken.
Bleek ook tijdelijk te zijn en het kwam op een andere plek weer terug. Toen hebben de da en ik besloten om haar nog een keer onder narcose te brengen (dus voor de 3e x in 11 maanden), alle tanden en kiezen te controleren en bekijken. Ik zag er zo ontzettend tegenop. Zo jong en dan zou ze zonder gebit moeten doen. Toen Magic onder narcose was, heeft ze me gebeld en geadviseerd om alles te trekken. En dat is dus gebeurd. En achteraf ben ik zo blij dat ik dat gedaan heb.
Ze is groot en mooi geworden. Vrolijk, speels, eet alles en is helemaal happy. En in november wordt ze 5!
Door Hekate
#1040239
Is er al duidelijk dat het om een afstotings reactie gaat bij Kayak Lo?

Het kan natuurlijk ook gewoon een kwestie zijn van een slecht verzorgt gebit, eten van brokken van koolhydraten en een slechte behandeling van de vorige dierenarts. (Ik kan me nauwelijks voorstellen dat licht geirriteerd tandvlees opeens zwaar ontstoken is en zorgt tot het moeten trekken van kiezen)
Door verwonderd
#1040253
Dames dames!! lieverds!!
Dit is het topic van Cylke!!!  :-* :-* :-*

Maarreh tja...het kwam niet alleen mij rauw op mijn dak vallen maar ook de vorige eigenaresse want idd, van licht rood/ontstoken naar dit in feb t/m nu ... 7 maanden dus?!?!
Maar ik had haar al geschreven: ik ga naar de da want met ontstekingen kan het heel rap gaan. Helaas heb ik gelijk gehad, tja, het is nl mijn ervaring met mijn vorige noor... :-X Omdat Peewee falende nieren had, toentertijd op nierbrokkendieet  :-X en het ging van kwaad tot erger. Nee, ik heb ook al een kiezentrauma. :-X

Ben daarom zo blij  met Lo en haar rrrrrrrrauw.....Tuurlijk kan zij ook van alles en nog wat krijgen, maar die brokken... Ik heb de conclusie getrokken dat het onnodig leed veroorzaakt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door