Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#1030844
Vanmiddag met Speedy bij de DA geweest...
Lichte oorontsteking en zojuist de uitslag van het bloedonderzoek gekregen.
Ze heeft een schildklierafwijking, had ik al verwacht, die waarde was 67 en hoort 45 (zoiets weet het niet zeker meer) te zijn.
Hiervoor krijgt ze 1 maal daags een tablet.

Maar nu....haar leverwaarde was ook wat afwijkend, niet schrikbarend maar toch niet zoals het hoort.
Tja en daar komt het....ze willen dat we haar voor een aantal weken een speciaal leverdieet geven.
Dit bevat "afgebroken eiwitten" die voor minder amoniak zorgen en hierdoor hoeft de lever minder te werken...

Dan over 4 weken weer bloedonderzoek om te zien of de waardes zijn veranderd...eventueel zou ze dan (bij een goede uitslag)weer haar eigen eten mogen.

Wat moet ik hier nu mee?!
Speedy eet Bibi en dat heeft me veel moeite gekost om haar zover te krijgen vers te eten.....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030850
ik ben ook niet zo happig op dokterbrokjes.

is misschien zelf malen een optie? ik heb in de hondenafdeling wel eens een hondenleverdieet gezien.
Door zurca
#1030880
Zelf maken is niet echt een optie....

Speedy haar gebit was overgens ook niet echt top....haar kiezen zaten "verstopt" onder het tandsteen...Advies was dan ook om dat eens te laten reinigen...
Kunnen afwijkende leverwaarde samenhangen met slecht gebit?

Ik denk dan bij "afwijkende leverwaarde" gelijk aan tumoren.. :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#1030915
zurca schreef: Kunnen afwijkende leverwaarden samenhangen met slecht gebit?
ja.
toen swarts (poes van meneer koekje) op tandbehandeling ging, kreeg ze vooraf een uitgebreid bloedonderzoek. dit vanwege haar bejaarde leeftijd, maar ook omdat bij rotte tandjes vaker leverproblemen zouden voorkomen (bacterieen komen dan in het bloed terecht ofzo, en moet de lever harder werken, hoe het precies zit, weet ik niet).
Door YaYa
#1031059
Volgens mij zijn dat juist de nieren. Ik weet wel dat nieren en gebit met elkaar in verbinding staan maar lever??? Ik zou het echt niet weten.
Ook niet of je een speciaal vers dieet voor katten met leverproblemen hebt of zelf kunt samenstellen. Tannetje misschien?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1031117
De lever kan overal op reageren, dus ook op en slecht gebit. Ik zou trouwens wel dat gebit schoon laten maken maar eerst even op de schildkliertabletten. Anders krijgt haar hart het wel heel erg te verduren.
Door Hekate
#1031152
Mijn kater had toen ik hem kreeg ook last van een slecht gebit. Tandsteen en ontstoken tandvlees. Mijn dierenarts heeft me toen op het hart gedrukt om heel snel een afspraak te maken voor gebitsreiniging omdat die ontstekingen niet altijd in de bek blijven ofzo.
Via het bloed konden op alle plaatsen in het lichaam van de kat de bacterien komen en voor problemen zorgen vertelde hij. Dus zowel lever als nieren lijkt me dan mogelijk? Gelukkig had mijn kater verder nergens last van. Dus hij snel geholpen worden. Daarna heeft hij een antibiotica kuur gekregen tegen de ontsteking.

Heel veel beterschap voor Speedy!
Door zurca
#1031234
Bedankt alllemaal voor het meedenken!
Vanmiddag gaat ik de medicijnen voor de schildklier ophalen, de brokken mogen ze daar houden!
Dan na een week of vier de schildklier weer laten testen als dat verbeterd is even bespreken om het gebit te laten reinigen.....
Ik denk dat het zo maar even moet...
Door zurca
#1031941
Hier even de bloeduitslagen;

ALKP 172 U/L    (moet zijn 14-111) dit is geloof ik de leverwaarde en die is dus afwijkend....

ALT 99 U/L (moet zijn 12-130) Weet iemand wat voor waarde dit is?!

CREA 90 umol/L  (moet zijn 71-212) Dit zijn de nieren?

GLU 2.15 mmol/L  (moet zijn 3.94-8.83) Dit is glucose wel wat laag maar ze had was nuchter.

TP 81 g/l    (moet zijn 57-89) Dit zijn de totale eiwitten dacht ik?

UREA 6.2 mmol/L  (moet zijn 5.7-12.9) Deze weet ik ook even niet wat 't is...

T4 is 67 nmol/l  er staat helaas niet op wat die hoort te zijn. Dit is dus de schildklier en iets verhoogt volgens de ass. Maar niet schrikbarend. Volgens haar zal Speedy met de medicijnen snel opknappen en ze miss niet eens altijd hoeven te gebruiken...
Over de brokjes begon ze niet...dus toen ik er naar vroeg vertelde ze dat zij het niet nodig vond...mooi ik ook niet dus dat scheelde mij weer een discussie ;)
Door YaYa
#1032222
Crea en Urea zijn de nierwaarden, die zijn in ieder geval goed. Wat de schildklierwaarde moet zijn weet ik niet. Gelukkig begon ze niet over de brok, hoef je daar in ieder geval niet over te discussieren.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1032254
ALT is ook een leverwaarde.
Ik vind de Alkp niet zo schokkend verhoogd. Zou ik geen waarde aan hechten. Dit kan een schommeling zijn.
De T4 is wel iets verhoogd, dus dat is terecht om daar wat aan te doen.

Nieren zijn uitstekend. Hoe oud is Skodde?
Door zurca
#1032305
Hitam schreef: ALT is ook een leverwaarde.
Ik vind de Alkp niet zo schokkend verhoogd. Zou ik geen waarde aan hechten. Dit kan een schommeling zijn.
De T4 is wel iets verhoogd, dus dat is terecht om daar wat aan te doen.

Nieren zijn uitstekend. Hoe oud is Skodde?
Speedy ( ;)) is 12 jaar oud. Heeft bijna haar hele leven brok gegeten maar nu sinds een dik jaar eet ze bibi. Het heegt veel moeite gekost om haar kvv te laten eten maar nu smult ze dagelijks haar bakje leeg ;)

De ass. waar ik gisteren was om de medicijnen op te halen zei al dat ze geen rden zag om leverdieet te gaan geven. De waardes waren wel iets hoger m,ar dat kon met van alles te maken hebben, stress, de schildklier..... Ze vertelde ook dat aan de hand van deze waardes er niet precies gezien kan worden wat er mis zou zijn met de lever en dat een dieet dus per defenitie niet hoeft te werken.  Ik blij en verteld dat ik niet sta te springen om brok te voeren, sterker nog dat ik het ook niet zou gaan doen....Ze gaf het advies om de schildklier over een week of vier nog eens te testen. Als die goed was zouden we een afspraak kunnen maken om het gebit te laten schoon maken. Dan zouden we na een tijdje er nog voor kunnen kiezen om de lever nogeens na te laten kijken.

De medicijnen voor de schildklier gaan er gelukkig goed in, stukje kaas er omheen en ze eet ze zo op.
De oren zien er ook al schoner uit en ze krabt er minder aan...(Daar heeft ze druppels voor gekregen)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1032419
zurca schreef: Speedy ( ;))
::) Sorry, is een ander topic. Was het even kwijt.  :D
Door zurca
#1052681
Inmiddels zijn we zo'n vier weken verder en het gaat niet goed met Speedy :-\

Ik heb haar vanmorgen gewogen en ben goed geschrokken, ze is nog meer afgevallen...3 ons en weegt nu nog 3,1 kilo.
Ze eet erg slecht, wil sinds een week haar KVV absoluut niet meer eten, ze eet nu blikvoer en zelfs dat gaat niet van harte :-X
Wat opvalt is als ze loopt, ze steeds met haar pootjes schudt...Zoals een kat dat kan doen als ze natte pootjes heeft of als er iets onder het pootje zit...Zo loopt ze steeds....pootjes al nagekeken en gewassen en niet gevonden.

Verder denk ik dat ze zowiezo last heeft van haar bek/tanden. Ze smekt af en toe, ze wrijft haar bekkie langs je handen (ander dan als ze een kopje geeft)

Ze is twaalf jaar en de laatse paar maanden veranderd in een oud "mottig" katje...En als "toetje" op al deze ellende ontdekte ik vanmorgen ook vlooien en dan natuurlijk vooral bij haar :-X
Ik twijfel of ik haar nu iets moet geven tegen die krengen en zoja wat dan?!

Morgen moeten we iig naar de DA om haar schildklierwaarde na te laten kijken....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door