Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door maddoc
#1012371
ik heb apart opsluiten ook al jaren geleden opgegeven, vanwege zelfde gedrag als kat van Kruimel, vanaf moment dat de deur dichtgaat zijn ze alleen maar bezig hoe eruit te komen, in de stress, ijsberen, te keer gaan etc en plassen vergeet het maar, na 17 uur nog niet en toen vond ik het niet gezond meer worden.

Vanaf toen dus anders aangepakt; ik hou er iets onder als ze plassen, iets met een flinke steel zodat je wat afstand kunt houden. Het Uripet urineopvangsysteem voor honden (is een soort plasgootje met opvangbuis) gaat heel goed of anders een koffieschep (metalen vd Hema gaat goed). Eerst wachtte ik totdat ze op de bak gingen, dat hadden ze na de eerste keren door en dan gingen ze er weer van af als ze me aan zagen komen. Dus nu zorg ik dat ze hoge nood hebben door een tijd de kattenbakken te barricaderen , op moment dat ze weer op de bak kunnen staan ze te dringen wie eerst mag en dan wordt het 2 tegelijk als ze de kans hebben. :)
Gelukkig willen ze in normale omstandigheden wel zo graag de kattenbak gebruiken dat ze zelfs proberen om een 15kg zware kattenbak aan de kant te duwen om bij het deurtje te komen ipv een andere plek te zoeken.
Door Mevroi Kruim
#1012575
Nou, Karel plast uiteindelijk wel hoor, gelukkig. Hij wordt er alleen niet erg blij van, de andere katten ook niet trouwens, alleen Sjors, die zit graag in de badkamer vanwege de vloerverwarming  ;D
Van naar de da worden ze nog veeeel minder blij, laat staan van blaaspuncties of blaas leegdrukken, dus ik doe het toch maar zo.
Hier zitten ze niet zo vastgebakken *geintje* als er geen bak is plassen ze gewoon op iets anders dat ze wel leuk lijkt. Dus hoge nood laten krijgen werkt hier weer niet, en lepels onder de kont is een reden om te verhuizen en de dierenbescherming te waarschuwen  :P
Door zurca
#1012581
Pffff wat zijn die van mij netjes dan...
Ik maak de bak schoon, pak een kat, zet die op de bak....*graaf graaf* soeplepel eronder en klaar... :P

Hier ook een "wildplasser" maar bij haar is het stress. Als ze nu alleen moeten zijn zit alles apart en dat helpt hier.
Hopelijk is het wildplassen snel voorbij bij jou, niets zo erg dan een kat in huis die de bak niet wil gebruiken :-\
Door Hilde__
#1012621
Bij Oscar werken die Katkor korrels uiteindelijk wel. Eerst ging hij er mee voetballen en toen probeerde hij het op te eten. Na 2 uur ging hij eindelijk plassen maar was ik te laat om hem eruit te halen dus was ie die korrels door de hele bak aan het graven en liep door z'n eigen zeik heen  ;D

Over 2 weekjes moet ik weer z'n urine zien te verzamelen  ::)

Een lepel eronder houden lukt niet omdat ie zo dicht op het grit gaat zitten...en hij dan al klaar is als ik eindelijk die lepel eronder heb weten te wringen  :-\
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1012730
hier werkt t ook als ik de kattenbak gewoon op zijn plek laat staan maar dan zonder grit..
wel eerst goed schoonmaken en zorgen dat je ziet wie er naar de bak gaat zodat je geen pies van sien meeneemt en zegt dat t van otje is.. :)
dat brengt de minste stress met zich mee.. katten houden niet van verandering en dwang..

verder mocht je op een bepaald moment zeker zijn dat het lichamelijk in orde is met je katjes..
zou ik eens gaan kijken voor bach bloesem druppeltjes..
verder schijnt het schoonmaken het beste met azijn te gebeuren omdat niet alleen wij de geur van pies niet meer ruiken.. maar ook de katten schijnen dan niets meer te ruiken op die plek..
met alcohol ruiken wij het niet meer.. maar de katten nog wel.. wat opnieuw wildpiesen kan veroorzaken..

ook zou ik zeggen.. maak de komende tijd de kattenbak eens iedere dag schoon..
hoeft niet helemaal.. maar zo schoon mogelijk.. drollen eruit.. piesjes weggeschraapt enzo..
en anders zou ik zeggen..
toch maar een ren maken in je postzegel.. (achtertuin) dan kunnen de katjes fulltime naar buiten om te plassen..
ik denk dat ik wel die moeite zou doen omdat van dat binnen gepies word je langzaamaan paranoia..  :-X
je loopt de hele dag te snuffelen op zoek naar een plasje als je een vlaag ruikt van iets wat erop lijkt..
ik wel tenminste..
GEK werd ik er van..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1017114
ik ben er nu zeker van dat sien de oorzaak van het wildplassen van ot is.

voordat we weggingen, moest ot erg plassen, en ik deed haar niet op tijd naar buiten, dus weer een plasje in de hoek van de slaapkamer.
savonds kwamen ze redelijk op tijd binnen, en gingen we op vakantie.

bij 'oma' aangekomen, ging sien gelijk netjes op de bak, en ot niet. ik heb er ook een 2e bak door mn moeder laten wegzetten, 1 zonder kap. sien heeft ook al in de andere gezeten.
gisterochtend merkte ik dat ot nog steeds niet geplast had, en ze toch wel zenuwachtig begon te worden. ik heb geen tuigjes bij, en poet is soort van ziek en mag niet naar buiten. ik kan ot dus zowiezo niet mee naar buiten nemen aan het tuigje.
ik had weinig zin in een piesplek daar in het huis (boze moeder, en dan mogen de katten straks niet meer logeren: "ze piesen me hele kiet onder!").
dus mn moeder een onderbak van een oude hamster met zand uit de tuin gevuld. naast de grote kattenbak met kap gezet, en ze ging plassen! jeej!

later in de middag moest ze ook een poepje doen, en ze ging op de grote bak met kap. sien lag er boven in de wasbak uit te puffen, en die kwam er ineens uit, en sprong op de kattenbak (terwijl ot er dus inzat). daarna ging ze ot meppen, die een kuiltje aan het graven was, en ze gromde erbij naar ot.
arme ottepot.

ik heb sien weggehaald, en gezegd dat ze ot gewoon moest laten poepen. sien ging voor de andere bak liggen en daar grommen. ot heeft netjes een poepje gedaan, waarna ze van sien een mep kreeg toen ze uit de bak kwam.

hoe ga ik dit oplossen? straffen ben ik nogal huiverig voor, en als ik sien daarmee extra stress geef, wordt het alleen maar erger.
ik zou graag willen dat sien het tolereert dat ot op 1 van de bakken mag. de zandbak doet sien vrij weinig mee, maar ot piest daar alleen in (ot poept en plast meestal niet in dezelfde bak).
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1017196
misschien eens bach bloesem druppeltjes geven aan beide katten?
het kan zijn dat er daardoor iets in hun gedrag verschuifd waardoor ze dus minder fel op elkaar reageren..
het is geen permanente oplossing.. maar je kunt wel een circel doorbreken ermee..
Door zurca
#1017308
Hier dus precies dezelfde situatie!!
Noa gaat de kattenbak op, Tobias komt aansluipen en zodra Noa de bak uitstapt heeft ze een Tobias op haar dak :-X
Ik heb hier de kappen van de kattenbakken gehaald. Zo kan ze iig beter zien of er gevaar op de loer is en Tobias kan niet op de kap gaan zitten wachten...
Verder heb ik de bakken zo neer gezet dat Tobias niet veel plaats heeft om zich ergens bij de bak te verschuilen....
En als ze langere tijd alleen thuis moeten zijn dan zet ik ze apart van elkaar.
Het lijkt te helpen....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1017540
ik wil ze idd bachbloesems gaan geven, kijken of het helpt, en misschien ook een feliwaystekker aanschaffen. misschien heeft het ook een gunstige werking op sien haar hoofdkronkel (o.a. pica).
ik heb alleen geen idee de welke ik moet hebben, ze hebben zoveel smaken bloesems. na de vakantie wil ik sien laten titeren bij Tannetje, en die kan me misschien adviseren welke bloesems te nemen.
ik wil in amsterdam ook een zandbak binnen zetten, kan ot iig plassen.

ze apart zetten als ik er niet ben, is geen optie. hier in BoZ zitten ze samen op mijn oude slaapkamer, en mn moeder ze niet op haar kamer. beneden kan ook niet, want daar zit een boze poet.
in amsterdam kan ik ze ook niet apart zetten, want daar is mn huisje te klein voor. en sien hangt erg aan ot als ik er niet ben, met otje erbij voelt ze zich minder verlaten (en als ik er niet ben, liggen ze erg dicht bij elkaar te slapen/ wachten totdat ik er weer ben.)
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1017604
hier heb ik t zelfde probleem met noezels..
die is altijd de lul.. en ieniemienie pest haar..
noez heeft daardoor zelfs jarenlang last gehad van blaasontstekingen..
nu gaat t gelukkig goed.. maar alleen omdat noezels snachts alleen is en ienie en de rest snachts en als ik er niet ben, in de bijkeuken en buiten bivakeren..
misschien moet je de pestkop even in de gaten houden en zodra ze richting de ander gaat met de plantenspuit op haar donder geven..
alleen als je er niet bent is dat erg lastig natuurlijk..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1017611
sien doet vervelend vaak uit stress en storing in haar hoofd. als ik haar met een plantenspuit besproei, krijgt ze meer stress en storing. en sien heeft het niet naar haar zin bij mn moeder, want ze vindt 'oma' stom. ik leid liever af dan dat ik straf uitdeel, want het zijn katten en geen mensenkinderen. en sien mist ook haar eigen dingetjes, zoals haar eigen fruitschaal enzo. misschien dat ze daarom de kattenbakken opeigent.
Door Borke
#1017656
Ik zou de kappen er af halen, de bakken niet bij elkaar zetten en er om te beginnen 2 bakken bij zetten.
Is wat overdreven 4 bakken voor 2 katten, maar het hoeven geen grote bakken te zijn. Formaat afwasteiltje is ook wel best.
Kijk dan ook even kritisch naar het grit wat je gebruikt.
Door nadinepouw
#1022330
Beste koekje,

Ik zou je willen aanraden om zo snel mogelijk een goede kattengedragstherapeut in te schakelen. Ik heb je hele topic gelezen en het is duidelijk dat er tussen Ot en Sien spanningen zijn. Het duidelijkste voorbeeld daarvan is de bakagressie van Sien richting Ot, geen wonder dat Ot niet meer op de bak wil! En zo zijn er vast nog veel meer spanningen, helaas vaak voor ons onzichtbaar omdat katten het zo subtiel doen. Ook pica is natuurlijk een gedragsprobleem. Je kunt een boel dingen zelf proberen (je had het al over bach), maar het is dan telkens maar een gok. Neem een goede therapeut in de arm die bij je thuis de dieren komt observeren en dan specifiek advies geeft. De meeste problemen zijn in een aantal weken te herstellen. Maar hoe langer je wacht des te moeilijker het wordt. Ik heb voor Pip en Pepper ook een gedragstherapeut geraadpleegt en ben erg tevreden. Als je wilt kan ik je haar adres-nummer geven.

groetjes,  Nadine
Gebruikersavatar
Door koekje
#1022339
dankjewel voor je advies.

we zijn alweer een paar dagen verder, en de situatie is opmerkelijk verbeterd.
ot en sien zitten nu boven op mn oude slaapkamer bij mn moeder, en het gaat erg goed. ze liggen tegen elkaar aan op bed, en ot ging gister op de kattenbak met kap. verder heeft ot nu haar eigen bakje met zand. ook spelen ze best lief met elkaar, als het niet te warm is.
de pica van sien is onder controle. er is goed mee te leven, en ik weet wanneer deze weer erger wordt. voor de zekerheid heeft ze geen beschikking tot bepaalde materialen (waar ze graag op knaagt), en barfen geeft veel stressrelief.
als student met bijbehorende portemonnee heb ik geen geld voor een gedragstherapeut. ik heb hier en daar al tarieven gezien waar mn oren van gaan klapperen. ook vind ik het merendeel van die therapeuten te zweverig, of ze dienen menselijke eigenschappen aan mn katten toe. het blijven natuurlijk wel katten, en geen mensjes, ondanks dat sien zichzelf wss wel als mensje ziet. ik denk dat ik zelf ook goed in staat ben het gedrag van mn katten te lezen, alleen zal ik daar niet gelijk à la minute de beste interpretatie bij hebben.
ot is trouwens ook erg bang van vreemden, dus die zal zich niet laten zien. dan valt er weinig te observeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door