Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door verwonderd
#1008622
Hekate schreef: Als het niet te veel offtopic word hierdoor. Wat bedoelen jullie met een goede introductie? Of beter, hoe zou volgens jullie een goede introductie in zijn werk moeten gaan? Meer dan een keertje kamertje wisselen zodat ze elkaar geur leren herkennen voordat ze elkaar zien kan ik nl niet verzinnen.  :-[

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst, als hij dat inderdaad gaat worden, verwonderd!
Nou, zomaar katten bij elkaar zetten...mwah. Ik ben aan het googlen hoe dat te doen. En heb natuurlijk aan fokker van het niet-hier-komen-wonen-kitten gevraagd hoe of wat, ik heb goede tips gekregen.
Door verwonderd
#1008627
Anthraciet schreef: Ik snap het topic niet helemaal geloof ik... wil je nu een volwassen kater erbij gaan nemen of wil je gaan fokken met bosliefje?
(of beide?)
Geeft niets! Bosliefje is in februari een je-weet-wel-poes geworden en kater is een je-weet-wel-kater.
Nee, ik wil niet gaan fokken. Kan je me wegdragen. Zou ik mij veel te veel zorgen om maken  ;D
Door verwonderd
#1008628
Beppie1 schreef: Wij hadden 4 katten, 3 american curls en 1 siamees. Toen kwam iemand aan met het feit dat er 2 curls te plaatsen waren. Oke het waren zussen van 1 van mijn katten, maar na het verlaten van het nest is er geen contact meer geweest

We hebben ze ertussen gezet, vooral ons nergens mee bemoeid, en het ging perfect.

Op dit moment hebben we nog 4 curls. De 3 zussen en 1 'vreemde' zeg maar ;)
Het gaat nog steeds perfect, en zelfs de komst van een hond heeft de band van de 4 niet beschadigt, nog de katten zelf

Vaak willen wij zelf teveel regelen, en moeten ze het zelf meer uitzoeken(tenminste dat is mijn ervaring)
Wel zorgen dat je erbij bent, dat als het echt fout gaat, je kan ingrijpen. Maar zorg dat je dat dan niet te snel doet.....

Ik zou dus zeggen GA ER VOOR!!!
Wat een mooi verhaal, dank je wel!  :-*
Door verwonderd
#1008631
Kefraya schreef: Het hangt ook af van het karakter van de kat: sommige rassen zijn territorialer dan andere, sommige katten meer dan andere. Ik ben laatst nog op consult geweest bij mensen die geen goede introductie gedaan hadden en waar het goed mis was tussen de katten. Dus liever wat té voorzichtig dan eindigen met sproeiende en vechtende katten, vind ik.
Website is bij favorieten toegevoegd en ja Kefraya: ben het met je eens: liever voorzichtig dan een drama. Immers, ik wil een MAATJE voor haar, geen extra stress voor ons allemaal.
Noren zijn wel tolerant, net als de main coon. Of mijn vorige noor was gewoon supertolerant? Daar kon je iedere kat gewoon bij zetten...zo lief was ze...ging ze moederen  :)
Oh enne, dagen, weken, maanden....tijd zat om ze aan elkaar te laten wennen hoor! Ook met Bosliefjes toestanden heb ik engelengeduld gehad. En ik bepaal niet wanneer ze aan elkaar gewend zijn. Dat doen zij samen!
Laatst gewijzigd door verwonderd op vr 18 jul 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door verwonderd
#1008633
panthera schreef: 2 poezen bij elkaar zetten, vooral als ze volwassen zijn, gaat niet zonder slag of stoot.
Het kan zelfs echt helemaal fout gaan.  :-\
Ze zijn nl meestal in een groep de baas, en de enigste die ze "tolereren" is een kater.
Vandaar mijn stuiten op een lieve sullige bescheiden kater... Ik heb alleen maar akelig dominante (echt niet leuk) meegemaakt, zag wel dat anderen van die sullige heerlijke theemutskaters hadden. Lijkt me heerlijk om er zo 1 bij te hebben. En dan kan de queen gewoon lekker de queen blijven.
Door verwonderd
#1008634
brie schreef: Ik zou er voor gaan!!! :D
Wellicht zou je wat meer info over de gezondheid van de as schoonheid kunnen vragen?
Dank je Brie, je begrijpt volkomen hoe moeilijk de keuze is (geweest), maar dan toch maar liever geen kitten (snik, jammer van Loppe), is beter voor allemaal.
En de a.s. schoonheid is pico bello gezond, niets aan het handje en heeft een goede stamboom, goed gecheckt enz enz
#1008797
verwonderd schreef: Vandaar mijn stuiten op een lieve sullige bescheiden kater... Ik heb alleen maar akelig dominante (echt niet leuk) meegemaakt, zag wel dat anderen van die sullige heerlijke theemutskaters hadden. Lijkt me heerlijk om er zo 1 bij te hebben. En dan kan de queen gewoon lekker de queen blijven.

  :wavetowel2:  :kitty: God save the Queen.  :D ;)

En haar sullige onderdanen, natuurlijk.  Afbeelding
Laatst gewijzigd door panthera op vr 18 jul 2008, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door maddoc
#1008847
vwb de introductie echt niet slim om een vreemde kat(ten) zomaar bij de eigen kat(ten) te zetten, dan moet je echt wel dom geluk hebben als dat goed gaat.
als dat nogal begrijpelijk niet goed verloopt, is het heel erg moeilijk om dat later weer goed te krijgen, voordat je dan weer onderling vertrouwen en relaxed gedrag krijgt...

liever voorkomen dan berouwen.

ik heb hier zowel poezen als katers geintroduceerd met heel goed resultaat.
niet met als resultaat dat ze elkaars aanwezigheid alleen maar tolereren, maar echt een hechte familiegroep.
Maar ik neem er wel ruim de tijd voor, zeker 2 wkn voordat de nieuwe los bij een van of een deel vd groep komt, en niet zolang ze nog van het zien of ruiken van elkaar in de stress schieten.
Daarbij tolereer ik het ook niet als er een het op een ander heeft gemunt, dat is gewoonweg 'not done'. En andersom stimileer en bekrachtig ik ontspannen, relaxed gedrag.
Nou kan het zijn dat je bij een één op één gewenning daar sneller bent, dan zoals hier één kat  in een grote groep katten en bij 2 honden. 
Door verwonderd
#1008933
maddoc schreef: ik heb hier zowel poezen als katers geintroduceerd met heel goed resultaat.
niet met als resultaat dat ze elkaars aanwezigheid alleen maar tolereren, maar echt een hechte familiegroep.
Maar ik neem er wel ruim de tijd voor, zeker 2 wkn voordat de nieuwe los bij een van of een deel vd groep komt, en niet zolang ze nog van het zien of ruiken van elkaar in de stress schieten.
Daarbij tolereer ik het ook niet als er een het op een ander heeft gemunt, dat is gewoonweg 'not done'. En andersom stimileer en bekrachtig ik ontspannen, relaxed gedrag.
Nou kan het zijn dat je bij een één op één gewenning daar sneller bent, dan zoals hier één kat  in een grote groep katten en bij 2 honden.   
Maddoc, how did you do that?
Kijk, hoe meer (ervarings)tips, hoe beter. Mijn insteek is iig dat queen zich op haar gemak moet voelen en de nieuwkomer. Daarbij: ik heb alle tijd. En nogmaals: ik kies een maatje voor bosliefje, zo goed en zo kwaad als dat gaat. Kitten is idd 'gemakkelijker' maar ja, dat is gewoonweg geen optie. Kijk, dat mijn vorige noor zo gemakkelijk was... DEZE dame ken ik wat dat aangaat niet. Behalve dan dat ik haar met zeer grote regelmaat bijna door het gaas zie vliegen en helemaal prrrrt hoteldebotel naar me toe komt wanneer buurkat weer op de railing (AI AI AI) zit. Buurkat blaast, queen hengelt. Wie weet dat ik kater moet gaan beschermen!  ;D ;D ;D ik denk het nl wel.
Feliway verdamper of spray werd mij ook aangeraden, iemand ervaring hiermee??
#1009044
verwonderd schreef: Feliway verdamper of spray werd mij ook aangeraden, iemand ervaring hiermee??
Feliway wordt veel gebruikt in kattengedragstherapie in geval van stress, als er gesproeid wordt en dat soort zaken. Het is géén middel om bv. ruzies tussen katten te voorkomen, wel om de spanning te verminderen.
Je zou bv. 1 of 2 weken voordat je nieuwe kater komt alvast een Feliway-verdamper in de kamer doen die je voorlopig voor hem reserveert, zodat hij makkelijker went aan zijn nieuwe omgeving.
Een Feliway-verdamper in de ruimte waar ze elkaar gaan ontmoeten kan ook helpen, maar is geen vervanging voor een goede en zorgvuldige introductie.
Feliway-spray pas je plaatselijk toe, bijv. in reismandjes voordat je kat naar de da gaat (als hij daar gestreest van wordt), op sproeiplekken nadat je ze schoongemaakt hebt etc. In jouw geval niet echt van toepassing, lijkt me.
#1009950
verwonderd schreef: Maddoc, how did you do that?
Ja, precies hoe tot in detail is niet zo makkelijk hier neer te zetten.

ik begin dus iig met de nieuwe in aparte ruimte, bij mij is dat het handigste in de keuken en gang, met alle toebehoren mandje/bench, bak (die daar sowieso al staat), waterbak (staat daar ook al). de laatste is begonnen in de kelder (deur daarvan zit in de gang), want daar voelde hij zich veilig, dus die heeft een paar weken op het kelderluik gewoond met mandje etc en dan dus de kelderdeur halfopen zodat het veilig blijft en hij toch kan kiezen om te exploreren en de gang en keuken te verkennen.
In de gang zit dus de deur naar de woonkamer waar de rest dan zit (en die kunnen vandaaruit ook naar de bovenverdieping). In die deur zit een raam tot op ong 40 cm vd vloer en onder de deur geen drempel dus een kleine kier.  Dus ze kunnen door het raam spieken naar de andere kant en dat dan zonder dat ze zelf direct opgemerkt worden en onder de deur door kunnen ze ruiken.
Als de anderen naar buiten gaan moeten ze door de gang en keuken dus dan ging bij de laatste nieuwe de kelderdeur dicht, komen ze dus vanzelf met elkaars geur in kontakt.
Wanneer de nieuwe relaxed is in de gang en de keuken, dan sluit ik de rest 'ns boven op en laat hem de woonkamer verkennen totdat hij daar ook relaxed is.
Dan als het elkaar zien en ruiken via de gangdeur oke gaat, dan ga ik wat verder en zet ik de nieuwe in de vervoersbench (die ruim bemeten, rechthoekig is en de zijkanten en van boven dicht is, dus veilig) op de tafel (want een hoge plek) in de kamer. De honden laat ik dan even in de gang en keuken, in dit geval liet ik wel alle katten tegelijk in de kamer, dat was omdat mijn katten al aan zijn aanblik gewend waren doordat ie al ong een jaar rond het huis liep.
Dan kijk ik hoe dat gaat als daar niet echt een reaktie op komt ga ik daar mee door, een aantal avonden achter elkaar. De katten komen dan stiekum spieken bij de bench door de spleten en voorzichtig van om het hoekje door het deurtje, ik let dan ook op of de nieuwe daar niet van in de stress schiet, latere avonden is het al heel gewoon en blijven ze gewoon doen wat ze al deden, en de nieuwe ligt dan in de bench te relaxen of slapen.
Dan ga ik een stapje verder, dan neem ik een vd katten op de arm mee de gang in en terwijl ik die aai en  op mijn hurken zit  geef ik de nieuwe de kans om stiekum van achteren te ruiken en later andersom en pas daarna dat ze zich van elkaar bewust zijn  en elkaar bekijken, terwijl ik er een op vast heb en aai en weer op mijn hurken zit, gaat dit goed dan herhaal ik dat met meer katten.
Dan komt het moment dat de nieuwe voor het eerst los in de kamer komt met een of een paar vd katten afhankelijk van hoe ik het inschat en dat is lastiger te omschrijven het komt aan op goed observeren van de lichaamstaal en te voorkomen dat ze zich op elkaar gaan focussen, spanningsopbouw voorkomen, ze relaxed te houden.
Ik maak er gebruik van dat zowel een vd oude katten alswel de nieuwe naar mij toekomen voor kontakt, spinnen, kopjesgeven, komt de een vd ene kant, de andere vd andere kant (ik voorkom direkt oogkontakt) zodat ze zonder met elkaar bezig te zijn wel in elkaars nabijheid zijn en in een positieve stemming en zo vertrouwder met elkaar worden, de persoonlijke zone wordt kleiner, ik probeer dan ook wel om als ze bezig zijn met tegen mijn hand kopjes te geven of likken dat dat dan per ongeluk op de andere kat belandt ipv op mijn hand. Ik gebruik  geen eten dat vindt ik iig in het begin niet goed werken.
En zoals eerder gezegd ik accepteer niet dat ze het op een ander gemunt hebben en positief gedrag richting elkaar stimileer en bekrachtig ik, met stem en/of aaien/kroelen.

Ook als die eerste periode qua gedrag sneller zou kunnen verlopen dat ze bij elkaar kunnen, ga ik toch niet sneller want in die eerste 2 wkn moest ik de nieuwe ook op FIV en Felv testen en enten en dat moet ook inwerken.

Bij http://www.catsandthings.nl onder kopje cats, kopje boeken  staan de boeken afgebeeld die nu ook bij de witteboekenhandel staan; je kat trainen in 10min per dag, en Isabelle Lauer Gedrag en lichaamstaal vd kat, staat ook het boek van Nicky Gootjes Gedrag en Lichaamstaal vd kat.
Door Hekate
#1012448
Wouw, daar komt nog meer bij kijken dan ik verwacht had! Wat fijn dat jullie hier wat info over hebben opgeschreven. Ik ben echt stukken wijzer dan ik was. Dit kan ik goed meenemen als ik ooit een tweede kat er bij wil hebben.


Hoe is het nu met jouw plannen Verwonderd? Ik ben wel erg benieuwd. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door