Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1007987
Sorry dit wordt een beetje een lang verhaal maar ik weet even niet meer wat ik moet doen.

Mijn kat Oscar van net 1 jaar heeft al sinds maart problemen met z'n ontlasting. Helaas ben ik daar eigenlijk net pas achter gekomen  :-\ In maart had ik al wel naar de dierenarts gebeld dat ie diarree had (heel toevallig een paar dagen na z'n 1e kippennekje) en ik moest hem 1 dag tartaar geven. Ik dacht toen dat hij er vanaf was, maar blijkbaar heeft hij sinds die tijd dagen dat hij niet poept en dagen dat hij alleen wat diarree heeft (ik heb 3 katten en zag af en toe wel wat diarree, maarja dat heeft elke kat wel eens dacht ik toen...).
Nu kon hij een paar weken geleden niet meer plassen en heeft hij bij de dierenarts een catheter gekregen en dieetvoer mee naar huis omdat hij blaasgruis heeft. Dit voer heb ik niet gegeven, maar ik heb het advies van hier opgevolgd en appelazijn over z'n carnibest gedaan en 2x per dag een Vitamine C tabletje gegeven. In die periode ben ik dus erg goed op hem gaan letten. Het plassen ging na een dag of 2 al beter, maar toen merkte ik dus dat hij problemen heeft met z'n darmen. Vorige week is zijn ontlasting onderzocht op van alles en nog wat, maar alles was negatief. Hij heeft wel weer een ab kuur (Metrazol) gekregen, wat blijkbaar een erg zwaar medicijn is. Het probleem is dat hij nu nog steeds aan de diarree is. Vanmiddag weer de dierenarts aan de telefoon gehad en die zegt dat ik gewoon moet proberen om hem op brokken te zetten. Wie weet helpt het....

Nu ben ik dus geen brokken fan, maarja hij eet al z'n leven lang Carnibest en toch heeft hij darmproblemen én blaasgruis! Heeft iemand misschien advies, want ik weet echt niet meer wat ik nu moet doen...ik zit al bijna te denken om hem gewoon die brokken te geven.

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Hilde__ op do 21 aug 2008, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#1008020
oef, en vervelend,

wat noem je diarree?
mijn huisarts zei altijd: diarree = meerdere malen op 'n dag naar de pot om zo snel mogelijk je dunne ontlasting kwijt te raken
en dunne poep = in je normale poep-ritme een te dunne ontlasting produceren

en zit 't probleem daadwerkelijk in z'n darmen, of in z'n maag?

uhh, weet je zeker dat katzel niet een raar voorwerp binnen heeft gekregen, wat miss z'n maag irriteerd?
  daarnaast killt de ab-kuur ook alle 'goede' darmbacterieën,
zodat 't moeilijker voor katzel wordt om voedingsstoffen via de darm op te nemen...

'k zou denken probeer licht verteerbaar vlees: kalkoenfilet, kipfilet, niet te vet vlees idd....

    waarom precies heeft je da de Metrazol gegeven?
is/was ze nog bang voor 'n bacterie? of 'n ontsteking? en dan van de darmen, of tegen de blaasgruis/ontsteking?
Door verwonderd
#1008029
Ben idd ook zeer benieuwd waarvoor of waartegen een ab is gegeven.
Hier is dat iig niet altijd goed gevallen  >:(

Protexin is iig ook een optie.

Carnibest hier thuis valt iig niet altijd heel goed. Wanneer poes te droog poept (dat ik dat nog ooit zou gaan schrijven) geef ik haar carnibest. Nou dat maakt wel dunner hoor!

Al andere kvv geprobeerd?
Door Hilde__
#1008069
Aan Oscar zelf is niet zo heel veel te merken. Hij speelt gewoon, eet goed, maar gaat dus vaak naar de bak om te poepen. Op sommige dagen is het een kleine keutel, op andere dagen is het echt waterig en soms zit ie in de houding en komt er niks. Gisteren en vandaag was het chocomelkachtig :-\ Ik heb het idee dat hij blaasproblemen heeft gekregen door z'n darmprobleem, maar dat weet ik dus niet zeker. Hij zal wel aandrang hebben en niet precies weten aan welke kant  ??? Tja iets verkeerds gegeten zou best kunnen, hij eet de gekste dingen...maar daar is zeker een foto voor nodig? De dierenarts heeft hem wel heel goed nagekeken en kon niks abnormaals horen of voelen.

De ab kuur is voor een eventuele infectie en volgens mij ook om gewoon te proberen of het zou helpen. Ik ben er nu toch al mee begonnen dus de kuur zal ik sowieso af moeten maken.

Ik heb in het verleden Bibi en Haaksbarf geprobeerd maar de Carnibest eten ze nog het beste. Oscar is op zich niet zo'n hele moeilijke eter en hij vond Bibi volgens mij wel lekker. Ik zal dat weer eens gaan geven, maar vind het ook een beetje een risico om nu weer van voer te gaan veranderen. Straks maak ik het juist erger  :-[
Door flin
#1008086
hmmm,

mocht er een vreemd voorwerpje in de maag blijven hangen, hoef je dat niet te horen of te voelen, denk ik, maar 't kan wel een rare irritatie opwekken natuurlijk...

spugen doettie niet overmatig? of spuugneigingen?

'k kan me niet voorstellen dattie blaasproblemen krijgt, omdattie dun poept, (bij mensen kan dit idd, als je in de verkeerde richting afveegt, zullen we maar zeggen..., dan zou je bacterieën in de verkeerde richting kunnen dirigeren)

zoals je da een ab kuur aanbiedt, vindt 'k eigenlijk een (heel naar) zwaktebod...

'k zou zelf voorlopig 't voer geven wattie lekker eet ( cb, dus, en niet veranderen) maar wel even mengen met licht verteerbaar vlees;
dus wat minder cb, met kipfilet oid

heb je nog andere katten struinen?
Door Hilde__
#1008094
Mijn gedachte was dus dat als hij darmproblemen heeft alles uit balans raakt, dus ook de zuurtegraad van z'n urine, maar misschien is dat een beetje ver gezocht  :)

Hij geeft helemaal nooit over, alleen als hij last heeft van een haarbal maar dat is echt al maaaaanden geleden. En aangezien het niet mijn tijdbesteding is om de hele dag bij de kattenbak te zitten is het me niet echt opgevallen dat er problemen waren. Ik zal het eens proberen die verse kip, vind het alleen zo moeilijk om de juiste hoeveelheid in te schatten, vandaar dat ik heel lui alleen Carnibest geef  ;)

Er lopen hier nog 2 andere katten rond en die hebben nergens last van.
Door verwonderd
#1008096
flin schreef: zoals je da een ab kuur aanbiedt, vindt 'k eigenlijk een (heel naar) zwaktebod...
Volkomen mee eens. Ronduit belachelijk zelfs.

Hier eet bosliefje trouwens nauwelijks pure kvv, altijd iets er doorheen gehusseld. Maar ja, ze eet daarnaast ook kippennekken en kuikens.

Voer wisselen is m.i. niet erg. Sterker nog: bosliefje is van het ene op het andere moment (toch wel) op kvv overgegaan.

Is er overigens wel op parasieten (giardia, cryptosporidia) getest? Of alleen op bacterieen?
Door Hilde__
#1008104
verwonderd schreef: Is er overigens wel op parasieten (giardia, cryptosporidia) getest? Of alleen op bacterieen?
Op parasieten (ze dacht eerst aan giardia, maar die was negatief), bacterieën, virussen, erg uitgebreid dus...
Door flin
#1008117
HildeR schreef: Mijn gedachte was dus dat als hij darmproblemen heeft alles uit balans raakt, dus ook de zuurtegraad van z'n urine, maar misschien is dat een beetje ver gezocht  :)
met darmproblemen zallie idd moeilijk alle voedingsstoffen uit z'n eten kunnen opnemen,
  en een ontsteking, blaas/of anders kan er idd voor zorgen dat 't allemaal minder zuur wordt, zodattie miss gruis kan creëren...

ze krijgen hier per stuk zo'n 120-130 gr BARF per dag, 'k weet niet wat je aan cb voert?
Door verwonderd
#1008120
HildeR schreef: Op parasieten (ze dacht eerst aan giardia, maar die was negatief), bacterieën, virussen, erg uitgebreid dus...
hmmm.
dan wordt er niets gevonden en dan toch een ab?
dat begrijp ik dus niet.

En cryptosporidia?

Zeker weten dat daar niet op is getest. Is nl vrij onbekend, maar komt helaas wel steeds vaker voor  :-\
Door maddoc
#1008142
het kan ook zijn dat ie overgevoelig is voor iets wat hij eet.
dus ik zou iig van voer wisselen, als je bij KVV wilt blijven idd Bibi of Haaksbarf en dan dus een andere eiwitbron dan dat je nu geeft (dus geen kip iig en afhankelijk vd variant die voert ook geen rund en/of lam), tegelijkertijd geef je dan een andere soort of geen toegevoegde olie.
Door Hilde__
#1008265
flin schreef: ze krijgen hier per stuk zo'n 120-130 gr BARF per dag, 'k weet niet wat je aan cb voert?
Ze krijgen ongeveer 80-90g Carnibest (Natuur en Vleesmix afgewisseld) per dag. Oscar kreeg af en toe ook kuikens en kippenekjes, maar dat durf ik nu even niet meer te geven. De diarree begon een paar dagen na z'n 1e kippenek. Misschien toeval, maar misschien ook niet...in die periode was ik ook bezig met andere merken kvv dus misschien dat het daardoor gekomen is.
Door Mevroi Kruim
#1008312
He bah, vervelend allemaal!
Ik weet niet of er koolhydraten in de CB zitten? Er zijn katten die zelfs van een klein beetje koolhydraat aan de dunne gaan, en ze kunnen er ook gruis van krijgen. En verder werkt vitC ook tamelijk versnellend op de darmen. Zt je dus lekker klem  :-X
Een eliminatie-dieet met een enkele eiwitbron en vooral zonder koolhydraten lijkt mij een prima idee.
Door Hilde__
#1008324
Kruimel schreef: He bah, vervelend allemaal!
Ik weet niet of er koolhydraten in de CB zitten? Er zijn katten die zelfs van een klein beetje koolhydraat aan de dunne gaan, en ze kunnen er ook gruis van krijgen. En verder werkt vitC ook tamelijk versnellend op de darmen. Zt je dus lekker klem  :-X
Een eliminatie-dieet met een enkele eiwitbron en vooral zonder koolhydraten lijkt mij een prima idee.
Van die vitamine C las ik net ja..daar stop ik dus maar mee. In de normale CB zit rijst, in de diabetes versie niet, vandaar dat ik hem dat nu geef. Ik had er ook Isogel doorheen gedaan, maar toen liet Meneertje alles staan  >:(

Wat bedoel je precies met de rest? Over schakelen op een ander merk kvv of alleen verse kip ofzo geven? Bijna alle kvv's gebruiken hetzelfde vlees dus ik vraag me af of ik daar wat mee opschiet.
Door verwonderd
#1008393
HildeR schreef: Van die vitamine C las ik net ja..daar stop ik dus maar mee. In de normale CB zit rijst, in de diabetes versie niet, vandaar dat ik hem dat nu geef. Ik had er ook Isogel doorheen gedaan, maar toen liet Meneertje alles staan  >:(

Wat bedoel je precies met de rest? Over schakelen op een ander merk kvv of alleen verse kip ofzo geven? Bijna alle kvv's gebruiken hetzelfde vlees dus ik vraag me af of ik daar wat mee opschiet.
hahaha ik herken dat wel met de isogel  ;)

Bosliefje kan niet tegen CB natuur, de CB voor de diabetes is niet haar favoriet. Tot mijn opperste verbazing deed ze het wel super op Prins. Volgens mij gaat het niet altijd om het vlees, maar om de opvulmaterialen als rijst en granen.
En Bosliefje is vanaf aug. 2007 tot april, toen ze op vers overging, non stop aan de diarree geweest. Met animonda plus isogel bereikte ik redelijk resultaat. Ik moet toegeven dat ik daarom erg verbaasd was en ben dat in de kvv weer die onnodige opvulmaterialen worden gestopt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door