Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#942755
wil Streep altijd bij je, of in de buurt van je zijn Sonja?

miss omdat 't een flessekind is, en poes ook niet echt naar buiten wil, toch een soort verlatingsangst?
mwa, dan zou je nog clomicalm kunnen proberen, da's wel heftig, maar dan weet je miss wat, zowieso zou 'k eerst kijken of de Advantage miss beter z'n werk doet, en als ze straks gecastreerd is, heeft ze miss ook wel minder last ? 'k zou eerst dit proberen, voordat je ze miss door een molentje gaat halen...
Gebruikersavatar
Door Sonja
#942794
Nee, de haren zijn niet afgebroken. Bijten doet ze ook niet. Ze wast zich gewoon de hele dag door en trekt daarmee de haren in z'n geheel uit de vacht. Ondertussen maakt ze absoluut niet de indruk jeuk te hebben. Ze zit gewoon op haar gemak te wassen, maar dan wel de hele dag door. Ik ga haar dus echt niet nog een keer tegen vlooien behandelen met een ander middel, want ik ben er voor 100% van overtuigd dat vlooien niet het probleem zijn. Ik heb haar al een keer voor de zekerheid behandeld terwijl ik eigenlijk al dacht dat het dat waarschijnlijk niet zou zijn en dat doe ik nu niet nog een keer. Geloof me, ik ben trimster en als er iemand is met een 'neus'voor vlooien dan ben ik het wel. Die beestjes ontgaan me echt niet.

Het is geen aanhankelijke kat. Het zijn alleen haar terroristische trekjes die maken dat ik weet dat ze er is. Op schoot komen zitten doet ze bij mij echt nooit. Bij Edo wel, maar die is er niet. Kan zijn dat ze hem mist? Bij mij springt ze hooguit wel eens op m'n schouder. Bij vreemd bezoek kruipt ze weg achter de wasmachine. Ik heb vaak de indruk dat ze zich verveelt zo binnen, maar ze wil dus zelf niet naar buiten. Buiten is vreemd en eng. Als de deur open staat dan durft ze er niet eens bij in de buurt te komen. Met speeltjes wil ze niet spelen. Ze speelt alleen af en toe met Noortje, onze andere poes. Snowball vindt ze leuk om tegen aan te liggen en hij is heel interessant als ze krols is, maar hij is gecastreerd en gaat dus niet op haar avances in.
Ik denk dat ik eerst maar begin met een sterilisatie. Dat moet toch gebeuren aangezien we in Kroatië nogal inventieve onbesneden buurkaters hebben. Als dat niet helpt dan kan ik idd eens kijken of Clomicalm o.i.d. helpt.
Door Mevroi Kruim
#942818
Nee, dan zullen het idd wel geen vlooien zijn. Enerzijds wel jammer want da's iig een duidelijke en te behandelen zaak.
Dan zou het een soort van 'dwanghandeling' kunnen zijn, van stress bv. Bij katten vind ik het echt moeilijk om daar achter tekomen, die hebben zulke vreedme dfinities van stressoren  :D misschien dat steriliseren idd helpt. Duimen maar!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#942869
Als ze geen korstjes of open plekken heeft ga ik voor de stress. Lastig is alleen te achterhalen waar dat vandaan komt, dat kan bij katten meolijk uit te vinden zijn. Kan met krolsheid te maken hebben, of dat Edo er niet is, of met andere katten in de buurt
Gebruikersavatar
Door Sonja
#942923
Hitam schreef: Als ze geen korstjes of open plekken heeft ga ik voor de stress. Lastig is alleen te achterhalen waar dat vandaan komt, dat kan bij katten meolijk uit te vinden zijn. Kan met krolsheid te maken hebben, of dat Edo er niet is, of met andere katten in de buurt
Met de andere katten, Snowbal en Noortje, leeft ze al zolang samen als dat ze hier is. Wat mogelijk wel een stressfactor zou kunnen zijn is Oliviertje. Zo'n dwaze pup in huis verstoort natuurlijk ook wel de rust. En hij denkt nog steeds dat katten ook een soort honden zijn. Hij staat regelmatig recht voor een kat speelbuigingen te maken.
Door Kefraya
#943224
Zo'n pup kan inderdaad een flinke bron van stress zijn, want heel onvoorspelbaar voor een kat.
Iets anders zou nog kunnen liggen in het feit dat ze een flessenkindje is. Er schijnt een homeopathisch middel op de markt dat erg goed werkt (volgens een vriendin van mij) bij ex-flessenkatjes, ook al zijn ze ondertussen al volwassen. Ik zal vanavond even opzoeken hoe het heet (tenzij iemand anders dit weet?).
Gebruikersavatar
Door Sonja
#943344
Kefraya schreef: Zo'n pup kan inderdaad een flinke bron van stress zijn, want heel onvoorspelbaar voor een kat.
Iets anders zou nog kunnen liggen in het feit dat ze een flessenkindje is. Er schijnt een homeopathisch middel op de markt dat erg goed werkt (volgens een vriendin van mij) bij ex-flessenkatjes, ook al zijn ze ondertussen al volwassen. Ik zal vanavond even opzoeken hoe het heet (tenzij iemand anders dit weet?).
Daar heb ik zeker interesse in!

Ik heb haar nu opgesloten in de keuken. Dat is eigenlijk totaal niet wat ik wil, maar ze ligt nu wel rustig te slapen. Misschien is een kleinere ruimte voor haar wat overzichtelijker en heeft ze dan een veiliger gevoel.
Door oebaya
#944536
Het lijkt er erg op, dat je kat lijdt aan psychogenic alopecia (sorry, ik weet de Nederlandse benaming niet).
Als ik jou was, liet ik de dierenarts eerst alles nakijken: zijn er geen afwijking in de werking van de interne huishouding (dus bloed en urine onderzoek), zijn er geen parasieten of schimmels, zijn er geen allergieën.
Als dat allemaal is uitgesloten, dan is de diagnose psychogenic alopecia de meest waarschijnlijke.
Het gedrag ontstaat door frustratie die kan voortkomen uit angst, tekort aan stimulatie, te weinig menselijk contact, een nieuwe situatie in huis, veranderingen in het schema van de eigenaar, nieuwe mensen of dieren in huis.
Indien alle lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten, zou ik om te beginnen tot sterilisatie overgaan. Dat geeft waarschijnlijk innerlijke rust, omdat krolsheid bij vrouwelijke katten vaak een bijna permanente toestand wordt indien niet gedekt. Overigens komt de ziekte ook voor bij wel gecastreerde of gesteriliseerde katten. Dus de sterilisatie op zich zal niet direct helpen.
Verder zou ik dan een Feliway verstuiver gebruiken  in huis en op plaatsen waar je kat veel is. Geef de kat een rustige schuilplaats , zodat je dolle pup er niet te dichtbij kan komen. Verder moet je eens goed kijken naar je eigen relatie met de kat. Je hebt haar met de hand opgevoed, dus haar binding aan jou is groot, misschien moet je iets aan die binding doen.
Waar het vooral om gaat, is alle stress uit de leefomgeving van deze kat halen. Bach en homepathie of een ander natuurgeneesmiddel kan helpen, maar dit is een moeilijk probleem en naast de Feliway kunnen zwaardere middelen nodig zijn.
Belangrijk is wel om nu in te grijpen, want dit soort gedrag zit heel dicht bij een dwangneurose.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door Sonja
#944731
oebaya schreef: Het lijkt er erg op, dat je kat lijdt aan psychogenic alopecia (sorry, ik weet de Nederlandse benaming niet).
Als ik jou was, liet ik de dierenarts eerst alles nakijken: zijn er geen afwijking in de werking van de interne huishouding (dus bloed en urine onderzoek), zijn er geen parasieten of schimmels, zijn er geen allergieën.
Als dat allemaal is uitgesloten, dan is de diagnose psychogenic alopecia de meest waarschijnlijke.
Het gedrag ontstaat door frustratie die kan voortkomen uit angst, tekort aan stimulatie, te weinig menselijk contact, een nieuwe situatie in huis, veranderingen in het schema van de eigenaar, nieuwe mensen of dieren in huis.
Indien alle lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten, zou ik om te beginnen tot sterilisatie overgaan. Dat geeft waarschijnlijk innerlijke rust, omdat krolsheid bij vrouwelijke katten vaak een bijna permanente toestand wordt indien niet gedekt. Overigens komt de ziekte ook voor bij wel gecastreerde of gesteriliseerde katten. Dus de sterilisatie op zich zal niet direct helpen.
Verder zou ik dan een Feliway verstuiver gebruiken  in huis en op plaatsen waar je kat veel is. Geef de kat een rustige schuilplaats , zodat je dolle pup er niet te dichtbij kan komen. Verder moet je eens goed kijken naar je eigen relatie met de kat. Je hebt haar met de hand opgevoed, dus haar binding aan jou is groot, misschien moet je iets aan die binding doen.
Waar het vooral om gaat, is alle stress uit de leefomgeving van deze kat halen. Bach en homepathie of een ander natuurgeneesmiddel kan helpen, maar dit is een moeilijk probleem en naast de Feliway kunnen zwaardere middelen nodig zijn.
Belangrijk is wel om nu in te grijpen, want dit soort gedrag zit heel dicht bij een dwangneurose.
gr.
Nicolette
Mijn eigen da is met vakantie en ik ben dus van de week bij een vervangster geweest. Zij heeft het streepie onderzocht en kon zo op het eerste gezicht niets vinden. Omdat je ook aan de huid vrijwel geen irritaties ziet dacht zij niet aan parasieten of allergische reacties. Wat ik nu wil doen is even proberen wat rust in het dier te krijgen door haar een rustige omgeving te geven waar de pup, die mogelijk stress bij haar kan veroorzaken niet bij haar kan komen. Ik ga nu starten met Bach bloesems en vind de Feliway inderdaad ook wel een goed idee. Verder probeer ik het likken te ontmoedigen door de bittere lotion. Zodra de da terug is van vakantie wil ik dan een afspraak maken voor eventueel verder onderzoek en voor een sterilisatie.
En tja, mijn relatie met het streepie. Hoewel ik haar met de fles heb grootgebracht heb ik vreemd genoeg niet zoveel met het dier. En zij ook niet met mij. We leven samen in één huis en ik vind het natuurlijk heel sneu dat ze zo duidelijk letterlijk niet lekker in haar vel zit, maar daarmee is alles dan ook wel gezegd.  :-[ Ze maakte destijds deel uit van een nestje van 4 kittens dat werd gevonden door een meisje hier uit de buurt. Eén kitten was ter plekke al overleden, de overige 3 nam ze mee naar huis. Haar ouders hadden echter een vakantie geboekt, dus nam ik de zorg voor de kittens op me. En ik werd verliefd op een rood katertje, dus besloot ik die te houden. Zusje ging na de vakantie terug naar het meisje dat ze gevonden had en mijn schoonzus nam het streepie. Helaas sloeg het noodlot toe en overleed mijn katertje. Maar met streepie ging het intussen ook niet goed, want ze daagde steeds de Ambull van mijn schoonzus uit, die hier helemaal niet van gediend was en probeerde te corrigeren, wat gevaarlijke situaties opleverde. Dus kwam het streepie weer terug. Maar vanaf het moment dat ze hier weer binnen stapte heeft ze me altijd vrijwel genegeerd. Wel heeft ze erg veel van mijn spullen gesloopt.  :-X Ik vind het altijd net of ze voelt dat zij niet de kat van mijn keuze was, maar misschien verbeeld ik me dat wel.  :-\
Door YaYa
#944748
Sonja schreef: Dus kwam het streepie weer terug. Maar vanaf het moment dat ze hier weer binnen stapte heeft ze me altijd vrijwel genegeerd. Wel heeft ze erg veel van mijn spullen gesloopt.  :-X Ik vind het altijd net of ze voelt dat zij niet de kat van mijn keuze was, maar misschien verbeeld ik me dat wel.  :-\
Klinkt misschien wel ver gezocht maar katten zijn nu eenmaal ondoorgrondelijke wezens. Maar kan dit niet een deel van de stress zijn?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#944753
YaYa schreef: Klinkt misschien wel ver gezocht maar katten zijn nu eenmaal ondoorgrondelijke wezens. Maar kan dit niet een deel van de stress zijn?
Zou kunnen, maar dit is wel een situatie die al een paar jaar bestaat.
Door Borke
#944819
Klinkt echt als dwangmatig likken als gevolg van stress.
Ik zou Bach bloesems proberen of iets van maatwerk homeopathie en ja laten steriliseren.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#945010
Hoi Sonja,
klinkt inderdaad als een ernstig geval van stress-gerelateerd extreem likken! Waar je dan misschien wel aan moet denken, hoe goed bedoeld ook, is dat je als je bittere lotion op Streep smeert, dat extra stress met zich meebrengt, omdat zij zich ook niet meer gewoon lekker kan wassen, wat voor katten volgens mij ook een goede bron van 'stress-release' is (vandaar dat dat gedrag ook zo makkelijk kan ontaarden waarschijnlijk).

Wat ik je zou willen aanraden is om een goede kattengedragtherapeute en/of bach bloesem / natuurgeneeskundig therapeut te zoeken bij jou in de buurt. Juist met dit soort lastige problemen kan het handig zijn om ook de thuissituatie te zien om tot de precieze oorzaak te komen, en zo te kijken of het met een simpele aanpassing opgelost kan worden of dat er meer voor nodig is, zoals bijvoorbeeld, een sterilisatie...
Heeft de dierenarts waar je geweest ben trouwens nog bloedonderzoek gedaan, of alleen algemeen onderzoek?

Hitam, als ik vragen mag, waarom Red Chestnut? Ik zie hem niet zo...

In ieder geval veel sterkte voor Streepje en jou!! En voel je niet al te schuldig over dingen die je niet helemaal in de hand hebt... dat geeft alleen maar extra stress, en vooral ook voor jou in dit geval ;) Als ik je zo lees lijkt het mij alsof je katten het erg goed getroffen hebben!!

Liefs,
Saille
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945013
De da heeft alleen algemeen onderzoek gedaan en nog geen bloedonderzoek o.i.d. Ik heb me inderdaad ook al gerealiseerd dat het proberen te laten stoppen met likken kan veroorzaken dat ze misschien wel iets anders gaat zoeken. Maar het is niet zo dat ze met die bittere lotion helemaal niet meer likt. Ze likt alleen wel minder. Kan natuurlijk zijn dat ze ook gewoon aan die smaak gaat wennen en straks uiteindelijk weer net zo veel likt.  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door