Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door EllenL
#945018
Hoi Sonja,
los van dat ze iets anders gaat zoeken, stress is gewoon niet gezond voor katten ;)
Is er specifiek iets veranderd vlak voor / op het moment dat ze zich kaal is gaan likken?
Of is het echt puur als ze krols is dat ze het doet, of sinds de pup er is?

Hmm, ik merk dat ik me erg moet inhouden om niet allerlei bachjes te gaan roepen (ik studeer natuurgeneeskunde voor dieren, bach is één van mijn favo vakken, dus kleine beroepsdeformatie zullen we maar zeggen...) maar daarvoor weet ik gewoon te weinig van Streepje af nu...

Liefs,
Saille
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945027
Beiden. Ze heeft zich altijd tijdens de krolsheid meer gelikt dan anders, maar dan beperkte het overmatig likken zich tot haar 'bikinilijn'. Nu is het gedrag dus verergerd en dat is inderdaad wel sinds Olivier (de pup) hier is.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#945032
Hoe reageert ze op Olivier? En zijn er nog andere stressfactoren die je kan bedenken (ik heb volgens mij al iets gelezen over niet naar buiten durven, zich verstoppen achter de wasmachine voor bezoek, ...)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945053
Ze lijkt niet echt bang voor Olivier. Maar ze houdt niet zo van de drukte die hij met zich meebrengt als hij weer eens onstuimig jonge hond loopt te zijn. Ze lijkt vooral niet zo van drukte en onbekende dingen te houden. Maar ondertussen kan ze zelf ook heel druk zijn. Ze is wel wat rustiger geworden dan toen ze nog echt heel jong was, maar af en toe heeft ze nog steeds haar gekke buien. Dan loopt ze tegen de muren op hier. En dat is dus echt een aanloop nemen en dan proberen zo hoog mogelijk tegen de muur omhoog te lopen. Dan met een zijwaartse sprong weer op de grond terecht komen.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945114
Saille schreef: Hoe zou je het karakter van Streepje verder omschrijven??
(als ik te veel vraag moet je het zeggen hoor...)
Sorry, was gisteravond naar bed gegaan, want ik moest er vroeg uit. Nee, het is niet te veel, ben al blij dat er mensen met me mee denken. Ik vind het alleen best moeilijk om haar karakter te omschrijven. Katten kunnen zo ondoorgrondelijk zijn.
Streepie is een vrij actieve kat en daarom is het jammer dat ze niet naar buiten wil. Haar gekke buien hebben al heel wat glas- en servieswerk e.d. doen sneuvelen. Wel is ze nu wat rustiger dan een paar jaar geleden, toen ze nog heel jong was. Ze is wat op zichzelf. Is naar mij toe niet aanhankelijk, bij Edo soms, maar het is niet zo'n schootkat. Met de andere twee katten gaat ze wel om, maar die twee hangen erg aan elkaar en daar komt ze toch niet helemaal tussen, hoewel ze af en toe wel speelt met Noortje en af en toe wel bij Snowball gaat liggen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#945169
Hoi Sonja,
ok, ik kan me niet langer inhouden, ik ga met Bachjes gooien, voel je vrij me te negeren..  :D

Op basis van het karakter wat je omschrijft klinkt Streepje als een Waterviolet katjes. Water Violet is eigenlijk sowieso een kattentype: trots, afstandelijk, houdt niet van drukte en gedoe om zich heen, kijkt een beetje neer op de rest van het gepeupel, dus als je haar Bach zou willen geven zou ik die er sowieso bij doen. Dan heb je Star of Bethlehem, voor onverwerkt trauma, lijkt me sowieso toepasselijk als je jezelf kaallikt. En dan zou ik ook nog iets willen voorstellen voor de angst, Mimulus is voor bekende angsten (vreemde mensen bijvoorbeeld) en Aspen is voor onbenoembare angsten. De angst voor het naar buiten gaan vind ik een beetje tussen die twee inhangen, je kan het wel benoemen, maar ik weet niet of er een specifiek iets is waar ze bang voor is buiten, dus misschien goed om die allebei te nemen.

Daarnaast zou ik toch een manier proberen te vinden om haar bezig te houden soms zolang ze niet naar buiten gaat en daar haar energie kwijt kan (om de gekke uurtjes iets minder gek te maken;). Ik weet niet wat voor speeltjes je al hebt geprobeert, maar touwtjes (lange veter ofzo) helemaal als je er een hengeltje van maakt zodat er veel afstand is tussen jou en Streep en je er een ergens gevonden veer aan vast knoopt vinden de meeste katten vaak onweerstaanbaar!

Maar, ik blijf er bij dat het in dit soort situaties vaak beter is als iemand echt bij je thuis komt, je daar een uur lang de oren van je hoofd af vraagt en op basis daarvan kijkt wat er aan gedaan kan worden...
Liefs,
Saille (die nu snel achter haar pc weg moet omdat ze anders te laat komt...)
Door Kefraya
#945267
Hoi Sonja,

er zijn al veel nuttige dingen gezegd. Het probleem is echter dat veel van deze dingen individueel toegepast niet veel zullen helpen. Een goede diagnose en een samenhangend plan lijken me essentieel voor Streepje.
Een gedragstherapeut is daarom in jouw situatie zeker een goed idee, zeker in combi met Bach bloesems. Denk er wel aan dat een goede therapeut je waarschijnlijk in eerste instantie weer terugverwijst naar een da!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#945330
Heel erg bedankt voor alle tips! Een gedragstherapeut is wellicht een goed idee, maar ik denk dat ik eerst ga voor een sterilisatie en een nog wat uitgebreider onderzoek door de da. Ondertussen probeer ik wel de bachbloesems en de feliway en als dat alles nog niet afdoende heeft geholpen dan raadpleeg ik zeker een therapeut. Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#963039
Het gaat iets beter met Streepie. Ik blijf het toch op stress door krolsheid houden, want ze is nu een stuk rustiger, zonder dat ik er nu echt veel aan doe om het voor haar zo rustig mogelijk te houden. Er is in de tussentijd zelfs nog een nieuwe hond gearriveerd, maar daar reageert Streep eigenlijk niet op.
Er begint weer wat haar terug te groeien.
Volgende week dinsdag wordt ze gesteriliseerd. Wat kan ik doen om er voor te zorgen dat dit met zo min mogelijk stress gepaard zal gaan?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#963160
Hitam schreef: Rescue geven. En traumeel voor sneller lichamelijk herstel.
Hoe lang vantevoren zal ik dan starten met de rescue?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#966208
Ik heb daarnet Streepie, voorzien van wat RR, afgeleverd bij de da. Nu is het wachten op het telefoontje van de da, wanneer ze weer gehaald kan worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door