Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door 202Spots
#939066
Vraagje voor de katten baasjes...
Pluis is de enige langhaar die ik hier heb,en van de week zag ik dat ze 'n slabbetje onder haar keel had hangen.
Ik weet niet of ze had gevochten of ergens was blijven hangen...
Ik kan d'r alleen op d'r rug aaien wanneer ze aan 't eten is,en heef af en toe onder haar keel kroelen..
dat probeerde ik ook om kijken of d'r vacht misschien los zou laten wanneer ik 't te pakken kon krijgen..
ik had 'n heel klein stukje vacht in me handen voordat ze weg vloog,maar ik had wel gevoeld dat het 'n hele grote harde klitten bedoening was.. :-\
Als ik haar op me schoot kon houden dan denk dat ik dat ik de schaar er bij had gehaald,maar dat lukt dus niet.
Nou is mijn vraag of die harige klitten slabbetje vanzelf wel zal los gaan??
Of dat ze er zelf wel aan gaat krabbellen of zo?
Ze ziet er verder gezond uit en ik zie geen wondjes op d'r keel,dus ik denk niet dat ze gevochten heeft...ze eet ook goed en is verder hetzelfde.
wat denken jullie???

Afbeelding
Door Femke
#939068
Het lijkt erop dat de vacht gewoon verstikt is, omdat er zoveel klit in zit, en dat daarom de haren hebben losgelaten. Wat los is geraakt, hangt nu nog in een wirwar aan de andere vacht vast (het slabbetje)
Dat stukje huid wat je op de foto ziet, ziet er wel 'gezond' uit, niet rood of ontstoken ofzo.

Verder durf ik er niks zinnigs over te zeggen.....
Door YaYa
#939142
Het is een langhaartje dus af en toe moet er een kam doorheen. Als je dat niet doet, gaat de vacht klitten en vervilten. Met het vervilten, laten de haren los. Het kan echter wel gebeuren dat doordat er zo'n grote knoop opzit, de huid gaat 'smoren'  waardoor de huid kan gaan ontsteken/beschadigd. Dit is vooral in de oksels en de broek zo. Dus het is eigenlijk wel nodig om de klitten eruit te halen voordat ze vervilten.
Ik heb ooit een verwaarloosde maine coon teruggenomen (kregen de vachtverzorging niet voor elkaar) en zij zat onder de klitten. Met heel veel geduld heb ik alles eruit gekregen. Toen ik bij de oksels was, heb ik een potje zitten janken. De huid was volledig ontstoken. Met wondzalf heb ik het weer in orde gekregen. Maar een dier zoveel pijn bezorgen terwijl het niet nodig is ... :'(
Door Femke
#939277
YaYa schreef: Het is een langhaartje dus af en toe moet er een kam doorheen. Als je dat niet doet, gaat de vacht klitten en vervilten. Met het vervilten, laten de haren los. Het kan echter wel gebeuren dat doordat er zo'n grote knoop opzit, de huid gaat 'smoren'  waardoor de huid kan gaan ontsteken/beschadigd. Dit is vooral in de oksels en de broek zo. Dus het is eigenlijk wel nodig om de klitten eruit te halen voordat ze vervilten.
Ik heb ooit een verwaarloosde maine coon teruggenomen (kregen de vachtverzorging niet voor elkaar) en zij zat onder de klitten. Met heel veel geduld heb ik alles eruit gekregen. Toen ik bij de oksels was, heb ik een potje zitten janken. De huid was volledig ontstoken. Met wondzalf heb ik het weer in orde gekregen. Maar een dier zoveel pijn bezorgen terwijl het niet nodig is ... :'(

tja, maar hoe haal je in hemelsnaam een kam door een wilde kat?  :-\ :-\
Door YaYa
#939310
Heb tot op heden nog nooit problemen gehad met kammen. Zelfs mijn turkse vannetjes laten het nu toe. Maar het is wel een kwestie van uittesten hoe je dat het beste kunt doen.
De coons zijn makkelijk, die leg ik gewoon op tafel. Alhoewel er daar ook zijn die het niks vinden en Magic bijt ook als ik haar kam. Maar dan zet ik haar op haar achterpoten, 1 hand onder de voorpoten en in de andere de kam. Dan is het wel te doen. Als het echt niet gaat, roep ik 'de hulptroepen' (Ronald dus) in om haar vast te houden maar liever niet want dan wordt het zo'n gevecht. Aller uitsterte geval is achterpootjes op tafel en kat in nekvel pakken zodat ze nog net op haar achterpootjes steunt.
De turkjes gaan alleen als Zazou op schoot ligt en slaapt. En YaYa accepteert het als ze in mijn nek ligt.
Is het een idee om haar tijdens het eten, te proberen te kammen. En dan natuurlijk niet gelijk de volledige kat maar zomaar 1 of 2 haaltjes met een babyborstel om haar eraan te laten wennen? Of eventueel als ze slaapt?
De verwaarloosde coon die ik terugkreeg was echt een engeltje. Gewoon hartstikke lief en liet het ook allemaal toe. Maar ook bij haar raakte het geduld op. Ze zat volledig onder de klitten en het was teveel werk om er in 1 keer uit te halen. Dus bij haar stukje bij beetje.
Maar toen ze eenmaal uit de knoop was, was het alleen maar een kwestie van bijhouden en geen centje pijn bij haar. Maar haar mensen hadden die tijd dus niet genomen om haar regelmatig even een borstelbeurtje te geven.
Door Femke
#939367
YaYa schreef: Heb tot op heden nog nooit problemen gehad met kammen. Zelfs mijn turkse vannetjes laten het nu toe. Maar het is wel een kwestie van uittesten hoe je dat het beste kunt doen.
De coons zijn makkelijk, die leg ik gewoon op tafel. Alhoewel er daar ook zijn die het niks vinden en Magic bijt ook als ik haar kam. Maar dan zet ik haar op haar achterpoten, 1 hand onder de voorpoten en in de andere de kam. Dan is het wel te doen. Als het echt niet gaat, roep ik 'de hulptroepen' (Ronald dus) in om haar vast te houden maar liever niet want dan wordt het zo'n gevecht. Aller uitsterte geval is achterpootjes op tafel en kat in nekvel pakken zodat ze nog net op haar achterpootjes steunt.
De turkjes gaan alleen als Zazou op schoot ligt en slaapt. En YaYa accepteert het als ze in mijn nek ligt.
Is het een idee om haar tijdens het eten, te proberen te kammen. En dan natuurlijk niet gelijk de volledige kat maar zomaar 1 of 2 haaltjes met een babyborstel om haar eraan te laten wennen? Of eventueel als ze slaapt?
De verwaarloosde coon die ik terugkreeg was echt een engeltje. Gewoon hartstikke lief en liet het ook allemaal toe. Maar ook bij haar raakte het geduld op. Ze zat volledig onder de klitten en het was teveel werk om er in 1 keer uit te halen. Dus bij haar stukje bij beetje.
Maar toen ze eenmaal uit de knoop was, was het alleen maar een kwestie van bijhouden en geen centje pijn bij haar. Maar haar mensen hadden die tijd dus niet genomen om haar regelmatig even een borstelbeurtje te geven.

Ja maar dit zijn zwerfkatten die bij Dory in de buurt leven en die Dory soms voert, toch?
Door YaYa
#939386
Met een zwerfkat wordt het natuurlijk een ander verhaal. Die van mij zijn, ook de turkjes natuurlijk wel allemaal huiskatten. Dan zou ik het gewoon aanzien, slabbetje valt er vanzelf wel uit.
En als het heel erg is en je merkt dat de kat er heel veel last van heeft, zou je nog kunnen proberen de kat te vangen en bij de da te laten scheren of in ieder geval de klitten te verwijderen.
Door flin
#939429
is 't ook niet een beetje de tijd om te ruien voor de buitenkatten?

dat de lange vacht wat sneller zal vilten, met al 't overtollige haar wat loslaat, en er dan ook wat ' niet bedoelde' haren meekomen?
't zal geen prettig gevoel zijn, zo'n sik..., maar dat zallie toch wel kwijtraken?
Door 202Spots
#939476
Thanks voor de reacties!!
Ja het is idd 1 van de wilde katten die hier zijn gebleven,ze zijn de hele dag meestal  in onze achtertuin,en slapen in de hondenhuis op de patio of liggen op de stoelen,behalve Pluis,die blijft helemaal achteraan of is over de schutting bij de buren maar komt hier eten.
Ik voer ze 2x per dag en ik kan ze allemaal over de rug aaien,maar alleen maar 'n paar echt oppakken en vast houden.
Pluis de langhaar is altijd al de schuwste/bangste en blijft op veilige afstand,en is ook de laatste die bij de bak komt, maar ze vind het wel lekker wanneer ik dan haar tijdens 't eten op d'r rug krabbel en aai...
en geloof me ik zou niets liever doen dan 'n kam of borstel door haar vacht halen!!
Maar ik kan haar niet eens optillen,dus op me schoot zetten en borstelen is helaas onmogelijk.

Femke, het is alleen 'n kale plek, de huid is mooi roze en ik zie dus niks ontstoken of rood..
YaYa, je had gelijk.. ik had ze nu net gevoerd en de slabbetje is verdwenen!!
Zal strak kijken of ik 't ergens kan vinden..
Ik denk dat ze het er zelf heeft afgehaald? want ik vond het wel lastig voor d'r.

Om opnieuw in de kooi vangen lijkt me ook niet zo makkelijk, en om dan bij de DA geschoren of behandeld te worden houd dan ook in dat ze verdoofd moet worden voordat ze uit de kooi worden gehaald :-\
Daarom ben ik ook wel blij dat het er vanzelf af is gegaan.
In ieder geval bedankt voor 't meedenken!!
#941123
ik had al gevraagd of de buurman naar Pluis d'r slabbetje wilde zoeken en probeerde te beschrijven hoe het er uit zag...
en had toen maar gezegd dat het misschien op 'n dooie rat zou lijken..
hij kwam dit net dit kadootje brengen wat ie  in hun tuin had gevonden...
Wel fijn dat ze van dit ding af is,want het is helemaal hard van de klitten..
Afbeelding
Door tieneke
#941128
Denk zelf dat het van het vele krabben/irritatie op de losse haren/in de nek zou kunnen zijn?
Gelukkig heb ik hier niet van die langharige buitenkatten lopen,ik kan 1 poesje net oppakken en de rest aanhalen etc maar daar blijft het dan ook bij.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door