Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chubby
#931972
Ik besef me net dat ik een prachtige chocolade paashaas in de hal op de kast heb laten staan (en ik ben aan het werk, 45 minuten verderop). Gelukkig weegt 'ie "maar" 450 gram en dat zou, just in case, niet teveel zijn voor de hond van 17 kg.

Maar hoe zit het met katten en chocolade? Is dat ook giftig voor mijn kleine mormels?  :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#932114
is voor katten ook giftig.
het is maar de vraag of ze zullen proeven.

chocola is volgens mij voor katten niet zo heel aantrekkelijk.
Door Chubby
#932117
Ow, opluchting alom! Mijn mams is zo lief geweest de auto te pakken en paashaas én katten én hond te redden  8)
Door flin
#932163
Chocolade intoxicatie

Tom Nagels, DVM

chocolade giftig is voor hond en kat. Vooral honden lopen risico door hun weinig kieskeurige en soms vraatzuchtige eetgewoontes. In toxicologische termen gaat het om een overdosis methylxanthines welke een effect hebben op het centraal zenuwstelsel, nier, hart en ademhaling. Afloop kan zelfs dodelijk zijn.

Zeer veel planten produceren zogenaamde alkaloïden. Dit doen ze om vraat van insecten of herbivoren tegen te gaan, als verdediging tegen micro-organismen, of om bepaalde interacties tussen planten onderling te bewerkstelligen.
Theobromine, caffeïne en theofylline behoren tot de groep van de methylxanthine alkaloïden welke worden teruggevonden in cocao, koffie, thee en cola. In de farmaceutische industrie worden ze aangewend in o.a. pijnstillers, hoestsiropen en eetlustremmers. Cacao bevat voornamelijk theobromine en in mindere mate caffeïne. Theobromine zou ook verantwoordelijk zijn voor de bittere smaak.

Type chocolade Theobromine mg/g
Caffeïne mg/g

Melkchocolade 2.0 0.2
Fondant 5 0.75
Instant cacao
5 0.50
Bakkerschocolade (ongezoet)
15 1.5
Cacaopoeder 25 2.5
Het exact gehalte methylxanthines varieert ngl de cacaobonen en ngl. het merk. Wel is duidelijk dat hoe purer (zwarter) de chocolade hoe meer theobromine en caffeïne teruggevonden wordt.

Witte chocolade wordt gemaakt van cacaoboter welke bijna geen methylxanthines bevat.

Lethale dosis

Caffeïne is potentieel dodelijk vanaf 110 mg/kg lichaamsgewicht voor honden en vanaf 80 mg/kg voor katten; theobromine vanaf 100 mg/kg. Milde tekens treden op vanaf een samengestelde dosis (theobromine + caffeïne) van 20 mg/kg lichaamsgewicht; erge symptomen vanaf 40-50 mg/kg en stuipen vanaf 60 mg/kg. Rekening houdend met bovenstaande tabel bevat 100g fondant chocolade (5.75 x 100) 575 mg methylxanthines, genoeg om een hond van 10 kg in ernstige problemen te brengen.

Methylxanthines passeren door de placenta en worden uitgescheiden in de moedermelk. Ongeboren of zogende pups of kittens staan dus bloot aan chocoladevergifiting van het moederdier.

Symptomen

De eerste symptomen treden gewoonlijk op na 6-12u, na een grote dosis soms al na 1u. Aanvankelijk is het dier rusteloos, drinkt en plast veel, braakt en heeft diarree. De toestand verslechtert: beven en rillen, zwak op de poten staan en epilepsie-achtige aanvallen. Andere gevolgen zijn: verhoogde hartslag, hartritmestoornissen, verhoogde bloeddruk en koorts. Hartritmestoornissen en/of ademhalingsstilstand worden het dier fataal.

Behandeling

Indien je vermoedt dat je hond of kat een voor zijn gewicht grote hoeveelheid chocolade heeft opgegeten, verwittig dan onmiddellijk de dierenarts. Indien inderdaad de dosis overschreden is, bestaat de behandeling uit:

maaglediging (braken) binnen de 4u na ingestie
actieve kool oraal
infuus
beta-blocker igv hartritmestoornissen
diazepam of barbituraten igv epileptiforme aanvallen
Er bestaat geen specifiek antigif.
Door YaYa
#932183
Chubby schreef: Ow, opluchting alom! Mijn mams is zo lief geweest de auto te pakken en paashaas én katten én hond te redden  8)
:flowers:
Door *Robin*
#932286
koekje schreef: chocola is volgens mij voor katten niet zo heel aantrekkelijk.
Nou Bailey is er helemaal gek op!!! Hij krijgt het nooit maar als ik chocolade eet is hij niet bij me weg te slaan :o vooral chocopasta, chocoladevla en chocolademelk :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#932304
chocola is 1 van de weinige dingen die ik rustig voor sien haar neus kan zetten.

moet ik met brood en pasta (en zelfs vieslijke vegaworstjes) bij onze graanverslaafde niet proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#933234
danielle1980 schreef: ??? mijn katten nemen regelmatig wat chocolademelk maar zijn nog nooit ziek geweest  :-\
daar zit wss ook amper cacao (en theobromide) in.
net als in koetjesrepen.
Door danielle1980
#933330
koekje schreef: daar zit wss ook amper cacao (en theobromide) in.
net als in koetjesrepen.
ja dat zou kunnen is gewoon nesquick.
ik dacht altijd dat t niet schadelijk was en m'n katten drinken dat liever dan melk  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door