Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lisa
#919952
Ruim anderhalve week geleden had Lotte blaasontsteking. Ik dacht al dat ik het aan zag komen. Ik kwam van vakantie terug in het weekend, overal en nergens telkens zitten en een drupje eruit persen. pH gecheckt en ik had nog Tolfedine. Dit een aantal dagen gegeven om het continu plassen te doorbreken. CB weer een soepje van gemaakt elke voerbeurt (dat was ook in urine terug te zien zei da) en plas ingeleverd. pH iets van 8 of 8,5 en na een tijdje kwam heel licht wat bloed in urine opzetten op stripje. Geen gruis aangetroffen. Verzuur nu ook bijna elke voerbeurt met appelazijn of cranberry/vitamine c poeder. Zij heeft sinds september Cystease en ik vond het ook al zo lang goed gaan. pH heb ik nog niet weer kunnen checken, maar net heeft ze ook weer wat geplast op het kleed van de hond. Dus helemaal in orde is het nog niet. De gang naar de bak is voor zover ik kan zien wel normaal. Niet extreem vaak, wel genoeg want ze krijgt meer vocht binnen.
Iemand nog een idee wat ik nog meer kan doen?
Door flin
#919964
miss als de ontsteking nog niet over is, dan zal de ph ook niet willen dalen, is de ontsteking dus wel echt weg?

en miss kun je de carnibest nier-variant geven, daar zit in elk geval geen rijst in...

succes
Door Lisa
#919990
Hoi,

Dank je voor je reactie. Bedoel je de diabetesversie? Nierversie kan ik niet vinden. Had er ook al over gedacht om die te gaan geven en kijken wat dat doet. pH heb ik nog niet weer gecontroleerd, ze is zo'n miepkont wat dat betreft. Haar korrels in de bak en anders houdt ze het gewoon op. Als ze dan echt moet, plast ze wel in de gang. Dus dit wil ik even doen als ik thuis ben de hele dag. Vandaar dat ik nu nog even over de pH niets kan zeggen.
Haar pH heb ik nooit lager gekregen dan 6,5. Blaasproblemen (en voorheen gruis) zijn helaas jaarlijks bekend verschijnsel bij haar.

Groetjes,
Lisa
Door YaYa
#920023
Ik denk dat flin inderdaad de diabetesversie bedoelt. Die voer ik zelf ook aan mijn blaasgruispatientje en dan nog om de dag vitamine c.
Die cystease heb ik ook gehad maar kon nou niet echt zeggen dat ik enig verschil merkte dus aan het eind van de kuur ben ik daar braaf mee opgehouden.
Door flin
#920143
Lisa schreef: Bedoel je de diabetesversie?
...ph, nooit lager gekregen dan 6,5.
yes, dat was 't wat 'k bedoelde, die word ook aangeraden bij nierproblemen, vandaar de verwarring...
maar 't ging uiteindelijk om de minieme koolhydraten (rijst) die de ph weer wat omhoog kunnen krijgen...

maaruh; ph 6.5 is toch netjes?

en idd altijd wat extra water over 't voer, kan 't lekker doorstromen....
Door Lisa
#920468
Ah, ik meende dat pH van de vleesklanten 6 was. 6,5 is in elk geval voor haar netjes, normaal was die hoger ondanks verzuring dus daar was ik toen maar mee gestopt en eens in de zoveel tijd wat appelazijn of cranberry/vit c. Bij de volgende bestelling zal ik dan wel de diabetesversie bestellen. Kijken of dat uiteindelijk wat doet. Ik hoop het!
Door flin
#920534
Lisa schreef: ik meende dat pH van de vleesklanten 6 was.
de ph van de verssmullerz zou idd rond de 6 - 6.5 zijn,
de ph op de da-brokjes-anti-struviet zou streven naar iets onder de 5.8, om een vlottere oplossing van de struviet te bewerkstelligen,
nou blijkt meestal toch dat struviet in een 'normale' ph een aantal weken nodig heeft, om op te lossen, en je dus beter kunt zorgen dat die ph (en de watertoevoer) altijd zo netjes mogelijk blijft, zodat 't struviet ook minder makkelijk gevormd kan worden, maar er blijken ook gewoon katten te zijn die makkelijk gruisjes aanmaken ....helaas

maar goed,
je had 't nu niet over blaasgruis, maar over blaasontsteking toch, en de ph wil wel omhoog bij een ontsteking....daar gaat geen cranberry of vit. c tegen helpen?
Door Mevroi Kruim
#920563
flin schreef: de ph van de verssmullerz zou idd rond de 6 - 6.5 zijn,
de ph op de da-brokjes-anti-struviet zou streven naar iets onder de 5.8, om een vlottere oplossing van de struviet te bewerkstelligen,
nou blijkt meestal toch dat struviet in een 'normale' ph een aantal weken nodig heeft, om op te lossen, en je dus beter kunt zorgen dat die ph (en de watertoevoer) altijd zo netjes mogelijk blijft, zodat 't struviet ook minder makkelijk gevormd kan worden, maar er blijken ook gewoon katten te zijn die makkelijk gruisjes aanmaken ....helaas

maar goed,
je had 't nu niet over blaasgruis, maar over blaasontsteking toch, en de ph wil wel omhoog bij een ontsteking....daar gaat geen cranberry of vit. c tegen helpen?
Nou, wel een beetje want hoe zuurder de urine hoe moeilijker de slechte bacterien het hebben. Soms krijg je als mens zijnde een blaasontsteking goed weg met heeeeeel veel drinken en verzuren. Maar met gruis erbij wordt het wel moeilijk. Dat hebben mensen niet zo vaak als katten.
Door Lisa
#923627
Vandaag weer de urine laten controleren. pH 8,5 nu zelfs (halve hoger), ontsteking weg (geen bloed meer), nu wel een paar kristalletjes. De dierenarts zei me geen zorgen te maken, het was niet verontrustend. Ze perst al een tijdje niet meer, krijgt ook geen Tolfedine meer, ze gaat normaal naar de bak en oogt niet ziek dus nu maar verder aankijken. Ze drinkt veel zag ze wederom in de urine. Ja logisch, de Carnibest is soep  ;D. Dierenarts gaf nog mee dat stress vermeden moest worden.  Dat dat een rol speelt, die indruk had ik al langer.

Vrijdag krijg ik de Carnibest diabetes versie, dus hopelijk haalt dat nog wat uit.
Door flin
#923842
'k hoop dat 't allemaal snel beter gaat!

geef je nou ook nog vit c erbij?
'k vind die ph best nog wel hoog hoor...maar dat kan miss snel beter worden nu die ontsteking weg is?

is de stress verantwoordelijk voor 't slecht (?) naar de bak gaan ; plas ophouden oid?
of hoe kan die stress zich naar struviet/blaasontsteking ontwikkelen? (gewoon nieuwschierig....)

affijn lekker soepje blijven geven , en sterkte!
 
Door Lisa
#923937
Hmm vitamine C kan ik nog weleens gaan kopen dan. Ik heb nu een beetje de appelazijn vaak laten staan en gaf als verzuring wat cranberrypoeder waar vit. c inzit. Maar misschien kan ik beter apart vitamine c gaan kopen en dat toevoegen, afgewisseld met de appelazijn. Vroeger wel gedaan, wat is de dosering eigenlijk? En maakt het merk nog wat uit?

Lotte heeft al problemen sinds ze 9 maanden is, ze is nu 4,5. Ik heb zelfs ook een tijdje Walthamzakjes geprobeerd tot alles weer in orde was en later een keer gruisoplossend van Hill's, maar zelfs na een best aantal weken had ik de pH niet lager dan 7,5. En zo lang mag je dat spul niet gebruiken en ik had het toen al wat weken langer gebruikt. Dus ook dat werkt niet, vandaar dat ik het bij CBsoep houd  :).
Ik vind het wel een lastig probleem omdat het zo'n 2 x per jaar terugkomt. Cystease blijkt dus ook niet te helpen. Hopelijk doet de andere voeding straks wat positiefs.

Hoe het vanuit stress ontwikkelt naar een blaasprobleem zou ik ook niet weten. Misschien verkrampt er wat of zo? En van blaasontsteking naar gruis zou dan denk ik kunnen komen doordat pH door blaasontsteking hoog is dus ideaal voor ontwikkeling struviet.
Ook weersverandering (van seizoen bijv.) kan invloed hebben zei mijn dierenarts.

Bedankt voor het meedenken weer!
Door flin
#923948
Lisa schreef: . Maar misschien kan ik beter apart vitamine c gaan kopen en dat toevoegen, afgewisseld met de appelazijn. Vroeger wel gedaan, wat is de dosering eigenlijk? En maakt het merk nog wat uit?
vit c, en dan wel dè ascorbinezuur ( dus niet de langzaam oplosbare variant oid)
je kunt met weinig beginnen, en dan langzaam opvoeren, ondertussen wel de ph in de gaten houden (tè zuur wil je ook niet) en ze kunnen er bij grotere hoeveelheden dunner van gaan poëppen, dus dan maar weer wat minder geven....

succes!
Door Lisa
#924195
Kruimel schreef: Heeft ze niet een afwijking in de blaas oid waardoor de ontstekingen steeds terugkomen?
Niet onderzocht door middel van een echo. Er zit wel steeds lange tijd tussen. De vorige was in september. Het is niet zo dat ze elke maand een ontsteking of gruis heeft.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door