Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door nelus
#901780
ik vind het jammer dat het topic over suikerziekte bij katten gesloten is,  zijn hier eigenlijk veel mensen met een suikerbeestje?

ik had graag nog een vraag gesteld aan hannetje, nl. over het gebruik van caninsulin zij zegt dat een waarde van 3.zoveel mmol normaal is, maar dat is keigevaarlijk bij het gebruik van caninsulin,
het is weliswaar een fysiologische waarde maar katten die geen insuline krijgen kunnen dus geen hypo krijgen, een kat met caninsulin dus wel en er zijn katten die bij een waarde van 3. zoveel mmol (ik weet nu ff niet het precieze getal wat hannetje zei) maar dan kunnen katten al omgaan en als ze alleen thuis zijn b.v. en nix kunnen eten en niet uit de hypo gehaald worden, zelfs in coma raken
Door nelus
#901855
nou tannetje, ik zou dus graag van je willen weten of je het met onderstaande eens bent?

ik vind het jammer dat het topic over suikerziekte bij katten gesloten is,  zijn hier eigenlijk veel mensen met een suikerbeestje?

ik had graag nog een vraag gesteld aan hannetje, nl. over het gebruik van caninsulin zij zegt dat een waarde van 3.zoveel mmol normaal is, maar dat is keigevaarlijk bij het gebruik van caninsulin,
het is weliswaar een fysiologische waarde maar katten die geen insuline krijgen kunnen dus geen hypo krijgen, een kat met caninsulin dus wel en er zijn katten die bij een waarde van 3. zoveel mmol (ik weet nu ff niet het precieze getal wat hannetje zei) maar dan kunnen katten al omgaan en als ze alleen thuis zijn b.v. en nix kunnen eten en niet uit de hypo gehaald worden, zelfs in coma raken
Gebruikersavatar
Door Hitam
#902248
Volgens mij zijn hier vrijwel geen katten met suikerziekte omdat er hier koolhydraatarm of -vrij gevoerd wordt. Dus krijgen ze het niet.

Het hangt er dus helemaal vanaf wanneer die waarde gemeten wordt. Deze waarde was onderdeel van een curve met dit als laagste punt en dan is het geen probleem.
Overigens gebruik ik helemaal geen Caninsuline meer in katten omdat ik dat veel te gevaarlijk vind. Het werkt heel heftig en heel kort zodat de bloedwaarden de hele dag door op en neer gaan.
Door nelus
#906078
Hitam schreef: Volgens mij zijn hier vrijwel geen katten met suikerziekte omdat er hier koolhydraatarm of -vrij gevoerd wordt. Dus krijgen ze het niet.
7 februari 2008 Promotie dhr.drs. L.I. (Lars) Slingerland
Titel proefschrift:
Risk factors for feline diabetes mellitus

Promotor:
Prof.dr. A. Rijnberk

Co-promotoren:
Dr. T.W. van Haeften
Dr. H.S. Kooistra

Academiegebouw, 16.15 uur

Risicofactoren voor diabetes mellitus bij de kat
De risicofactoren voor het ontwikkelen van suikerziekte vertonen bij mensen en katten veel overeenkomsten. Aan voedingsfactoren en (gebrek aan) lichamelijke activiteit wordt een belangrijke rol toegedicht, maar uitsluitsel is er niet. Lars Slingerland onderzocht daarom bij katten de effecten van de hoeveelheid vet, eiwit en koolhydraat in de voeding op de ontwikkeling van suikerziekte bij katten, als ook de invloed van lichaamsbeweging.

Om de effecten van voeding te beoordelen, werd een bij mensen toegepaste techniek om insulineafgifte en insulinegevoeligheid te meten aangepast voor toepassing bij katten. Met deze techniek werden de effecten van verschillende hoeveelheden vet, eiwit en koolhydraat in voeding over een periode van 9 maanden gevolgd. In een ander onderzoek werden 96 suikerzieke katten vergeleken met 192 gezonde katten voor wat betreft de voeding en het bewegingspatroon.

Geen van de resultaten van deze onderzoeken ondersteunt de gedachte dat koolhydraat-rijke voeding de ontwikkeling van suikerziekte versnelt. Ook werd geen verschil gevonden tussen het voeren van droog- of blikvoer. Wel is de kans op suikerziekte groter bij inactieve katten en katten die uitsluitend binnenshuis leven.

Bij de hier vermelde onderzoeken werden de effecten van overgewicht op de ontwikkeling van suikerziekte uitgesloten. Zolang een kat geen overgewicht ontwikkelt, lijkt de hoeveelheid vet, eiwit of koolhydraat in de voeding geen risicofactor voor de ontwikkeling van suikerziekte te zijn.
Door Mevroi Kruim
#906088
Beste Nelus, hier werden brokgevoerde katten vergeleken met blikgevoerde katten. Beide bevatten koolhydraten, de brokken wel meer maar koolhydraat-arm kan blik niet genoemd worden.
De beste doctor kan dus in feite niks zeggen over echt koolhydraatarme of -loze voeding. Dattie dat wel doet valt de promotiecommissie aan te rekenen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#906568
De ervaring leert ook dat koolhydraatloze voeding zeer snel effect heeft bij suikerziektekatten. Dus ze kunnen onderzoeken wat ze willen. Ik weet wel beter.

"Laat iets wat je zelf hebt gezien niet vervangen door iets wat je hebt gehoord" Afrikaans spreekwoord.
Door rawfan
#915775
Hitam schreef: De ervaring leert ook dat koolhydraatloze voeding zeer snel effect heeft bij suikerziektekatten. Dus ze kunnen onderzoeken wat ze willen. Ik weet wel beter.

"Laat iets wat je zelf hebt gezien niet vervangen door iets wat je hebt gehoord" Afrikaans spreekwoord.

Hoi iedereen

Mijn mening is dat Tannetje heeft 100% gelijk hier. Ik heb een kat met diabetes (tegenwoordig in remissie). Toen ze Hills M/D brokjes van mijn ex-dierenarts kreeg, was haar gemiddeld niveau @ 18mmol/L. Na mijn epiphanies m.b.t. koolhydraten en brokjes ben ik onmiddelijk naar laag koolhydraat blikvoer overgestapt. Haar gemiddeld niveau drie dagen na de laatste brokjes was 14 mmol/L. Dat was met 1.5 eh caninsulin BID. Toen ik naar PZI overstapte, was het een makkie om haar niveau beneden 10 en dan 8 mmol/L te handhaven. Ze schommelt nu tussen 3.6 en 7.2 zonder extra insuline. We kunnen niet onderschatten hoe belangrijk dieët is tegen deze (man-made) ziekte. Tegenwoordig wordt een barf regime gevolgd (niet helemaal rauw- ik meng nogsteeds met blikvoer, maar het is bijna 80% rauw).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door