Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#912759
Nee dat weet ik niet, misschien dat Suzan dat weet?

Ik ben ook niet 'kapot' van de bakken, maar mijn katten hebben er geen moeite mee, maar ik vind het niet prettig ogen hoe ze er in moeten klimmen, helemaal voor een erg grote kat lijkt met me niet handig/prettig maar misschien is dat meer mijn idee dan dat de kat er een probleem van maakt.
#912876
Die bakken met slurf ken ik wel. Voor een flinke maine coon zijn die dus drama. Een open bak wil ik zelf niet.
Ik vraag me inderdaad af of 2 bakken voldoende absorptievermogen hebben bij zulke grote katten. Die sinds ze op de carnibest staan meer plassen (zeker omdat ik voor ons blaasgruispatientje ook nog eens een extra plens water door de carnibest roer).
Maar ik ben heel benieuwd hoe het op de langere termijn bevalt.
#912913
maddoc schreef: ja zal laten weten hoe het bevalt bij langer gebruik.
ik denk dat je bij 2 bakken voor zoveel katten dan iig wel 2x daags de drollen moet uitscheppen en dan zal het er denk ik van af hangen of de grootste hoeveelheid vulling voldoende absorptievermogen heeft voor 2 wkn voor zoveel katten (en dan helemaal als je zulke grote katten hebt)  en verder natuurlijk hoe de verhoudingen onderling in de groep katten is, wat dat betreft verwacht ik hier geen problemen bij maar 2 bakken, het is een hele hechte groep (ze hebben er ooit wel eens voor gekozen om met z'n allen op een bak te gaan boven in huis waar nog het oude vertrouwde grit in zat en daarbij alle andere bakken met nieuw grit voorbij te gaan en niet te gebruiken).


@Sylvia

weet jij of ze maar een type kattenbak hebben? ik heb de bak tot nu toe zonder kap staan, want die kap heeft een soort vooruitstekende 'luifel' waar de katten onder moeten kruipen en dan weer omhoog over de (hoge) rand vd onderbak moeten. ik heb het een dag geprobeerd met die kap en zag ze (op een na) gelijk niet meer bij  de bak.


Verder zat ik net te denken dat ik naast de 2 kattengemakbakken evt een bak met Catrein zou kunnen zetten, maar mijn probleem en dat van de katten met de Catrein zijn de grote, dikke  pellets.
Heeft iemand een suggestie hoe je die kleiner zou kunnen krijgen? (zodat het prettiger aan de poten is en ze er
wel goed in kunnen graven).  Heb me al af lopen vragen of ik het in een zak zou doen en er met de auto overheenrijden :D  of er met een hamer op slaan, of me er met een deegroller op uitleven ;D

De luifel was hier ook een probleem, in dat geval mag je hem eraf zagen [wel even vragen] of heeft kattengemak een kap met afgezaagde luifel voor je. Ik heb voor twee poezen 1 bak met 20 liter inhoud staan, daar doen ze 14 dagen mee. 1 keer per maand worden de bakken omgeruild, dat was voordeliger. In de kattenren staat ook een 20 liter bak die blijft 4 weken staan. Over de bovenste vieze bak ligt een vuilniszak vastgezet met knijpers zo heb ik geen stank in de garage en kunnen ze prima 4 weken staan. ;)
#913273
~Joke~ schreef: De luifel was hier ook een probleem, in dat geval mag je hem eraf zagen [wel even vragen] of heeft kattengemak een kap met afgezaagde luifel voor je. Ik heb voor twee poezen 1 bak met 20 liter inhoud staan, daar doen ze 14 dagen mee. 1 keer per maand worden de bakken omgeruild, dat was voordeliger. In de kattenren staat ook een 20 liter bak die blijft 4 weken staan. Over de bovenste vieze bak ligt een vuilniszak vastgezet met knijpers zo heb ik geen stank in de garage en kunnen ze prima 4 weken staan. ;)

@joke; dus als ik het goed begrijp krijg jij een keer in de maand 2 bakken, waarvan je er een neerzet en na 2 wkn omwisselt voor de andere  en dan zet je de vieze ergens apart weg met een vuilniszak erover. na een maand worden dan je 2 vieze bakken opgehaald en krijg je 2 schone? en wat kost het dan op die manier?
de bakken staan hier wel in het zicht (ook in de kamer) dus weet niet of een afgezaagde kap dan zo mooi is om tegenaan te kijken?
sowieso heb ik liever een deurtje ivm de honden, die eten dan net iets minder snel uit de bak en ik heb hier een hond met een allergie voor kip terwijl de katten kip eten...niet handig als hij dan kattenstront jat.


zag trouwens dat je de korrels ook in emmers kunt krijgen, maar zelfde hoeveelheid als in hun grootste bak en dezelfde prijs,  dat vindt ik dan wel duur als je dan voor hetzelfde geld wel weer zelf met de bakken in de weer moet.
#913374
Goed begrepen  :D
Ik heb 3 bakken met elk 20 liter korrels in de maand voor 30 euro. Ik zou niet zelf in de weer willen met emmertjes korrels. Mijn bak staat op zolder ook vanwege de honden. Als je de bak met de opening naar een muur zet op een afstandje dat de poezen er nog bij kunnen, kunnen de honden er dan nog bij? Zo heb ik de bak op zolder ook staan en dan zie je de afgezaagde kant niet zo. Als je netjes kunt zagen is het trouwens niet zo lelijk.
#913540
alleen bakken boven zetten lost het poepeet probleem voor overdag op, maar dat is niet acceptabel voor de katten.  ik had nu ook al een tijdje een bak met het deurtje schuin naar de muur gezet, dan is het voor de honden (ook border terriers) moeilijker (maar niet onmogelijk) maar gelijk ook een stuk lastiger voor de katten om erin te kunnen. dat is niet handig met een nieuw grit, waar ze nog aan moeten wennen, zeker met een kat erbij die heel gemakkelijk een andere plek kiest als hem iets dwars zit.
heb even nagekeken, maar jij gebruikt dus voor maar 2 katten al de bak met de grootste hoeveelheid korrels, is die met 2 wkn dan ook echt verzadigt?
#913650
Ik heb verschillende hoeveelheden geprobeerd maar de 20 liter gaf de minste stank. Zelf ruik ik het niet maar mijn man meent nogal snel iets te ruiken  ;) ;) Ik maak hun gemalen vlees altijd aan met wat warm water dus ze plassen nogal veel  :-\  Nal dit topic ben ik daar mee gestopt. Ik heb een kattenluik in de deur van de kamer naar de hal zodat de poezen gewoon naar boven naar de kattenbak kunnen gaan. Grappig heb jij ook Border Terriers?
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op zo 10 feb 2008, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#913676
ja ze kunnen ook wel gewoon naar boven (idd luikje in de deur), maar de meeste tijd zijn ze (zekers 's winters) beneden. en bij katten met een lage drempel om buiten de bak te gaan, moet de bak zo dichtbij als mogelijk is zijn.
plus dat als de bakken boven in huis zijn ik geen oog meer heb op het plasgedrag, met een aantal blaasgruiskatten ook wel handig. heb al wat mogelijkheden de revue laten passeren,;ipv in de kamer aan de ene kant vd deur, verplaatsen naar de andere kant vd deur maar dat is onderaan de trap en dan kan de deur niet meer goed open. bak op het kelderluik zetten en kattenluikje in de kelderdeur maken, maar ja dan is de proviand dus ook voor hun...

ja ik heb 2 border terriers; gina teefje van haast 9 alweer en maddoc reutje van 11/4jr. allebei met nogal wat kwaaltjes maar super karakters.

ik heb hier trouwens de kattengemak open in de kamer gehad en ook aan het eind vd 2 wkn nog niks geroken, anders dan de originele geur vd korrels en ik heb een heel scherpe neus voor dat soort luchtjes.
#914494
oke, dan is het dus gelukkig niet omdat de bak al verzadigd is, want vlgns kattengemak zou die grootste bak voor 4 katten zijn en ik wou dus beginnen met 2 om te proberen, als het er 4 zouden moeten zijn wordt het kostenplaatje niet zo positief.

en Yippieh!!!!!  de notoire andergrit weigeraar (en sproeier)heb ik vanochtend voor het eerst op de kattengemak bak zien plassen en er zelfs in zien graven.  nu was er ook al even geen bak met bentoniet grit meer (na leeghalen/schoonmaken nog even niet weer neergezet), maar ik heb hem ook nog niet betrapt op sproeien of vreemde plekken gevonden. de andere kat die ik er nog niet op gezien had, heb ik gist een voorzichtige poging zien doen, maar die ging er toch weer onverrichter zake weer af.
#925650
Bedankt voor het zoeken en meedenken! Sorry voor de late reactie, maar ik heb ruim een week zonder internet gezeten.

ik heb al heel veel soorten silicaat grit in huis gehad, maar niet die van Zooplus nog. aan de ene kant wil ik die ook nog wel gaan uitproberen aan de andere kant heb ik niet zo veel hoop dat ze erop zullen gaan.  ik heb alle soorten die bij Gropet in de lijst staan in huis gehad, de soorten van Fressnapf, ik heb nog 5 omdozen (dus 30 jugs) van de Nullodor Health Indicator staan en 3 zk van 6kg vd Nullodor premium cat litter en ik heb ook nog Litterpearls staan...

of het goed werkt heb ik dus nog niet echt kunnen uittesten aangezien de meesten pertinent weigeren erop te gaan. wel heb ik kunnen vaststellen dat bij de Litterpearls bij het doorroeren een hele poeder/stof wolk vrijkomt en
een vreemde lucht, bij de Nullodor premium (mooie, kleine, gladde steentjes leek me echt ideaal) en Health Ind. vormt zich ook een echte poeder/stof laag onder in de bak.

vervelende (ook wel goed natuurlijk, maar lastig als je wilt wisselen)is dat de katten het ook duidelijk kenbaar maken als de kattenbak niet naar hun wens is...

de Kattengemak bakken leek heel positief alle katten gingen erop, maar in de laatste week van de proefperiode (toen had ik de gewone bentoniet kattenbakken dus al weggehaald) vond ik dat de bak toch wel een duidelijke ammoniaklucht had als je er boven hing. ik wou niet gelijk weer een gewone bak neerzetten (stom achteraf) omdat ze net gewend waren en het nog maar een paar dagen waren tot de nieuwe bak kwam en toen kwam ik de middag voor de nieuwe levering erachter dat iig een vd katten maar een alternatieve kattenbak had opgezocht; de hondenbench stond vol kattenurine!  oke bak was niet bedoeld voor zoveel katten en rook naar ammoniak, maar nu staan er 2 nieuwe  en weer worden zowel de hondenbench beneden als die van boven als kattenbak gebruikt. dus gelijk weer een kattenbak met bentoniet (Linda bio dit keer) neergezet en ze waren zo blij ermee, gelijk weer stofbaden er in genomen en volop gebruikt, en nog niet weer kadootjes in de benches gevonden.  ik vond ook dat de ene nieuwe kattengemak bak al na een paar dagen een licht waarneembare ammoniaklucht had (terwijl hij niet op een hele droge plek staat, wel extra nat gesproeid).
en dit de hondenbench (die een paar meter vd bak staat) als bak gebruiken is al een keer eerder gebeurd toen stond ze ook wat met de bak niet aan (zou zelfs kunnen dat dat was omdat er silicaatgrit in zat, maar 100% zeker weet ik het zo uit het hoofd niet meer). en een andere kat laat het merken door flink te gaan sproeien.

dus nu twijfel ik erover of ik het nog wat langer de tijd zal gunnen of maar gelijk weer stop zet de Kattengemak bakken.
silicaatgrit,Nullodor,gemengd met bentoniet heb ik ook geprobeerd, zolang de bentoniet de boventoon voert is het geen probleem. misschien dat ik hier een jarenplan voor uit moet trekken, maar dan is het wel fijn als je eerst zou weten of het grit an sich voldoet en hoe vaak je het moet vervangen bij zoveel katten (om de paar dagen?) etc.
nou dit is dus de stand tot nu toe.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door