Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#880265
Een vriendin van mij is erg voor vers voeren en probeert haar 4 katten naast brokken regelmatig vers te laten eten, helaas lusten ze lang niet alles allemaal, maar wat er in wil geeft ze, dus dat is al mooi.
Nou heeft haar kater van 15 de afgelopen jaren vaak maag / darm ontstekingen. Hij spuugt dan en is misselijkj en eet niet of nauwelijks, hij heeft regelmatig lange prednison kuren achter de rug.

Nu is haar vraag het volgende:over de kater: die heeft maagdarm ontsteking.
zij zegt ik slik maagzuurremmers tegen maagontsteking.
bij brok en blik hebben katten een ph tussen de 4 en 5, maar bij versvoer ligt hun ph rond de 1, veeeeeeel zuurder dus.
lijkt me logisch daan geen vers meer te geven voorlopig?

Wat kan ik haar hier op antwoorden dan wel aanraden?
#880288
hai Bianca,

't probleem van de maag/darm ontsteking zou kunnen komen door een voedselallergie
nou is het ook niet echt goed  om brokjes en vlees naast elkaar te geven, want zoals je zelf zegt: de ph in de maag is anders op brokjes dan op vers vlees

dat word ingewikkeld voor de maag

als je zeker weten, dat 't een ontsteking is, zou je misschien wat gekookte kipfilet kunnen geven om't allemaal wat rustig te houden, maar ik zou dit ook niet naast de brokjes geven

misschien is hij allergisch op een stofje in de brokjes?

sterkte ermee
#880295
Ze heeft laatst een symposium over voeding bijgewoont waar verteld is dat zelfs 1x per week vers voeren al bijdraagt aan de gezondheid van een kat. Ik geloof dat ze wel kip idd (rauw) aanbied en kuikens. Ze voert wel een kwalitatief 'goede' brok.
Ze zou best net als ik (ik voer alle 5 katten volledig rauw) willen voeren, maar krijgt dat niet voor elkaar.
#880386
***Bianca*** schreef: Ze voert wel een kwalitatief 'goede' brok.

persoonlijk denk ik dat als ze 't maag/darmprobleem structureel wil oplossen,
ze zal moeten uitvinden waarom de kat hier last van blijft houden...

en mits er geen verdere afwijkingen zijn,
zou ik beginnen te denken dat de brokjes een grote boosdoener zijn

zelf ben ik overgestapt naar vers voeren, omdat ik nog nooit een goede brok ben tegengekomen :)
#880564
Met flin eens. Niet mengen of combineren maar helemaal op vers.
Mensen kunnen wel maagzurremmers tegen te zuur maagzuur gebruiken omdat osn eten met minder zuur maagzuur wel te verteren is, maar bij honden of katten zou ik zoiets echt alleen op heel goed onderbouwd da-advies geven.
Vaak is vers voeren DE oplossing voor allerlei maag- en darmproblemen. Gewoon doen dus, kvv of zelf samenstellen, en kijken of het helpt.
#880982
Ja ik ken het ook uit eigen ervaring , onze kater spuugde veel en had vaak diaree vaak met bloed in de ontlasting
sinds hij op volledig vers staat is dat allemaal over

het probleem met haar kater is dat hij ten eerste al 15 is
en dat hij dus heel misselijk vaak is en dan dus niet WIL eten, en ja dan ben je al blij met alles wat ie neemt, ook al is dat 5 brokjes en een paar likjes natvoer. daarom kan ze zich nu niet veroorloven om met hem te gaan experimenteren.
hij heeft vorig jaar ook heel lang op prednison gestaan en nu dus ook al weer ruim een week, in principe hoort ze dat weer goed aan het eten te zetten, maar dat valt nu nog tegen, hij eet wel, maar mondjes maat en ze moet hem steeds aanbieden en aanmoedigen

ze vroeg zich alleen af hoe dat nou zit met het verschil in ph waarde tussen vers en brok en wat dat doet voor zijn maag
#881127
voorzover ik weet is 't niet slim om brok en vleesbot in 1 maaltijd te combineren
omdat 't maagzuur bij brokken minder zuur word
en vleesbotten liever een zo zuur mogelijk maagzuur nodig hebben

't zal met alleen vlees, dus zonder bot ,
minder problemen opleveren, maar houd er dan wel rekening mee dat misschien  bacteriën in/op 't vlees kunnen overleven in een niet zo zuur maagmilieu

om die reden zou ik dus gekookt vlees aanbieden

nogmaals sterkte ermee
#881384
Onze oudste Maine Coon poes Franny had altijd spuitpoep, veel overgeven en ze was graat mager. Dieetbrokken hielpen na een paar jaar ook al niet meer.
Het enige wat de DA nog wist te bedenken was Prednison.

Ik heb het haar niet gegeven en ben overgegaan op verse voeding. Inmiddels eet ze dat nu 4 jaar en het gaat fantastisch met haar, ze ziet er uit als een kat van 5 jaar en ze is inmiddels bijna 14 jaar :)
#884592
Als de kat al 15 jaar is, is het voor vocht in de voeding goed om vers te geven, aangezien veel oudere katten last krijgen van hun nieren. Wees alleen gruwelijk voorzichtig met omschakelen en doe het langzaam aan, i.v.m. idd omschakelen naar een hogere zuurgraad in de maag. Verder zou een niercheck wel handig zijn. Veel spugen, weinig eten, maag-,darmontstekingen kunnen ook door nierinsufficiëntie komen. Bepaalde vleessoorten met veel fosfor zijn daarbij niet geschikt, zoals rood vlees. Ook kan medicatie in zulke gevallen verbetering geven. Kijk ook eens op google op "megacolon kat" en dan op WHG dierenartsen. Lijkt dat misschien op zijn aandoening? Ik denk maar een beetje mee, want ik weet hoe gek je van zoiets kunt worden en liefst alles tegelijk wilt proberen. Toch lijkt mij het rustig krijgen van maag-, darmkanaal, de echte oorzaak achterhalen en voorzichtig grote voedselveranderingen doorvoeren het best.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door