Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door simone 2
#872254
Bij Midas (hond) moest ik in het begin 40 eenheden spuiten, hij woog toen 40 kilo. Hoe dat bij de kat zit weet ik niet. Ik gebruikte de spuitjes van cansulin van 40 eenheden.

Ik teste bij hem zelf de bloedwaarden met een glucose meter. Bij de hond kun je makkelijk in de lip prikken, hiervoor gebruikte ik de prikker die ik bij het apparaatje geleverd had gekregen. Misschien is de kat beter te prikken in het oor?

Kijk wel uit welke glucosemeter je haalt er zit nogal verschil in de waarden.
In het begin gebruikte ik de freestyle mini, een zeer handig apparaatje waar maar een miniscule druppel bloed voor nodig is. Achteraf bleek deze bij dieren de waarden te laag te meten. Dus eigenlijk zat Midas dan veel hoger. Daarna gebruikte ik de Lifescan Onetouch meter en deze was nauwkeuriger maar hier heb je wel een grotere druppel bloed voor nodig.

Het is een dure bedoeling al die stripjes enz het heeft mij toen duizenden euros gekost. Maar ik sloeg door en wilde alles in de gaten en onder controle houden en prikte soms heel veel.

Je kunt "goedkoop" meters en stripjes bestellen bij diabetesvoordeel in Den Haag dit is een internetwinkel.

Overleg met je dierenarts wat je nu het beste kunt doen. Als je geen vertrouwen hebt in de dierenarts die nu hebt dan kun je misschien toch een andere nemen aangezien je nu veel met hem of haar moet gaan samenwerken.

Heel veel sterkte en succes!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#872270
Rimalda, Caninsulin is geen geschikte insuline voor katten! Het is voor honden.
En het is belangrijk dat je zelf leert op glucose te bepalen, dat is veel veiliger en dan weet je wat je doet.

Ik vind het onverantwoord dat je dierenarts niet de goede spuitjes mee heeft gegeven en inderdaad veel te hoog doseert. Dat is levensgevaarlijk! Je kunt je kat gemakkelijk dood krijgen op die manier.

Durf je om zelf te leren bloed te prikken bij Mickey? Ik kan het je wel laten zien. En er is een flimpje op Youtube waarin het uitgelegd wordt:

Dan kun je zelf zien wat Caninsulin doet.
En dan kan ik je aan betere insuline helpen, dat werkt geleidelijker en langer en is dus ook veel veiliger.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#876037
[quote="Rima"]
Hoi Allemaal,

Net nieuw hier omdat mijn kater Mickey een nierprobleem heeft. Mijn lieve poes Maxje ook van 11 heeft vandaag bloed laten prikken en heeft suikerziekte. Wie heeft hier ervaring mee? Ik leer deze week prikken en vind het een beetje eng. Heb nu speciaal dieet van Hills meegekregen, maar wat kan ik haar geven vers? 2 katten ziek in 2 weken.Bedankt voor het lezen en jullie tips.

Groetjes, Rimalda
[/quote]
Hoe is het met Micky en met Maxje? Hoe gaat het met het opnemen van de bloedsuikerspiegel en het prikken van de insuline?
Heb je een andere (goede) dierenarts gevonden?
Door Rima
#877105
Hoi,

Met Mickey gaat het redelijk. Hij eet zijn nierdieet brokjes en natvoer, en eet niets van vers vlees. Alleen lamshart. We spuiten 3x daags extra water in zijn mond, hij drinkt wel goed maar ik geloof hoe meer vocht hoe beter. Maxje de kat met suikerziekte, gaat goed, het spuiten gaat prima en we contoleren nu met een prikje in het oor. Dit gaat ook goed, de glucose is 4 uur na insuline spuiten nog iets te hoog 10 en 8 is ideaal. Ik kom nu nog steeds bij mijn eigen dierenarts en zijn assistente.Fijne zondag.

Groetjes, Rimalda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#877125
Als je het voor elkaar kunt krijgen om de suiker tussen de 3,4 en 5,4 te krijgen heb je kans dat je niet meer hoeft te spuiten en voelt Max zich ook veel beter. 8 is veel te hoog!
Door Rima
#877228
Hoi Tannetje,

Ik dacht via het suikerkatten forum dat dat inderdaad de ideale waarden zijn bij gezonde katten, maar voor een suiker katje tussen de 6 en 8. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Ik kom morgen bij je die blaas en nier druppeltjes halen. Moet ik dan ook nog Solidago erbij doen? Doe jij ook bloedonderzoek en heb je ook Fortekor pilletjes met een smaakje? Wat een vraagjes. Sorry.

Tot ziens.

Groetjes, rimalda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#877395
Fortekor voor de kat heeft altijd een smaakje, dacht ik.

Het idee achter de glucosewaarden: ze houden ze kunstmatig wat te hoog omdat ze bang zijn voor een hypo. Als je insuline gebruikt die voor katten bedoeld is dan werkt die langzamer en langer en kun je de glucosewaarde beter regelen en dus ook lager krijgen. Dan kun je Max weer van de insuline af krijgen. Als je ervoor zorgt dat de glucose iets te hoog blijft dan kun je nooit meer van de insuline af.

Het is namelijk zo dat door de koolhydraten in de voeding het lichaam gewend raakt aan een hoge glucosespiegel. De alvleesklier moet overuren draaien en raakt uitgeput. Daardoor ontstaat de suikerziekte. Als je een voeding geeft zonder koolhydraten dan zou het theoretisch gezien lager moeten worden. Maar dat gebeurt niet omdat de lever gewend is aan een hoog suikergehalte en glucose gaat maken tot het oude vetrouwde te hoge niveau. En dus kan de alvleesklier het nog steeds niet aan.
Als je nu zoveel insuline geeft dat het tussen de echte normaalwaarden valt, dus tussen de 3,4 en 5,4, dan "leert" de lever weer wat normaal is en maakt geen extra glucose meer aan. En pas dan kan de alvleesklier weer normaal gaan functioneren, na verloop van tijd. Of dat gebeurt is afhankelijk van hoelang de glucose te hoog is geweest. Hoe langer dat het geval is, des te langer duurt het voordat de alvleesklier weer gaat werken. En als het te lang heeft geduurt dan gaat hij nooit meer werken.
Dus voor Max is het ook van levensbelang dat hij geen brokjes en geen blikvoer met koolhydraten er in krijgt!
Door Rima
#877594
Hoi Tannetje,

Maxje krijgt nu speciaal voer van de DA voor suikerziekte. helaas haast de hele winkel leeg gekocht bij Zoo natuurlijk en ze eet niets. Ik geef haar nu koolvis en brokken van Hills. Bedankt voor je berichtje.

groetjes, Rimalda
Door Rosita
#878310
[quote="Rima"]
Maxje krijgt nu speciaal voer van de DA voor suikerziekte. helaas haast de hele winkel leeg gekocht bij Zoo natuurlijk en ze eet niets. Ik geef haar nu koolvis en brokken van Hills. Bedankt voor je berichtje.
[/quote]

Ik neem aan dat je Hill's m/d geeft daar zit toch nog 15% koolhydraten in, zowel in de brokken als in het blikvoer (droge stof). Als je zeker wilt weten hoeveel koolhydraten er in een voer zitten dan moet je op het etiket kijken. Begin met 100% en trek daar het aangegeven percentage eiwit, vet, as, celstof en vocht vanaf. Wat je overhoudt is het percentage koolhydraten. Zo kun je zien dat Carnibest Natuurvoer 5% koolhydraten bevat en Natuurvoer Diabetes 0%. Dit alles is op basis van "zoals gevoerd", maar het ene voer bevat meer vocht dan het andere. Om het voer onderling te kunnen vergelijken moet je kijken naar de percentages op basis van de "droge stof". Carnibest Natuurvoer bevat 62% vocht en dus 38% droge stof. De ratio is 2.6 (100/38). Die 5% koolhydraten in het Natuurvoer “zoals gevoerd” staat dus gelijk aan 13% op basis van de “droge stof” (5 x 2.6). Het dieet voer van Hill’s bevat dus niet minder koolhydraten dan het Natuurvoer van Carnibest. Vandaar dat Carnibest een voer heeft voor katten met suikerziekte waar GEEN koolhydraten inzitten.

Als jouw kat het Natuurvoer Diabetes niet wil eten zou ik het proberen te mengen met een blikvoer waar ook niet veel koolhydraten inzitten (merken zoals ShinyCat, Animonda Carny, Schesir bevatten hooguit 13% koolhydraten droge stof). Begin met meer blik dan Carnibest en probeer dan de hoeveelheid blik heel rustig af te bouwen. Zelf zou ik ook overgaan op insuline voor katten en de glucosewaarden lager proberen te krijgen. Jouw kat is nog maar 11 en het zou fijn zijn voor jullie beide als je de rest van haar leven niet hoeft te blijven spuiten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door