Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brutus 05
#834855
Hallo, Chilly, onze poes van 5 jaar heeft steeds een schrammetje op de neus, Chilly komt niet buiten dus het is niet van vechten of zo.
Dan heelt hij weer goed en dan ineens is het weer open.
Het wordt niet groter.
Ze had toen ze uit het asiel kwam steeds ontstoken mondhoeken, daar is ze een paar keer voor behandeld en dat bleef gelukkig na een paar maanden definitief weg. Misschien heeft het ermee te maken. Heeft iemand hier ervaring mee of heeft een idee wat ik er op kan doen?
Alvast bedankt!! :-\ :-\
Door Mieuw
#834924
Is er niet ergens iets in je huis waar ze zich aan open kan halen? Een uitstekende schroef ofzo, of iets anders scherps. Katten willen graag aan alles kopjes geven, ook als het scherp is  ::)
En jullie hebben geen andere huisdieren die het eventueel kunnen veroorzaken?

Die onstoken mondhoekjes zullen er (bij mijn weten) niet echt mee te maken hebben, maar het is natuurlijk wel zo dat haar weerstand wellicht wat lager is omdat die mondhoekjes steeds ontstoken waren en haar lichaam dagelijks aan het werk moest om dat op te lossen, dus tja, om er dan ook nog een wondje op de neus bij te krijgen, da's wellicht een beetje te veel van het goeie.

Ik denk dat het sowieso goed is om haar algehele weerstand wat op te krikken. Eet ze wel vers? Anders kan je daar hoe dan ook wel mee beginnen, eventueel in het begin met wat supplementen, maar daar moeten de echte kenners je maar even over informeren.
Door Mevroi Kruim
#834988
Met Mieuw eens, iig vers gaan voeren om de conditie en weerstand op te krikken.
Ontstoken mondhoeken wijst bij mensen op gebrek aan vit B dus daar zou je ook naar kunnen kijken. En eventueel wat Echinaforce om de weerstand een extra steuntje te geven.
Door brutus 05
#835365
Bedankt voor de reacties!
Ik ben eens nagegaan waar het van zou kunnen komen ik ben op het idee gebracht door de reactie van mieuw n.l dat ze met kopjes geven langs iets scherps zou kunnen komen, maar gezien de plek op de neus lijkt mij dat niet aannemelijk, maar toen dacht ik dat het wel eens aan de klep van de kattebak zou kunnen liggen.
We hebben de rand nu afgeplakt en ik ben benieuwd!
Wat de mondhoeken betreft daar heeft ze nu al een tijd geen last meer van gelukkig. Toen wij haar uit het asiel haalde was ze sterk vermagerd, had dus ontstoken mondhoeken en soepoogjes, als je ze nu ziet is het echt een plaatje, ze heeft ze eerste weken bij ons eigenlijk alleen geslapen en gegeten!
De mondhoeken zijn goed behandeld door de DA en ik denk doordat ze rust en goed voedsel heeft gehad dat de weerstand nu goed op pijl is.
Op zo'n moment ben je blij dat je een verschil kan maken voor een kat in een asiel die misschien al veel heeft meegemaakt.
Chilly is echt een scheetje!! :D :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door