Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
#858059
Carnibest is vers rauw voer, ik neem aan dat de da je een of andere nierbrok of blik heeft meegegeven. Dat is dus het verschil: brok is a. gaar gekookt, b. bestaat voor eeng root deel uit graan en c. is gortdroog. Alledrie zaken die voor een kat hoogst ongezond zijn en nierproblemen kunnen veroorzaken. Blik is ook gaar en bestaat uit graan.
Vers voer, zoals Carnibest, is de natuurlijke voeding voor de kat. Het is rauw, het bestaat uit vlees, bot en orgaan en het bevat voldoende vocht. Allemaal heel belangrijk voor de gezondheid van een kat en zeker voor een kat met nierproblemen.
Door Rima
#858140
Bedankt voor je reactie. Het klink heel logisch wat je schrijft. Heb je enig idee waarom Dierenartsen alleen maar voor dat nierdieer voedsel gaan. Inderdaad eet mijn kat nu brokken en natvoer speciaal voor nierpatienten. Gek toch? Fijne avond.

Groetjes, Rimalda
Door Mevroi Kruim
#858404
Portemonnee .... er zit een leuke marge op al die zakken brokken en blikken die de da graag aan z'n klanten slijt.

En gebrek aan kennis. Dierenartsen worden opgeleid om ziektes en trauma's te behandelen en te genezen, over voeding leren ze amper iets in hun opleiding en dan nog gesponsord door de brokkenboeren. De meeste hebben alleen vaag iets onthouden over 'all meat syndrome' (gebreksverschijnselen als je je kat of hond uitsluitend spiervlees voert) en snappen niks van verantwoord vers voeren. Daarnaast denken ze vaak oprecht dat een goed dieet voor je dier samenstellen heeeeeeeel erg moeilijk is, je moet wel minstens voedingsleer gestudeerd hebben ..... gek genoeg denken ze dat nooit over mensen voeden .... al die vaders en moeders die zonder ENIGE academische kwalifikatie gewoon maar kinderen grootbrengen op ZELF SAMENGESTELDE VOEDING!!!!!!

;D ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#858879
YaYa schreef: En ze roepen ook nog steeds dat brokken zo goed zijn voor het gebit  :-\
Yep ... daarom hebben mijn 2 oudste katten na 11 jaar brokken ook bijna geen tanden en kiezen meer in hun bek  >:( >:( na bijna 6 jaar barf voeren zien de resterende tandjes er trouwens wel prima uit  ;)
Door Rima
#865092
Hoi Allemaal,

Vandaag bij tanetje geweest en versvoer gehaald. lamshart lams mix en nog een rol. Net al wat stukjes lamshart gegeven en hij vind het heerlijk. Nog steeds ben ik een beetje bang. Worden zijn nieren niet erger door versvoer. Ik hoop zo dat het goed gaat komen en dat de Creatinine zo laag blijft. Ik hou jullie opde hoogte.Bedankt alvast voor het lezen.

Groetjes, Rimalda
Door -margriet-
#902711
Hoi allemaal,

Ik haal deze nog maar weer naar boven... het gaat op dit moment nl. niet zo goed met hem

Inmiddels zie je al helemaal "uitstulpingen" als eieren zo groot aan de zijkant.

Het ging steeds nog goed, maar gisteravond kwam ik thuis en lag er een lading voer op de vloer (overgeven) en ik vermoed dat het van Binkie was (hij had één keer een blikje DA-voer gehad, ipv zijn versvoer).

Maar sindsdien is hij dus niet zo prettig meer.... drinken mondjesmaat, en eten eigenlijk al helemal niet (zelfs niet het voer rond zijn pilletje zeg maar).

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Als het morgen niet beter is, ga ik naar de DA.
Door maddoc
#902795
ik zou idd zo gauw mogelijk met hem naar de d'arts gaan, gezien zijn geschiedenis zou het goed met zijn nieren te maken kunnen hebben.
Door -margriet-
#902917
ja, het zal ook wel met de nieren te maken hebben.... dat had ik al wel begrepen ;) Vanmorgen om 10.45 uur mogen we langskomen bij de DA. Hij is verder wel levendig/alert. Drinken doet hij wel goed gelukkig ;)

Ik herken dit nog wel van onze oude kat, (Wuppie),.... die ging uiteindelijk ook van ouderdom, maar ook door nierfalen. .... het is alsof je een film terugspoelt...

ik houd jullie op de hoogte!

---edit---

Inmiddels geweest en hij heeft een spuit tegen misselijkheid gekregen, en pillen (hopelijk helpen die)!

Hij is wel goed bij nog (ze wilden hem eigenlijk aan het infuus leggen, maar dat lukt niet, omdat het zo'n "duivel" is.... maar nu zorg ik gewoon voor hééééel veel water, zodat hij toch zoveel als mogelijk kan spoelen...

De DA gaf al aan dat ze het hele weekend dienst heeft. Maar hopelijk hebben we haar niet nodig en krabbelt hij er nog weer een beetje bovenop.

Ik begreep eigenlijk wel een beetje, dat ze het wonderbaarlijk vond - gezien de grote van de nieren - dat hij nog zó helder is (en goede vacht enzo).

Hij heeft een páár hapjes gegeten, maar alles niet van harte....
Laatst gewijzigd door -margriet- op za 26 jan 2008, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#903033
Misschien een onverwachte reactie, maar kan het zijn dat er een haarbal dwars zit?
Als je kat een aandoening heeft dan ben je geneigd alles daaraan te wijten, maar van een ordinaire haarbal kunnen ze ook een paar dagen beroerd zijn, steeds overgeven, misselijk, weinig eetlust...  ???
Door -margriet-
#903237
ik zou het zowat toejuichen, als het zo was.... ::) maar ik denk het niet  :-\

Ondanks de prik, wil hij nog niet echt eten. Wel een schaaltje water, met wat room bijna al leeg en dát is wel goed.

Hij fluddest wat met het voer (veel water toegevoegd, leek wel een soepje). en slurpt het vocht eruit, maar eten......? Nee, niet echt.

Ik hoop niet dat we nu al tegen het "einde" aan zitten..... hij nog zo jong, en ik gun hem nog zoveel meer ;)

Maar ja, als het maar geen lijdensweg wordt........  :(
Door Borke
#903814
Mmm lastig, ik denk dat een infuus dan toch het enige is.
Als ik jou was dan zou ik even bellen en overleggen met je DA.
Door -margriet-
#903831
we zijn weer even verder.... drinken doet hij wel, als ik het bakje een beetje onder zijn neus duw. Eten eigenlijk nog steeds niet echt.

Probleem is ook, dat hij niet suffig lijkt, maar juist pijn lijkt te hebben.

Hij zit hééél stilletjes. Mijn lief pakte hem daarstraks even op om op gebruikelijke wijze even te knuffelen. Maar toen hij hem weer neerlegde, klaagde Binkie met een paar mauwtjes.

Kan er nog iets anders loos zijn?

plassen doet hij overigens wel: vanmorgen nog weer een flinke ;)
Door Bennie
#904285
Hoi Margriet,

Ik heb zelf drie katten met PKD, de eerste, Tule, is twee jaar geleden overleden toen ze drie jaar was, waardoor ik weet dat die andere twee het ook hebben. De jongste is nu vier, Sibe, zij heeft er het minst last van, haar waardes liggen nu zelfs binnen de norm. De oudste is vijf, dat is Zap, en is er ongeveer zo aan toe als jouw kat.
Als ze niet meer eten en pijn lijken te hebben, dan is de kans groot dat er blaasjes in de bek zitten. Hierdoor doet het eten pijn. Het is belangrijk dat je dit door je dierenarts laat controleren. Indien hij blaasjes heeft, dan kan een prednison injectie hiertegen helpen, maar dit is waarschijnlijk van tijdelijke aard, ze kunnen namelijk weer terugkomen na een week of twee als de prednison is uitgewerkt. In dat afwachtende stadium zit ik nu zelf, en gezien de bijwerkingen van prednison bij langdurig gebruik is dat ook geen optie, dus het is een afgaande weg, de vraag is alleen hoe lang is het pijnloze deel van die weg.
In die fase is het ook belangrijk dat hij eet, nierdieet brokjes, -blikvoer, -versvoer, vraag aan je dierenarts alle smaakjes mee, dat wat aanslaat zoveel mogelijk laten eten.
Mijn eigen katten eten geen versvlees, puur omdat ze het niet willen eten. De brokjes van RC zijn er lange tijd ingegaan en wilde Zap ineens niet meer eten, die zit nu op blikvoer, wat Sibe weer gruwelijk vind. Maar Sibe zag ik gisteren wel likken aan het versvoer van de andere katten, dus wie weet...

Ik wens je veel succes en sterkte en een aai voor Binkie.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door