Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#820157
sien 'moet' in oktober weer geënt worden, vorig jaar oktober kreeg ze met 15 weken haar laatste enting.

ik merk dat nu haar immuumsysteem goed op orde is, voor zover ik dat kan merken natuurlijk.

wat mij betreft krijgt ze dit jaar de entingen ook binnen.
ik heb zelf ook altijd mn entingen gehad, en ik sta niet negatief tegen enten.

waar ik wel negatief tegen sta is overenten.


het zit namelijk zo.
poet, de poes van mn moeder van 12 jaar, is vroeger wel geënt, maar jaren lang ook niet. deze zomer heeft mn moeder 2 zwerfkittens opgevangen, en toen is poet weer eens geënt.
poet is kerngezond, ook altijd geweest, en heeft alleen soms wat ongemakken van haarballen en sinds het laatste jaar vlooienallergie, daarom wordt ze preventief behandeld tegen vlooien.
swarts, de poes van 17 van meneer koekje, is vroeger misschien ook wel eens geënt, maar eigenlijk praktisch niet. swarts woonde lang bij de ouders van meneer koekje en huun aanlooppoes swiffer. swiffer gat vaak mee naar frankrijk op vakantie, en wordt zelf volgens mij niet eens voor rabiës geënt.
zowel swarts als swiffer zijn kerngezond. swarts heeft wat ouderdomskwalen, vorig jaar 2 kiezen getrokken met ene gebitsreiniging en een paar maanden geleden een TIA zonder restverschijnselen. swarts lijkt wel staar te hebben of iig slechtziends te zijn (ze loopt net als mij de trap af).

deze katten zijn dus altijd erg gezond geweest, zonder te enten.

nu wonen deze katten in zuid west brabant, en voor mij is dat toch natuurlijker en schoner dan amsterdam (waar ot en sien en ik wonen). er zijn daar immers minder ratten en vliegende ratten (duiven).

kan iemand me vertellen hoe het zit met katten en overenten?
wat ik hier op bp kan vinden is toch honden enzo, en das anders.
ook zit ik natuurlijk met sien, van ruim 1 jaar, en vooral met ot, van bijna 17 weken.
ot haar immuunsysteem is duidelijk nog niet compleet uitgegroeid, en sien komt buiten en in aanraking met andere katten.
Door Femke
#820172
ik zou als ik een kitten kreeg de kitten entingen geven en dan met 1 jaar nog een keer herhalen. Daarna zou ik niet meer enten maar een titerbepaling laten doen. Heb je dan een hoge titer dan zit je goed, heb je geen hoge titer dan wordt het stof tot nadenken (zie ook de discussie hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 739.0.html)

verder zorg ik voor goede voeding (uitsluitend rauw) en geef ik zo nu en dan wat supplementen voor een goede weerstand, zoals Chlorella.
Mijn katten zijn herplaatsers, en ik heb ze nooit geënt. Ze zijn nou 3 jaar bij mij.
Door Mieuw
#820229
Wat is Chlorella precies? Wat doet het, wat doet het niet? In elk welke gevallen geven? Welke dosering? Waar kan je het halen? Etc.
Gebruikersavatar
Door koekje
#820320
waar kan ik de titerbepaling laten doen? en moet dat dan ieder jaar?

geeft een hoge titer voldoende bescherming tegen een nieuw contact met nies en/of kattenziekte?

sien krijgt nog niet uitsluitend rauw, en ik ben geen voorstander van supplementen, en ook niet van homeopatie.
Door Mevroi Kruim
#820330
Zou je mij kunnen uitleggen waarom je tegen homeopathie bent? Vind ik interessant.

Mijn katten zijn braaf jarenlang elk jaar geent, de vorige lichting katten alleen als kittens. Geen verschil in gezondheid gemerkt, en de huidige lichting wordt al jaren niet meer geent. Vand e niesziekte-enting werden ze trouwens strijk en zet ziek - niesziekte. Die zou ik dus sowieso nooit meer laten doen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#820762
tegen homeopatie is een beetje sterk woord, maar ik ben er niet direct voorstander van.
om te beginnen heb ik er weinig kennis en ervaring mee.
het idee van homeopatie, het uiterst verdunnen van bepaalde middelen in water of alcohol, tja, ik zie niet in in hoeverre dat werkzaam kan zijn.
dat zou er dus op neer kunnen komen dat een bepaalde werkzame stof, dermate verdund is, is hoeverre is deze nog effectief omdat de dosering zo laag is?
ik dacht ook dat homeopatie niet wetenschappelijk bewezen werkzaam is.

fytotherapie en reguliere geneeskunde heb ik zelf wel vertrouwen in.
fytotherapie zal ik niet snel toepassen om mn katten, aangezien katten een gevoeligere lever hebben, en veel kruiden enzo vaak giftig zijn voor katten.

ook vind ik, dat als je een bepaalde geneeskundige manier toepast (of deze nu binnen het reguliere of alternatiev circuit valt) je dat altijd onder begeleiding moet doen.

ik heb het idee dat veel homeopatische middelen, speciaal voor dieren of ook voor dieren toepasbaar, te makkelijk verkrijgbaar zijn.

dit kan zelfs meer schade dan goed doen.

als mensen wel voorstander zijn van homeopatie, moeten ze dat natuurlijk helemaal zelf weten.

ieder mens is vrij te doen en denken en laten wat hij wilt, en ik dus ook door geen vertrouwen in homeopatie te hebben  ;)
Door Femke
#821225
Mieuw schreef: Wat is Chlorella precies? Wat doet het, wat doet het niet? In elk welke gevallen geven? Welke dosering? Waar kan je het halen? Etc.
Chlorella is een zoetwater-algje, bevat zeer veel goede vitaminen en werkt reinigend op het lichaam. Ik neem het zelf, geef het aan de honden en aan de katten en ben een zeer tevreden gebruiker. Je kan het in kuur-vorm geven (opbouwen, een tijdje een hoge dosering aanhouden en weer afbouwen. Let op dat je niet te snel opbouwt want daar ben ik zelf wel eens hondberoerd van geweest) of je kan een onderhoudsdosering nemen.
kijk ook eens op http://www.chlorella-alg.com.

Ik koop de chlorella van Vital Green, een pot met 600 tabletten kost dan 29,95. Je hebt ook kleinere potjes van een euro of 8 voor zo'n 20o tabletten.
Via internet kan je het nog voordeliger bestellen maar dan moet je grote hoeveelheden afnemen.


koekje schreef: waar kan ik de titerbepaling laten doen? en moet dat dan ieder jaar?

geeft een hoge titer voldoende bescherming tegen een nieuw contact met nies en/of kattenziekte?

sien krijgt nog niet uitsluitend rauw, en ik ben geen voorstander van supplementen, en ook niet van homeopatie.
Je zat toch vlakbij Zoo Natuurlijk in Amsterdam? Daar kun je bij Tannetje een titerbepaling laten doen. Hier staat een lijst met alle dierenartsen die titeren: http://www.puurnatuur.nl/html/product_d ... p?p_id=299

Overigens zie je daar bovenaan ook de theoretische info over de titerbepaling. Je meet de antistoffen in het bloed tegen 3 ziektes bij de hond en 3 bij de kat:

Hond:
- Besmettelijke hepatitis (HCC)
- Parvo Virus (CPV) -- Distemper (CDV)

Kat:
- Calici Virus (FCV)
- Herpes Virus (FHV)
- Panleukopenia (FPLV)
Gebruikersavatar
Door koekje
#821267
ik denk dat ik sien deze oktober laat vaccineren, en dan vanaf volgend jaar laat titeren.
ot volgend jaar nog een vaccineren, en t jaar erop ook titeren.

wat zijn trouwens de risicos van overenten?

zowel ot als sien hebben bij mijn weten nog nooit entreacties gekregen, en ook geen last van auto-immuunziektes, dus daarom zou ik dat niet hoeven te doen.
lijkt me dat voor een titerbepaling bloed afgenomen dient te worden. dat betekent nekje scheren met de tondeuze, dan naald erin en 1 of meerdere buisjes vol.
ik wil zoveel mogelijk stress besparen voor mn diertjes. sien zit nooit stil en heeft een hekel aan dokters (ze is van zichzelf ook een pittig karakter, en dat wordt op een dergelijk dwangmatig moment alleen maar erger) en ot is bang voor zoemende dingen (stofzuiger, föhn, epilady, mixer, waterkoker, stoomstrijkijzer).
een inenting is gewoon prikje erin en klaar.
ik zou daarom graag willen weten wat dan precies de meerwaarde is van een titerbepaling tegenover mogelijk overenten.
Door Mevroi Kruim
#821602
Overenten vermindert de immuniteit en kan tot entreacties leiden. Met allergieen werkt het zo dat de reactie op de prikkel steeds sterker wordt, dus hoe vaker je ent hoe groter de kans op reacties.
Ik laat mijn katten niet meer enten (zijn 11, 14 en 16) ik ga ervan uit dat ze in de loop van hun leven voldoende immuniteit hebben opgebouwd tegen de nog wel voorkomende ziektes en tegen niet voorkomende ziektes ga ik niet enten. Niesziekte enting heb ik slechte ervaringen mee, ze kregen daarna prompt niesziekte, dus dat doe ik sowieso niet meer.
Titeren zou ik bij jonge katten wel doen maar hooguit 1x per 3 a 4 jaar. De entingen werken zeker zo lang ook al willen de fabrikanten dat niet onderzoeken. En idd betekent dat bloed afnemen, da's vervelend en belastender dan ff enten. Als je dat zwaarder vindt wegen zou je ook bv om de 3 a 4 jaar kunnen laten eten.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#821697
koekje schreef: ik denk dat ik sien deze oktober laat vaccineren, en dan vanaf volgend jaar laat titeren.
ot volgend jaar nog een vaccineren, en t jaar erop ook titeren.

wat zijn trouwens de risicos van overenten?

zowel ot als sien hebben bij mijn weten nog nooit entreacties gekregen, en ook geen last van auto-immuunziektes, dus daarom zou ik dat niet hoeven te doen.
lijkt me dat voor een titerbepaling bloed afgenomen dient te worden. dat betekent nekje scheren met de tondeuze, dan naald erin en 1 of meerdere buisjes vol.
ik wil zoveel mogelijk stress besparen voor mn diertjes. sien zit nooit stil en heeft een hekel aan dokters (ze is van zichzelf ook een pittig karakter, en dat wordt op een dergelijk dwangmatig moment alleen maar erger) en ot is bang voor zoemende dingen (stofzuiger, föhn, epilady, mixer, waterkoker, stoomstrijkijzer).
een inenting is gewoon prikje erin en klaar.
ik zou daarom graag willen weten wat dan precies de meerwaarde is van een titerbepaling tegenover mogelijk overenten.
Voor de titerpest is maar een druppeltje bloed nodig en doorgaans hoeft er niet geschoren te worden. Ik haal het uit het pootje. Dus dat valt wel mee.

Een enting geven op het moment dat de titer hoog is, is weggegooid geld. Het doet helemaal niets behalve dan de kans op bijwerkingen.
Bijwerkingen treden bij katten minder vaak op dan bij honden maar ze kunnen optreden. Mogelijk kunnen de nierproblemen die zo vaak optreden bij katten op oudere leeftijd ook met entingen te maken hebben.
Gebruikersavatar
Door koekje
#821827
Hitam schreef: Voor de titerpest is maar een druppeltje bloed nodig en doorgaans hoeft er niet geschoren te worden. Ik haal het uit het pootje. Dus dat valt wel mee.

Een enting geven op het moment dat de titer hoog is, is weggegooid geld. Het doet helemaal niets behalve dan de kans op bijwerkingen.
Bijwerkingen treden bij katten minder vaak op dan bij honden maar ze kunnen optreden. Mogelijk kunnen de nierproblemen die zo vaak optreden bij katten op oudere leeftijd ook met entingen te maken hebben.
maar is het voor sien niet handig om dit jaar te enten?
ze is 14 maanden en heeft alleen nog maar vorig jaar de kittenentingen gehad. ik heb het idee dat nu pas haar afweersysteem 'volgroeid' is.
en sien veranderd in een rode feeks als er iets tegen haar zin gedaan moet worden.
Door Femke
#821882
koekje schreef: maar is het voor sien niet handig om dit jaar te enten?
ze is 14 maanden en heeft alleen nog maar vorig jaar de kittenentingen gehad. ik heb het idee dat nu pas haar afweersysteem 'volgroeid' is.
en sien veranderd in een rode feeks als er iets tegen haar zin gedaan moet worden.
mijn berner Loebas die gilt de hele buurt bij elkaar als ik een oorcleanertje in zijn oor moet doen, maar het druppeltje bloed voor de titer was echt in een nanoseconde en zonder 1 piep klaar. Er is geen 'buisje' bloed ofzo nodig, alleen een drupje.

En er zijn zeker risico's aan overmatig inenten, met name op de langere termijn. Denk alleen maar aan autoimmuunziekten.
Bovendien heeft enten geen zin als het niet nodig is (dat is hetzelfde als nog wat extra water in een glas doen wat tot de rand toe gevuld is, daar wordt het glas echt niet voller van)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#822139
Tja, een kat die niet mee wil werken............ dat lukt dan ook niet.
Het lastige is dat je niet weet op het nodig is of niet. Ik vermoed van niet, maar zeker weten doe ik dat niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door