Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Urs
#81917
Hallo Allemaal,
Ik heb me net aangemeld. Heb 2 teckels, 1 basset artisien, 1 pappelorus en 2 kruising noorse bos katten.
Het gaat over de katten.
Sinds juni 2003 heeft de kater tobias ( 5 jaar en gecastreerd) nierproblemen. 1 nier is verschrompeld en de andere overbelast ( echo gemaakt) Goed urea was 15,76 en crea 286, nierdieet maand later weer bloed testen urea 13,84 en crea 240. Op de carnibest gezet in combinatie met fortekor. Vandaag getest ( 9 maanden later) urea 12,6 en volgens mij crea 310, dierenarts had door de telefoon gezegd 310 maar in de pc stond 268. Hij dacht dus dat tobias nierdieet kreeg en vond het goed gaan , vooral doorgaan. Toen hoorde hij dat de kat carnibest eet en nu moet de kat weer nierdieet, ik heb nog niks meegenomen want ik vind zelf dat het goed gaat. Wat is jullie mening, ervaring hierover? . Ik vind het namelijk heel moeilijk. het gaat nu goed met tobias, hij is gevuld, zijn vacht is goed en hij breekt de tent hieraf.
Nou de tweede kat, tobias zijn zus Luna, kreeg in januari blaas problemen, bloed in de urine, hoog struviet gehalte en een ph van 9. Goed antibiotica, blaas ontspanner en ik ben d'r carnibest blijven geven met daarbij appelazijn. Nu vandaag weer getest en de ph is nog steeds 9 en nog steeds struviet erin. Ze gaat nu een maand blaasdieet eten, moeten we weer testen, dan een maand carnibest in combinatie met blaasdieet en weer testen en dan beslissen welke voeding we blijven geven. Ik ben al blij dat de DA al voorstelde om ook de combinatie te testen. Maar wat is jullie ervaring hierin en kan je nog wat anders doen om de ph omlaag te krijgen?
Heel graag jullie reactie
Groetjes Ursula
Door Mayka
#81955
Hallo Ursula,
ten eerste van harte welkom op Barfplaats!

Eerst even een vraagje: wat is een pappelorus? Of ben ik blond ???

Nu over je vraag m.b.t. ph:
Ik heb in vier weken tijd de Ph bij één van mijn katers van 6-7 naar 5-6 gekregen door hem één maal daags een halve tablet Roter Vitamine C+Cranberry combi te geven! Daarnaast eet hij Carnibest (helaas nog altijd gemengd met blikvoer) en ééndagskuikens.

Het is het proberen waard. Denk (maar wie ben ik) dat je moet proberen Luna zoveel mogelijk te laten drinken.
Succes ermee en houdt je ons op de hoogte?
Door Urs
#82043
Mayka schreef:

Eerst even een vraagje: wat is een pappelorus? Of ben ik blond ???

Dat is een lawaaiige grijze roodstaart papegaai.

Nu over je vraag m.b.t. ph:
Ik heb in vier weken tijd de Ph bij één van mijn katers van 6-7 naar 5-6 gekregen door hem één maal daags een halve tablet Roter Vitamine C+Cranberry combi te geven!
Kan dat dan ook in combinatie met het blaasdieet? want het appelazijn met carnibest heeft geen effect. Ik denk wel dat het appelazijn ervoor gezorgd heeft dat het struviet zich niet is gaan samenklonteren tot stenen.
Ik ga het denk gewoon proberen. De dierenarts had het al over vit c maar vond dat je dan heel veel ervan moest geven. De ph moet van 9 naar 5 of 6 das wel een grote sprong.
Maar bedankt voor de tip.
Groet ursula
Door Rosita
#82126
Hoi Ursula

Ik heb zelf ook een kat met nierproblemen die alweer een jaar versvlees krijgt (meestal carnibest en soms ook bibi). Alleen zijn Crea (182) was in januari 2003 te hoog (hij at toen nog brokjes). Daarna ben ik versvlees gaan geven en heb het vijf mnd geleden voor het laatst laten nakijken. De crea was toen 221 en ik ben toen ook fortekor gaan geven. Zijn andere waardes waren allemaal goed (kalium, fosfor enz.) en binnen twee mnd gaan we het weer eens laten nakijken. Aan de waardes te zien is bij jouw kat de fortekor goed aangeslagen, waarom dan opeens wel een nierdieet? Het enige wat de nieren nu nog verder kan beschadigen is een verhoging van fosfor in zijn bloed (zou ik ook na laten kijken en in de gaten houden) en een te hoge bloeddruk (wat hij als het goed is sinds de fortekor niet meer heeft). Uit onderzoek is gebleken dat het eiwit gehalte in het voer de nieren niet verder beschadigd. Wanneer de bun te hoog is krijgen katten allerlei verschijnselen (spugen, misselijk en minder eetlust) als het nog verder op loopt komen en nog meer verschijnselen bij. De Crea zegt eigenlijk alleen iets over de overgebleven nierfunctie die waarschijnlijk alleen maar blijft stijgen (en dus gaan de nieren achteruit). Fortekor zorgt o.a voor een betere doorbloeding zodat de overgebleven nierfunctie langer behouden blijft en het proces dus trager verloopt. Het verschil tussen carnibest en een nierdieet (even kort door de bocht) is dat het minder fosfor en minder eiwit bevat. Dat minder eiwit is alleen handig wanneer de bun te hoog is en dus door het geven van een nierdieet deze waarde iets kan zakken (het zorgt er dus niet voor dat de nieren langer meer gaan). Het bevat wel minder fosfor (het enige pluspuntje volgens mij, maar ook alleen handig wanneer je kat een te hoge fosfor waarde heeft). Zolang zijn fosfor en bun nog goed zijn ben ik met mijn eigen kat niet van plan om een nierdieet te geven gezien er ook een hoop nadelen aanzitten (oa. chemische conserveringsmiddelen en gekookt eiwit, uit onderzoek is gebleken dat wanneer je eiwit langer dan vijf minuten kookt de verteerbaarheid van sommige aminozuren tot wel 33% afneemt wat bij mij over komt als meer afval van eiwit en dus een hogere bun). Gewoon regelmatig bloedprikken en alles wat met zijn nierfunctie te maken heeft laten nakijken. Veel succes

Groetjes Rosita
Door Urs
#82579
Hoi Marije
Wat is de titel van dat boek? Is wel intressant.
Ik probeer al 2 dagen de katten apart eten te geven. Luna eet een paar hapjes blaasdieet en tobias wil geen carnibest, nee hij wil ook brokjes in saus en luna eet weer het liefste carnibest wat moet ik daar nou mee?
Volgende week ga ik een week logeren dan neem ik ze maar mee. Vriend heeft niet zoveel geduld met ze. Kan ik ze beter in de gaten houden.
Ursula
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door