Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jonyma
#79980
Hallo iedereen,

Een van mijn noren heeft een soort van voedsel intolerantie. Ze krijgt alleen Hill's ID en Arden Grange.'
Verder mag ze alleen maar vlees hebben wat heel licht verteerbaar is. Ik durf haar niet alles voor te zetten, omdat ze zomaar aan de diaree kan raken.
En met eendagskuikens hoef ik niet aan te komen, die mag ik zelf opeten van haar.
Heeft iemand hier ervaring mee??/
weet iemand wat licht verteerbaar is en wat ik haar wel voor kan zetten????
Gebruikersavatar
Door chooky
#79981
over het algemeen is vers (rauw!) voer lichter verteerbaar dan brokjes. Er zitten ook veel minder tot geen granen in en juist de granen zorgen meestal voor de allergische reactie.
Door Rosita
#80030
Hoi Jonyma,

Mijn ene kat heeft ook hele gevoelige darmen (oa. een bacterie overgroei) en kreeg vroeger ook altijd hill's i/d. Qua brokjes ging hij hier het beste op. Nu krijgt hij alweer een jaar carnibest natuurvoer (zit alleen maar vlees van kip in) en daar gaat hij nog beter op (en ook minder ontlasting). Vaak kunnen katten met gevoelige darmen ook niet goed tegen de grote hoeveelheden graan in brokken. Of ze nou een bacterie overgroei hebben of een voedsel intolerantie, de darmen zijn van slag en gezien graan minder goed verteerd dan vlees levert het meer werk op voor de darmen. Je zou dus zeker kunnen overwegen om carnibest (bibi of prins versvlees kan ook) te gaan voeren. De meeste katten vinden het erg lekker ook al moeten ze niks weten van eendagskuikens (mijn katten lusten niet eens los orgaanvlees, nee alles moet gemengd zijn :P). De eerste paar keer kun je het in de magnetron opwarmen (het gaat dan ook erg lekker ruiken) en als je kat dit wil eten kun je de opwarm tijd minderen totdat ze het helemaal rauw eet. Je kunt beginnen met een heel klein beetje en dan kijken hoe zijn ontlasting is, maar mijn eigen katten zijn gelijk overgestapt zonder diaree. Dit omdat vlees en brokken vaak niet zo goed mengen vooral als je kat gevoelige maag/darmen heb (je kan ook beter 8 uur tussen een brokken maaltijd en vlees maaltijd laten zitten). Ik zelf ben nu niks duurder uit met carnibest dan met hill's i/d. Ook gebruikt hill's in zijn Prescription Diets nog BHA en BHT om de boel te conserveren ::). Ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik van die troep af ben ;D.

Groetjes Rosita
Door jonyma
#80360
Hoi Rosita,

Ik ga nu zeker carnibest proberen. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik nu al met gekromde tenen zit. Deze dame is namelijk zeeeer kieskeurig als het op haar eten aankomt :-\. Ze zet haar edele bekje echt niet overal in. De brokken van Hills ID lust ze nl ook niet >:(. Het blikje
ID gaat er wel in. Als ik haar rauw lamshart geef dan likt ze het bloed eraf net zolang tot er alleen nog verschrompelde stukjes liggen, de rest laat ze keurig liggen.
Ik ben heel benieuwd hoe ze het zal vinden, en zal eens met een klein beetje beginnen.
Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.
Door zurca
#80361
Hallo Jonyma,

Mocht ze de carnibest niet gelijk willen eten, probeer dan wat van dat blikvoer erdoor te mengen..Dit kan je dan langzaam afbouwen zodat ze het op een gegeven moment gewoon zo eet..
Succes ;)

Groetjes Zurca
Door Loeka
#80372
Hoi Jonyma,

Ook ik heb of beter had een kat met voedselintolerantie. Het is dus eigenlijk meer een brokkenintolerantie. Ze had ook altijd diarree en had speciale brokjes(hypoallergenic van RC). Als zij dan ook maar 1 keer een brokje pikte van de anderen dan was het gelijk weer mis. Nu heeft ze Carnibest en heeft ze geen last meer! Ze was toen het zo erg was ook erg afgevallen, sinds de CB is ze weer prachtig op gewicht. Bij haar heb ik het wel eerst in de magnetron moeten doen voordat ze het wilde eten.

Succes!
Door Urs
#82577
Hoi,
Bij de katten hier heeft het 3 weken geduurt voordat ze echt goed carnibest aten. Ik heb er ook eerst van alles doorheen gemengd van zalm uit blik tot ordinaire gourmet mousse. Bij Tobias heb ik het zelfs nog in zijn bek gepropt en toen op een dag hadden we gewonnen!
Luna vind alle versvlees lekker, zelfs de pens van de honden. Tobias had van kitten af aan dunne poe, sinds de carnibest geen problemen meer.
Veels succes met de kat aan het eten krijgen,
Groetjes Ursula
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door