Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Helen
#767994
Toen we Ziggy kregen had ze een plukkerige vieze vacht met kalere plekken. Logisch ze kwam van straat en was flink ondervoed. Ze is in zeer korte tijd 4 keer onder narcose geweest. In het begin is haar vacht behoorlijk opgeknapt, maar na de 4e narcose heb ik het idee dat haar vacht weer achteruit is gegaan en niet verder opknapt. Haar vacht is ietwat vettig, met naar mijn mening teveel losse haren. Ze glanst wel, maar niet zoals ze zou kunnen glanzen. Ook is haar vacht wat plukkerig. Ze eet sinds begin augustus (zolang hebben wij haar) vers. In het begin voornamelijk kvv met wat barf en nu al langere tijd volledig barf. Ze krijgt veel verschillende bot en vleessoorten en 1x in de week vis. Soms wat visolie over haar voer.
Kan het zijn dat dit gewoon haar vacht is? Of heeft iemand anders goede ideeen om haar vacht op te laten knappen. Na haar 2e narcose hebben we trouwens een bloedje afgenomen. Alles was prima. Zal ik nog een keer een bloedje bij haar prikken?
Door Helen
#768015
Tinker schreef: Heb je haar al eens lekker gewassen met een huidvriendelijke shampoo?Soms wil een kat wel eens niet helemaal lekker door de rui komen en blijft dan als het ware een beetje"hangen"in de oude vacht.Een keer lekker wassen wil dan wel eens een beetje vooruit helpen.Mijn perzen&Exotic hebben er geen last van maar onze straatkat heeft dit wel eens eerder gehad.Mijn katten eten geen vers,maar brokjes.
O, ja. Ze is ook al 2x gewassen. Dat had ook niet veel zin, behalve dat er een lading losse haren vanaf is gekomen...
Door Borke
#768197
Een tweetal van onze Maine Coons hebben een vettiger en meer piekerige vacht, zij klitten ook meer dan de anderen die daar nauwelijks last van hebben.
Daar wij dit tweetal zelf gefokt hebben (broer en zus) weet ik dat het erfelijke aanleg is. Hun moeder had het namelijk ook.
Daar komt bij dat bepaalde vachtkleuren vaak een lastiger structuur hebben en daardoor vettiger zijn en/of meer klitten.
Dit gaat op voor de verdunde kleuren blauw (blauw-grijzig), creme (licht valiger rood) en zilver.

Toen we nog showden wasten we hen met speciale shampoos en dan zagen ze er veel beter uit, nu laat ik het zo.
Vers eten heeft de vachten wel verbeterd en de losse haren eruit wassen helpt ook wel wat.

Maar het kan dus dat de vacht van jouw kat gewoon zo is en blijft.
De tijd zal het leren denk ik.
Door Femke
#768270
een kuurtje chlorella misschien? 4 keer een narcose is een enorme aanslag op het afweersysteem, en al vind je in het bloed geen rare dingen dan kan het nog wel verstandig zijn om een keer te ontgiften.

Ik heb Stan wel eens Chlorella gegeven als zijn vacht motterig en schilferig was en na een tijdje knapte dat echt hard op.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#768769
Ik zie vaak slechte vachten na een narcose. Vaak ook haaruitval. Ik denk dus dat 4 narcoses al met al erg veel is en dat het wel een poosje kan duren voordat haar vacht weer ok is.
Zoals Femke al aangaf: een poosje flink ontgiften helpt het proces te versnellen.
Door Helen
#768785
Dank jullie wel voor de tips!!! Ze krijgt vanaf gisteren chlorella!! Ik geef haar nu 1 pilletje per dag. Zal ik dat opbouwen naar 2 pilletjes per dag?
Verder laat ik voor de zekerheid deze of volgende week haar lever en nierwaarden ff checken.
Door Helen
#768790
bloemetje schreef: Misschien een keer plukken bij de trimmer?
Haha, Ziggy is ivm haar verleden nogal eenkennig. Ze is absoluut niet te borstelen/plukken of iets anders door iemand anders dan mijzelf zonder haar in de houdgreep te nemen (en dat doen we niet).
Door Femke
#769974
Helen schreef: O en wat is een poosje? Hoe lang moet ik haar chlorella geven?
ik ontgift meestal tot de klachten verdwenen zijn en dan nog eventjes door.
Als ik de katten Chlorella geef krijgen ze eerst een paar dagen 1 tabletje per dag en daarna 2 per dag.
Chlorella kan echt geen kwaad om het langere tijd achtereen te geven, is zelfs zeer gezond.

deze vond ik trouwens ook nog, lijkt me ook heel erg van toepassing bij Ziggy:

Haaruitval wordt tegengegaan en een gezonde groei van haar en nagels wordt bevorderd. Gebleken is dat Chlorella over eigenschappen beschikt die helpen bij niet of nauwelijks te genezen wonden, ook bij diabetici. Aan honden en katten met haaruitval, kale plekken of een doffe vacht mag Chlorella beslist niet onthouden worden.
Door Helen
#770048
Femke schreef: ik ontgift meestal tot de klachten verdwenen zijn en dan nog eventjes door.
Als ik de katten Chlorella geef krijgen ze eerst een paar dagen 1 tabletje per dag en daarna 2 per dag.
Chlorella kan echt geen kwaad om het langere tijd achtereen te geven, is zelfs zeer gezond.

deze vond ik trouwens ook nog, lijkt me ook heel erg van toepassing bij Ziggy:

Haaruitval wordt tegengegaan en een gezonde groei van haar en nagels wordt bevorderd. Gebleken is dat Chlorella over eigenschappen beschikt die helpen bij niet of nauwelijks te genezen wonden, ook bij diabetici. Aan honden en katten met haaruitval, kale plekken of een doffe vacht mag Chlorella beslist niet onthouden worden.
Wat lief dat je dat hebt opgezocht!!! Ik zal haar vanaf zondag as dan 2 taletten geven en een flinke poos!!
Door Helen
#770434
Kruimel schreef: Da's goed om te weten! Ben benieuwd hoe het Ziggy vergaat met de chorella. Hou je ons op de hoogte?
Zal ik doen! Ze vreet het iig als snoepje op! Ook heb ik haar vandaag ge-coatkinged en daar kwam een berg wol vanaf. Morgen weer ff. Ik kon het maar kort doen. Met de furminator kwam er gek genoeg niets vanaf.

Haar nier  en leverwaarden zijn helemaal in orde ook trouwens!
Door Femke
#770497
Helen schreef:
Haar nier  en leverwaarden zijn helemaal in orde ook trouwens!
nou dat is in elk geval al een hele opluchting ;)
Door sam123
#931485
hallo allemaal,
zelf heb ik ook twe katten en een hond.
nu heb ik even een vraagje ?
mijn buurvrouw heeft een opvangpoesje(pers)
zji is gevonden in een afvalverwerker.
mager en ondervoed.
maar haar vacht was vol met smeer mijn maine cone was ik eigenlijk nooit.
bestaat er ook een kattenschampo?
Hoe krijg je die smeer eruit.?
groetjes sylvia.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door