Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lizzy
#693828
Ik had een buitenkat en die heb ik vanaf haar 3de nooit meer geent. En ze is 20 geworden. Ik vind het normale kattenentschema, net als voor honden, veel te veel. Jammer dat er geen titersbepalingen zijn voor katten... Waarom eigenlijk niet?
Door eefje
#693844
oke Karin,thanks!

Lizzy,
ik denk ook niet dat ik ze na het jaar nog ent aangezien ze dus niet naar buiten gaan.
mijn moeder ent de katten ook al jaren niet meer en de oudste die 1,5jaar geleden dood is gegaan werd 17,best een mooie leeftijd denk ik.
Ik ga het gewoon bekijken,heb nog 20 jaar de tijd ;)

groetjes eefje
Door jet
#693855
onze katertjes worden volgende week 1jaar en waarschijnlijk laat ik ze in het voorjaar naar buiten.
ze zijn bij ons geboren dus hhebben ze de eerste prikken gehad.

moeten ze als ik ze buiten laat wel die inentingen geven,moeder loopt van biten naar binnen?



                  groeten jet
#699334
nou 2weken geleden geënt en nu allebei weer snotogen en niezen >:(
Ik kap ermee.
Ik mag ze nu ook niet die vervolgenting geven omdat ze ziek zijn en moet dan weer 1,5maand wachten voordat de enting erin mag.
Ik vind het best,ik ent helemaal niet meer,alles ging net zo lekker met ze,waren allemaal kerngezond,aten lekker en liepen niet 24uur per dag te hijgen en te niezen.
Tis nu huilen met de pet op,eten word mee getut omdat de smaak een beetje weg is,hijgen zo dat ik het benauwd ervan krijg en snotogen,prutoren erbij........ik kan wel huilen en ik wil zo graag geen AB kuur ertegen aan gooien maar ik twijfel hoelang ik dat nog uit kan stellen. :'(

:censored2:zooi

groetjes eefje
#699358
ik doe het ook niet meer hoor, heel erg vervelend vind ik het! ik denk dat jouw katjes een beetje hetzelfde hebben als bailey heeft gehad. hij werd ook ziek van de enting en heeft daar nu nog de gevolgen van in zijn lijf, hij hijgt soms, niest en hij hoest maar dat is alleen maar af en toe :-\ ik ga ook nooit meer inenten >:(
#699381
ze waren natuurlijk al veel te laat met de enting omdat ze ziek waren toen ik ze kreeg,nou met die rooie kater heb ik vanaf dat ik hem kreeg tot zo'n 1,5 mnd geleden alleen maar lopen tobben met niesziekte en AB kuren.
Nu was ie eindelijk beter en dus dacht ik nou dan laat ik hem toch maar enten,en dan dit >:(
Nu hebben ze dus 1 enting gehad en het schijnt dat die waardeloos is als je de 2e er niet bij doet,nou dat is dan niet anders.....hij is tegen de tijd dat ie zijn 2e enting zou mogen alweer bijna8mnd,ik kreeg hem toen ie 11weken was, al die tijd ben ik al aan het tobben :'(
Hij ligt nu te slapen en hij heeft het zo benauwd,ik ook want ik hoor hem aan de andere kant van de kamer ademen. :o toen ie hersteld was hoorde ik niks meer aan hem,helemaal geen geraag en gehijg en genies(allebei de katten trouwens)
ik baal hier zo van,zo blij als ik was toen ze eindelijk beter waren,zo hard kan ik nu wel huilen,ik voel me zelfs een beetje schuldig want ik wilde enten.....nooit meer ziet de da me voor een enting,ben er helemaal klaar mee bah!

groetjes eefje :'(
#699434
De buitenkatten zijn hier niet geent en zijn zo gezond als wat.
Onze eerste binnenkatten zijn 13 en 16 geworden zonder onnodige spuiten  ;)
De Nollebakkers zijn met 1 jaar oud voor het laatst geent omdat we anders problemen aan de grens konden krijgen,de eerste jaren slaan we even over.
De paarden hetzelfde verhaal,die staan met weer en wind buiten zonder dekens en zijn nooit ziek.
#699440
Hoi Tieneke,
ik weet het,diep van binnen wilde ik eigenlijk niet eens enten maar goed,het zit er toch een beetje ingebakken dat ik het eerste jaar wilde enten en dan daarna niet meer.
Ik ben opgegroeit met katten en daar was het ook alleen het eerste jaar en daarna nooit meer maar nu red ik het 1e jaar niet eens vanwege die niesziekte elke keer.
Nou ja ik hoop maar dat ze met weerstandverhogende middelen een beetje zelf herstellen want de AB kuren waren net een beetje het lichaampje uit.....
En enten doe ik dus nu helemaal nooit meer,nu komt er voorlopig geen nieuwe kat meer maar ook als er een nieuwe zou komen ga ik hem niet meer enten.
Ze komen hier niet buiten,als we het balkon afschermen zou het alleen daar zijn maar dan nog komen ze niet in aanraking met andere katten dus ik ben er helemaal klaar mee.

nu moet alleen die kater nog geholpen worden en de poes ook over een paar maandjes,kan dat geen kwaad dan als ze niet geënt zijn,zeker de poes zal in aanraking komen met andere beesten als ze geopereerd gaat worden....vandaar eigenlijk ook dat ik ze zo snel mogelijk geënt wilde hebben als ze beter waren.

Pff wat een verhaal,ik kan het gewoon niet kort en bondig :P

groetjes eefje
#699477
Ik weet wat het is als je beest ziek is na enten  ;)
Tinus was als pup doodziek na enten en wormenkuur(apart)en scheet zich finaal leeg.
Toen ze net voor ons vertrek uit Ned verplicht geent moesten worden is hij vreselijk ziek geweest in het pension waar ze 4 dagen verbleven omdat wij in Tsjechie op huizenjacht waren,hierna heb ik mij voorgenomen dat er niet meer wordt geent.
Alleen de Rabies moet ik wel om de zoveel jaar halen want dat is hier verplicht,als 1 van mijn honden iemand zou bijten en ik kan niet aantonen dat ze Rabies gevaccineerd zijn dan worden ze meteen afgemaakt!  :-X
#699743
Volgens Jean Dodds werkt een levend kattenziektevaccin, gegeven aan een volwassen kat, levenslang.
Dan zou je nog een keer moeten herhalen als ze een jaar is.

Ik adviseer om kittens te enten met 12 en 16 weken. Beide keren niesziekte en een keer kattenziekte. En dan na een jaar nog een keer kattenziekte.

Voor katten die buiten komen geldt dan dat ze buiten in aanraking komen met andere katten en die herenten zichzelf.

Niesziekte is voor volwassen katten niet zeer gevaarlijk. En veel katten zijn drager. Dus dat heeft niet zo veel zin om die te herhalen.
Alleen voor binnenkatten kan het nuttig zijn om die eens in de twee/drie jaar nog een keer voor niesziekte te enten.

Er bestaat sinds kort ook een titertest voor katten. Ik heb hem nog niet maar bij de eerst volgende bestelling (en dat is al snel) bestel ik hem mee en kan ik ook bij katten titers bepalen.
#700000
nou als ik ze ooit nog ent dan is dat op zijn vroegst pas als ze een jaar zijn,ik wil dat ze nu eerst eens helemaal genezen!
Mijn DA ent 2keer kattenziekte en 2keer niesziekte,op 9weken en dan een maand later weer en dan een jaar later weer beide entingen.

heeft niesziekte een bepaalde incubatietijd?
groetjes eefje
#700021
Ik heb mijn katten (komen ook buiten) vroeger braaf jaarlijks tegen niesziekte laten enten. EN prompt na de enting kregen ze dan niesziekte  >:(
Gestopt met enten en geen problemen meer gehad tot vorig jaar oktober, toen ineens een kat echt snotterend en proestend thuiskwam. Die heeft er 3 aangestoken, die echter niet erg ziek werden. Een werd helemaal niet ziek. De aanstichter heeft nog steeds af en toe last, hij ruikt ook niet meer zo goed en herkent z'n eten dus soms niet als zodanig. Maar verder is het allemaal weer overgewaaid.
En ik weet vrij zeker dat als ik wel had laten enten ze het evengoed hadden gekregen. Waarschijnlijk een nieuwe strain waartegen ze niet immuun waren.
#707245
Ik heb mijn beide oude katten destijds als kitten laten enten volgens de regeltjes, en na een jaar nog eens; daarna nooit meer. Mistral heeft na die eerste enting als kitten vreselijk niesziekte gehad, dat ging pas over nadat hij homeopatische middelen had gekregen. Overigens is  Mistral, vannacht op 17-jarige leeftijd overleden, zonder ooit nog ziek  te zijn geweest, gewoon opgeleefd. Simply Red heeft ook als kitten zijn entingen gehad, en na een jaar nog eens, en ik ben niet van plan om nog vaker te enten. Overigens komen de katten hier gewoon buiten.
#707455
oh sterkte met je verlies :'( :-*

nou ze moeten dinsdag weer prikje maar ik neem de kater niet mee,die is nog steeds niet volledig gezond,ik denk dat het chronisch is geworden >:(
De poes neem ik wel mee,die is helemaal beter en moet ook nog gechipt worden dus dan doen we die maar wel.
Ook gelijk even vragen voor prikpil of zoiets.....

groetjes eefje
Gebruikersavatar
Door sylvia
#707847
aussie schreef: Hoi Eefje,

Over een maand nogmaals enten en daarna 1 keer per 2 jaar als het binnenkatten zijn.
En waarom is dat?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door