Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Paul_Barte
#62983
Aangezien er niet echt een medische afdeling is voor katten zet ik de vraag maar op dit gedeelte.

Mijn dochter heeft 4 katten waaronder 2 katertjes uit het zelfde nest. Door problemen met één van die 2 is ze de afgelopen week al een aantal keren bij de DA geweest. De klachten waren diarree, slecht of niet eten, niet drinken, hevige buikpijn enz.
Vanavond is er bloed afgenomen en opgestuurd want na de uitslag van de echo wordt gedacht aan FIP of FIV maar waarschijnlijk dit laatste.
Krijg zelf het gevoel dat het einde oefening gaat worden maar mijn dochter was vergeten te vragen of het nestbroertje ook 'besmet' kan zijn en wat de gevolgen zijn of kunnen zijn voor de andere 2 katten.

Is er iemand met ervaring in zo'n zelfde situatie??

Grtz
Paul
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63056
Als het FIV is kunnen de kittens besmet geboren worden,dus dan zou het broertje ook besmet zijn.
Dit is denk ik dan wel het geval als de katertjes van je dochter nooit buiten komen en je dochter geen aidskat in huis heeft waar hij het van heeft kunnen krijgen.
Laten we hopen dat het wat anders is :-\
Door Paul_Barte
#63069
sylvia schreef: Als het FIV is kunnen de kittens besmet geboren worden,dus dan zou het broertje ook besmet zijn.
Dit is denk ik dan wel het geval als de katertjes van je dochter nooit buiten komen en je dochter geen aidskat in huis heeft waar hij het van heeft kunnen krijgen.
Laten we hopen dat het wat anders is :-\
Hoi Syl,
Ze komen inderdaad niet buiten of het moet aan de lijn zijn als ze koffie komt drinken. Denk niet dat er een aidskat in huis is en ben bang dat het katertje het meegekregen heeft uit het nest (boerderijkatjes), hou mijn hart vast voor zijn broertje maar ook voor de 2 kleintjes die er later bij zijn gekomen. De 2 grote zagen de kleintjes in het begin als 'prooi' en dat ging er aardig hard aan toe. Als het 4x bingo is kunnen ze mijn dochter opvegen denk ik >:( :-\ :'(
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63099
ja dat lijkt me wel,mijn moeder en ik hebben er ooit 12 in moeten laten slapen in Utrecht,we zijn er kompleet kapot van geweest :'(
Door Mayka
#63135
Oh, wat erg! En dan die onzekerheid nog......... Wens haar maar sterkte!

Op dezelfde site die hierboven genoemd word staat ook info over FIP.

Wij hebben een katertje (Joshy) gehad met FIP. (Is 10 maanden oud geworden) Ook daar wordt je niet vrolijk van! Het beestje had de 'droge' vorm en had dezelfde symptomen die jij noemt. Hij is in Utrecht geopereerd. (Er was 20% kans dat het iets anders dan FIP zou zijn) Toen zagen ze zoveel ontstekingshaarden dat ze hem niet weer 'bij' hebben laten komen. :'( :'( :'(

Wel netjes geregeld trouwens; vooraf hadden ze al gezegd dat als het te erg zou zijn ze hem niet lieten bijkomen om ons afscheid te laten nemen. Dit zagen ze als onnodig lijden waar ik het helemaal mee eens was.
Aangezien ik toen nog 2 katten thuis had hebben we hem wel geknepen ivm besmettingsgevaar. Gelukkig zijn die gezond gebleven. :)
Laatst gewijzigd door Mayka op di 09 mar 2004, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#63148
Jeetje wat naar :'(. Bij natte FIP hebben ze vochtophoping in de buikholte, maar volgens mij is de droge vorm niet vast te stellen d.m.v. een echo (alleen naar sectie dus). Weet niet hoelang het katertje al ziek is, maar FIV hoeft niet gelijk "inslapen" te betekenen. Een kat met FIV heeft alleen een heel zwak immuunsysteem en zal dus sneller ziek worden, maar dat geld ook voor hele oude katten. Vroeger werden dit soort katten dus gelijk afgemaakt, maar tegenwoordig wordt hier gelukkig anders over gedacht. Het virus wordt voornamelijk overgedragen door speeksel en dan alleen wanneer ze elkaar bijten en de huid zo beschadigd dat het virus in de bloedbaan kan komen. Een van de eerste symptomen van FIV is ontstoken tandvlees. Een kat met FIV die goed in de gaten wordt gehouden (en niet in aanraking komt met andere/buiten katten) en de juiste behandeling krijgt bij ziektes kan net zo oud worden als een niet-FIV kat. Deze website is in het engels ( http://www.v63.net/fivcats/pages/faq.html ) hoop dat je hier wat aan heb. Veel sterkte.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63151
Ja dat was bij onze katten dus het geval,in de beginjaren van FIV was de uitslag FIV een doodsvonnis :-\
Door meesmerel1
#63193
Mijn ouders hebben een kater met FIV. Het is nu al een jaar of drie geleden vastgesteld en hij leeft nog steeds, sterker nog, hij ziet er prima uit: glanzend, 8 kilo spieren. Hij krijgt als hij een ontsteking heeft antibiotica, maar verder leeft hij als ieder andere kat (krijgt brokken, blik en natuurlijke barf: muizen enzo, ik kan er niks aan doen...). De andere kat is ook getest en heeft vooralsnog geen FIV (even afkloppen). Veel katten daar (dordogne-platteland) hebben helaas FIV en de eigenaren zijn ook wat makkelijker dan hier...

Sterkte en succes voor je dochter!

Marije
Door Paul_Barte
#63368
Namens Monique iedereer bedankt voor de reacties!!

Morgen gaat het het katertje (is trouwens 9 maanden oud) naar Utrecht voor verder onderzoek.
De DA geeft ronduit toe het niet te weten!! Ze denkt aan FIP maar is tot diep in de nacht opgebleven om de foto's te bestuderen en boeken en artikelen na te lezen.
Ze had gisteravond heel laat mijn dochter nog gebeld maar die sliep al.
Na contact vanmorgen heeft de DA direct een afspraak geregeld met Utrecht voor verder onderzoek.
Op één foto ziet de DA 'iets' in de dunne darm wat er niet thuishoort. Het lijkt op een hele lange en dunne draad. De foto's gaan uiteraard mee naar de internist in Utrecht.
Ik hou jullie op de hoogte.
Grtz
Paul
Door Mayka
#63371
En nu maar hopen dat die dunne draad de oorzaak is en dat het verwijderd kan worden. Sterkte ermee en we horen graag hoe het afloopt!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#63386
Hopelijk is al deze ellende inderdaad iets wat hij misschien opgegeten heeft,en wat verwijderd kan worden,dat is een heel beter iets dan FIP.
Ik ben heel benieuwd of je morgen meer weet,ik ga iniedergeval heel hard duimen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door