Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Hitam
#661024
Ik had al gezegd: het zijn rotwonden. Het duurt maanden voordat het geneest en soms blijft er een klein wondje over. En volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je allemaal doet, het helpt niet echt.

Hoewel ik het nog nooit met chinese kruiden heb geprobeerd. Ik wil wel een keer voor je in de boeken duiken als je dat wilt proberen.
Door Helen
#661127
Hitam schreef: Ik had al gezegd: het zijn rotwonden. Het duurt maanden voordat het geneest en soms blijft er een klein wondje over. En volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je allemaal doet, het helpt niet echt.

Hoewel ik het nog nooit met chinese kruiden heb geprobeerd. Ik wil wel een keer voor je in de boeken duiken als je dat wilt proberen.
Wat lief dat je meedenkt Tanntje bedankt!  Wat zouden Chinese kruiden precies kunnen doen?


Verder is een deel van de lijm opgelost 's nachts, maar een deel zit er nog. De lijm is niet bestand tegen zo'n vochtige omgeving. Het is nl de bedoeling je de plek droog houdt waar er gelijmd is. Maar het is niet meer een gapend gat. Het is een gaatje. Gisteren kon je echt door het gat de spieren zien lopen en toen ze haar pootje wegtrok kon ik gewoon de spier zien samentrekken door het gat in de huid...bah. Manlief neemt lijm mee vanavond en dan lijmen we de rest van de wond die nu nog dichtzit en dan lijmen we het gaatje nog een keer. Ik hoop dat als we het me lijm enigzins bij elkaar kunnen houden het ooit dicht zal groeien.

Verder is Ziggy verstopt..Ze heeft al 4 dagen niet gepoept. Ik geef haar al 2 dagen olie door haar voer, maar dat werkt niet, dus nu heeft ze laxeermiddel gehad. Ik hoop dat dat werkt, want je voelt dat haar buik vol ontlasting zit. Het zou erg sneu zijn als ze ook nog bovenop alle ellende een klisma zou moeten krijgen.....
Door *Robin*
#661151
Hè gossie het arme dier... :'(
Ik hoop dat het toch gaat beteren en dat die lijm een beetje effect heeft.
Echt heel erg rot dat je zo aan blijft sukkelen met haar. Zal duimen dat het snel beter gaat!! :-*
Door Kefraya
#661174
Verschrikkelijk dat de wond weer open is, het zijn en blijven rotwonden....
Op Animal Planet was een documentaire over een Engelse dierenkliniek die een methode ontwikkeld had om dit soort wondenbij katten te genezen. Het was een flinke operatie, want er werd het een en ander omgeleid en huid getransplanteerd, maar het schijnt wonderbaarlijk goed te werken.
Maar ik wtte niet of er da's in Nederland zijn die deze methode ook kennen of willen toepassen...
Door Helen
#661259
Transplantatie kan ook in Nederland, maar wordt niet zo vaak gedaan.


Ziggy wil graag poepen, maar het lukt niet...Arm dier, als manlief thuis is krijgt ze een klisma.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#661439
Helen schreef: Wat lief dat je meedenkt Tanntje bedankt!  Wat zouden Chinese kruiden precies kunnen doen?
Een natte, niet genezende wond is vocht in de huid. Daardoor geneest het ook slecht. Chinese kruiden kunnen het vocht doen verdwijnen en de wond daardoor sneller genezen.
Door Helen
#661518
Zo, we hebben Ziggy weer behoorlijk opgelapt. We hebben over de hele lengte van de wond nu wondlijm gedaan. De wond begon op meerdere plekken te wijken, daar hebben we tussen de randen in lijm gedaan en de randen zo goed als het ging tegen elkaar aan gehouden en toen de randen zo goed mogelijk bij elkaar in de buurt/tegen elkaar aan zaten, hebben we over de hele lengte van de wond wondlijm erop gedaan. Alles zit nu dicht en er zit een laagje lijm op. En geloof me dat is echt een hele prestatie bij een klaarwakkere, niet zo blije kat.... ;D Zo zou het eigenlijk echt wel een paar dagen moeten blijven zitten...Maar goed, dat dacht ik twee dagen geleden ook.. Verder heb ik haar buik eventjes gemasseerd en toen kwam er met heel veel moeite en pijn een heel klein keihard keuteltje uit. Ik voelde echter echt nog een paar darmlussen vol poep, dus hebben we haar terwijl ze melk aan het drinken was vliegensvlug een klisma gegeven. We hebben er echt een forse hoeveelheid diep ingekregen. Het resultaat mocht er ook zijn!! Binnen en half uur twee giga poepbeurten. Ze is een stuk slanker en veel meer ontspannen. Ze ligt al 3 dagen in de sfinxhouding te slapen en daarnet lag ze languit op haar zij ontspannen te slapen. Ik geef haar nog een paar dagen laxeermiddel om even alles eruit te gooien. Mocht ze morgen weer niet poepen dan krijgt ze nog een klisma. Het toedienen gaat bij haar echt probleemloos.



Tannetje, bedankt voor het aanbod, heel lief. Maar ik laat het even zo. Ze krijgt al antibiotica en ik wil er eigenlijk zo min mogelijk pillen instoppen. Mocht het de komende dagen echt niet lukken, dan neem ik contact met je op.
Door Lisa
#661538
Helen schreef: Lief dat je meedenkt, maar wondgellen etc helpen niet bij een gapend gat in de oksel...
Oh sorry, had ook niet alles gelezen! Lees dat je inmiddels weer nieuwe lijmlaag aangebracht hebt, ik hoop weer verder dat het nu goed gaat!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#661569
Kefraya schreef: Verschrikkelijk dat de wond weer open is, het zijn en blijven rotwonden....
Op Animal Planet was een documentaire over een Engelse dierenkliniek die een methode ontwikkeld had om dit soort wondenbij katten te genezen. Het was een flinke operatie, want er werd het een en ander omgeleid en huid getransplanteerd, maar het schijnt wonderbaarlijk goed te werken.
Maar ik wtte niet of er da's in Nederland zijn die deze methode ook kennen of willen toepassen...
Ik ben ook wel eens met huidflappen in de weer geweest, maar op de plek waar het het slechtst geneest, blijft het slecht genezen. Dus dat schiet ook niet op.

Het is gewoon een plek waar veel beweging zit en erg aan getrokken wordt. Daardoor krijgt het niet de rust om te genezen.
Door Kefraya
#661659
Hitam schreef: Ik ben ook wel eens met huidflappen in de weer geweest, maar op de plek waar het het slechtst geneest, blijft het slecht genezen. Dus dat schiet ook niet op.

Het is gewoon een plek waar veel beweging zit en erg aan getrokken wordt. Daardoor krijgt het niet de rust om te genezen.
De essentie van die operatie was dat ze ook het een en ander omgeleid hebben. Nu weet ik niet meer of dat bloedvaten waren of andere dingen, maar dat zou zorgen voor een snellere genezing. Ik weet het echt niet meer precies (je zit 's avonds laat met een wijntje voor de tv  ;) ) maar het was een redelijk ingrijpende operatie.
Door Helen
#662515
*Karin schreef: Wat een ellende, veel beterschap gewenst !!
Misschien heb je toch nog wat aan deze informatie.
Het wordt gebruikt bij o.a. diabeteswonden, dus slecht genezende wonden.

ik heb de REVAMIL 
http://www.bfactory.nl/MRSA%20toelichti ... ericht.pdf

het is van dezelfde producent als Vetramil
http://www.mecan.nl/modules/Static_Docs ... 202006.pdf
Dank je Karin, echt iets om te proberen. Ik ga er achteraan!!!


We hebben gisteren een ander merk weefsellijm geprobeerd en eindelijk is het gelukt om de wond 24 uur dicht te houden. Al het andere lijm was eraf gevallen.....Daarnet hebben we weer dezelfde wondlijm toegediend op kritieke plekken die flink onder spanning staan. Als de wond een paar dagen dichtblijft, dan gaat het lukken om hem ook dicht te houden.


Verder heb ik eigenlijk nog een vraag. Het gebied om de wond heen, is gigasmerig, plakkerig door de wondvocht en samengekoekte talgpoeder en heel kleverig.  Hoe kan ik dat in godsnaam schoonkrijgen zonder te hard te moeten boenen (dat kan nl echt niet in de buurt van de wond). De plakkerige plukken haar wegscheren met de tondeuse lukt niet eens. Daar is het te plakkerig en klef voor. Heeft iemand een gouden tip?
Door K@rin
#662521
Helen schreef: Dank je Karin, echt iets om te proberen. Ik ga er achteraan!!!
graag gedaan, ik hoop dat je iets vind, dat wel helpt !!
Verder heb ik eigenlijk nog een vraag. Het gebied om de wond heen, is gigasmerig, plakkerig door de wondvocht en samengekoekte talgpoeder en heel kleverig.  Hoe kan ik dat in godsnaam schoonkrijgen zonder te hard te moeten boenen (dat kan nl echt niet in de buurt van de wond). De plakkerige plukken haar wegscheren met de tondeuse lukt niet eens. Daar is het te plakkerig en klef voor. Heeft iemand een gouden tip?
Met waterstofperoxide bruis je er al een beetje troep af/los.
Misschien helpt Dettol-zeep ook een beetje, dat kun je er een beetje insmeren om de viezigheid los te weken.
Daarna de volgende dag proberen uit wassen met water, maar ik denk dat dat dan weer kritiek is voor de wond.
Ik zou er eigenlijk niet aanzitten, zolang de wond nog kwetsbaar is en niet aan het ontsteken is.
Misschien alleen een beetje bruisen met waterstof peroxide en dan droog deppen.

Ik vind het eigenlijk wel grappig, dat ik nu tips zit te geven en jullie allebei in opleiding zijn  ;)
Maar ik bedoel het goed hoor !!
Door Lizzy
#662564
Ik lees (snel even) in de artikelen dat ze het over honingzalf hebben. Laatst had Linga een hele nasty zweer op haar bovenlip. Het zag er echt uit als "Ieks! Als dit niet gauw over is, gaan we naar de DA". Het was vies, pussig, kortom: echte bleeee wond. Ik heb er Propolis-zalf (gewoon bij de reformwinkel gekocht - van HABRA) en binnen enkele uren was de wond minder smerig en binnen 1 dag was de wond/zweer een korstje. Ik had dit al vaker gehoord van Sonja, maar nu heb ik het met eigen ogen kunnen zien. Ik ben om. Ik ben pro-propolis-zalf (en dat ligt niet zo ver van honingzalf verwijderd).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door