Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Helen
#671781
Eergisteravond ging het nog goed met Ziggy's wond. We maken de wond nu ongeveer 1x per 2/3 dag schoon. Gisteravond gingen we weer kijken en in nog geen dag tijd waren er meerdere (grote) rauwe smetplekken ontstaan :'( We kregen het amper schoon, dus Ziggy is helemaal onder de douche geweest. Was ook wel nodig. Na 3 weken dat ze zichzelf niet kon likken was ze nogal vettig en vies. Onder de douche hebben we haar oksel zo goed als schoon gekregen. We schrokken ons te pletter, want er lieten hele plakkaten haren los, met daaronder smet plekken....Dit was dus zeker weten 24 uur daarvoor niet zo.....Man wat kan dat hard gaan....We hebben haar helemaal droog gemaakt en haar oksel ook. We stoppen met smeren van wat dan ook. Vanochtend was de oksel weer kledder van de wondvocht. We hebben hem drooggedept en er betadine op gedaan. Dat droogt het zaakje een beetje uit, maar vertraagt helaas ook de wondgenezing. Ziggy blijft nog een paar dagen in de bench met kap op zodat we de wonden nu een paar dagen kunnen deppen met betadine. Daarna gaat de kap gewoon af en mag ze weer los in huis. Haar okselwond is niet meer heel diep en er is niet veel risico meer dat het gaat ontsteken. De smetplekken helen wel. Het zal waarschijnlijk nog maanden duren, maar iedere wond hoort bij een gezond dier eens dicht te gaan. Hopelijk ook deze wond bij arme Ziggy.
We hebben alles geprobeerd, maar niets baat...Dan maar hopen dat tijd idd alle wonden heelt.....
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#671785
Och sh*t, dat was niet het nieuws waar we op zaten te wachten, arme Ziggy... :(
Ik hoop en duim met je mee dat de tijd ook deze wonden heelt. Sterkte Helen en een knuf voor Ziggy.
Door Helen
#672141
We hebben alles geprobeerd. Ze loopt weer los en kaploos door het huis en moeder natuur moet het gaan doen. Tanntje is heel erg lief op zoek naar Chinese Kruiden die iets voor Ziggy kunnen betekenen. Ziggy was dolblij en heeft zichzelf wel 2 uur lang lopen poetsen. Ze had qua attitude ook direct door dat haar kap af was. Met kap was ze erg makkelijk met alles. Ze laat nu a la Ziggy weer duidelijk merken waar haar grenzen liggen. Maar wij weten nu ook precies wat ze wel en niet doet en ze is voor ons een stuk voorspelbaarder geworden, dus schrikken we niet meer van wat geblaas en gegrom....Haha Ze komt er niet meer mee weg!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#672405
Ik nk dat je het beste gedaan hebt wat mogelijk is, nu komt er ook geregeld wat frisse lucht bij en zal het hopenlijk gewoon genezen.
Heerlijk ook voor Ziggy dat ze gewoon weer rond kan lopen en ook nog zonder kap  :)
Door Tineke *
#672445
Helen,ik heb meegemaakt met doorlig wonden die ook niet sloten.
Dan werd er met een ijsklontje gewreven en met de fhön drooggeblazen.
Binnen een paar dagen waren de wonden schoon en droog.
Zou dat lukken met de poes?

                                  Tineke
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#673544
wat een onderneming..... maar nog steeds geweldig dat jullie het doen voor het poezekind. Misschien helpt het wel als ze weer een beetje gewoon kan leven (dus zonder kap en voordurend in een bench)...

Blijf hier ook duimen.
Door Helen
#673652
Sorry, ik was een paar dagen vrij druk en had niet in deze topic gekeken. Bedankt voor de aandacht!

Het gaat heel behoorlijk. Ziggy heeft er in de eerste instantie veel aan gelikt, maar dat was binnen een dag of twee wel over. De smetplekken genezen heel mooi en snel (pff gelukkig) en we hebben het idee dat haar okselwond ook ietwat droger is geworden en ietwat samentrekt. Echt kleiner geworden is hij niet, maar de wondranden zien er mooi uit itt een paar dagen geleden. Hij is wel weer ietsjes gaan ruiken. Als we hem uitspoelen blijft de geur weg, maar irriteer je wel iedere keer de wond. Hij blijft er redelijk schoon uitzien, dus hebben we tot nu toe niet gespoeld. Wel hebben we twee keer het beslag met een gaasje weggedept.
Het is dus nog steeds afwachte geblazen!!
Door Helen
#673655
Tineke * schreef: Helen,ik heb meegemaakt met doorlig wonden die ook niet sloten.
Dan werd er met een ijsklontje gewreven en met de fhön drooggeblazen.
Binnen een paar dagen waren de wonden schoon en droog.
Zou dat lukken met de poes?

                                   Tineke
Het zou wel lukken, maar ik kan mij niet zo goed voorstellen dat het werkt. Ik zie zelf niet zo in waarom een wond beter zou genezen als je hem koelt?


Maar iig bedankt voor het meedenken!!!
Door Tineke *
#676014
Helen schreef: Het zou wel lukken, maar ik kan mij niet zo goed voorstellen dat het werkt. Ik zie zelf niet zo in waarom een wond beter zou genezen als je hem koelt?


Maar iig bedankt voor het meedenken!!!
Door het koelen en daarna warm droogblazen wordt de wond als het ware iets droger.
En vaak sluit het dan eerder,is mijn ervaring hoor.

                                Tineke
Door Frederike
#676043
Tineke * schreef: Door het koelen en daarna warm droogblazen wordt de wond als het ware iets droger.
En vaak sluit het dan eerder,is mijn ervaring hoor.

                                 Tineke
Hoi,

Ik weet dat het ijzen en fohnen vroeger veel werd toegepast in verpleeghuizen, het idee daar was dat je door de temperatuurswisselingen de doorbloeding zou stimuleren. Tegenwoordig wordt het nooit meer gedaan en wordt het gezien als een ouderwetse methode. Als het inderdaad de wond uitdroogt is dat eignelijk ook niet wenselijk, want een vochtig wondmilieu is beter voor de aanmaak van nieuwe cellen. Ikzelf zou er dus niet voor kiezen, maar goed ik heb er dus geen ervaring mee. Het belangrijkste is dat je het gele beslag wegkrijgt, dat je geen bacteriën in de wond hebt zitten en dat je een vochtig wondmilieu hebt.  Met goed spoelen en honingzalf zou dat moeten lukken op den duur en dat doe je al begrijp ik, dus ik zou daar gewoon mee door gaan.
Maar nogmaals, ikzelf heb niet heel veel ervaring met wonden als die van jouw kat. Bovenstaande info komt uit een artikeltje uit Nursing (tijdschrift voor verpleegkundigen) en is dus ook geschreven voor wondverzorging bij mensen.
Ik begreep dat er een heer Kruimel een studie naar wondzorg gedaan heeft, wat denkt hij van ijzen en fohnen?

Groetjes Edith

PS. Tineke misschien vind je mijn toon niet aardig (zo wijsneuzerig ofzo) maar zo is het niet bedoelt hoor...maar het is gewoon dat ik op school altijd geleerd heb dat ijzen en fohnen echt iets van vroeger is. Ik heb het dus ook nog nooit gezien in de praktijk. Op wat voor soort wonden werd het toegepast?
Door Helen
#676061
Bedankt voor de reacties!!

Ik doe er op dit moment niets meer aan. Het zalven ben ik mee gestopt omdat de omgeving van de wond ging smetten en als ik zalf moet ze een kap om, want anders gaat ze gigafanatiek likken. De smetplekken zijn goddank genezen. Ze waren erg groot en we waren er erg benauwd om... Het is nu een rechte wond. Hij had nog een uitloper over de poot heen en die is wonderbaarlijk genoeg redelijk vlot dicht gegaan. Nou ja vlot het heeft een maand geduurd. De wond die er nu nog zit is niet eens zo groot meer, maar het is gewoon een rotplek.  We spoelen de wond uit als we hem vies vinden. Maw als er beslag op zit of hij kleffig lijkt. Dat is nu maar ongeveer 1x per 5 dagen. Er zat een paar dagen geleden nog aardig wat wild vlees op en dat lijkt nu ietsjes minder. Maar goed, als je een dag later weer kijkt kan het weer anders lijken.
Wij laten Ziggy de wond verzorgen en hopen dat het dan geneest. Een kap om en zalven is geen optie meer. Ik kan het Ziggy niet meer aandoen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door