Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tiesto
#655428
We zijn in september een paar daagjes weggeweest en toen hebben mijn ouders de kat verzorgd. Toen we thuis kwamen rook ik t al..de hele mat onder gepiest..na nu een paar weken verder en een paar matten verder en pakken biotex doet ze het nog steeds..maar nu sproeit ze tegen de deur aan!! eerst bleef ze ook netjes achter het huis, maar nu wil ze iedere keer weglopen..hangt dit met elkaar samen? In het verleden heeft ze  een enkele keer in huis geplast..verder is ze altijd al een stresskat geweest en kan niemand haar bijna aaien of ze bijt en krabt..We hebben de honden nu 2 jaar dus lijkt me niet dat dat het is en ik geloof niet dat iets lichamelijks is aangezien het echt sproeien is..ook wil ze nog wel eens achter t huis plassen en dan net als een hond t wegkrabben..iemand enig idee?
Door Kefraya
#655463
Ik ga er even vanuit dat het een kat is die gesteriliseerd is?
Het kan zijn dat je kat heel erg gestresst is geraakt door jullie afwezigheid en dat uit in sproeien.
Sproeit ze tegen de buitendeur aan? Dan kan het zijn dat er een andere kat buiten rondloopt die tegen jullie deur aanstaat en waardoor zij zich in haar territiorium aangetast voelt. Het weglopen kan daar zeker mee te maken hebben.
Dat ze krabt na het plassen is normaal, de meeste katten graven hun ontlasting onder.

Hoe lang heb je de kat al? Wat is haar historie dat ze stressig is? Ook daar kan een oorzaak liggen voor het sproeien.
Door Tiesto
#655465
Roxy is gesteriliseerd  en is nu tien jaar. Ik heb haar vanaf kitten. haar moeder was ook een vreemd ding die ook regelmatig in huis plaste en ik weet dat meerdere katten uit dat nest dat deden..bij mijn weten komt hier geen andere kat uit de buurt in de buurt van de deur of zo..ze is altijd wat zenuwachtig, miauwerig...en als ze in de bak plast of poept doet ze dus eigenlijk nooit t begraven...
Door Kefraya
#655472
Het begraven heeft er niet echt mee te maken: een van mijn katten graaft ook nooit op de kattebak, maar doet het buiten wel heel uitgebreid.
Sproeit ze echt pas sinds jullie vakantie of plaste ze ook al eerder in huis?
Is er bij jullie thuis iets veranderd? Denk dan bv. aan nieuwe meubels, verbouwing, andere kattenbak of -grit, andere werktijden van jou of je huisgenoten of iets anders waardoor ze van slag kan zijn?
Is het de buitendeur waar ze tegen sproeit of een binnendeur?
Door Tiesto
#655533
nee, er is verder niets veranderd behalve dat we toen een par daagjes weg zijn geweest, wat wel eens vaker hebben gedaan..en ze plast tegen de binnendeur...en ja ze heeft in t verleden wel eens geplast, maar daar zat soms wel een jaar tussen...
Door Kefraya
#655546
Je kunt een Feliway-stekker kunt kopen. Die geeft stoffen af waardoor de katten zich wat rustiger voelen, misschien dat dat helpt tegen de stress.
Je kunt ook bij de da om iets homeopatisch vragen.

Er zijn heel wat mogelijkheden om iets te doen aan sproeigedrag, maar het is denkelijk slim om even kontakt op te nemen met een gedragstherapeut. Er zal waarschijnlijk iets gebeurd zijn in die periode dat jullie weg waren, want anders is het bijna niet te verklaren.
Door Mevroi Kruim
#655549
Klinkt idd als stress, het blijven vreemde beesten, katten.
Ik had er een paar die perse altijd op de deurmat wilden piesen. Kokosmat, sisalmat, rubber mat, maakte niet uit, moest op gepiest worden. Er stond dus een kattenbak achter de voordeur  ;D en nog piesten ze ernaast, de eikels  >:( >:(
Gang verbouwd, nieuwe vloerbedekking (linoleum) geen mat meer achter de deur: geen pies meer.
Nu piesen ze onder het bureau van heer Kruimel  ::) ::)

Het is iig belangrijk om de lucht weg te halen, er zijn bij de dsz middeltjes te krijgen om de geur te verwijderen en ook een spulletje dat de kans dat ze ergens piesen vermindert. Ben de naam ff kwijt.
En ik zou er dus een bak neerzetten. Eentje met een dak, anders gaat ze erin staan en piest nog tegen de deur.
Door *Robin*
#655550
Ik heb ook wel vaker gehoord dat katten ineens gaan sproeien als ze blaasgruis hebben, voor een poes van 10 jaar lijkt het misschien vreemd maar ik zou het toch even met je DA checken voor de zekerheid, ik ken iemand anders die niet naar de DA ging en haar kat is dood gegaan doordat die zichzelf heeft vergiftigd omdat hij zijn afvalstoffen (urine) niet kwijt kon, dus ik zou echt even met de DA overleggen ;)

en kruimel... bedoel je oderkill of odeur kill ofzo??
Door Tiesto
#655559
De feliwaystekker had ik al geprobeerd maar die hielp niets helaas..verder ook al cattitude geprobeerd wat tegen sproei-en krabgedrag moet helpen, maar ook dat helpt niets..ik moet vrijdag met Tiesto naar de da dus maar even overleggen en misschien dat ze morgen of vrijdag weer plast zodat ik wat op kan zuigen met een spuitje..maar zul je zien dat ze dan niet doet..
Door Romoka
#655588
Toen Sita blaasontsteking had plaste ze overal. Erg lastig. Het waren wel kleine beetjes en soms zat er bloed bij. Aan dat bloed wist ik toen dat er wat mis was. Toen ze medicijnen had gehad en de blaasontsteking overwas, was het plassen in huis ook over.

sterkte, ik hoop dat je er snel achterkomt waarom ze het doet.
Door Mevroi Kruim
#655632
Ja, bij blaasontsteking en gruis plassen ze ook overal.
Om urine te verzamelen kun je plastic korreltjes in de bak doen, die heeft de da als het goed is, katten plassen daar wel op maar ze nemen de urine niet op.
Door Lisa
#655720
Kruimel schreef: Ja, bij blaasontsteking en gruis plassen ze ook overal.
Om urine te verzamelen kun je plastic korreltjes in de bak doen, die heeft de da als het goed is, katten plassen daar wel op maar ze nemen de urine niet op.
Katkor heet dat. Alleen mijn kat wil daar niet op  >:(.
Door Mevroi Kruim
#655923
Lisa schreef: Katkor heet dat. Alleen mijn kat wil daar niet op  >:(.
Slaon!  >:( >:(

Ik sluit ze met bak met korreltjes in een bench totdat er iets in de bak zit. Of ernaast, maar dan heb je het iig te pakken, de vloer van de bench is van metaal dus daar blijft het op staan.
Door Kefraya
#656120
Tiesto schreef: De feliwaystekker had ik al geprobeerd maar die hielp niets helaas..verder ook al cattitude geprobeerd wat tegen sproei-en krabgedrag moet helpen, maar ook dat helpt niets..ik moet vrijdag met Tiesto naar de da dus maar even overleggen en misschien dat ze morgen of vrijdag weer plast zodat ik wat op kan zuigen met een spuitje..maar zul je zien dat ze dan niet doet..
Jammer dat die stekker niet hielp :-\
Het is wel slim om haar te laten testen bij de da, maar aangezien je het hebt over sproeien (tegen die deur) en niet over plassen, denk ik dat het geen blaasprobleem zal zijn.
Ik volg de opleiding Gedragstherapie voor katten, maar ben helaas nog lang niet zo ver dat ik hier een antwoord op kan geven....
Als je echt een medische oorzaak kunt uitsluiten kan ik je toch aanraden om kontakt op te nemen met een gedragstherapeut. Sproeien bij poezen is vrijwel altijd een gedragsprobleem en hoe langer het gedrag duurt, hoe moeilijker het wordt om het op te lossen.
Door oebaya
#656199
De plaatsen waar je kat plast goed schoonmaken, daarna goed besproeien met ontsmettingsalcohol (kan je bij de apotheek halen). Een mat die al een paar keer goed is beplast, kun je beter wegdoen.
Na het schoonmaken bekleed je de plekken waar ze sproeit met aluminium folie of je zet er iets voor dat met aluminium folie is bekleed.
Zet een bak water zo, dat de kat daardoor heen moet als ze naar de sproeiplaats wil.
Zet op deze plekken nu haar voedsel. Katten ontlasten over het algemeen niet op de plek waar ze eten.
Een andere mogelijkheid is om voorlopig te voorkomen dat de kat nog bij de plekken kan waar ze sproeit.
Bekijk ook eens de plaats waar de kattenbak nu staat. Is die plaats rustig genoeg, zijn er genoeg bakken in huis m.b.t. het aantal katten. Norm is 1 bak meer dan er katten zijn.
Wat gaat helpen, moet je zelf uitvinden, want wat bij de ene kat werkt, werkt vaak niet bij de ander.
Je kan er in elk geval wel van uitgaan, dat je afwezigheid dit gedrag heeft losgemaakt.
Als deze maatregelen niet helpen, dan moet je overwegen om toch een medicatie in te zetten. De medicijnen met de beste resultaten zijn: clomipramine, Fluoxetine en Diazepam. Dosis weet je dierenarts.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door