Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jeanne
#635881
nav de mysterieuze nachtelijke verdwijning van Kruimeltje, kwam mijn vriendin met de mededeling dat Kruimeltje wel eens zwanger zou kunnen zijn nu :o
Voor zover ik weet was/is ze niet krols. Hoe merk ik dat , en op welke leeftijd word een poes krols?

En kan ik haar nu nog laten steriliseren?
Of beter afwachten?
ze is toch nog veel te jong voor jonge poesjes, ze is net 6 maanden :-[
Door Barrak
#635899
Met 6 maanden kan ze inderdaad zwanger zijn. Ik zou er even mee naar de dierenarts gaan en die om advies vragen. Een zwangerschap voor een katje van 6 maanden is wel erg heftig.
Laatst gewijzigd door Barrak op wo 20 sep 2006, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#635939
je hebt ook een zogenaamde stille krosheid, die merken wij als mensen niet omdat ze zich niet echt afwijkend gedraagd, maar de katers die ruiken het maar al te goed!!!
ik zou ook even naar de DA gaan en haar als ze zwanger is laten castreren en de baarmoeder met jongen weg laten halen, dat is beter dan haar met alle risico's te laten bevallen op zo'n jonge leeftijd.
Door jeanne
#635974
*Robin* schreef: je hebt ook een zogenaamde stille krosheid, die merken wij als mensen niet omdat ze zich niet echt afwijkend gedraagd, maar de katers die ruiken het maar al te goed!!!
ik zou ook even naar de DA gaan en haar als ze zwanger is laten castreren en de baarmoeder met jongen weg laten halen, dat is beter dan haar met alle risico's te laten bevallen op zo'n jonge leeftijd.
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaach
dan zal ik maar eens gaan bellen met de da :-\
Door Kefraya
#636009
Het hoeft allemaal niet zo te zijn hoor, misschien valt het wel mee en was ze gewoon inderdaad even op sjouw zonder dat ze zich meteen heeft laten verleiden!

Maar ik zou haar wel even laten nakijken, want het is heel slecht voor zo'n kleintje om zo jong al zwanger te zijn. Wij hadden een zwerfpoesje van 9 maanden in de opvang, die was ook zwanger en kreeg notabene nog 5 kittens ook. Ocherm, ze werd echt letterlijk leeggezogen en we zijn op een gegeven moment de kittens gaan bijvoeren omdat ze het niet meer aankon.
Door jeanne
#636100
Kefraya schreef: Het hoeft allemaal niet zo te zijn hoor, misschien valt het wel mee en was ze gewoon inderdaad even op sjouw zonder dat ze zich meteen heeft laten verleiden!

Maar ik zou haar wel even laten nakijken, want het is heel slecht voor zo'n kleintje om zo jong al zwanger te zijn. Wij hadden een zwerfpoesje van 9 maanden in de opvang, die was ook zwanger en kreeg notabene nog 5 kittens ook. Ocherm, ze werd echt letterlijk leeggezogen en we zijn op een gegeven moment de kittens gaan bijvoeren omdat ze het niet meer aankon.
wanneer kan een da zien of ze inderdaad gedekt is????
het zou dan vannacht gebeurd moeten zijn, àls het al gebeurd is.
en tot hoelang is het dan mogelijk om een eventuele zwangerschap af te breken bij een kat???

ze mag voorlopig dus niet naar buiten!
Door jeanne
#636175
zojuist schoot ze stiekum naar boven, en de slaapkamerramen stonden nog helemaal open. je raad het al, ze stond al op het platdak en was aan het twijfelen of ze nu naar mij zou komen of toch weg zou rennen.
gelukkig koos ze voor mij :)

nu weet ik het dus bijna zeker, mevrouw is hitsig
Door Suzan54
#636193
De meeste poezen krijgen precies 21 dagen na de dekking opgezette rozere tepels.
Maar zoals al gezegd, ze hoeft niet zwanger te zijn. Zo jong krols zijn, kan inderdaad maar het is wel vrij afwijkend. Normaler is 10 maanden of ouder.
Als je laat castreren, zorg er dan wel voor dat je op tijd bent.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#636599
Kefraya schreef: Het hoeft allemaal niet zo te zijn hoor, misschien valt het wel mee en was ze gewoon inderdaad even op sjouw zonder dat ze zich meteen heeft laten verleiden!

Maar ik zou haar wel even laten nakijken, want het is heel slecht voor zo'n kleintje om zo jong al zwanger te zijn. Wij hadden een zwerfpoesje van 9 maanden in de opvang, die was ook zwanger en kreeg notabene nog 5 kittens ook. Ocherm, ze werd echt letterlijk leeggezogen en we zijn op een gegeven moment de kittens gaan bijvoeren omdat ze het niet meer aankon.
Pyts was ook negen maanden en die kreeg zeven kittens en ze heeft uit eindelijk 10 weken lang 9 kittens gezoogd terwijl ze er zelf zeer gezond uitzag(Phoebe heeft veel minder gezoogd na drie weken. De kittens aten met ruim 6 weken pas twee keer per dag vast voer dus het is niet per definitie zo dat het een drama is voor de poes als ze vroeg kittens krijgt als het een gezonde poes is die zelf goed en gezond eet dan is het lichamelijk sowieso geen enkel probleem.

Ik wil hier overigens niet mee promoten dat iedereen zijn poes maar moet laten dekken voor het jaar , maar ik ben het er niet mee eens als het om een gezonde poes gaat dat het zo dramatisch is voor de poes.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 21 sep 2006, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#636702
ik vind het een beetje overtrokken dat mensen zo hysterisch (dat heb ik op een ander forum meegemaakt) reageren op een kat jonger dan een jaar die zwanger is....
ik bedoel, in het wild zou er ook niemand een stokje voorsteken als een poes met een jonge leeftijd krols word en gedekt wordt, als je er dan vanuit gaat dat die kat ook prooi eet dan moet dat best mogelijk zijn om een nest op te voeden....
ik wil niet zeggen dat het goed is maar het is de natuur... Toch???
Door jeanne
#636740
donderdag gaat ze naar de da.
of ze nu gedekt is dat weet ik dus niet.
maar ik wil dus echt geen kittens, nu niet, en nooit niet.
Door *Robin*
#636840
jeanne schreef: donderdag gaat ze naar de da.
of ze nu gedekt is dat weet ik dus niet.
maar ik wil dus echt geen kittens, nu niet, en nooit niet.

heel verstandig!!! :-* :-* :-*
Door Anita*
#636852
Ik heb in het verre verleden ook katten gehad en ook kittens, maar met een maand of 6/7 gingen ze ook wel de hort op en kwamen soms wel eens twee of drie nachtenniet thuis(was ik ook ongerust hoor, heb ik ook lopen zoeken)
er hoeft dus niks aan de hand te zijn hoor, maar als het wel zo is ,nou je hebt je besluit al genomen(is ook wel beter hoor)Nou we horen het nog wel
succes bij de DA
Door Kefraya
#636954
sylvia schreef: Pyts was ook negen maanden en die kreeg zeven kittens en ze heeft uit eindelijk 10 weken lang 9 kittens gezoogd terwijl ze er zelf zeer gezond uitzag(Phoebe heeft veel minder gezoogd na drie weken. De kittens aten met ruim 6 weken pas twee keer per dag vast voer dus het is niet per definitie zo dat het een drama is voor de poes als ze vroeg kittens krijgt als het een gezonde poes is die zelf goed en gezond eet dan is het lichamelijk sowieso geen enkel probleem.

Ik wil hier overigens niet mee promoten dat iedereen zijn poes maar moet laten dekken voor het jaar , maar ik ben het er niet mee eens als het om een gezonde poes gaat dat het zo dramatisch is voor de poes.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat jouw katten al een prima startpunt hadden: gezond en weldoorvoed. Zo'n zwerfpoesje (in ons geval dan) is al vaak op het randje van ondervoeding.
Maar ik denk toch dat het in het algemeen pas beter is dat katten volgroeid zijn voordat ze aan kleintjes beginnen
Door Kefraya
#636958
*Robin* schreef: ik vind het een beetje overtrokken dat mensen zo hysterisch (dat heb ik op een ander forum meegemaakt) reageren op een kat jonger dan een jaar die zwanger is....
ik bedoel, in het wild zou er ook niemand een stokje voorsteken als een poes met een jonge leeftijd krols word en gedekt wordt, als je er dan vanuit gaat dat die kat ook prooi eet dan moet dat best mogelijk zijn om een nest op te voeden....
ik wil niet zeggen dat het goed is maar het is de natuur... Toch???
Daar zeg je wat, ik heb geen idee hoe katten in het wild opgroeien. Ik geloof dat echt wilde katten veel langzamer volwassen worden en dat zal misschien ook met voedselaanbod te maken hebben. Ik geloof ook niet dat echt wilde katten zulke grote nesten krijgen als onze htk-katten. Halfwilde katten (zwervers) leven vaak in groepen bijeen en dan kunnen de kittens ook bij andere moeders zogen. Dan zorgt de groep dus voor kittens en moeders, zodat de overlevingskansen groter zullen zijn.
En je moet niet vergeten dat veel poezen in het (halfwild) ook gewoon verhongeren of creperen door ziektes. Ook dat is de natuur...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door