Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Robin*
#617400
ben Gisteren met Roxy naar een andere DA geweest als met Bailey en ik moet zeggen dat het me bij haar beter beviel dan die op de pleinweg.
Eerst zei ze dat ze lekker zacht was en dat ze er gezond uitzag.
ik zei ze is nu 14 weken ontlasting is goed, ze vroeg hoe ze ontwormd was en wanneer ik haar had meegenomen. ik zei met 4, 6 en 8 weken en met 10 weken frontline en bij mij met 12 weken drontal. ik heb haar met 10 weken meegenomen. dat vond ze heel netjes. ze heeft alles na gekeken en toen kwam de vraag....
welke brokjes krijgt ze?......
ik zei, ze krijgt geen brokjes.
wat eet ze dan?
ik zeg, voornamelijk hele prooidieren en vlees en botjes en orgaantjes.
allemaal rauw?? vroeg ze. ik zeg ja. zei: weet je wel zeker dat je zo door wil gaan want er is met een onderzoek aangetoont dat katten niet volledig kunnen leven op muizen en knaagdieren omdat je dan toch op den duur tekorten veroorzaakt dus ik raad je aan toch brokjes te voeren.
(ik dacht al gelijk daar zal wel een brokkenmaatschappij achter gezeten hebben :banned: )

zij pakt vol overtuiging een zakje kittenbrokjes en vroeg of ze roxy er een paar mocht geven. tuurlijk ;D even kijken of ze het lust...
NEE HOOR!!! mevrouw trok haar neus op ;D ;D ;D
ze zegt: nou ze heeft idd niet veel interesse ???
nee zeg ik, ze krijgt meestal hele diertjes en dan zou je haar moeten zien rennen springen spelen gooien en grommen ::) daar is ze helemaal wild mee!!!
ok zegt ze en die geef je levend? NEE tuurlijk niet!! uit de vriezer...
OOHH, ze zegt, sommige mensen doen dat wel, ik zeg dat kan ik net effe niet aanzien maar dood is dood en dan vind ik het niet erg.
begon ze weer over de brokjes...
ik zeg maar brokjes is toch veel te droog?? dat is nummer 1 rede van nierfalen en blaasproblemen. ze zegt, ik geef mijn kater in de morgen goede harde brokjes en 's avonds krijgt hij blik die ik dan tot een soepje maak met heel veel water en dan krijgt hij toch genoeg vocht binnen. ik zeg, ja zo kan het ook maar ik prefereer toch het meest natuurlijke dieet voor me katje.
nou, nou, ok ::) zegt ze.
ze vroeg of ik har even in haar nekvel vast kon houden en ze jaste de spuit erin, vond ze niet leuk maar ook niet gepiept. ze woog nog net geen volle 2 kilo dus mooi gewicht!!!

kortom, alles was goed, ze heeft me al wat leren kennen en ik zie haar de volgende inenting weer 8) :D ;D
Door Debora
#617410
*Robin* schreef: ik zei met 4, 6 en 8 weken en met 10 weken frontline en bij mij met 12 weken drontal.
Zo vaak ontwormen? hoort dat zo bij een kitten? Ik kan me niet herinneren dat ik mijn katten zo vaak heb ontwormd eigenlijk. Als ze in hun hele leven 2 keer zijn ontwormd is dat veel. Niet lullig bedoeld verder ofzo maar ik vroeg me gewoon af uit nieuwsgierigheid, of dat echt zo vaak moet....
*Robin* schreef: zij pakt vol overtuiging een zakje kittenbrokjes en vroeg of ze roxy er een paar mocht geven. tuurlijk ;D even kijken of ze het lust...
NEE HOOR!!! mevrouw trok haar neus op ;D ;D ;D
Goedzo  :) die junkfoodjunkies van mij zouden het denk ik wel zo opeten  :-X maar ja, kan ik ze ook niet kwalijk nemen, ze waren voorheen niet anders gewend om te krijgen  :-\
*Robin* schreef: OOHH, ze zegt, sommige mensen doen dat wel, ik zeg dat kan ik net effe niet aanzien maar dood is dood en dan vind ik het niet erg.
Zou ik dus ook niet kunnen. Zie me sochtendsvroeg al staan met wat spartelende muisjes in mijn handen  :mouse1:  :puke: gedverdemme...

Maar goed, Roxy heeft enting gehad en misschien kun je de da er nog van overtuigen dat ze haar kat ook moet laten barfen  ;)
Door *Robin*
#617453
ik weet niet of dat zal lukken :-\
ik heb barfplaats nog genoemd en gezegt dat we 3500 leden hebben  die hun honden katten en fretten vers vlees voeren met botjes en orgaantjes en dat het allemaal rauw moet zijn, soms lichtgekookt maar het uitgangspunt is rauw.
ze vroeg en wat voor mensen zitten daar dan?
ik zeg, holistische dierenartsen fokkers gedragstherapeutes, gewone dierenartsen en een hoop particulieren die uit de jeuk, diarree en blaasproblemen zijn gehaals....
dat vond ze zeer opmerkelijk ::)
vooral dat er dierenartsen zaten ;D
ze had er nog nooit van gehoord dat zoveel mensen het deden
Gebruikersavatar
Door sylvia
#617528
Wat ik ook wel triest vind is dat ze denkt door haar kat water met blikvoer te geven voldoende vocht geeft terwijl ze niet doorheeft dat ze daarmee de voeding verarmt  en haar kat nog steeds te weinig vocht binnen krijgt om de gevolgen van die brok teniet te doen.
En ook jammer at ze haar carnivoor hoofdzakelijk op koolhydraat laat leven.
Door *Robin*
#617563
sylvia schreef: Wat ik ook wel triest vind is dat ze denkt door haar kat water met blikvoer te geven voldoende vocht geeft terwijl ze niet doorheeft dat ze daarmee de voeding verarmt  en haar kat nog steeds te weinig vocht binnen krijgt om de gevolgen van die brok teniet te doen.
En ook jammer at ze haar carnivoor hoofdzakelijk op koolhydraat laat leven.
ik zal haar over een maand wat info geven die ze kan lezen...
ze was er echt van overtuigt dat ik tekorten bij Roxy zou kweken als ik haar zo bleef voeren. omdat het "aangetoond" is in een of ander onderzoek.
als ze echt voor dieren staat, gaat ze ook kvv verkopen als het aan mij ligt!!!
ik zal haar ook eens vragen hoeveel katers ze krijgt per week met blaasgruis ::)
en een aantal reacties van hier zoals "sinds ik op vers zit heeft mijn kat/hond geen last meer van allergie en jeuk of blaasproblemen en gisten" ;) ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#617627
chooky schreef: laat haar ook het onderzoek van pottenger lezen, staat ook in de bieb :)
Dat onderzoek vindt ik een beetje achterhaald dat onderzoek is gedaan zonder dat de man wist dat de taurine in de voeding weg was door de verhitting, zijn onderzoek is mank gegaan na de ontdekking van de verdwenen taurine.
Anders zouden katten nu al niet meer bestaan hebben op jaren blik en brok (gekookt voedsel)
Door Debora
#617660
Maar zo'n onderzoek laat iig zien dat door verhitting belangrijke stoffen verdwijnen, wat weer opgelost moet worden door ze later toe te voegen...waaruit je dan toch weer zou moeten concluderen dat rauw voer alles bevat wat een kat nodig heeft zoals moeder natuur dat bedoeld heeft. Of denk ik te simpel nu?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#617688
Debora schreef: Maar zo'n onderzoek laat iig zien dat door verhitting belangrijke stoffen verdwijnen, wat weer opgelost moet worden door ze later toe te voegen...waaruit je dan toch weer zou moeten concluderen dat rauw voer alles bevat wat een kat nodig heeft zoals moeder natuur dat bedoeld heeft. Of denk ik te simpel nu?
Dat ligt aan de manier waarop jeleest, kijk jij wil laten zien dat verhit voedsel niet goed is dus zeg je"zie je wel het tegenargument is dan dat men ontdekt heeft wat er mist en dat de fabrikanten dat later dus weer toevoegen dus dat het hartstikke goed voer is.

Ik denk dat je mensen beter overtuigd met klinkende argumenten dan met achterhaalde studies en opgeklopte verhalen,een verse voeding heeft dat ook niet nodig.
Door Suzan54
#618006
Kijk eens op mijn site hoe het mijn dieren gaat. Dan weet je meteen dat er een relatie is tussen voeding en gezondheid op oudere leeftijd. Ik heb dat de afgelopen jaren zoveel om me heen zien gebeuren. Vocht is essentieel en kwaliteit is de finishing touch.

BTW Ik ontworm mijn kittens ook volgens voorschrift van de middelen die ik gebruik wekelijks/twee wekelijks. Conditieverlies door een simpel wormpje is een bakermat voor bijv. een niesziektevirus of maagdarmproblemen. Ik heb liever dat ze die 13 weken om me heen dartelen en dat ze probleemloos voorthuppelen bij hun nieuwe mensen. De herhalingen rvan staan in de infobrief en komen op de kalender en indien nodig mail of bel ik ze voor de reminder.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door