Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Viv
#603376
...als er nog niet gespeend is? :-\

De kittens hier zijn nu 4 weken en hebben nog geen behoefte om zelfstandig te gaan eten. Ontwormen bij 4 weken lijkt me dan ook niet nodig?!?

Ik weet wel dat ze ook via moedermelk wormen kunnen krijgen maar als ze al geen vast voedsel eten, krijgen ze die pasta dan wel weg?

Of is het dan beter alleen de moederpoes te ontwormen? Volgens mij heeft zij geen wormen. (Mestonderzoek niet gedaan).
Door Suzan54
#603389
Pas op dat je nooit een middel gebruikt dat ongeschikt is voor kittens van een bepaalde leeftijd.
Ik ontworm mijn kittens al wanneer ze twee weken oud zijn, volgens gebruiksaanwijzing van het middel, Banminth. Je weet van te voren nooit welk diertje wel gevoelig voor een worminfectie is en welke niet en het voorkomt naar mijn ervaring heel veel ellende weken later.
En na het laatste slokje moedermelk, dat is nl. de besmettingsbron, zorg ik ervoor dat ze ook nog regelmatig ontwormd worden. Mijn moederpoezen blijven hun kittens altijd tot de laatste dag van de drie maanden intensief verzorgen, dus wormvrij afgeven is in principe onmogelijk.
Door *Robin*
#603418
wat voor middel ben je van plan te gebruiken?
Ik heb ook hele goede dingen gehoord over banminth, ik ga het zelf ook halen want over een week moet Roxy ook ontwormt worden en ik heb niks in huis.
Ik zou ze wel gewoon ontwormen en de moeder met de kittens mee elke twee weken. kijk even voor de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
Als de kittens weg gaan zou ik het middel ook aan de mensen die ze in huis nemen aanraden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#603444
Bink schreef: ...als er nog niet gespeend is? :-\

De kittens hier zijn nu 4 weken en hebben nog geen behoefte om zelfstandig te gaan eten. Ontwormen bij 4 weken lijkt me dan ook niet nodig?!?

Ik weet wel dat ze ook via moedermelk wormen kunnen krijgen maar als ze al geen vast voedsel eten, krijgen ze die pasta dan wel weg?

Of is het dan beter alleen de moederpoes te ontwormen? Volgens mij heeft zij geen wormen. (Mestonderzoek niet gedaan).
Het is zeker zaak om de kittens te ontwormen en het beste haal je hier even banminth pasta voor bij de da, dat kunnen ze gewoon inslikken.
de eerste keer dat ze hier ontwormt zijn waren ze drie weken oud.

Ieder dier heeft latente wormeneitjes bijzich en onder bijzondere omstandigheden ontwaken deze latente eitjes. Een hormoon verandering is bv zo'n bijzondere omstandigheid, de eitjes ontwaken ,  en trekken naar de baarmoeder, van de  eitjes zullen een gedeelte zich nestelen in de zachte ingewanden van de kittens en anderen ontwikkelen zich als wormen.
Dus ontwormen is heel belangrijk bij jonge dieren.
Door Viv
#603541
okey. Dank voor de info.

heb ze net pasta gegeven (speciaal voor kittens) en dat ging er redelijk in. Moederpoes ook meteen meegedaan. Het was wel even pittig bij sommigen. Die wilde absoluut niet zo'n tuut in hun bekkie. Moest ze echt stevig vast houden. Achut, arme beesies... :(
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door