Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door -sanne
#566294
Ik zag dat mn kat kleine plasjes deed op van alles en nog wat. dat was 1 dag daarna heb ik het niet meer gezien.
Dus ik hem vandaag heel de dag opgesloten met een lege kattenbak. Hij deed niks natuurlijk. Dus toen weer terug in de kamer en wachten tot hij op de volle kattenbak ging. Toen hij ging heb ik snel een stripje in de straal gehouden. Eiwitten was ++ en de ph was 7 ongeveer en wat bleek geen bloed......
die vele eiwitten wijzen toch op een ontsteking..
nieren kunnen het haast niet zijn hij is 4 jaar oud en drinkt en plast helemaal niet veel.
Is dit normaal??
Ik ga morgen ff een ab kuurtje halen.
Laatst gewijzigd door -sanne op do 08 jun 2006, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#566564
Ik ben geen expert in blaasgruis maar is een PH 7 voor een kat niet veel te hoog en een prima omgeving om struviet te ontwikkelen ? PH 7 is gewoon niet zuur maar neutraal.
Ik zou dus denken dat je moet gaan zorgen dat de urine zuurder wordt , wat eet je kat?
Door -sanne
#566622
sylvia schreef: Ik ben geen expert in blaasgruis maar is een PH 7 voor een kat niet veel te hoog en een prima omgeving om struviet te ontwikkelen ? PH 7 is gewoon niet zuur maar neutraal.
Ik zou dus denken dat je moet gaan zorgen dat de urine zuurder wordt , wat eet je kat?
Sinds gister heb ik geprobeert om carnibest te geven dat gaat er dus met geen mogelijkheid in. Normaal krijgt hij krijgt technicalbrokken voor de volwassen kat. Ik ben sinds gisteravond maar blikvoer voor voldoende vocht gaan geven. 7 is inderdaad te hoog hij moet rond de 6 en 6,5 liggen als ik me niet vergis.
Laatst gewijzigd door -sanne op vr 09 jun 2006, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#566658
-sanne schreef: Sinds gister heb ik geprobeert om carnibest te geven dat gaat er dus met geen mogelijkheid in. Normaal krijgt hij krijgt technicalbrokken voor de volwassen kat. Ik ben sinds gisteravond maar blikvoer voor voldoende vocht gaan geven. 7 is inderdaad te hoog hij moet rond de 6 en 6,5 liggen als ik me niet vergis.


Volgens mij kan het nog lager , maar ja niet met brokken vrees ik.
Je zou cranberrie bij kunnen geven dat verzuurt
En er bestaat natuurlijk meer dan alleen carnibest je kunt ook kijken of hij wel de hondenvarianten lust of anders gewoon stukken vlees, en ik zou in plaats van die brokken dan liever blikvoer geven daar zit in iedergeval meer vocht in.



(Ps sorry ik had een verkeerd knopje geraakt en had mijn antwoord in jouw bericht geplaatst ipv als reactie )
Door -sanne
#566668
Ik denk dat ik weet wat hij heeft namelijk een idiopatische blaasontsteking.
Bij deze vorm van blaasontstekingen zit er vaak geen bloed bij de urine.
Gister merkte ik ook op toen ik hem eens goed bekeek. Is niet altijd makkelijk hij is wat bangelijk, dat hij kalige plekken kreeg in zn vacht en poten. Geen korstjes alleen kalende plekken van likken. Dus ik denk dat hij ergens stress van heeft of hij vind dat hij te weinig aandacht krijgt en dan gebeurt er dit. Hij is nogal een binnenvetter. Hij vraagt nooit om aandacht en houd zich op de achtergrond.
Dus ik heb de feliway verdamper opgehangen, ik geef nu alleen natvoer en extra veel aandacht en afwachten. Als de ph niet verzuurd ga ik een pasta over het eten doen om hette verzuren weet ff niet meer hoe het heet. geven Volgende week weer urine kijken en als het verslechterd of niet beter wordt dan breng ik even urine langs de da (wordt niet makkelijk) voor evt. oxalaat.
Ik hoop dat het met het eerste allemaal goed komt.
Ik had trouwens net een heel klein muizen schepje door de whiskas gedaan maar nee meneer hoeft het niet hij vind het stinken aan zn gezicht te zien :'(
Laatst gewijzigd door -sanne op vr 09 jun 2006, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sheela
#567520
Dag Sanne,

Mijn kater had ook een tijdje dit probleem.
Wel AB gegeven, en het is nu over. Ik vermoed dat het heel duidelijk wegens stress is want hij kan nogal achter andere katten aanzitten. Is hier echt het baasje.
Ik heb hem extra geknuffeld en nu doet hij het niet meer.
Trouwens toen ik in extra- stressvolle situatie zat met angst moest ik om de 10 voet even naar toilet. Echt veel kwam er niet uit ;-)

Maar mijn DA zei dat er nu een middel was voor dieren met idiopatische blaasontsteking. Ze heeft me een paar tabletten meegegeven maar ik heb ze nog niet gebruikt.
Maar ik zal dat een dezer wel doen voor het kattinnetje.

En ik denk ook wel dat een idiopatische blaasontsteking met bloed kan gepaard gaan. Een kattinnetje van mij heeft dat.

Het heet Cystaid (voedingssupplement) en het bevat 99% N-acetyl D-glucosamine. Het is een gedeponeerd merk van Vetplus.

Ik doe nu ook sinds een paar dagen 5 druppels Rescue van Bach in hun water. Hopelijk zijn ze minder gestresseerd.
Door -sanne
#568505
sheela schreef: Dag Sanne,

Mijn kater had ook een tijdje dit probleem.
Wel AB gegeven, en het is nu over. Ik vermoed dat het heel duidelijk wegens stress is want hij kan nogal achter andere katten aanzitten. Is hier echt het baasje.
Ik heb hem extra geknuffeld en nu doet hij het niet meer.
Trouwens toen ik in extra- stressvolle situatie zat met angst moest ik om de 10 voet even naar toilet. Echt veel kwam er niet uit ;-)

Maar mijn DA zei dat er nu een middel was voor dieren met idiopatische blaasontsteking. Ze heeft me een paar tabletten meegegeven maar ik heb ze nog niet gebruikt.
Maar ik zal dat een dezer wel doen voor het kattinnetje.

En ik denk ook wel dat een idiopatische blaasontsteking met bloed kan gepaard gaan. Een kattinnetje van mij heeft dat.

Het heet Cystaid (voedingssupplement) en het bevat 99% N-acetyl D-glucosamine. Het is een gedeponeerd merk van Vetplus.

Ik doe nu ook sinds een paar dagen 5 druppels Rescue van Bach in hun water. Hopelijk zijn ze minder gestresseerd.
Een idiopatische blaasontsteking is een ontsteking waar de oorzaak van onbekend is.
Dus bacterien veroorzaken deze ontsteking niet.
Je geeft antibiotica als het een ingectie is met bacterien. Ab dood alleen bacterien. Idd er kan bloed bij komen
Als je dus een blaasontsteking hebt zonder bacterien is ab absoluut onnodig. Je kunt het dus beter genezen met blikvoergeven (veel vocht) en veel aandacht geven en als je de stressfactor weet deze weghalen.
Een dierenarts zal er altijd ab inpompen, niet nodig dus en schadelijk.
Dat middeltje wat je bedoelt ken ik wel het zorgt ervoor dat de blaas zuur wordt.
Ik ga dit pasgeven als mn eerste behandeling niet helpt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#568810
Ik denk dat veel van die idiopatische blaasontstekingen weg blijven als de kat een natuurlijk voer eet, dan is namelijk zijn imuunsysteem optimaal.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door