Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sheela
#563751
Een kattinnetje heeft vermoedelijk een aambei, ofwel een uitstulping aan de anus.
Gisteren schuurde ze over de grond en toen ik haar vandaag inspecteerde zag ik een uitstulping.
Zou het kunnen komen dat haar ontlasting hard is waardoor ze dit krijgt.
Ze heeft ook regelmatig last van idiopatische blaasontsteking. Ze heeft geen gruis (door arts gecontroleerd) .
Is daar een verband mee?
Ik kan pas morgen (dinsdag) wegens Pinkstermaandag naar DA gaan.
Iemand daar ervaring mee?

Bedankt,

Sheela
Gebruikersavatar
Door sylvia
#563783
Ja als de ontlasting constant te hard is kan dat een oorzaak zijn van aambeien maar dat is niet de enige oorzaak een verstoorde darmritme , medicijnen of zwangerschap/bevalling kunnen een oorzaak zijn het laatste is denk ik niet van toepassing hier.

Wat eet jouw kat, krijgt ze medicatie ?
Door sheela
#564059
Het katinnetje is dus gesteriliseerd.
Zij krijgt geen medicatie momenteel.
Zij krijgt kippenborstjes, vis uit blik van het betere merk en brokjes (ook van het betere merk).

Vermoedelijk komt het door die brokvoer. Ik weet hoe jullie hierover denken
6 op de 10 katten krijgen CB en dan nog gemengd met de betere blikvoer. Maar de rest blijft het vertikken het te eten.
Hier in België is zo weinig KVV te vinden. Eens proberen met AHV-Breda, wie weet.
Een barfdieet samenstellen, dat heb ik al eens gedaan, en het grootste gedeelte heb ik moeten weg gooien.
Enkelen (eentje dat alles lust en nog een paar) hebben het hooguit een keer gegeten en toen moesten ze er niets meer van hebben. En ik heb de energie niet om het te doen (ik heb al 3 jaar cvs).
Misschien moet ik haar wat meer blikvoer (de betere) en wat olijfolie in doen.
Ik heb ooit geprobeerd omega 3 te mengen in het voer, maar dat lieten ze bijna allemaal staan.
Het katinnetje steelt wel de gelules met omega 3 van ons bord.
Dus misschien wat af en toe vette vis in olie, maar ja, dan lees je weer dat vette vis niet meer gezond is met al die zware metalen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#564159
Als je de kvv mengt met een blikvoer wat ze erg lekker vindt?
wat je ook kunt geven is zalmolie en dit uit een pompje , de katten hier lusten geen geitenvlees maar als ik er een pompje zalmolie over doe eten ze het met graagte.
Door sheela
#564235
Ik kan alleszins eens proberen, met een andere kvv dan CB want dat lust ze niet.

Welke zalmolie uit pomp gebruik je?
Ik had die van de Groene Os geprobeerd, en die zien ze geen van allen zitten.

Ik moet ook zeggen dat ze heel stressgevoelig is. Van zodra ze ook maar een geluidje hoort loopt ze weg en verstopt ze zich. Tijdens de dag gaat ze niet buiten in de tuin want teveel lawaai van de buren en de teveel andere katten rond haar.
Er is een kater die met haar wil spelen en achter haar aan zit (ze zijn samen opgegroeid), wel, dan loopt ze regelrecht het huis binnen en komt ze niet meer naar buiten tot hij zelf binnen in huis is.
Vroeger kwam ze gemakkelijk in de woonkamer, maar nu sinds een tijdje wordt dit ruimte ingenomen door een andere kattin (iemand die die bij ons gedumpt heeft). De sukkel verstopte zich continu boven onder stoelen en zag bijna nooit het daglicht. Daarom mag ze nu alleen slapen in het salon, met alle gevolgen van dien. Dat is nu haar territorium en ze jaagt de kattinnen die het minst durven weg.
Ik weet dat er produkten zijn voor honden en katten zoiets als Nervoplan (maar of dat helpt) en dan moet ik haar dat nog eens een paar keer in haar muiljte spuiten. Dan is ze volledig getraumatiseerd. Zo angstig is en zo heftig gaat ze tekeer. Zo'n kleine granulen zie ik beter zitten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#564388
sheela schreef: Ik kan alleszins eens proberen, met een andere kvv dan CB want dat lust ze niet.

Welke zalmolie uit pomp gebruik je?
Ik had die van de Groene Os geprobeerd, en die zien ze geen van allen zitten.
ik heb die van henne http://www.plaza33.com/cms/content/naty ... da&x=0&y=0
Ik moet ook zeggen dat ze heel stressgevoelig is. Van zodra ze ook maar een geluidje hoort loopt ze weg en verstopt ze zich. Tijdens de dag gaat ze niet buiten in de tuin want teveel lawaai van de buren en de teveel andere katten rond haar.
Er is een kater die met haar wil spelen en achter haar aan zit (ze zijn samen opgegroeid), wel, dan loopt ze regelrecht het huis binnen en komt ze niet meer naar buiten tot hij zelf binnen in huis is.
Vroeger kwam ze gemakkelijk in de woonkamer, maar nu sinds een tijdje wordt dit ruimte ingenomen door een andere kattin (iemand die die bij ons gedumpt heeft). De sukkel verstopte zich continu boven onder stoelen en zag bijna nooit het daglicht. Daarom mag ze nu alleen slapen in het salon, met alle gevolgen van dien. Dat is nu haar territorium en ze jaagt de kattinnen die het minst durven weg.
Ik weet dat er produkten zijn voor honden en katten zoiets als Nervoplan (maar of dat helpt) en dan moet ik haar dat nog eens een paar keer in haar muiljte spuiten. Dan is ze volledig getraumatiseerd. Zo angstig is en zo heftig gaat ze tekeer. Zo'n kleine granulen zie ik beter zitten.
Stress helpt natuurlijk ook niet , maar je kunt allicht proberen met wat olie om haar ontlasting wat zachter te krijgen.
Door Femke
#564497
lust ze ook geen kippenlevertjes? Dat werkt ook wat laxerend, en de katten zijn er hier gek op.
In het begin deed ik ze wel heeel eventjes aanbakken in de koekenpan of even kort de kook erover
Door sheela
#565490
Dag Femke en Sylvia,

Ik weet niet of ze het lust, ik heb het al eens gekocht maar er was maar 1 kattin die het luste en zij was het al niet.
Maar wie weet verandert ze wel ;-)

Ik ben bij de DA geweest en het was niets ernstigs, trouwens, het is al aan het verminderen.
Het poepje van een kat heeft uitwendig een soort V-flap en dit is feitelijk gezwollen, oedemisch en wat ontstoken door een kleine scheurtje (heel miniem) vermoedelijk door het schuren.
Dat zij zo reageert zou kunnen zijn door niet tijdig te ontwormen, obstibatie of inderdaad het niet goed kunnen reinigen van de 'edele delen' (wegens overgewicht, door sterilisatie).
Ik kuis nu haar poepje (en dat van die andere) met boorwater en doe er dan wat homeopatische zalf op.
De DA zei van die oogzalf met AB op te doen, maar ik doe het liever niet.
Ze krijgt trouwens nu al een kuurtje AB wegens lichte ontsteking.

En de DA wist me te vertellen dat er nu voedingssupplementen bestaan voor katten met idiopatische blaasontsteking. Er zit alleszins Cranberry in.
Ik zal dit op een andere topic zetten want momenteel heb ik het produkt niet in handen. Moet daarvoor naar beneden ;)

Bedakt voor de tips

Sheela
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door