Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tineke *
#556155
Hai mijn kitten is het laatst met 61/2 wek ontwormd.
Wanneer kan ik dat het beste herhalen.En tja inenten hé,ik heb vroeger 2 katjes in laten enten met 8 weken en die waren binnen 3 dagen dood.Hij is vanaf vrijdag al bijna 2 ons aangekomen op vers vlees.

Tineke
Door -sanne
#556699
ze moeten op leeftijd van 4, 6 en 8 weken ontwormd worden dan op 12 weken leeftijd en dan om de 3 maanden dus 4x per jaar. maar ik weet niet of dit anders is als ze op versvlees staan.
inenten op leeftijd van 9 en 12 weken.
ik heb het eigenlijk zelf nog nooit gezien dat ze stierven na de enting het komt wel voor natuurlijk maar ik denk dat het ook wel iets zegt over de gezondheid van de katten.....
kitten entingen zijn heel erg belangrijk daarna zou ik niet meer enten of misschien na 6 jaar weer 'n keer ofzo
maar ze moeten wel een basis hebben vind ik.
Door Lizzy
#556707
Ik vind elke drie maanden ontwormen sowieso waanzinnig veel. Ik vind dat hier hetzelfde geldt als bij honden: geen wormen, niet ontwormen. Volgens mij moet je nu nog 1 of 2 keer ontwormen. En daarna? Als ze wormen hebben (mestonderzoek).

Qua enten... ik durf je geen advies te geven.... Volgens mij worden ze standaard bij 9 en 12 weken geent? Volgens mij heeft de enting op 9 weken niet eens zin omdat er dan nog maternale immuniteit is.

Volgens mij heeft enten tegen de kattenzieke geen zin voordat het kitten 12 weken is. En als er weinig risico is, dan hoef je bij 9 weken ook niet te enten tegen niesziekte. Wil je bij 9 weken wel enten tegen niesziekte: dan moet je alleen tegen niesziekte enten en niet tegen kattenzieke (dus moet de DA een losse niesziekte enting gebruiken en daar kun je hem beter eerst even over bellen....). Bij 12 weken moet je kitten dan nogmaals tegen niesziekte geent worden. En dus ook tegen kattenziekte.
Door -sanne
#556711
Het is misschien wel veel maar er zitten vaak wormen in de darmen die zich niet laten zien en er zijn er veel in slaapstand dus drachtige teven moeten goed ontwormd worden omdat ze door hormonale veranderingen wakker worden.
we hebben het over poezen trouwens.....
Ik vraag me dus af of binnenkatten die in hun eerste jaar goed ontwormd zijn niet bijna helemaal vrij zijn van wormen??? Poezen die veel muizen eten die moeten zeker wel 4x per jaar ontwormd worden aangezien dit de drager is van lintworm.
Ontworming is natuurlijk gif dus misschien is het idd beter om pas te ontwormen als je ze ziet.
Ik moet helemaal omschakelen aangezien ik para veterinair ben en ik me steeds meer ga verdiepen in allerlei andere zaken die afwijken van mn studie en dierenarts gebeuren (kvv natuurgeneeswijze etc.........
Dat ik ineens heel anders over zaken ga nadenken en mn mening moet bijstellen...... ;D
Door Lizzy
#556714
Niet alle wormen kun je volgens mij zien. Maar een DA kan een mestonderzoekje uitvoeren en dan weet je snel zat of je kat wormen heeft. Een kat die geen brokken eet en wel muizen: die zou ik per definitie ook niet zomaar ontwormen. Lintwormen-eitjes worden in het zure maagzuur van de gemiddelde gezonde (versetende) kat gewoon vernietigt. Ook voor een echte verskat zou ik mestonderzoeken prefereren boven zomaar in het wilde weg te gaan ontwormen. Want ja, het is en blijft gif!
Door Lizzy
#556715
Trouwens, men is er nog steeds helemaaaaaal niet uit over de positieve werking van "een beetje wormen"! Men denkt dat een beetje wormen juist een gunstig effect kan hebben op de gezondheid. En zonder dat we dat werkelijk weten, zitten we al jaren onze beesten vol te proppen met zooi... Of ze nou wormen hebben of niet.... Weet je voor wie het goed is? Voor o.a. de bankrekening van fabrikanten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#556796
-sanne schreef: Het is misschien wel veel maar er zitten vaak wormen in de darmen die zich niet laten zien en er zijn er veel in slaapstand dus drachtige teven moeten goed ontwormd worden omdat ze door hormonale veranderingen wakker worden.
we hebben het over poezen trouwens.....
Ik vraag me dus af of binnenkatten die in hun eerste jaar goed ontwormd zijn niet bijna helemaal vrij zijn van wormen??? Poezen die veel muizen eten die moeten zeker wel 4x per jaar ontwormd worden aangezien dit de drager is van lintworm.
Ontworming is natuurlijk gif dus misschien is het idd beter om pas te ontwormen als je ze ziet.
Ik moet helemaal omschakelen aangezien ik para veterinair ben en ik me steeds meer ga verdiepen in allerlei andere zaken die afwijken van mn studie en dierenarts gebeuren (kvv natuurgeneeswijze etc.........
Dat ik ineens heel anders over zaken ga nadenken en mn mening moet bijstellen...... ;D

Alle honden en katten hebben latente spoelwormen bij zich die kunnen ontwaken door een bepaalde prikkeling (b.v. een zwangerschap/hormonenverandering) Daarom moet je kittens en pups ontwormen. Het verschil tussen carnivoren die biologisch verantwoord eten krijgen en carnivoren die tegennatuurlijk eten krijgen is de staat waarin de darmen zich bevinden en de natuurlijkafweer die een darmwand heeft tegen het "nestelen"van wormen. De darmen van een carnivoor die een rauw dieet krijgt is optimaal en wormen hebben hier vrij weinig kans en worden vaak door het lichaam zelf afgevoerd. Carnivoren die een tegennatuurlijk dieet krijgen hebben geen optimale darmflora en bieden wormen een goede leefomgeving en die zijn dan ook gevoeliger voor een besmetting. Hier worden kittens en pups ontwormt met een pasta die laat zien dat er sprake is van een besmetting en als dat er is dan worden ze net zolang ontwormt tot ik niets meer zie en dan nog een keer er na.
Verder gaat het dan alleen als ik denk dat er sprake is van een besmetting dus niet zoveel keer per jaar.
Enten doe ik pas bij de kittens na de twaalf weken zeker niet ervoor en dan met 1 jaar nog een keer daarna niet meer.
Door -sanne
#556823
Lizzy schreef: Niet alle wormen kun je volgens mij zien. Maar een DA kan een mestonderzoekje uitvoeren en dan weet je snel zat of je kat wormen heeft. Een kat die geen brokken eet en wel muizen: die zou ik per definitie ook niet zomaar ontwormen. Lintwormen-eitjes worden in het zure maagzuur van de gemiddelde gezonde (versetende) kat gewoon vernietigt. Ook voor een echte verskat zou ik mestonderzoeken prefereren boven zomaar in het wilde weg te gaan ontwormen. Want ja, het is en blijft gif!
precies versetende kat. want brokken etende katten krijgen gigantisch last van lintworm een vriendin van me woont op een boerderij en de zwerfkatten moeten soms wel vaker ontwormd worden dan 4x door de muizen die ze eten. vlooien hebben ze niet want daar worden ze tegen behandeld dus het komt echt van de muizen.
Door jet
#556881
hoi sylvia,

ik las in je bericht dat jij na één jaar geen inentenigen geeft waarom is dat?

hartelijke groet
JET ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#557218
-sanne schreef: precies versetende kat. want brokken etende katten krijgen gigantisch last van lintworm een vriendin van me woont op een boerderij en de zwerfkatten moeten soms wel vaker ontwormd worden dan 4x door de muizen die ze eten. vlooien hebben ze niet want daar worden ze tegen behandeld dus het komt echt van de muizen.
Mijn katten vangen (en eten)ook muizen en die hebben tot op heden geen wormen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#557222
jet schreef: hoi sylvia,

ik las in je bericht dat jij na één jaar geen inentenigen geeft waarom is dat?

hartelijke groet
JET ;)
Ik zie dat er al een heleboel linkjes zijn gegeven (dank aan Sanne :D )
Door Tineke *
#557369
Sorry dat ik zo laat reageer maar ben al 3 dagen ziek.
Maar allemaal bedankt voor de info.
Inenten doe ik pas na 12 weken.En na een jaar mss en dan niet meer.Ontwormen over een weekje,en dan mestonderzoek.

Tineke
Door Borke
#559657
Toen wij nog fokten, ontwormden wij alle katten voordat er een poes gedekt werd en verder niet. Dat was ca. 1 of 2 keer per jaar.
Sinds 2003 heb ik dus niet meer ontwormd.

Enten doe ik niet meer, ze zijn allemaal in ieder geval 2x volledig geent (de oudsten wel heel wat vaker). Onze huiskatten die vroeger vrij buiten liepen, werden alleen ontwormd als ik wormen zag. Enten deed ik met 12 maanden en met 2 en 3 jaar en daarna niet meer. Ze zijn beiden 16 jaar oud geworden en waren nooit ziek - totdat ze kanker kregen. En dit waren katten die het allergoedkoopste brok/blik voer uit de supermarkt kregen, totdat er een een kale rug kreeg. Toen ben ik op Hill's brokken overgestapt en de vacht groeide weer aan.
Ach als ik toen had geweten wat ik nu weet over voeding....
Door Tineke *
#559674
Ja dat wil ik geloven.Ik ben blij dat die van mij ook dol is op vers.Sterker nog hij heeft al een week geen brokje aangeraakt.Mijn katten zijn al jaren niet ingeënt en lopen buiten.Alleen willen die geen vers meer.

Tineke
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door