Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Filou
#540500
Gisterenmiddag belde een vriendin van me, Julie. Zij zit nu in Kusadasi, op anderhalf uur rijden van waar ik woon, Izmir. Ze hadden een poesje gevonden in de motor van een auto die van Izmir kwam. Ze heeft het beestje binnengehaald, en in een doos gezet. Het diertje zat onder de smeer (normaal, 't heeft anderhalf uur in een rijdende auto gezeten :? ). Nu wou dat beestje niet eten... :( Wat moest ze doen? vroeg ze. Dus ja, ik dan van "ga naar de apotheker, en haal een lege, ongebruikte spuit zonder naald, die je vult met melk. Probeer haar zo te voederen. Ze wist ook niet of ze tandjes had, want ik had ze al achter lever gestuurd... lever = zacht :mrgreen: dus, ook al iets waar ze toch op sterkte mee zou kunnen komen.

Ik heb net bericht gehad dat het poesje nu al eet, ze drinkt de melk, en ze heeft haar kunnen wassen met baby-doekjes.

Vanavond gaan wij nu naar daar, en tegen de wil van mijn man in, ga ik dat poesje meenemen naar ons thuis, waar ik meer tijd voor haar kan besteden, en haar dan eventueel kan afzetten aan een asiel ofzo... of als 't lukt met filou, misschien zelfs houden :oops:

Het poesje zou wel héél jong zijn, meer weet ik niet... Maar hebben jullie misschien nog raad over wat te doen met poezemie, of wat ik haar te eten kan geven , verzorging??

Wat zijn de eventueel overdraagbare ziektes naar Filou toe?? Want ik wil het wel meenemen, maar ik vrees dat een bezoekje aan de DA wel eens een weekje gaat kunnen wachten voor mijn man >:( .

Alvast bedankt voor jullie reacties :D
Door Rosita
#540592
Als het kitten nog behoefte aan melk heeft (dan zou het wel heel jong moeten zijn) zou je vervangende kitten melk bij de DA of DSZ kunnen halen. Als het oud genoeg is om te eten zou je kvv of zelf wat kunnen bereiden. Ik weet ook niet vanaf welke leeftijd een kitten in staat is om hele kippennekjes of eendagskuikens te eten, maar anders zou je ze kunnen malen of platslaan. Gewone melk en (te veel) lever zou ik niet geven, daar gaan ze van aan de diaree. Qua ziektes zou je kunnen denken aan FIV en FeLV, beide zijn makkelijk door de DA vast te stellen d.m.v. een Snap-test (binnen 10 minuten weet je de uitslag). Beide ziektes zijn overdraagbaar d.m.v. bloed en speeksel (dus als katten met elkaar vechten). Al mijn katten komen van een fokker die op deze ziektes test (de ouders van de kittens en elke nieuwe volwassen kat die binnenkomt), dus zelf heb ik mijn katten niet laten testen, maar al zou ik ooit nog een kat erbij nemen waarvan ik de afkomst niet wist zou ik hem zeker laten testen voordat ik hem bij mijn andere katten zou laten.
Door Filou
#540596
Dus toch maar eerst naar de DA?? :-\ Ik had liever gehad een paar dagen te wachten, zien of het lukt met filou, want als het niet lukt, kan ik het niet houden, en moet het naar het asiel... :(
Door Nelly
#540606
Katten doen de eerste dagen altijd een beetje moeilijk als er een nieuwe bijkomt. Daardoor moet je niet te gauw de moed verliezen en denken dat het niet gaat lukken. Meestal is na hooguit een dag of 10 alles koek en ei.
Door Nelly
#540629
Oh... ;D maar ook dat went wel hoor. Heb hier 2 honden en 3 katten. Angel is op 2-jarige leeftijd hier komen wonen en was een uitgesproken kattenhaatster; alleen waren mijn katten honden gewend en die renden dus niet weg. Dan sta je als hond raar te kijken, geloof me! Andor is als pup hier gekomen, dus dat was geen probleem. En SR is als kitten hier gekomen, dus dat was ook geen probleem.
Maar ook vroeger heb ik altijd honden en katten bij elkaar gehad, ook vaak volwassen (asiel)dieren. Je moet alleen een beetje geduld hebben.
Succes!
Door Rosita
#540914
Oh, is Filou een hond ;D, nou dan kan hij in ieder geval geen FIV of FeLV krijgen ;). Tja, mijn windhond uit spanje had nog nooit een kat gezien en de eerste kennismaking ging prima. De vraag is denk ik hoe Filou is met katten buiten. Als hij fel op ze reageert wil dat overigens niet zeggen dat hij dat ook met zijn eigen kat is, maar dan moet je in begin wel even oppassen. Ik laat overigens nooit de honden alleen met de katten.
Door Filou
#541422
op straat gaat het, zolang de kat niet ommekeer wegspurt... ;D

maar ja, ondertussen probleem dus opgelost. Ze blijft bij mijn vriendin, die ermee naar de DA zal gaan, en haar later eventueel meegeeft aan haar ouders als die op vakantie komen.

Ze was gezond, ik schatte haar tussen de 7 en de 8 weekjes jong. Hier een fotootje. :)

Afbeelding
Door Filou
#541538
ja, dat zijn we ondertussen ook te weten gekomen, maar we hadden niets anders, dus is het nog altijd beter dan niets hé ;)

Vandaag gaat mijn vriendin naar de supermarkt achter blikvoer voor het poesje :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#541871
Filou schreef: ja, dat zijn we ondertussen ook te weten gekomen, maar we hadden niets anders, dus is het nog altijd beter dan niets hé ;)

Vandaag gaat mijn vriendin naar de supermarkt achter blikvoer voor het poesje :)
Wat gewone melk betreft nee dan had je beter room kunnen geven of verdunde koffiemelk,ze kunnen van gewone melk zo aan de diaree gaan dat je heel ver van huis had kunnen zijn
Gebruikersavatar
Door sylvia
#542041
Filou schreef: tja, toen wist ik het niet :-[ Maar ze heeft geen diarree gehad... :)
Gelukkig ;) Je had ook gewoon vlees van Filou kunnen geven
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door