Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jo
#494611
De kat van mijn collega is vorige week bij de dierenarts geweest. Hij had pijn en liep heel klagelijk te mauwen.
De dierenarts zag al snel dat het beestje blaasgruis had en heeft dat er toen uitgespoelt. ( volgens de dierenarts hadden ze er ook geen dag later mee moeten komen want dan had het beestje het waarschijnlijk niet gered)
Nu is het beestje al de hele week lusteloos, hij eet ook bijna niet en hij is dus ook behoorlijk afgevallen.
Wat zou dat nou kunnen zijn?
Ik heb mijn collega aangeraden om het beestje bibi te geven en heb aangeboden dat ik dat vandaag voor haar zal gaan halen.
Vraag ik toch voor alle zekerheid..Is dat verstandig?
Wat kan zij nog meer doen om ervoor te kunnen zorgen dat het beestje weer goed in zijn vel komt te zitten?
Moet zij voor alle zekerheid nóg een keer terug naar de dierenarts?

(p.s. het gruis is verder niet nagekeken ofzo...)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#494613
Vers eten is ten alle tijden beter maar zeker erg goed om nieuwe gruisvorming te voorkomen. Wel vreemd dat de kat niet is opgeknapt. (gelukkig) heb ik hier verder geen ervaring mee , ik heb nog nooit een kat met gruisproblemen gehad, dus ik kan je niet verder helpen.
Door wenne
#494619
Is er bloed genomen om te zien of de nieren beschadigd geraakt zijn? (zou wel de lusteloosheid e.d. kunnen verklaren).
En ik zou toch wel alsnog laten onderzoeken op welk soort gruis het was. De kans is het grootst dat het struviet is, maar àls het oxalaat was, dan is het heel belangrijk om dit te weten...

Heb zelf sedert enkele weken een kat op logement die eveneens een blaasgruisverstopping had (hij moest nog spuitjes AB krijgen omdat hij gekatheteriseerd geweest was en dat lieten de baasjes liever aan mij over ;) omdat de kat mij goed kent voelt hij zich hier verder heel goed op zijn gemak). Bij hem ging het wel degelijk om struviet en hij had geen nierbeschadiging. Ik heb geweigerd om het DA-dieet te geven, en heb hem meteen overgezet op vers met wat cranberrypoeder en andere kruiden. Hij was er binnen 2 dagen volledig bovenop (maar vindt het intussen wel erg leuk om hier te logeren ;D). Een week lang suf is echt veel te lang... Ik denk hierbij vooral aan nierschade of toch nog een partiële obstructie...
Laatst gewijzigd door wenne op za 18 feb 2006, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jo
#494622
Nee er is geen bloed afgenomen..
De dierenarts heeft alleen gespoeld en dat was het.

Ik vergat er net trouwens nog iets bij te zeggen...
Je kunt heel goed aan het beestje merken dat tie wel honger heeft. Maar als tie dan eten krijgt dan kijkt tie eens naar de bak en dan loopt tie weer weg.

Nou krijgt tie naast de dieetbrokjes ook nog een voeding wat heel zacht is..dat krijgt tie via een spuitje toegedient. Dat gaat dan wel weer naar binnen..maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het beestje alleen maar via een spuitje eet :-\

Ik ga sowieso die bibi halen en daarnaast lijkt het me heel dan toch verstandig als die dierenarts eerst maar eens even verder gaat kijken als wat tie nu gedaan heeft.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#494713
het lijkt mij dat de kat zich gewoon nog steeds niet lekker voelt; blaasgruis schuurt en beschadigt het weefsel dus als het wat ontstoken is geraakt dan voel je je niet echt lekker. Een pijnstiller cq ontstekingsremmer danwel AB zou ik heel normaal hebben gevonden als dat gegeven moet worden.
Door Jo
#494890
Vanmorgen had ik bibi voor de kat van mijn collega gehaald....
Vanavond ging de telefoon en het was mijn collega.
Ze zei : Jo...hij eet het niet....
Dus ik begon gelijk al met : K*t.....
verder kwam ik niet want daarop volgde : HIJ VREET HET !!
Nou toen stond ik wel even met een hele lading kippevel hoor.
Hij at de hele week echt slecht en als je dan hoort dat tie zich nu gelijk al op z'n bak stortte...ja dan doet dat wel wat met je !
Kortom...het begin is er...en nu hopen dat het goed mag blijven gaan..maar dáár heb ik wel alle vertrouwen in ! ;)
Door Jo
#495684
Ik kan niet vertellen hoe ongelofelijk blij ik ben met het feit dat het beestje eet en dat tie de bibi zo lekker vind. Ik heb net ook nog even contact gehad met mijn collega en ze vertelde me dat ze hem met het uur op zien knappen.
Dat doet mij toch wel heel veel hoor !
Door Borke
#495933
Fantastisch Jo!
Wat is het toch heerlijk als iemand naar je advies luistert en als het dan ook nog gigantisch goed gaat daarna ;D
Door Jo
#496208
AstridStraver schreef: Fantastisch Jo!
Wat is het toch heerlijk als iemand naar je advies luistert en als het dan ook nog gigantisch goed gaat daarna ;D
Joh ik ga nog steeds uit mijn dakkie van blijdschap als ik weer hoor dat tie het zo lekker vind.
Het vreet nu als een dijker !
Het begint erop te lijken dat mijn kvv preken vruchten af beginnen te werpen. ;) ;D
Bij Bas van der Heijden Spijkenisse kunnen ze in ieder geval niet meer zeggen dat ze nog nooit van kvv en bibi hebben gehoort.
Doen ze dat wel dan ben ik bang dat ik er een paar ga slaan >:( ;) ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door