Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chrissie
#380890
Onze poes Pely (komt samen met Janus uit het asiel) heeft een ernstige vorm van blaasgruis. Nu krijgt ze hier speciaal dieetvoor voor.

Zijn er ook mensen die vers/rauwe voeding geven aan een kat met blaasgruis? Wat zijn jullie ervaringen hiermee en moeten jullie daarnaast nog speciaal dieetvoer geven?
Door Robian
#380895
Ik heb een poes gehad die last heeft gehad met daarbij ook nog een blaasonsteking.

Ik heb toendertijd speciaal dieetvoer gekregen. Ik heb dat twee weken gegeven en ben toen overgegaan naar vers.

Ze heeft er nooit meer last van gehad.
Door Mevroi Kruim
#380986
Van mijn 5 katten hadden er 3 zeker en 2 waarschijnlijk blaasgruis, met bijbehorende ontstekingen en narigheden (overal plassen, bloed in de urine,pijn etc.) Van de dierenarts moest ik dieetbrokken gaan voeren. Ben toen maar eens zelf op onderzoek uitgegaan en vervolgens barf gaan voeren. Het was binnen een paar weken bij allemaal over, en tot nu toe heeft er niet een nog problemeng ehad. Da's nu bijna 4 jaar geleden, en de oudste twee zijn inmiddels 15. Die dieetbrokken heb ik nooit gegeven: ik ga m'n katten toch geen ammonia voeren om de urine zuur te maken! Vooral als die urine basisch wordt door de koolhydraten die in diezelfde brokken zitten ;D ;D
Door Lisa
#382622
Lotte heeft blaasgruis gehad. Ik ben Carnibest blijven geven met daarnaast een kuur appelazijn en vitamine C. PH was wel wat gedaald, maar hield niet over. Heb al lange tijd de urine niet meer laten controleren en heel af en toe geef ik nog wat vit. C en appelazijn. Lijkt tot nu toe goed te gaan.
Door amber2
#405231
Ik weet dat dit een oud topic is, maar omdat onze kat bij onze oude kat net vandaag blaasgruis is geconstateerd heb ik er nog even wat vraagjes over!
Hij wordt nu doorgespoeld (hij kon niet meer plassen) zodat de steentjes eruit komen. Waarschijnlijk werken ook zijn nieren niet goed meer dus daar wordt nog bloed voor afgenomen donderdagochtend als we hem weer op kunnen halen. Nu had de dierenarts het al direct over speciaal dieetvoer natuurlijk.
Mijn vraag: is het voor zowel het blaasgruis (het waren de meest voorkomende blaasstenen) als voor een kat met niet goed werkende nieren beter om versvlees te voeren dan een dieetvoer van de dierenarts? Ik denk het wel toch? Moeten we dat nog even tactisch duidelijk maken aan onze dierenarts dat we geen brokjes mee hoeven! Onze kat kreeg tot nu toe nog steeds half vlees en half brokjes omdat hij op alleen vlees erg dun werd, maar liever wat te dun dan blaasgruis natuurlijk! Vinden de meeste katten appelazijn door hun voer wel lekker? (want dat is ook goed om de urine wat te verzuren toch?) Weet iemand wat de speciale eigenschappen van dat dieetvoer voor katten met blaasgruis en/of nierproblemen zijn? Waarschijnlijk sterk verzurend en een lager eiwit-, fosfor- en natriumgehalte of niet? Hoe kan ik mijn dierenarts uitleggen dat vers beter is?
Door Kefraya
#405542
amber2 schreef: Ik weet dat dit een oud topic is, maar omdat onze kat bij onze oude kat net vandaag blaasgruis is geconstateerd heb ik er nog even wat vraagjes over!
Hij wordt nu doorgespoeld (hij kon niet meer plassen) zodat de steentjes eruit komen. Waarschijnlijk werken ook zijn nieren niet goed meer dus daar wordt nog bloed voor afgenomen donderdagochtend als we hem weer op kunnen halen. Nu had de dierenarts het al direct over speciaal dieetvoer natuurlijk.
Mijn vraag: is het voor zowel het blaasgruis (het waren de meest voorkomende blaasstenen) als voor een kat met niet goed werkende nieren beter om versvlees te voeren dan een dieetvoer van de dierenarts? Ik denk het wel toch? Moeten we dat nog even tactisch duidelijk maken aan onze dierenarts dat we geen brokjes mee hoeven! Onze kat kreeg tot nu toe nog steeds half vlees en half brokjes omdat hij op alleen vlees erg dun werd, maar liever wat te dun dan blaasgruis natuurlijk! Vinden de meeste katten appelazijn door hun voer wel lekker? (want dat is ook goed om de urine wat te verzuren toch?) Weet iemand wat de speciale eigenschappen van dat dieetvoer voor katten met blaasgruis en/of nierproblemen zijn? Waarschijnlijk sterk verzurend en een lager eiwit-, fosfor- en natriumgehalte of niet? Hoe kan ik mijn dierenarts uitleggen dat vers beter is?
Het is maar de vraag of het dieetvoer van de da helpt. Ik heb er ook een met chronische blaasproblemen, maar daar helpt het dieetvoer ook bijna niet tegen. Eindelijk, eindelijk na anderhalf jaar (!!) begint ze heel voorzichtig vers mee te eten met Kefraya en het lijkt nu ineens veel beter te gaan.
Als ik mij goed herinner heeft Rosita niet zo lang geleden een naar aanleiding van een gelijksoortig topic een overzicht gegeven van allerlei wetenschappelijke artikelen waaruit blijkt dat vers beter is voor blaasproblemen. Misschien kun je dat opzoeken, printen en meenemen?
Ik kan het zo snel zelf niet vinden. :-[
Door amber2
#405785
Nog iemand tips hoe ik het beste aan mijn dierenarts uit kan leggen dat vers beter is voor een kat met blaasgruis- en nierproblemen..?
Door wenne
#405818
amber2 schreef: Ik weet dat dit een oud topic is, maar omdat onze kat bij onze oude kat net vandaag blaasgruis is geconstateerd heb ik er nog even wat vraagjes over!
Hij wordt nu doorgespoeld (hij kon niet meer plassen) zodat de steentjes eruit komen. Waarschijnlijk werken ook zijn nieren niet goed meer dus daar wordt nog bloed voor afgenomen donderdagochtend als we hem weer op kunnen halen. Nu had de dierenarts het al direct over speciaal dieetvoer natuurlijk.
Mijn vraag: is het voor zowel het blaasgruis (het waren de meest voorkomende blaasstenen) als voor een kat met niet goed werkende nieren beter om versvlees te voeren dan een dieetvoer van de dierenarts? Ik denk het wel toch? Moeten we dat nog even tactisch duidelijk maken aan onze dierenarts dat we geen brokjes mee hoeven! Onze kat kreeg tot nu toe nog steeds half vlees en half brokjes omdat hij op alleen vlees erg dun werd, maar liever wat te dun dan blaasgruis natuurlijk! Vinden de meeste katten appelazijn door hun voer wel lekker? (want dat is ook goed om de urine wat te verzuren toch?) Weet iemand wat de speciale eigenschappen van dat dieetvoer voor katten met blaasgruis en/of nierproblemen zijn? Waarschijnlijk sterk verzurend en een lager eiwit-, fosfor- en natriumgehalte of niet? Hoe kan ik mijn dierenarts uitleggen dat vers beter is?
Voor nierproblemen zijn niet zozeer minder eiwitten nodig, maar wel hoogkwalitatieve eiwitten. En voor een carnivoor kan je geen hoogwaardiger eiwit hebben dan vlees. Eventueel kan je wel wat meer vet toevoegen, omdat veel nierpatiënten de neiging hebben om erg mager te worden (ook Ghee = geklaarde boter kan nuttig zijn wat dit betreft). Wat de fosfor betreft, dit kan je best monitoren in het bloed van je kat. Als de fosfor te hoog is kan je een fosforbinder (bvb ipakitine) gebruiken, en soms is het ook aangewezen om geen bot (bevat calcium én fosfor) maar een calciumsupplement (bevat enkel calcium) te gebruiken in de verse voeding.

Vers voer is beter voor blaasgruis omdat
1) een zeer belangrijke factor in het onstaan van blaasgruis is een te lage vochtopname --> te geconcentreerde urine. Een brokkenkat compenseert namelijk niet genoeg voor het gebrek aan water in haar voeding door te drinken. Een versvleeskat krijgt al héél veel water binnen mét haar voeding, en hoeft niet noodzakelijk veel te drinken daarnaast.
2) brokken bevatten veel granen, deze alkaliniseren het lichaam én de urine, met struvietgruis als gevolg. Versvlees werkt op zich licht verzurend en zorgt voor een optimale pH.

Alleen 2 kanttekeningen:
-Naast struvietgruis (onstaat bij te hoge pH = niet zuur genoeg), is er ook oxalaatgruis, hetgeen net onstaat bij een te lage pH (= te zuur). Je moet dus eerst weten om welk soort gruis het gaat, vooraleer je stappen onderneemt mbt de voeding

-Een sterk verzurend dieet (mbv bvb ascorbinezuur of appelazijn) is tegenaangewezen bij nierpatiënten.
Dus daar moet je mee oppassen... maar dat probleem doet zich ook voor bij dieetbrokken voor een nier- én blaasgruisprobleem. Als ik het goed heb, hebben de nierproblemen dan voorrang op de gruisproblemen (tenzij het om een kater gaat, die makkelijker kan verstoppen).
Door amber2
#405917
Dank voor jullie reacties! Even voor de volledigheid: het gaat om een kater met struvietgruis. Ik hoop dat de dierenarts een beetje positief reageert als ik de dieetbrokken niet wil hebben...
Door Loeka
#405939
amber2 schreef: Dank voor jullie reacties! Even voor de volledigheid: het gaat om een kater met struvietgruis. Ik hoop dat de dierenarts een beetje positief reageert als ik de dieetbrokken niet wil hebben...
Hoezo eigenlijk? Ik de bedoel de beste man of vrouw weet ook niet alles. Ik hoef in ieder geval geen goedkeuring van mijn da om vers te geven. Als je er zelf volledig achterstaat lijkt me dat voldoende. Als je toch graag "begeleiding" wilt van een dierenarts, zou ik naar een da gaan die ervaring heeft met vers en nier/blaas- kwalen.

Sterkter ermee!
Door amber2
#406032
Nou ja, onze kat is daar nu een paar dagen geweest ivm zijn blaasgruis dus als we hem ophalen gaat ze ons die dieetbrokken adviseren. Ik wil dan wel even goed uit kunnen leggen waarom we haar advies niet aan willen nemen...! Verder heb ik haar goedkeuring niet nodig hoor, ik ben er zelf al lang van overtuigd dat vers beter is dan brok!
Door amber2
#406034
O, nog 1 vraagje: ik lees hier ergens dat ik nog de kans loop dat we een anti-bioticakuur meekrijgen nadat al het gruis weggespoeld is om blaasontsteking te voorkomen oid. Heeft dit zin of niet echt? Als het even kan gebruik ik natuurlijk liever geen anti-biotica alleen als het perse nodig is!
Door Loeka
#406038
Anitibiotica gebruik in principe alleen in geval van een bacterie. Bij katten, zeker bij katers ivm kleinere opening van de plasbuis, is de kans op bacterieën klein.

Een veel voorkomende oorzaak van blaasontsteking is stress, in dat geval helpt een pijnstiller(de blaas ontspant) beter dan antibiotica. In het geval van blaasgruis zoals bij jouw kater zou ik het niet durven zeggen. Misschien dat ze antibiotica meegeven vanwege dat doorspoelen, dan krijgt het diertje toch een vreemd ding in zijn lijf :-X met misschien kans op bacterieën die in zijn lijf terecht komen...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door