Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lyadeh
#3356118
Hallo.Bij onze kater van 7 jaar is HCM vastgesteld.Hij is 4 dagen opgenomen geweest ,waarvan 3 in een zuurstofkooi .Hij heeft een week niet gegeten maar toen hij weer thuis was en na een paar dagen dwangvoeder en veel geduld met kleine hapjes en stapjes, is hij nu weer aan het eten geslagen.Hij kreeg 3x per dag een plaspil ga, morgen op 2x per dag over.Zijn hartslag is van over de 100 nu gelukkig weer om en nabij de 20 slagen per minuut.
Heb van de DA speciaal voer meegekregen.....Specific Kidney Support.Maar ....ik wil liever vers blijven geven....
Heeft iemand van jullie ervaring of tips hoe ik het beste met zijn hartfalen om kan gaan.?Bedoel qua voeding, maar ik zou ook graag meer willen weten over medicijn gebruik .
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356125
Heb je de DA gevraagd waarom hij dat voer aanraadt? Want het is nierdieet, toch? Beetje onlogisch bij hartfalen he. Dus ik zou even naar de reden vragen.

Wat at hij voorheen? Ik denk dat vers perfect mogelijk moet zijn.

Qua medicijnen kan ik je niet verder helpen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3356128
Kidney is inderdaad nier. Ik vraag mij ook af waarom de dierenarts nierbrokken adviseert terwijl ik jou nergens hoor over nierfalen, alleen over hartfalen/hcm?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3356136
Ik denk dat het gaat om Specific Cat FKD Kidney & Heart Support Kattenvoer.

Er is mij alleen niet duidelijk wat die "Heart Support" nu daadwerkelijk inhoudt.
Samenstelling:
Granen, plantaardige proteïne-extracten, olie en vetten, vis en visbijproducten, ei en ei-bijproducten, suiker, mineralen, melk en zuivelbijproducten cellulosepoeder, Plantago zaden (Plantago psyllium husk), antioxydant. Bevat geen kunstmatige kleurstoffen of aroma´s.
Eerste ingredienten Granen en plantaardige proteïne-extracten. Dat zou er bij mij al niet inkomen.
Door lyadeh
#3356144
nee het gaat echt om Specific Kidney Support, FKW. Volledig dieetvoer voor volwassen katten met nier,hart en/of lever insufficientie.
Hoef niet te vragen waarom dit voer...ze zijn niet zo erg voor rauw.
Geef hem nu rauw rundvlees tot hij weer kvv gaat/wil eten.Ben blij dat hij weer eten wil, al is dit nog niet ideaal.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3356145
Ja, de Specific Kidney Support FKW is ook voor Congestive heart failure.
(De W staat voor Wet en de D staat voor Dry)
Mocht de kat aan congestief hartfalen lijden, is de natriumuitscheiding ter compensatie van het gereduceerde slagvolume gereduceerd. Het directe gevolg daarvan is een natrium- en waterretentie. Hier kan het gereduceerde natriumgehalte van de voeding helpen, de duivelscirkel van de waterretentie (hypertonie en oedeem) te doorbreken.
It contains high level of fish oil to support heart rhythm and blood pressure – this can also support kidney function.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356152
OK, ik ken daar niets van. Dieet bij hartfalen.
Ik zou je willen aanraden een pro-verse DA te zoeken, of minstens een mailen naar vb Tanneke Koning om raad te vragen.
Ook zou ik eens in de hondenhoek vragen of iemand ervaring heeft met hartfalen en vers. Honden en katten zijn doorgaans voldoende gelijk om daar ook nuttige dingen uit te kunnen halen, mits evt wat aanpassing. Misschien weet iemand waar je op moet letten ivm voeding bij hartfalen. En over de medicatie kan je daar misschien ook wat leren.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3356153
Ik ben nog niet zo bekend met HCM... maar is (of kan) er ook vastgesteld wat de oorzaak is.
Ik begrijp dat bijvoorbeeld een tekort aan taurine ook kan zorgen voor HCM (of is dat DCM?). En bij KVV, omdat het gemalen is, gaat er wel wat van de natuurlijke taurine verloren, begrijp ik.
http://catsndogsnaturally.com/?p=219
Taurine deficientie, is dat te testen?


Ik zie dat je ook hart gaf. Dan zou dat in ieder geval geen probleem mogen geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356193
Rik01 schreef:Ik ben nog niet zo bekend met HCM... maar is (of kan) er ook vastgesteld wat de oorzaak is.
Ik begrijp dat bijvoorbeeld een tekort aan taurine ook kan zorgen voor HCM (of is dat DCM?). En bij KVV, omdat het gemalen is, gaat er wel wat van de natuurlijke taurine verloren, begrijp ik.
http://catsndogsnaturally.com/?p=219
Taurine deficientie, is dat te testen?


Ik zie dat je ook hart gaf. Dan zou dat in ieder geval geen probleem mogen geven.
Dat is wel kort door de bocht hoor. Hart geven is geen garantie op voldoende taurine. Hart bevat nl niet zomaar altijd meer taurine dan vlees. Een goed barfmenu, met goede kwaliteit organen en spier bevat voldoende, maar et kan een deel verloren gaan door hoe je het bewaart. Taurine gaat nl stuk aan vriesbrand en blootstelling aan zuurstof. Ook lost het op in water.
Daarom moet je opletten op de bewaring, goed verpakt zodat je geen vriesbrand krijgt, niet te lang bewaren, zo groot mogelijke stukken en zo weinig mogelijk gemalen (dan komt er meer in contact met de lucht) . En het dooivocht meevoeren.
En voldoende diersoorten afwisselen want vb konijn is erg arm aan taurine.
Maar taurine is niet iets waar je bij een volledig rauw menu snel last van krijgt, ookal voer je gemalen vb. Er is zo'n onderzoek waarin ze alles fout deden wat maar kon en daar kregen zelfs niet alle kittens na een jaar problemen.

Het lijkt me dus sterk dat het hieraan zou liggen, maar ik wilde wel even repliceren op je conclusie. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door