Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3355441
Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken hebben we een poes, ze was van vrienden waar ze niet langer kon blijven ivm de honden. Ze kreeg bij onze vrienden ook al vers vlees dus een overstap was niet nodig.

Vorige week waren we de hele week op vakantie, honden naar een pension van vriendin en de (allerbeste) buurvrouw paste op de poes, kippen en geiten, super fijn. We zijn sinds maandag avond laat thuis en gisteren avond begon de poes terwijl ik aan het koken was in de gootsteen te plassen... ze is echt super goed kattenbak zindelijk dus vond het wat vreemd, toen ik de kattenbak ging checken om te zien of ie niet vies was na een week(niet het geval trouwens buurvrouw heeft hem keurig bijgehouden) merkte ik op dat er naast de bak een drupje bloed lag en in de bak wat korreltjes die bloed hadden opgevangen. Vanochtend vlug de DA gebeld en ik kon korrels ophalen waarin je de plas kon opvangen, zo gezegd zo gedaan en een paar uur later netjes plasje opgevangen en weg gebracht. Nu belde de DA net dat er een blaasontsteking en struviet was gevonden en ze antibiotica en dieetvoer(royal canin :-X ) had klaar gelegd voor morgen. Ik heb vriendelijk bedankt voor de brokken en dat ik dan eerst de AB probeer. Ik ben echt bang van katten en heb er dus nooit een gehad, mijn honden kennis is een stuk uitgebreider dan mijn poezen kennis. Hoe krijg ik dr stuviet. Mij vraag is dus hoe zorg ik dat dat gruis weg gaat...?

Alvast bedankt :)


Anoeska
#3355446
Heeft de DA het zelf onderzocht vlak nadat je het binnenbracht of is de urine een tijdje blijven staan?
Hoelang schat je dat er tussen opvangen en aflezen zal gezeten hebben?

Is de urine op kweek gezet?

Nu, we kunnen er eigenlijk wel vanuit gaan dat die diagnose klopt.
Je zal allereerst urinesticks moeten kopen om de pH te meten. Alleen zo kan je zien of je extra moet gaan verzuren om de struviet op te laten lossen of niet.
In tussentijd moet je al zeker alle koolhydraten mijden.
#3355447
Bang voor katten en je hebt er toch een overgenomen? :)

Als je hetzelfde blijft voeren zou je de urine extra kunnen verzuren (b.v. met Urologist). Ze staat al op vers dus dat is mooi.

Ik heb verder zelf geen ervaring mee maar je kunt op deze pagina heel veel lezen:
http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/

Het is natuurlijk wel handig om ook na te denken over de oorzaak. Zou het stressgerelateerd kunnen zijn van voor of na de verhuizing?

Zijn er echt bacteriën geconstateerd en zo ja, welke.
Laat je niet zomaar naar huis sturen met antibiotica!
#3355450
Onze Otje van 13 jaar heeft gemiddeld een keer ler jaar blaasontsteking en er wordt vaak struviet gezien in haar urine. Ik heb dus wel wat ervaring en tips.

Allereerst: vaak is het stress gerelateerd. En dat uit zich wel in struviet en blaasontsteking die ook als zodanig behandeld moeten worden. Maar oorzaak is stress en dat is de factor tot voorkomen (of voorspellen) van de klacht.

Wij hebben alles geprobeerd, vers, brokken, verzuren, wel ab, geen ab, metacam als ontstekingsremmer.
Wij gaan inmiddels voor wel antibiotica, want blaasontsteking is akelig voor ze om te hebben en alle andere oplossigen hielpen bij Otje nooit afdoende. En ik vond het naar als na een week of twee weken bleek dat ze steeds zoveel pijn en last had. Dus wij kieperen er tegenwoordig direct antibiotica in. Dit doen we door een prik door de dierenarts te laten zetten die twee weken werkzaam is, zodat we geen pillen hoeven geven.

Verder verzuren we met cranberry. Spotgoedkoop bij de drogist te halen. Otje heeft wel PH waardes van 9 gehaald, sinds ze op cranberry staat gelukkig niet meer. Met je stripjes kun je meten of de ph niet te ver daalt, ik meen dat je niet onder de 6,5 uit wil komen.

Qua voedig geven wij de royal canin brokjes, met natvoer van hetzelfde type, aangevuld met kvv. We hebben het geprobeerd op vers, maar de klachten kwamen bij Otje steeds sneller terug. Ik ga er wel van uit dat Otje daarin een uitzondering is (met inmiddels dus al een keer of 12 a 13 keer blaasontsteking in haar leven). De voordelen van vers zijn absoluut goed voor een kat met baasgruis en struviet, want vooral vocht is van levensbelang om de blaas te blijven spoelen.

Dat is dan ook mijn belangrijkste tip: ga soepjes voeren. Leng elke maaltijd kvv aan met wat water. Dan krijgt ie veel meer vocht binnen als ie uit zichzef zou drinken en gaat ze grotere plassen doen. En dat is enorm belangrijk om de struviet uit te spoelen.

Als de klachten terugkomen of aanhouden zeker een kweek maken. Zodat er gericht kan worden behandeld. Maar dan in de tussentijd wel metacam geven, anders heeft je kat veel te lang veel pijn.
#3355460
pearlsofpassion schreef:Heeft de DA het zelf onderzocht vlak nadat je het binnenbracht of is de urine een tijdje blijven staan?
Hoelang schat je dat er tussen opvangen en aflezen zal gezeten hebben?

Is de urine op kweek gezet?

Nu, we kunnen er eigenlijk wel vanuit gaan dat die diagnose klopt.
Je zal allereerst urinesticks moeten kopen om de pH te meten. Alleen zo kan je zien of je extra moet gaan verzuren om de struviet op te laten lossen of niet.
In tussentijd moet je al zeker alle koolhydraten mijden.
Ik heb direct na dat de poes heeft geplast de urine opgevangen en nog geen 10 minuten later zat ik in de auto om het naar de DA te brengen. Het was super druk en de kans bestaat dat het pas uren later is onderzocht, ze belden mij namelijk rond 21:00 met de uitslag. Geen idee of het op kweek is gezet ik denk dat ze het bekijken met een microscoop...? Geen koolhydraten meer, dan mag ze samen met mij op “dieet” ;).
#3355461
Rik01 schreef:Bang voor katten en je hebt er toch een overgenomen? :)

Als je hetzelfde blijft voeren zou je de urine extra kunnen verzuren (b.v. met Urologist). Ze staat al op vers dus dat is mooi.

Ik heb verder zelf geen ervaring mee maar je kunt op deze pagina heel veel lezen:
http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/

Het is natuurlijk wel handig om ook na te denken over de oorzaak. Zou het stressgerelateerd kunnen zijn van voor of na de verhuizing?

Zijn er echt bacteriën geconstateerd en zo ja, welke.
Haha ja ik ben echt doodsbang van katten, ik ken deze van klein af aan en ze is opgevoed bij een groot mechel mensen gezin het is dus net een hond maar dan een die ook de muizen in de schuur vangt :). Ik heb 2 mechels en een Duitse herder, ik ken katten daar gaat mijn hartslag van omhoog haha.

Ze eet de katten mix van tammenga en heeft verder nooit problemen gehad met iets. Ik las dat het van stress kan komen en denk dus stiekem dat het komt van het feit dat we op vakantie waren en ze veel alleen thuis was, ik werk nachtdiensten parttime dus er is altijd iemand thuis eigenlijk. Misschien dat de omschakeling niet goed is bevallen.

Welke bacteriën zijn gevonden weet ik niet, ik heb echt geen verstand van poezen en heb dus niet doorgevraagd alleen bedankt voor de brokken;)
#3355462
Kaela schreef:Onze Otje van 13 jaar heeft gemiddeld een keer ler jaar blaasontsteking en er wordt vaak struviet gezien in haar urine. Ik heb dus wel wat ervaring en tips.

Allereerst: vaak is het stress gerelateerd. En dat uit zich wel in struviet en blaasontsteking die ook als zodanig behandeld moeten worden. Maar oorzaak is stress en dat is de factor tot voorkomen (of voorspellen) van de klacht.

Wij hebben alles geprobeerd, vers, brokken, verzuren, wel ab, geen ab, metacam als ontstekingsremmer.
Wij gaan inmiddels voor wel antibiotica, want blaasontsteking is akelig voor ze om te hebben en alle andere oplossigen hielpen bij Otje nooit afdoende. En ik vond het naar als na een week of twee weken bleek dat ze steeds zoveel pijn en last had. Dus wij kieperen er tegenwoordig direct antibiotica in. Dit doen we door een prik door de dierenarts te laten zetten die twee weken werkzaam is, zodat we geen pillen hoeven geven.

Verder verzuren we met cranberry. Spotgoedkoop bij de drogist te halen. Otje heeft wel PH waardes van 9 gehaald, sinds ze op cranberry staat gelukkig niet meer. Met je stripjes kun je meten of de ph niet te ver daalt, ik meen dat je niet onder de 6,5 uit wil komen.

Qua voedig geven wij de royal canin brokjes, met natvoer van hetzelfde type, aangevuld met kvv. We hebben het geprobeerd op vers, maar de klachten kwamen bij Otje steeds sneller terug. Ik ga er wel van uit dat Otje daarin een uitzondering is (met inmiddels dus al een keer of 12 a 13 keer blaasontsteking in haar leven). De voordelen van vers zijn absoluut goed voor een kat met baasgruis en struviet, want vooral vocht is van levensbelang om de blaas te blijven spoelen.

Dat is dan ook mijn belangrijkste tip: ga soepjes voeren. Leng elke maaltijd kvv aan met wat water. Dan krijgt ie veel meer vocht binnen als ie uit zichzef zou drinken en gaat ze grotere plassen doen. En dat is enorm belangrijk om de struviet uit te spoelen.

Als de klachten terugkomen of aanhouden zeker een kweek maken. Zodat er gericht kan worden behandeld. Maar dan in de tussentijd wel metacam geven, anders heeft je kat veel te lang veel pijn.

Hoi, bedankt voor de tips. Waar haal ik zulke stripjes en moet ik haar daar op laten plassen ofzo... sorry ik heb echt geen flauw idee. Ik leng haar kvv inderdaad al aan met water, ze haat kauwen en vindt kvv soep lekkerder dan gewone kvv, beetje jammer wamt ze is 2,5 en begint wat plak te vormen op haar kiesjes(ander probleem). Ik ga de brokken pas doen als het met de AB niet over gaat. Ze is verder gewoon speels, eet en drinkt goed en miauwt niet met plasjes doen. Nogmaals Thanks voor de tips :-* enne mooie hond ;)
#3355463
anoeska88 schreef:Hoi, bedankt voor de tips. Waar haal ik zulke stripjes en moet ik haar daar op laten plassen ofzo... sorry ik heb echt geen flauw idee. Ik leng haar kvv inderdaad al aan met water, ze haat kauwen en vindt kvv soep lekkerder dan gewone kvv, beetje jammer wamt ze is 2,5 en begint wat plak te vormen op haar kiesjes(ander probleem). Ik ga de brokken pas doen als het met de AB niet over gaat. Ze is verder gewoon speels, eet en drinkt goed en miauwt niet met plasjes doen. Nogmaals Thanks voor de tips :-* enne mooie hond ;)
Die stripjes kun je online bestellen (geen idee meer waar maar google weet dat vast wel). Ik heb ze zelf nooit gebruikt, maar ik neem aan dat je prima kan testen als ze op die plastic korrels geplast heeft in een schone bak. (Otje weigert op plastic korrels te plassen, vandaar dat wij nooit zelf meten). Wel zsm na het plassen en het liefste smorgens. Maar dat is bij een kat nogal wat lastiger als bij een hond.

Aangezien ze voor de eerste keer last heeft lijkt me dit een prima plan. Zo krijgt ze veel vocht binnen en als je de ph gaat meten kun je eventueel cranberry gaan geven. Zo weet je wat je doet en alle kans dat het dan bij een keer blijft! Beterschap voor de dame!
#3355464
Als het met AB niet overgaat is het niet bacterieel. Dan hoef je nog niet direct naar die brokken te grijpen. Je kunt dan nét zo goed (of eigenlijk beter) de urine zelf zuurder maken (zoals gezegd met cranberry of urologist). Die brokken zou ik echt als een laatste redmiddel doen maar dan moet ze dus van vers af.

Dat was dus eigenlijk ook de reden waarom ik vroeg of er bacteriën geconstateerd zijn. Want als dat niet zo is dan heeft die AB geen zin en belast je eigenlijk alleen het systeem ermee.

Lees die hele pagina die ik noemde maar eens helemaal door.
Laat je niet zomaar naar huis sturen met antibiotica! Dit heeft geen zin als er geen sprake is van een bacterie (slechts in 2-5% van de gevallen is er sprake van een bacterie). Dit kost ook geld, de antibiotica heeft een aanslag op het immuunsysteem van je kat en leidt tot antibiotica resistente superbugs.
#3355472
Ik heb hier een Lea die op de brokken vroeger blaasontsteking na blaasontsteking kreeg incl struviet. Ik had een tijd brokken van prins. Die hebben er ook een zak voor en goedkoper dan royaal konijn.
Gelukkig is ze op haar 10e ineens over gegaan op KVV, verstand komt met de jaren denk ik. Daarvoor at ze gewoon dagen niet als ik haar natvoer of KVV voorzette.

Ze eet dus KVV met een hele plens water en 2xpw kippenekken voor de tandjes. Ze zijn perfect schoon op deze manier.
Daarnaast heeft ze dus al 6jaar geen blaastoestanden meer gehad.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door