Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354729
Iemand ooit gehoord van katten die plots naast de bak gaan poepen en met welke reden?
Plassen gebeurt gewoon op de bak. Ik ben niet 100% zeker welke van de 2 het is, maar ik heb sterke vermoedens dat het Cuzco is.
Als hij de kans krijgt, poept hij in bad. Gekke plaats toch? Niet elke keer dat hij in de badkamer is, maar het is een paar keer gebeurd de laatste maanden. We proberen er nu op te letten de deur dicht te houden.
En 2x beneden op een zeteltje van de kinderen. En dat is natuurlijk minder te voorkomen.

De rest, dus het merendeel van de stronten komt gewoon in de bak terecht.
Er is ook geen lijn in te trekken qua stevigheid van de ontlasting. Zeker niet enkel heel harde oid naast de bak..

Is er iemand die dit herkent? We weten eigenlijk niet goed waardoor het zou komen en wat we er dan aan kunnen doen.
Door Kuikuhnek
#3354736
Hoe oud is hij?
Die van ons begon er toen ook ineens mee, was toen 16. Dat bleek het begin van katten dementie.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3354738
Ik zou het niet weten. Maar heeft degene die dit doet last van de darmen en dan niet diarree of te hard maar buikpijn, word hij/zij van de bak af gemept door een ander als ie zit te poepen, is de bak te vies voor zijn/haar maatstaven?
Ik probeer mee te denken, ik heb er geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354741
Hij is 9. Ik zie verder geen enkele vreemde gedraging van hem.
Ik denk niet dat hij buikpijn heeft, daar zie ik toch geen enkele aanwijzing voor. Hij is gewoon vrolijk en op zijn gemak als anders. Eten doet hij altijd goed, dat is nu niet anders.
Hij en Luis komen super goed overeen. Ze zijn samen opgegroeid en maken vrijwel nooit ruzie en als het zo is dan is het omdat Cuzco zijn eigen kracht niet kent tijdens het spelen en Luis per ongeluk pijn doet. Geen strijd over plaatsen, voorwerpen of zelfs eten, dat is nog nooit gebeurd. Er is zeker geen conflict over de bak, en als dat zo zou zijn, ben ik niet zeker dat Cuzco het onderspit zou delven. Luis is nl een onzeker geval.

Ze hebben een zeer grote bak boven ( onderbak van een konijnen kooi) en die is niet speciaal vies of zo. En het meeste van de ontlasting en alle plassen doen ze wel gewoon in de bak. Verder nog 2 jumbo kattenbakken op de andere verdiepingen.
Ik kan wel proberen hem echt dagelijks uit te scheppen. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het daaraan ligt. We hebben sinds een half jaar andere kattenbakvulling, ik ben een beetje zoekende geweest. Maar het is dus eerst maandenlang goed geweest, voor hij de eerste keer wat deed.
Het gebeurt ook niet vaak hoor. Ik denk nu 3 of 4x in het bad en 2x op het zeteltje.

Voor de volledigheid, de tuin is afgezet en ze kunnen dus buiten. Er kunnen ook geen vreemde katten buiten vb tegen het raam plassen oid. Ik heb geen weet van conflict met een buurkat bij de draad buiten. Ze zijn ook vrij sociaal en worden ook niet kwaad als ze een andere kat door de draad zien, zolang niet op hun terrein. De meeste buurkatten kennen ze nu al een paar jaar.

We hebben nu natuurlijk een baby, maar het is zeker voor de geboorte begonnen. En het is al de 3e. Ze zijn de kinderen in huis ondertussen wel al gewend.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3354742
Territoriaal is het niet te voorspellen wat ze doen. Zelfs als ze sociaal zijn kunnen ze zich toch tegen buurkatten 'afzetten'. Maar ik zou dan eigenlijk eerder het plassen buiten de bak verwachten en niet het poepen.

Misschien is het mogelijk om op die plaatsen een extra bak te plaatsen (maakt niet uit of het een "echte" bak is of iets anders). Al is het alleen maar voor het "O, een nieuwe bak"-gedachte.

Verder neem ik aan dat de plaats van de bakken niet gewijzigd is. En de omgeving eromheen ook niet. Een wasmand in de buurt op een andere plaats zou natuurlijk al iets kunnen triggeren (hoewel je wel zou verwachten dat een relaxte niet gestreste kat hier wel mee om moet kunnen gaan).

Ook kan het handig zijn de momenten terug te bedenken wanneer het is gebeurd. Was het druk in huis. Druk rond de bak waar hij het op wilde doen (waardoor hij 'uitgeweken' is). Wasmachine of droger die in de buurt stond die toevallig draaide ;)

Het feit dat er genoeg bakken staan wil overigens nog niet betekenen dat het altijd goed gaat. Meestal rent een kat wel van de ene bak naar de andere als hij op dat moment niet op die ene bak wil. Maar hij kan op dat moment natuurlijk ook iets anders in gedachte krijgen ("O, het bad"). Een extra bak op die locatie kan dan misschien uitkomst bieden.

Bowy heeft het heel vroeger ook een paar keer gedaan in het bad. Ik kan me eigenlijk niet zo goed meer herinneren waarom (15 jaar geleden). Maar het is maar bij een paar keer gebleven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354746
Ik zie dus geen problemen met andere katten. Hij ziet ze, staart wel, maar geen staart zwiepen of najagen oid. Ik ken redelijk wat van kattentaal en hij is er gewoon relaxed onder. Veel zelfvertrouwen vooral. En de andere katten maken ook een boogje, respectvol maar zonder angst oid. Dus dat bevestigt dat. Natuurlijke, duidelijke rangorde en rust onderling. Geen interactie waarbij je stressreacties verwacht.
En het gaat dus al jaren zo en goed, waarom zou dat plots anders zijn? Plus, dan zou hij het buiten doen, tegen de draad sproeien of zo, niet binnen in bad.

Het gebeurt bijna altijd 's avonds, wanneer de kindjes in bed liggen en het net rustig is. 1x ook 's ochtends, nadat iedereen al op was. Er is dus geen lijn in te trekken, of ik zie ze toch niet. Ik kan eens opletten of het misschien steeds net na het eten is... Maar dat kan natuurlijk dan ook zijn omdat hij gewoon na het eten moet poepen..

Ik heb het nog nooit zien gebeuren.
Het gebeurde minstens een keer wanneer hij helemaal alleen boven was. Ook Luis was er niet bij.
Er gebeurde verder niets bijzonders.
Er is verder ook niets verandert in de omgeving.


Hij is echt niet onzeker of gestressed. Hij is een heel relaxte kat. Dat is niet altijd zo geweest, onbekende zaken vond hij als kitten erg eng. Maar nu al tijden niet meer.
Hij kruipt ook niet meer weg van geluid of drukte. Hij ligt doorgaans gewoon in een mandje in de krabpaal in de living terwijl de kinderen van 2 en 3 jaar daar spelen. Zich rustig te wassen of te slapen. Hij laat zich niet uitgebreid aaien, maar hij is ook zeker niet bang van hen. Hij is hen gewend.

Het zou wel stressgerelateerd kunnen zijn, maar in zie dus niet in hoe of waar. Het zou mij, bij hem, echt verbazen.
Luis, dat is iets anders... Die is een stressplasser, hij heeft periodes dat hij naast de bak plast uit stress. Wat hij momenteel trouwens ook niet doet. Al tijden niet meer.

En ik denk echt dat het Cuzco is die wildpoept. Aan de hand van wanneer we iets vinden en wie waar op dat moment was.

Ik heb ergens meer het idee dat hij op dat moment kiest om daar te poepen, dan dat hij dringend moet en dan maar daar gaat omdat hij anders niet weet. Kan dat? Kan een kat zelf beslissen wanneer hij een hoopje legt?
Ik weet dat honden het op commando kunnen... :-\

Wat ik me nu wel bedenk is dat onze beide peuters de laatste 2 maand zindelijk zijn geworden. En dat gaat natuurlijk gepaard met hier en daar een ongelukje. We kuisen dat natuurlijk zoveel mogelijk op, maar misschien blijven er toch meer geurtjes in huis hangen die wij niet waarnemen? De potjes worden nu natuurlijk ook gebruikt en staan in de living en soms badkamer. Dat is wel waar hij de drollen legt...
Dat zou het misschien wel kunnen zijn...
Dat zeteltje waar hij in gaat heeft Laurens ook ooit ondergeplast...
OK, eens heel grondig schoonmaken en de potjes ook grondig ontgeuren, lijkt dus een strak plan.
Blijft het bad wel gek vind ik. Daar zit toch geen geur aan want wordt net erg vaak 'schoongemaakt' als we in bad gaan. Dan zou ik de mat verwachten. Maar er doen dus, als ik het zo hoor, wel meer katten het in bad blijkbaar, dus misschien is dat toch iets dat katten aantrekt dan?

Een kattenbak in de badkamer vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee. Niet in het minst omwille van de kinderen die zat toch steeds zo aantrekkelijk vinden om als zandbak te gebruiken... ::)
En de kattenkamer is maar 2m verderop. Dat zou toch dicht genoeg moeten zijn?
Daar komen de kinderen niet en is echt enkel voor de katten ingericht. Daar slaapt hij 's nachts, ookal is de deur open, dus voelt hij zich prima op zijn gemak.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354749
Ik denk dat het de geur van de kindjes hun ontlasting wel eens zou kunnen zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij het 's avonds zou doen als ze slapen.
Als hij zich gedomineerd voelt zal hij pas tegenwoord bieden wanneer ze er niet zijn.
En dat is het enige wat ik kan bedenken dat recent verandert is.
Wel apart dat hij dan poept ipv plast en dat Luis er geen last van lijkt te hebben, terwijl die normaal net snel gaat stressplassen. Misschien ziet Luis de mensengeur niet als een bedreiging en Cuzco om 1 of andere reden wel?
Cuzco is ook gek, en ik bedoel echt gek :D , op okselgeur, dus ja... ::)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3354750
pearlsofpassion schreef:Plus dan zou hij het buiten doen, tegen de draad sproeien of zo, niet binnen in bad.
Een kat kan het dan ook binnen doen i.p.v. buiten. Zoiets als "tot hier en niet verder" en dat hoeft niet de erfgrens te zijn. Dan kan die wel sociaal zijn maar toch aan willen geven wat zijn grens is. Maar dat is inderdaad meestal plassen en het bad is dan inderdaad een hele rare plaats (helemaal in het huis). En zoals jij Cuzco omschrijft heb ik ook niet het idee dat het dat is.

Katten beslissen zelf wel wanneer ze naar de bak moeten. Maar ze zullen wel meestal gaan als ze ook moeten. Echt lang ophouden hoeven ze nooit te doen. Dat zie je ook wel als ze opgesloten zitten. Eerst onrustig wachten op het open gaan van de deur... maar als het echt niet anders kan, gaan ze toch. Alleen kittens met een volle blaas kunnen zich nog wel eens vergissen in de afstand naar de dichtstbijzijnde bak :)
pearlsofpassion schreef:Ik denk dat het de geur van de kindjes hun ontlasting wel eens zou kunnen zijn.
De ongelukjes van de peuters. Ja, dat lijkt me inderdaad een goede mogelijkheid. Zo zie je dat het de kleinste dingetjes kunnen zijn waar je aan moet denken. Wat zijn het toch wonderlijk gevoelige beestjes. En het hoeft niet eens 'stress' poepen te zijn. Het kan ook gewoon zijn... "O, geurtje, dan leg ik mijn drol hier lekker bij". Ja, en het bad is altijd wel een aantrekkings plek. Nét een grote zandbak zonder zand (want ze krabben zich ook suf op die gladde ondergrond nadat ze wat gedaan hebben in bad :) ).

Hopelijk is het met het grondig schoonmaken van de ongeluk-plekjes opgelost.
Door hannabelgje
#3354782
Ja hier een kat die dat al jaren doet. Meestal op plaatsen waar de hond vaak ligt. Extra kattenbakken helpt hier niet. Schoon zijn ze ook. Ik accepteer het maar, ben blij dat het barf drollen zijn en ruim het op.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354785
Oei, das niet erg geruststellend... :-\
Is het Fleur?

Ik hoop niet dat ik het niet opgelost krijg. Ik vind het toch echt wel vies. Barfdrol of niet.
De oudste kinderen weten het nu gelukkig al en roepen 'kaka' en blijven eraf. Maar binnen een dik half jaar hebben we weer een kruipende baby in huis die je zoiets nog niet uitgelegd krijgt en alles in de mond stopt... :-X
En in bad vind ik toch ook geen leuk idee want daar ga je in zitten. Ookal kan je dat goed schoonmaken. Het vieze gevoel blijft toch wat achter...
Door hannabelgje
#3354786
Nee het is Wasabi. Het is begonnen toen zijn vriendje Jip ziek werd. Her enige wat ik nog zou kunnen proberen is medicatie, maar ik weet niet of ik dat wil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3354808
Ah, toen Jip ziek werd. En toch waar Zoe ligt en het is niet meer overgegaan? Bijzonder he.
Ik vind het wel chic dat je er zo nuchter mee omgaat.

Ik ga hier eens proberen met schoonmaken en hopen dat dat het oplost...
Door hannabelgje
#3354862
Nee hij is nu dikke mik met Nori, maar hij doet het nog steeds. Gevolg is wel dat er geen katten meer op de slaapkamer mogen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door koekje
#3354940
Sien legt ook geregeld wat buiten de bak. Bij haar komt het door versleten pootjes. Ze kan niet goed in hurkzit op een onregelmatige ondergrond als grit. De drol ligt dan ook in de hal in de buurt van de kattenbak. Ze doet het niet op de bakken boven, want die gebruikt ze weinig tot niet.
Het is minder geworden sinds ze soms naar buiten kan. Dan kakt ze buiten. In de tuin, op de tegels, op dat stuk naast het huis aan de voorkant.

Ot heeft wel eens geplast op dingen van de kinderen, maar die heeft een geschiedenis met wildplassen. Ot heeft wel eens in de badkuip en douchebak geplast, maar ook op meerdere ledikantmatrasjes en boxmatras en verschoonkussen. De verschoonkussens worden 's nachts door de katten gebruikt om te slapen, dus daar zitten nagelgaatjes in. 1x eroverheen plassen betekent dus gelijk een nieuw verschoonkussen aanschaffen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356588
Update: net Luis betrapt in bad. Persend om er iets uit te krijgen, terwijl hij duidelijk niet echt moest.
Het is dus toch de stresskater ipv wie ik dacht dat het was. Dan is de oorzaak wel duidelijk, die heeft zo vaak en van zoveel stress, terwijl we de helft van de tijd niet begrijpen waarom.

De deur van de badkamer stond 10 min open omdat ik net gedouched had. Ik was gewoon in de kamer ernaast...

Zucht... Wat moet ik toch met dat stresskieken? Ga er toch maar eens wat medicatie op gaan loslaten, want het wordt precies nog steeds erger met ouder worden. Wildplassen is gelukkig alweer even geleden. Maar nu dit dus...
Met kinderen in huis kan ik dat wel missen... :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door