Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#3354273
Wolf is gisteren gevaccineerd en ik besprak met de da mijn bedenkingen rond vaccinatie (aanslag nieren) en de mogelijkheid voor titteren in de toekomst (zij staat daar voor open, maar geeft aan dat de klant dat meestal niet wil doordat als er dan toch gevaccineerd moet worden ze dubbel betalen).

Naar aanleiding van dit gesprek gaf ze aan dat we, als we binnen 3 jaar weer zouden vaccineren, we eerst een bloedonderzoek kunnen doen om te kijken hoe het er met de nieren voor staat. Ik weet dat de waarden van een verskat anders zijn dan van een kat op brok en zo ook de nierwaarden. Ik bedenk mij nu dat het misschien wel handig was geweest om dan nu bloed af te nemen voor een referentiewaarde te hebben, maar ja dat is dus te laat.

Zijn er mensen die bij een gezonde kat een bloedonderzoek hebben laten doen en hier nog de uitslag van hebben liggen? Of in ieder geval van een kat die gezonde nieren heeft?
#3354279
Dat zegt nog weinig tot niets hé, een andere kat.

Ik veronderstel dat Kleintje geen nierproblemen had toen ze vorig jaar bloed hebben afgenomen. Haar waarden lagen net binnen de referentie, als ik het me goed herinner. Het jaar ervoor echter was haar crea licht verhoogd, ureum niet en SDMA op het randje net niet verhoogd.
Ik denk dat ze ook toen geen probleem had aangezien het op dezelfde voeding een klein jaar later dus iets mooiere waarden gaf. Dat zou dan wel erg gek zijn...

Maar goed, dat zegt ook niets. Om conclusies te trekken heb je tientallen, zoniet honderden gezonde katten nodig. En gewoon uitdroging kan al afwijkende waarden geven, dus moet je ook echt gezonde dieren hebben. Niet die voor wat anders bloed laten trekken. Maar ja, dat doe je ook niet voor je plezier he...
Door frodo quin
#3354294
Dat vaccineren een aanslag voor de nieren is is niet bewezen, maar wordt wel vermoed door sommigen. Het lichaam blijkt wel antilichamen tegen de eigen nieren aan te maken naar aanleiding van de cocktail parvo-nies. Of dat is toch wat ik jaren terug vond toen ik op zoek ging.

Wel ik vind het allemaal niet duidelijk. Cyc (overleden) had (al dan niet toevallig) na een vaccin verhoogde nierwaarden. Er was ook sprake van duidelijk zichtbare spierafbraak (wat imo mogelijks ook de hogere nierwaarden verklaart).De waarden zakten nadien weer, maar nog steeds nipt boven de normaal waarden. Ik heb hem toen tegen medisch advies in niet op nierdieet gezet, maar ging toen wel op zoek naar of barf mogelijks andere waarden geeft en daar vond ik niet echt een antwoord op, behalve dat die inderdaad zullen afwijken.

Ik hoopte dus dat iemand hier ervaring mee had of via een da al antwoord op heeft gekregen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door