Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lyadeh
#3345655
Hallo,
Afgelopen 23 mei was het weer zover,mijn inmiddels 7 jarige kater Joep had voor de derde keer in 3 jaar struviet in zijn urine.
Deze keer was het heftig, zijn plasbuis was verstopt en hij heeft twee dagen aan infuus en katheter gelegen.
Na veel gedoe ,hij wilde/ kon niet eten- vanwege de misselijk makende medicatie die hij kreeg- is hij nu weer beetje bij beetje aan het eten,.
Heb struviet oplosbaar (geloof dat het zo genoemd wordt?) dieetvoer meegekregen hetgeen hij niet lekker vindt en waardoor hij ook wat
afgevallen is.Mijn drie katers eten alle drie of blik (Grau zonder granen ) hart en mondjes maat kvv ( wat ik de honden voer maar waar ze maar weinig smaken echt lekker van vinden)
Weet even niet meer wat ik Joep nu mag geven.De DA is geen voorstander van rauw omdat er te veel magnesium,fosfor en eiwit in zit.
Is er een bepaald merk kvv dat ik wel mag geven?Weet dat het zonder rijst moet zijn en dat koolhydraten ook niet goed zijn?Maar weet iemand op het forum welk merk of merken kvv geschikt zijn?Ben vandaag begonnen met Eurologist en heb van het merk Grau blikvoer met cranberry besteld (zonder granen)
Kan iemand me ook vertellen welk merk en hoeveel cranberry een kat van 5 kilo mag /moet krijgen?Ga niet alles tegelijk proberen hoor maar wil even weten wat en hoe ik het beste met voeding en supplementen om moet gaan.
Overigens heeft alleen Joep maar last van struviet, hij heeft dus neem ik aan gewoon aanleg voor het maken ervan :-\
Krijg graag advies van jullie.
#3345703
Allereerst zal je pH-strips moeten kopen en zijn urine testen. Blind verzuren is geen goed idee. Testen doe je het best steeds op hetzelfde moment, vb eerste plas 's ochtends of steeds vlak na het eten. Afhankelijk van wanneer hij op de bak gaat.

Je kan overwegen om dat gruisoplossend voer te geven tot hij gruisvrij is. Daarna mag je het niet blijven geven want dan heb je kans op calciumoxalaat. En dat is minder eenvoudig op te lossen en vormt gemakkelijk stenen.
Je kan ook enkel rauw vlees geven en bijverzuren met cranberry tot hij gruisvrij is.

Rauw vlees is echter uit zichzelf pH-regulerend. Ook graanvrij (en suikervrij!) blikvoer is minder efficient. Dat is nl niet echt gruisveroorzakend zoals koolhydraten dat zijn, maar het werkt ook niet tegen gruis. Rauw vlees doet dat in zekere mate wel. Het zorgt normaal voor een bufferend effect naar de ideale pH toe.
Maar als een kat echt aanleg heeft voor gruis, is dat niet altijd voldoende en krijgt die toch een te hoge pH. In dat geval kan je gaan bijverzuren. Cranberry is daarbij naar het schijnt het meest efficiënt.
Het kan echter zijn dat enkel rauw vlees voldoende is bij hem. Ik zou dus, zeker op lange termijn, nadat hij gruisvrij is, aanraden om hem volledig op koolhydratenvrije kvv te zetten. En dan op te volgen met de pH-strips zoals je kan zien of je moet bijverzuren of niet.

Ik weet niet welke kvv je nu al gegeven hebt die ze lekker vinden? Ik wil je wel aanraden in hoofdzaak kvv te voeren die voor katten geschikt is. Katten hebben nl andere voedingseisen dan honden en luisteren ook wat nauwer. Bovendien bevat hondenkvv al eens pens en dat lusten vele katten niet.
Ik ben geen voorstander van kvv met premix maar het kan wel een uitweg bieden als ze maar 1 of een paar smaken lusten. En het ene merk is het andere niet, qua voorkeur van de katten.
#3345769
Bedankt voor je snelle reactie.PH strips heb ik dus ga morgenochtend meteen zijn urine nakijken.De katten hebben hier nooit brokken of blikvoer met granen of rijst gegeten ,Joep heeft gewoon aanleg voor struviet helaas.
Donderdag is zijn urine nog nagekeken en er zat geen struviet in,toch adviseert de da dieetvoer te geven.Heb een proefzakje brokjes meegekregen dat o.a rijst ,mais,gerst,tarwe, aardappelzetmeel bevat !!!
Hij is een lastige eter lust bijna geen enkele kvv.Ze lusten overigens hier alle drie pens! Zou je me kunnen adviseren naar welke merken ik moet gaan zoeken.Kan helaas hier niet aan heel veel soorten kvv komen, ben ik bang.Heb wel in een dierenzaak Bandit ?gezien ,geloof de wild variant .
Ook zou ik graag willen weten welk merk cranberry ik zou moeten aanschaffen en hoeveel ik zou moeten gaan geven aan een kat van 5,2 kilo. Voer de honden o.a Naturis en volgens mij bevat deze kvv geen koolhydraten,,,,Joep lust hier de lam en konijn versie van..
#3345772
Ook blikvoer zonder kh is minder goed tegen struviet dan rauw. Maar goed, als je regelmatig de pH test merk je vanzelf of je verder moet verzuren of niet.

Qua merken kan ik je niet echt verder helpen, hopelijk kan iemand anders dat wel.

Je voert beter minstens voor het grootste deel kattenkvv omdat de verhoudingen wat anders zijn dan bij hondenkvv en hebben hogere voedingsnoden qua kwaliteit. Sommige merken zijn geschikt voor beide.
Ik weet natuurlijk niet precies waar je aan kan komen, vele merken kan je ook via internet bestellen, als je iet of wat vriesruimte hebt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door