Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door daan.banaan
#3345450
Binnenkort gaan wij verhuizen en ik heb een poes van 16 jaar oud. Ik heb haar drie jaar geleden voor het laatst laten inenten omdat ze eigenlijk alleen nog in onze eigen tuin buiten komt. Maar nu vraag ik me af of het verstandig is vanwege de verandering van omgeving (andere katten die in dat huis hebben gewoond) om haar toch eenmalig weer te laten enten? Aangezien ze al zo oud is weet ik niet wat verstandiger is; gokken dat het goed gaat of haar lijfje belasten met entstof? Hopelijk kan iemand me raad geven. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3345524
Ik zou het niet meer doen.
Een enting tegen kattenziekte werkt doorgaans langer dan 3 jaar, men weet eigenlijk niet hoe lang precies. En het zou best eens kunnen dat ze na een aantal toedieningen levenslang beschermd zijn.

Nies vind ik (als ze nooit klachten heeft gehad) nogal nutteloos bij een volwassen kat.

Kattenziekte kan je niet apart krijgen en samen met nies zijn er sterke aanwijzingen dat hij nierbelastend werkt. Aangezien de nieren een kwetsbaar onderdeel van de oudere kat zijn, wegen de voordelen imo niet meer op tegen de nadelen bij een kat op hoge leeftijd.

De verandering in omgeving kan ik volgen, dat zou een hoger risico kunnen geven. Maar toch zou ik het niet meer doen. Niet als ze vaak geënt geweest is en op 16 jaar nog. Ik laat zowiezo zelf 4-5 jaar tussen de entingen (das veilig genoeg, denk ik) en stop na de leeftijd van 10 jaar.
Door enya13
#3345560
meten is weten. laat je kat titeren. kijk op facebook bij titeren met vaccicheck. daar vind je een lijst met d.a.'s die ook katten titeren.
ze hebben sinds kort ook een website.
Door Too
#3345939
enya13 schreef:meten is weten. laat je kat titeren. kijk op facebook bij titeren met vaccicheck. daar vind je een lijst met d.a.'s die ook katten titeren.
ze hebben sinds kort ook een website.
Dit zou kunnen àls je ook hebt bedacht dat je bereid bent om in te laten enten mochten er geen of te lage titers zijn
Het blijft een lastige vraag die nietvoor een ander te beantwoorden is

Als mijn oudere kat in het verleden verschillende keren was ingeënt liet ik het daar bij en vertrouwde ik op geheugencellen, immuniteit en een zo gezond mogelijk lijf
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door