Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nynkeherve
#3343361
Hoi allemaal,

Het vlooienseizoen is weer aangebroken en wij hebben dat helaas ook al gemerkt :( Uiteraard dus de beestjes (en het hele huis) ontvlooid en ontwormd.
Maar toen we daar zo mee bezig waren vroeg ik mij af, gewoon uit nieuwsgierigheid hoor: Hebben dieren die vers vlees in de vorm van Barf en/of KVV krijgen nou vaker wormen? Gevoelsmatig leek het me wel logisch; rauw vlees enzo, maar ik heb eigenlijk geen idee of het echt zo is.
Wat doen jullie allemaal aan (preventieve) ontworming/mestonderzoek bij jullie katten? Ik weet dat er veel verschillende opvattingen over zijn en ik ben eigenlijk wel benieuwd. ::)

Groetjes Nynke
Gebruikersavatar
Door koekje
#3343368
Hier hebben ze niet vaker wormen. Dat zou ook niet logisch zijn, want voornamelijk binnenkatten die geen muizen buiten vangen/opeten. Ik voer meestal vlees voor humane consumptie en dat wordt getest op wormblazen. (Otje krijgt soms diepvriesmuizen, maar die zijn vrij van ziektekiemen gekweekt)
#3343382
Ik laat regelmatig ontlastingsonderzoek zoek doen bij onze katten. Sinds ik hiermee begonnen ben, denk een jaar of 5 geleden zijn er nog geen wormen gevonden. Ook niet in de periode vorig jaar dat ze vlooien hadden.
Onze katten komen alleen in een afgesloten tuin en vangen af en toe iets. Voor een belangrijk deel staan alle smaken van oervoer/alroda op het menu.
#3343388
Katten en honden op vers lijken net minder wormen te hebben.
Het vlees dat wij voeren is nl geen bron van wormen, die lopen ze buiten op of via wat je zelf binnenbrengen op je schoenen oid. Via het vlees, is echt zeer zelden.

Maar op vers hebben ze vaak wel gezondere darmen en meer weerstand. En daardoor dus net minder wormen of minder ernstige besmettingen. Dat lijkt alleszinds zo te zijn, veel mensen die erop letten hebben dat gevoel. Echt onderzoek heb ik geen weet van.

Geldt in mijn geval trouwens ook duidelijk voor vlooien. Als we nu plagen hebben zitten ze in huis maar vrijwel niet op de katten, gek genoeg. Toch zeker niet zoveel als vroeger.
Ik ontworm nu iets vaker ivm de kinderen maar de eerste jaren barf eigenlijk nooit. En ook nooit problemen. Dat was op brok wel anders. Maar dat is puur eigen ervaring natuurlijk.
#3344115
Hmm oké, leuk om ook andermans ervaringen even te horen.
Het probleem bij ons is denk ik dat onze hond dagelijks mee gaat naar het asiel (het werk van mijn vriend) en daar nog wel eens wat oppikt. Dat brengt zij dan mee naar huis waar ons kattenvriendje haar vrolijk op staat te wachten.
De kat is natuurlijk ook nog jong dus daarom zal hij nog wel wat vatbaarder zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door