Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door rosmin
#3338000
Koetje is een zwart-wit poesje van 12 jaar.
In haar eerste levensjaar heeft ze haar oren verbrand aan bestrijdingsmiddel wat op een heg was gespoten. Haar oren zijn haar hele leven tot nu toe half behaard geweest en we hebben ze iedere dag trouw ingesmeerd met zonnebrandcreme, maar het ontstaan van huidkanker hebben we niet helemaal weten te voorkomen. Aan haar rechteroortje heeft ze een paar kleine plekjes, maar op haar linkeroor zit middenop haar oor een plek die nu steeds bloedt (voorstadium van ontstaan van zweer) en welke pijnlijk is.
We overwegen nu om haar ene oor eraf te laten halen en de andere alleen de rand weg laten halen, maar onze DA wil haar oren (nog?) niet amputeren, omdat ze zegt dat het operatiegebied te dicht bij haar kop zit :-\
Maar zo laten is ook geen goede optie, omdat het zalven wat al die jaren geen probleem was , nu steeds moeilijker wordt, omdat het pijnlijk is en ze ons gaat mijden.

Heeft iemand hier ervaring met amputatie van de oren?
En is het waar dat amputatie- operatie riskant is omdat het zo dicht bij haar koppie zit?
Als iemand nog andere tips heeft, hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3338010
Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou als ik jou was eens informeren bij kanker bij dieren (http://kankerbijdieren.nl) want jij zal zeker niet de eerste zijn met dit probleem.
Hopelijk kunnen zij je helpen met een passende oplossing
Gebruikersavatar
Door koekje
#3338011
Hm, ik heb juist gehoord dat huidkanker op de oren vaak behandeld wordt dmv oorschelpamputatie.
Ik zou mn licht eens opsteken bij een andere da.
Door enya13
#3338019
bij onze oude, geheel witte, kat zijn destijds beide oorschelpen geamputeerd, nergens last van gehad toen. beestje knapte snel weer op. kleine operatie.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3338063
Wij hadden ook een witte kat met ooorschelpproblemen (wondjes die heel erg konden gaan bloeden). We hebben haar oren laten amputeren en daar heeft ze alleen maar baat bij gehad. Het zag er wel een beetje gek uit in het begin maar dat wende snel.
Door - pien -
#3338065
Hier ook een wit-zwarte poes met kanker aan haar oorschelpen.
Juist als je langer wacht kan de kanker in de kop komen en is het einde verhaal...werd mij toen verteld.
Afbeelding
Door rosmin
#3338098
@Pien, Ah..gossie, ook al een oudere poes of niet?
Heeft ze geen last van haar oogranden?
Was het een zware operatie en weet je nog of het herstel lang heeft geduurd? Ook voor poes zelf om eraan te wennen?
Door rosmin
#3338099
Als ik jullie ervaringen lees is het goed om een second opinion te doen bij andere DA, en oorschelpen te amputeren.
Koetje zal, denk ik, dan veel minder pijn hebben dan nu.
Dank jullie wel :-*
Door - pien -
#3338101
rosmin schreef:@Pien, Ah..gossie, ook al een oudere poes of niet?
Heeft ze geen last van haar oogranden?
Was het een zware operatie en weet je nog of het herstel lang heeft geduurd? Ook voor poes zelf om eraan te wennen?
Dit is Poes vlak voor haar eindje, ze werd bijna 19 jaar...
Ze werd geopereerd toen ze 12 was en dat is nu al weer 10 jaar geleden minstens.
Ik weet dat ik ergens gelezen heb dat het wel erg pijnlijk is vanwege het kraakbeen...haar koppie was helemaal ingesprayd met zilverspray, het leek wel een ruimtevrouwtje.
Wat het grootste probleem was : ze was absoluut een buitenkat en ze moest toch een paar dagen in een bench zitten, oei, dat vond Poes niet leuk ::)
Of ze er aan moest wennen...geen idee. Hoe bedoel je dat?
Ik bewaar veel over medische dingen maar dit ontbreekt in het dossier...ik heb verder geen idee hoe lang het heeft geduurd. Volgens mij is het toen allemaal goed genezen en was ze blij dat ze weer los rond mocht lopen :)
Door rosmin
#3338107
Met hun oorschelp vangen ze toch sneller geluidstrillingen op vanuit verschillende richtingen.
Dus ik vroeg me af hoe anders dat zou worden als die schelp er niet meer is.

Een mooie leeftijd, 19 jaar!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door