Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
#3336377
pearlsofpassion schreef:En op lange termijn?
Alleen kuikens is geen compleet menu he en ook niet goed voor de nieren. In normale hoeveelheden ja, maar niet enkel dat he.
Maar hij moet toch iets he, lever- en nierdieet zijn ook lastig te combineren.
Overigens zijn kuikens echt niet zó slecht hoor
Heb jij anders een idee?
#3336380
Nee, niet zo uit mijn blote hoofd. Maar ik kan ook niet goed volgen met de uitleg. En ik heb gewoon te weinig achtergrond.
Kuikens bevatten veel fosfor, dus voor de nieren niet ideaal om te veel te geven. Wel met mate want ze bevatten ook weer erg hoge kwaliteit eiwitten...

Ik zou contact opnemen met een dierenarts die wat van vers kent. Want dit vraagt naar mijn mening om een iets professioneler advies en opvolging dan wij hier kunnen geven.

Ik denk wel dat als je echt lever-en nierdieet moet gaan combineren, je automatisch ook koolhydraten gaat moeten toevoegen naast hoge kwaliteit eiwitten. Maar ik zeg het, ik ken er te weinig van...
Door - pien -
#3336385
pearlsofpassion schreef:Nee, niet zo uit mijn blote hoofd. Maar ik kan ook niet goed volgen met de uitleg. En ik heb gewoon te weinig achtergrond.
Kuikens bevatten veel fosfor, dus voor de nieren niet ideaal om te veel te geven. Wel met mate want ze bevatten ook weer erg hoge kwaliteit eiwitten...

Ik zou contact opnemen met een dierenarts die wat van vers kent. Want dit vraagt naar mijn mening om een iets professioneler advies en opvolging dan wij hier kunnen geven.

Ik denk wel dat als je echt lever-en nierdieet moet gaan combineren, je automatisch ook koolhydraten gaat moeten toevoegen naast hoge kwaliteit eiwitten. Maar ik zeg het, ik ken er te weinig van...
Een aantal dingen zijn (zo goed als) uitgesloten: diabetes en FIP en schildklier.
Het is ook een heel ingewikkeld verhaal.
Door - pien -
#3336395
pearlsofpassion schreef:Nee, niet zo uit mijn blote hoofd. Maar ik kan ook niet goed volgen met de uitleg. En ik heb gewoon te weinig achtergrond.
Kuikens bevatten veel fosfor, dus voor de nieren niet ideaal om te veel te geven. Wel met mate want ze bevatten ook weer erg hoge kwaliteit eiwitten...

Ik zou contact opnemen met een dierenarts die wat van vers kent. Want dit vraagt naar mijn mening om een iets professioneler advies en opvolging dan wij hier kunnen geven.

Ik denk wel dat als je echt lever-en nierdieet moet gaan combineren, je automatisch ook koolhydraten gaat moeten toevoegen naast hoge kwaliteit eiwitten. Maar ik zeg het, ik ken er te weinig van...
Kun je dat zomaar vragen als je daar geen klant bent?

Helpt het als ik een scan maak van de uitslag en hier neerzet?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3336396
- pien - schreef:Kun je dat zomaar vragen als je daar geen klant bent?
Tuurlijk. Nee heb je en ja kun je krijgen. Eventueel kan er een consult gerekend worden.

Lijst met bloeduitslagen mag je hier ook altijd zetten, maar mij gaat het mn pet te boven. Nu zijn er hier wel anderen met meer kennis, misschien kunnen die er nog iets over zeggen.
Door Too
#3336402
- pien - schreef:Kun je dat zomaar vragen als je daar geen klant bent?
Vragen mag altijd toch?
Het hoeft toch ook niet gratis, neem ik aan ...
Ik zou bv Tannetje best durven vragen
Maar misschien kan Lizzy,Spikkelneus of Pike of... ook al heel wat adhv de uitslagen
Door - pien -
#3336403
Too schreef:Vragen mag altijd toch?
Het hoeft toch ook niet gratis, neem ik aan ...
Ik zou bv Tannetje best durven vragen
Maar misschien kan Lizzy,Spikkelneus of Pike of... ook al heel wat adhv de uitslagen
Er is een mailtje de deur uit naar Jyoti :)
#3336418
Dat is heel verstandig.
Wil je de bloedwaarden hier toch even delen? Ik ken ook niets van leverproblemen maar misschien staan er ook wel zaken op die me wel.iets zeggen. En zo kunnen mensen die er wel wat van kennen hun gedacht komen zeggen.

Ik heb even met Lizzy overlegd en zij raadt sterk aan om mariadistel te geven voor de lever en Solidago voor de nieren.
Verder denkt zij ook dat je toch wat gaat moeten schipperen omdat nierdieet en leverdieet niet echt mooi te combineren zijn. Dus de vraag is welke van de 2 er het ergst aan toe is en dus de primaire aandacht moet krijgen.
Uit jouw verhaal vermoed ik de lever, maar daar zou dus duidelijkheid rond moeten komen.
Qua voeding dacht zij ook aan witvis, veel witte vleessoorten ( kip, konijn) maar een tikje orgaan (5% dus) en is zij ook van mening dat je toch iets van koolhydraat zal moeten voeren. Ze raadt zelf havermout aan, als je dat op 1 of andere manier ( ik dacht misschien met geitenmelk?) bij Poef naar binnen krijgt... Ik vroeg mij af of pompoen en wortel misschien ook kan, zal het eens vragen. Maar dat moet hij ook willen eten. Weet je of hij dat wil? En weet je toevallig ook of hij rauwe pens lust? Anders zou ik dat eens testen, want dat mag volgens beide dieten, toch?

Misschien dat andere kleine prooitjes naast kuikens ook geschikt zijn?
Maar het zou ideaal zijn als je dat even kan checken met iemand die er wat van kent. ;) Fijn dat je een mail gestuurd hebt.
Ik hoop dat er toch wat duidelijkheid komt, want ik kan het zelf momenteel moeilijk volgen. En ik ben eerlijk gezegd bang iets verkeerds aan te raden. En dat heb ik niet snel....
#3336427
Ik vind het goed dat je een second opinion vraagt.

Hemolyse van het staal is geen klinisch gegeven maar gebeurt ( vrijwel altijd) na de bloedafname of tijdens. Slechte naald of manier van prikken kan dat tot gevolg hebben maar vaak is het de bewaring van het bloed. Te warm of te koud, te veel geschud, dat soort dingen.
Hemolyse zorgt wel dat bepaalde parameters niet meer betrouwbaar zijn.
Lipemie is ook zoiets al denk ik dat dat wel een klinische relevantie heeft.

Alleszinds zijn je nierwaarden misschien niet 100% betrouwbaar, maar dat wil ook niet zeggen dat ze verhoogd zouden zijn. Ik zie daar geen aanwijzing voor en bij de opmerkingen van het labo zelf staat dat zij ook vinden van niet. Nu weet ik niet of het van een labo komt dat weet waarover ze spreken natuurlijk...
De triglyceriden zijn ook verhoogd. Kan je even vragen wat dat wil zeggen? Moet je dan opletten met koolhydraten? Want dat is dan nu wel belangrijk om te weten.

Alleszinds, de leverwaarden zijn wel duidelijk en zeker. En daar zou ik me dus het meest op focussen.
Heb je het topic over leverproblemen onder 'barf voor beginners' al doorgelezen? En wat heeft Pike gezegd?


Binnenkort wordt opnieuw bloed afgenomen? Wordt dan ook hematologie gedaan? Want volgens mij is het wel nuttig om te weten of er sprake is van een ontsteking of niet. Al zullen de neutrofielen bij een gestresseerde kat altijd verhoogd zijn...
Maar hopelijk kunnen ze dan wat meer parameters op een betrouwbare manier testen he. ;)
Kalium wordt hier verhoogd gemeten en het lijkt me ook nuttig te weten of dat effectief zo is. Zeker als hij toch nierproblemen zou hebben, is dat belangrijk.
Door - pien -
#3336428
pearlsofpassion schreef:Ik vind het goed dat je een second opinion vraagt.

Hemolyse van het staal is geen klinisch gegeven maar gebeurt ( vrijwel altijd) na de bloedafname of tijdens. Slechte naald of manier van prikken kan dat tot gevolg hebben maar vaak is het de bewaring van het bloed. Te warm of te koud, te veel geschud, dat soort dingen.
Hemolyse zorgt wel dat bepaalde parameters niet meer betrouwbaar zijn.
Lipemie is ook zoiets al denk ik dat dat wel een klinische relevantie heeft.

Alleszinds zijn je nierwaarden misschien niet 100% betrouwbaar, maar dat wil ook niet zeggen dat ze verhoogd zouden zijn. Ik zie daar geen aanwijzing voor en bij de opmerkingen van het labo zelf staat dat zij ook vinden van niet. Nu weet ik niet of het van een labo komt dat weet waarover ze spreken natuurlijk...

Alleszinds, de leverwaarden zijn wel duidelijk en zeker. En daar zou ik me dus het meest op focussen.
Heb je het topic over leverproblemen onder 'barf voor beginners' al doorgelezen? En wat heeft Pike gezegd?

Binnenkort wordt opnieuw bloed afgenomen? Wordt dan ook hematologie gedaan? Want volgens mij is het wel nuttig om te weten of er sprake is van een ontsteking of niet. Al zullen de neutrofielen bij een gestresseerde kat altijd verhoogd zijn...
Maar hopelijk kunnen ze dan wat meer parameters op een betrouwbare manier testen he. ;)
Oww, wat klinkt dit ingewikkeld! Al die termen...
Nee, het komt niet door het prikken ;)
Anneke van Jyoti had nog meer informatie gevraagd, dus dat heb ik doorgestuurd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door