Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door - pien -
#3336001
Too schreef:Ik zoek nog even door hoor maar om te beginnen :

Qua percentages kom ik er 2 tegen :
30% vleesbot
5% orgaan
5% ei/kuiken
60% spiervlees

en
20% vleesbot
60% spiervlees
5% orgaan
5% ei/kuiken
7% vetten : vis, kippenvel
3%...?

Vleesbot bij voorkeur van gevogelte en konijn omdat vanwege het lagere fosforgehalte . . keus te over wat dat betreft.
Over passend spiervlees is heel wat gediscussieerd : rundvlees is het minst geschikt, dat zou je gewoon niet moeten voeren in een nierdieet .
Kleinere dieren als kip, kalkoen, konijn, patrijs kan allemaal
Opvallend genoeg komen de waardes ( C:f verhouding) van spiervlees van paard en hert redelijk overeen met dat van kleinere dieren , dat zou je dus ook nog kunnen gebruiken.

In het eerste scenario ( 30% vleesbot ) zou ik wel vetten voeren of supplementeren : visolie , wellicht is algenolie een mooi alternatief èn niet alleen maar het aller magerste vlees kiezen ( of ook hier wat vel van bv. kip of kalkoen toevoegen)

PS.
Als je zoekt op berichten van flin komt er een heleboel leesvoer boven.
Deze kwam ik ook nog tegen van flin in mijn bewaarde items.
Dankjewel voor het zoeken :-*
Door - pien -
#3336002
pearlsofpassion schreef:viewtopic.php?t=34598
Hier staat de richtlijn van Lizzy voor honden. Vooral het 2e deel is handig voor jou. Die moet je dan aanpassen naar katten maar er staan heel nuttige zaken in zoals fosforgehaltes in groenten en welke vetten of eiwitten wel of niet te voeren.

Zoveel groenten moet je uiteraard niet gaan voeren, maar een percentage zetmeeltijke groenten kan je dus wel toevoegen. Pasta zou ik niet doen omwile van de gluten ( heel slecht voor kattennieren), bruine rijst kan evt wel.
Ja en een klein percentage pens zou dus mogen als je kat het lust... anders niet uiteraard.

De percentages die Too aangeeft lijken mij dus wel logisch met dan nog 5% koolhydraatrijke groenten. Zou ik doen. En gewoon 10% vette vis en evt nog wat extra ander vet. Los of in de vorm van vet vlees of vette karkassen, dat kies je zelf.
5% kuiken vind ik ook wel zeker voldoende. 5% hart en lever ( samen dus), geen nier. Maagjes zou ik in deze ook voeren maar ze onder het spiervlees scharen of apart opschrijven.
30% vleesbot is de absolute max, lijkt mij.
Als Poef nog zich slecht zou voelen, kan je de hoeveelheid vleesbot nog verlagen. Je kan zelfs helemaal overgaan op eischaalpoeder of een deel vleesbot vervangen.
Calcium is een fosforbinder dus zou zelfs fosfor verlagen en in eischaalpoeder zit calcium zonder zelf fosfor aan te brengen.

Visolie is dus een goed idee, algenolie heb ik mijn twijfels bij. Niet alleen zijn er twijfels of algenolie wel goed is om aan gezonde katten te voeren maar ik heb ook twijfels of het niet erg zout is. En dat is uiteraard ook heel slecht bij nierfalen.
Jaaa, die link had ik ook nog bewaard, dankjewel :-*
Op de rest ga ik 's flink studeren dit weekend.
Ik had net gister voor de poezels een nieuwe voorraad kvv gemaakt, dan kan ik 2 dingen doen: of ik bestel ergens nierdieetkvv óf ik maak het met wat ik nog in huis heb met wat nieuwe toevoegingen.
Door frodo quin
#3336104
Persoonlijk zou ikzelf een nierdieet kvv maken. De samenstelling van diegene die op de markt zijn zijn nogal in tegenspraak met het nierdieet dat ik ken. Wat niet wil zeggen dat dat het juiste is ;)
De samenstelling wijkt trouwens ook af van bovenstaande menu's:
-20%vleesbot (10%kaal bot)
- 10% orgaan: hart en lever aan 6-7%hart en 3-4%lever
- 70% spiervlees
- visolie
Vis bevat veel fosfor en is verder ook sterk vervuild, dus niet geschikt. De omega3 is dan weer extra nuttig, dus een goed gezuiverde visolie of (imo zeker wel een alternatief) algenolie zeker wel toevoegen.

Voer zoveel mogelijk kleine diersoorten (zag hierboven dat hert en paard ook oké zijn). En, maar dit is een eigen aanvulling, zoveel mogelijk wild en bio. Het gebrek aan omega 3 en de hoeveelheid rommel dat je in industriedieren vindt vind ik niet geschikt voor een nierkat, die heeft al moeite genoeg om de afval uit zijn/haar lijfje te krijgen.

Ghee (geklaarde boter) is een gezonde toevoeging om het eiwitgehalte te laten zakken, wanneer dat nodig zou zijn, maar in eerste instantie gaat het om het verlagen van het fosforgehalte.

Kuikens zijn leuk, maar bevatten best wel veel fosfor en niet noodzakelijk, dus zou ik persoonlijk niet voeren. Groenten en katten is ook zo'n combinatie die niet voor de hand ligt of eenduidig is. Of het positief of negatief voor de nieren is zou ik niet durven zeggen.

Ik begrijp dat hij gemalen eet? Dan zou ik ook nog een beetje lauw water uit de waterkoker onder de kvv mengen omwille van het vocht.

Edit: en veel sterkte en beterschap natuurlijk.
Door - pien -
#3336142
De da belde mij vanavond omdat er iets heel anders uit het bloedonderzoek kwam: een slechte lever/kapotte levercellen in het bloed.
Hij moet eiwitarm en vetarm eten dus kuikentjes zijn op dit moment prima!
Maandagochtend moet ik terug naar de da en moet z'n bloeddruk omlaag gebracht worden.
Voor nu hoop ik dat hij blijft eten en drinken (kuikens en kippebouillon zonder vet).

Eventueel zou ik voor een dikkenaaldbiopt naar Utrecht kunnen gaan, maar ik weet nog niet of ik dat wil...
Laatst gewijzigd door - pien - op zo 25 mar 2018, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#3336145
frodo quin schreef:Persoonlijk zou ikzelf een nierdieet kvv maken. De samenstelling van diegene die op de markt zijn zijn nogal in tegenspraak met het nierdieet dat ik ken. Wat niet wil zeggen dat dat het juiste is ;)
De samenstelling wijkt trouwens ook af van bovenstaande menu's:
-20%vleesbot (10%kaal bot)
- 10% orgaan: hart en lever aan 6-7%hart en 3-4%lever
- 70% spiervlees
- visolie
Vis bevat veel fosfor en is verder ook sterk vervuild, dus niet geschikt. De omega3 is dan weer extra nuttig, dus een goed gezuiverde visolie of (imo zeker wel een alternatief) algenolie zeker wel toevoegen.

Voer zoveel mogelijk kleine diersoorten (zag hierboven dat hert en paard ook oké zijn). En, maar dit is een eigen aanvulling, zoveel mogelijk wild en bio. Het gebrek aan omega 3 en de hoeveelheid rommel dat je in industriedieren vindt vind ik niet geschikt voor een nierkat, die heeft al moeite genoeg om de afval uit zijn/haar lijfje te krijgen.

Ghee (geklaarde boter) is een gezonde toevoeging om het eiwitgehalte te laten zakken, wanneer dat nodig zou zijn, maar in eerste instantie gaat het om het verlagen van het fosforgehalte.

Kuikens zijn leuk, maar bevatten best wel veel fosfor en niet noodzakelijk, dus zou ik persoonlijk niet voeren. Groenten en katten is ook zo'n combinatie die niet voor de hand ligt of eenduidig is. Of het positief of negatief voor de nieren is zou ik niet durven zeggen.

Ik begrijp dat hij gemalen eet? Dan zou ik ook nog een beetje lauw water uit de waterkoker onder de kvv mengen omwille van het vocht.

Edit: en veel sterkte en beterschap natuurlijk.
Dankjewel frodo! Zelf een nierdieet maken was ik ook van plan, in het verleden heb ik dat voor een andere kat gedaan. Ze krijgen nu kipbotmix gemalen gans met orgaanmix en als spiervlees wild erbij.
Intussen is duidelijk geworden dat het niet de nieren zijn maar z'n lever en begint de zoektocht opnieuw...
#3336147
Oh, leversparend...
Daar heeft Pike veel ervaring mee, geloof ik. Ik.zou aan haar even naar het dieet voor honden vragen en dan kunnen we hier even kijken wat we er dan voor katten van kunnen maken.
Vet vermijden, ok, das duidelijk maar er is vast nog wel iets meer, vermoed ik...
#3336152
Ik geloof iets met witvlees, van Pike gelezen te hebben.

Vet en eiwitten vermijden is natuurlijk vervelend voor een kat, want dan kom je automatisch op koolhydraten uit en daar zijn ze nu niet al te goed op gebouwd, maar ja, wat moet dat moet.

Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3336171
Zo, dat is nogal een verschil. Nierfalen of een slecht functionerende lever :-\
Is dit primair functieverlies van de lever, of gekomen door de periode met slechter eten en overgeven?

Ik hoop dat het onterecht is, want ik ben geen directe ontvanger van dit nieuws, maar ik krijg een soort van 'kritisch' gevoel hiervan. Het zijn namelijk echt 2 hele verschillende dingen, ook in onderzoek, zowel klinisch als subklinisch en ook qua bloedbeeld.
Door - pien -
#3336179
koekje schreef:Zo, dat is nogal een verschil. Nierfalen of een slecht functionerende lever :-\
Is dit primair functieverlies van de lever, of gekomen door de periode met slechter eten en overgeven?

Ik hoop dat het onterecht is, want ik ben geen directe ontvanger van dit nieuws, maar ik krijg een soort van 'kritisch' gevoel hiervan. Het zijn namelijk echt 2 hele verschillende dingen, ook in onderzoek, zowel klinisch als subklinisch en ook qua bloedbeeld.
Poef at al een hele tijd minder (iets meer dan de helft van z'n portie) maar de andere 2 poezels aten ook minder. Wat dan nog in het bakje op het aanrecht stond verdween omdat deze en gene op het aanrecht sprong en het opat. Dus alles werd wél opgegeten maar niet meteen...
Sinds een week of anderhalf laat hij ander gedrag zien (kleverig en nog minder eten) maar zo om de dag at 'ie ineens weer beter...Naar de da op vrijdag, hij stonk uit z'n bek, was heel suf en beroerd, da dacht aan nierfalen.
Tot ze gisteren de uitslag kreeg en mij belde omdat het heel wat anders was en ik dus ook geen vet e.d. meer moest geven.
Ik zette neer 'het is dus nierfalen' maar dat moest zijn 'het is waarschijnlijk nierfalen maar er komt nog een uitslag van het bloedonderzoek'.
Ik begrijp wat je bedoelt koek ;)
Ze had het over ALAT: die waarde was 6435 en moet onder de 175 liggen :o
Laatst gewijzigd door - pien - op zo 25 mar 2018, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Door - pien -
#3336369
Update van vanmorgen: een hele waslijst aan waarden die uit het bloedonderzoek kwamen.
Hele hoge waarde van 't éen kan weer een vals beeld geven van een andere waarde ::)

Het is een heel ingewikkeld verhaal allemaal.
Waarschijnlijk is er iets met lever én nieren aan de hand, omdat hij zo opknapte van de dialyse.
Dan gaan er nog allerlei cellen kapot (levercellen/bloedcellen) en er zitten veel spierenzymen in het bloed.
Door - pien -
#3336375
Too schreef:Hmmmm niet heel erg eenduidig dus :-\ hebben ze een suggestie voor voeding?

Aai voor Poef
Ja, hij mag alleen kuikentjes dus die ga ik zo even halen want die heb ik alleen in snackhoeveelheden...en toevallig de laatste keer vergeten te bestellen :doh:
Dan mag ik even naar de Hano :D
Pfff...nou ja, dat lijkt wel leuk maar ik maak me wel erge zorgen natuurlijk...
Dankjewel voor de aai namens Poef :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door