Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3336435
Vaak zie je bij hemolyse in het bloed dat o.a. Kalium en LDH "vals hoog" worden gemeten: Kalium zit in cellen meer dan erbuiten. als de cellen uit elkaar vallen in het buisje meet je dus een te hoog kalium en dan lijkt het erger dan het is. Bij mensen zie je dat bv ook als het bloedprikken niet vlot gaat en de stuwband er te lang om zit.

Net als PoP zie ik in het lab ook geen aanwijzingen voor een nierprobleem? Die waardes zijn toch goed of zie ik wat over het hoofd?

zou het nog een idee zijn om in de acute zieke fase tijdelijk een commercieel nat dieetvoer te geven dat gericht is op ontlasten van de lever zodat je rustig uit kan zoeken wat je nu verder moet gaan doen? Ik vind die leverwaardes nl wel echt hoog.

bv https://www.medpets.nl/trovet+hld+hepatic+kat/
#3336436
Ze staan op je labouitslag. Ik dacht die net iets te verduidelijken ::)

Goed, bottomline. Je moet gewoon vooral op de lever letten. En dus kijken hoe je er een leverdieet in kan krijgen. De koolhydraten zijn de grootste uitdaging he. Enig idee wat hij zou eten?
Granen zou ik aan een kat niet voeren, zeker geen tarwe. Denk je dat havermout zou lukken? Dat zou toch het beste zijn. Maar als hij dat niet wil en iets anders wel is dat beter dan niets he.

Ik zou wel minder koolhydraat voeren dan bij de honden aangeraden wordt. Ik zou wat meer spier voeren. Want dat blijft voor katten toch erg belangrijk. Anders eten ze toch maar hun eigen spieren op en das nergens goed voor.

En dan mariadistel als supplement ter ondersteuning.
Door - pien -
#3336446
pearlsofpassion schreef:Ze staan op je labouitslag. Ik dacht die net iets te verduidelijken ::)

Goed, bottomline. Je moet gewoon vooral op de lever letten. En dus kijken hoe je er een leverdieet in kan krijgen. De koolhydraten zijn de grootste uitdaging he. Enig idee wat hij zou eten?
Granen zou ik aan een kat niet voeren, zeker geen tarwe. Denk je dat havermout zou lukken? Dat zou toch het beste zijn. Maar als hij dat niet wil en iets anders wel is dat beter dan niets he.

Ik zou wel minder koolhydraat voeren dan bij de honden aangeraden wordt. Ik zou wat meer spier voeren. Want dat blijft voor katten toch erg belangrijk. Anders eten ze toch maar hun eigen spieren op en das nergens goed voor.

En dan mariadistel als supplement ter ondersteuning.
Dankjewel :-* Ik ben keimoe en emotioneel en heb moeite om door de bomen het bos te zien.
Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen? Moet ik een papje ervan maken met geitenmelk? Hij heeft vanavond ook weer 2 kuukjes op dus daar ben ik blij mee :groupwave2:
En ik kan nog iets anders geven qua koolhydraten dan havermout?
Ik zal zeker na het eten het topic over leverproblemen doorlezen :)
Door - pien -
#3336447
Siberienne schreef:Vaak zie je bij hemolyse in het bloed dat o.a. Kalium en LDH "vals hoog" worden gemeten: Kalium zit in cellen meer dan erbuiten. als de cellen uit elkaar vallen in het buisje meet je dus een te hoog kalium en dan lijkt het erger dan het is. Bij mensen zie je dat bv ook als het bloedprikken niet vlot gaat en de stuwband er te lang om zit.

Net als PoP zie ik in het lab ook geen aanwijzingen voor een nierprobleem? Die waardes zijn toch goed of zie ik wat over het hoofd?

zou het nog een idee zijn om in de acute zieke fase tijdelijk een commercieel nat dieetvoer te geven dat gericht is op ontlasten van de lever zodat je rustig uit kan zoeken wat je nu verder moet gaan doen? Ik vind die leverwaardes nl wel echt hoog.

bv https://www.medpets.nl/trovet+hld+hepatic+kat/
Ik denk dat ze dat toch vermoedt omdat hij opknapte na de dialyse en hij een hoge bloeddruk heeft? Ook al kunnen nieren het slechter gaan doen dóor de hoge bloeddruk zei ze.
Laatst gewijzigd door - pien - op ma 26 mar 2018, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3336449
Siberienne schreef:

zou het nog een idee zijn om in de acute zieke fase tijdelijk een commercieel nat dieetvoer te geven dat gericht is op ontlasten van de lever zodat je rustig uit kan zoeken wat je nu verder moet gaan doen? Ik vind die leverwaardes nl wel echt hoog.

bv https://www.medpets.nl/trovet+hld+hepatic+kat/
Ook niet gek gedacht.... ff tijd om eea op een rijtje te krijgen
#3336453
- pien - schreef:Dankjewel :-* Ik ben keimoe en emotioneel en heb moeite om door de bomen het bos te zien.
Ik moet nog even kijken hoe ik dat ga doen? Moet ik een papje ervan maken met geitenmelk? Hij heeft vanavond ook weer 2 kuukjes op dus daar ben ik blij mee :groupwave2:
En ik kan nog iets anders geven qua koolhydraten dan havermout?
Ik zal zeker na het eten het topic over leverproblemen doorlezen :)
Fijn dat hij tenminste eet!
Ik vind het alleen een vreemde conclusie dat hij nierfalen zou hebben omdat hij van een infuus opknapt. Er zijn toch nog een heleboel oorzaken van slecht voelen die beteren bij veel vocht toedienen? Maar ik ben geen DA, en dat bloeddrukverhaal heb ik nooit volledig gesnapt. Maar er is wel een link ja.

Ja, ik zou het heel even opkoken in wat melk. Geitenmelk wordt beter verdragen zegt men... Ik weet niet of je zelf al eens havermoutpap gemaakt hebt? Dat dikt nogal in. ;)
Je kan het ook met bouillon maken, zelfde principe. Of zelfs met wat vlees ( gekookt) onder. Ik geloof dat dat ergens ter wereld wel zo gegeten wordt door mensen ook. Misschien vind hij dat lekkerder?
Ofwel havermoutpannekoekjes bakken, das ook havermout, melk en ei. Moet je alleen zien hoe je het vetarm kan bakken...
Ik weet gewoon niet wat hij lekker zou vinden. Ik merk bij mijn eigen 3 katten dat daar zo'n verschil op zit. Dus wat de ene graag lust vind de ander vies en omgekeerd.

Je kan ook andere koolhydraat voeren als hij dat liever eet. Maar groenten bevatten een stuk minder koolhydraat waardoor hij er meer van zal moeten eten. Tarwe zou ik zeker mijden, ander graan als rijst kan misschien wel. Aardappel en bataat kunnen vast ook.
Je moet kijken wat hij lust he.
Gebruikersavatar
Door pike
#3336468
Laat ik vooropstellen dat ik geen enkele ervaringen heb met katten. Dus ook niet met hun voer laat staan met een leverdieet. Dat is het mijn uitgangspunt ::)

Bak niet leeg eten en veel drinken (en daarmee ook veel plassen) en overgeven (niet eens zo vaak) ken ik van Pike. Het vele drinken heeft te maken met de zieke lever. Het niet bak leegeten en soms overgeven dat had bij Pike ook een duidelijke oorzaak. Hij had een levertumor die tegen de slokdarm aandrukte daar waar die overgaat naar de maag. Daardoor werd de doorgang dichtgedrukt en kon het voedsel niet goed doorstromen naar de maag. Naar mate de tumor groeide werd dat probleem steeds groter. Aanvankelijk hielp het om al zijn eten te pureren. En hem rechtop te houden zodat de zwaartekracht meehielp. Maar op een gegeven moment ging ook dat niet meer. Ook ging hij niet meer slapen waar hij altijd sliep, hij kon zich niet lekker meer oprollen. Hij wou graag languit bij me liggen. Armagnac, die chronische hepatitis heeft en al heel lang torenhoge leverwaardes, heeft geen symptomen.

Het leverdieet voor de hond staat uitgebreid in de bieb:
viewtopic.php?f=11&t=34610
Pike had er geen baat meer bij, hij was al te ver heen :'( Topic hierover:
viewtopic.php?f=8&t=132939&hilit=pike+lever

Armagnac heeft zo'n 1,5 jaar geleden een leverdieet gehad, het leverdieet waar Charmed heel goede ervaring mee heeft gehad. Dat was dit:
50% witvlees, witvis, Hutenkase, eiwit (gekookt ei zonder eigeel)
25% groenten, afwisselen, wortelen, bloemkool, Andijvie en Witlof, (ondersteunend voor de lever zijn de andijvie en witlof het meest, die andere geef ik af en toe ter afwisseling)
25% granen, in de vorm van Macaroni, Quinoa, Havermout en Sweet Patato (die kan je ook afwisselen)

Bij mijn Jakkie hielp het helemaal niets, na 3 maanden streng dieet en behoorlijk afvallen waren de leverwaardes nog veel meer gestegen.

Rood tegenover wit vlees: Na een lange zoektocht ben ik er via een engelstalige site indertijd achtergekomen dat het verschil heel gemakkelijk is. Wit vlees is alle gevogelte, en rood vlees zijn alle zoogdieren. Dus je kan prima kuikentjes geven, maar ook heel goed kip, kalkoen, kwartel, eend, parelhoen en dus ook fazant of patrijs. En dan zal ook duidelijk zijn waarom ik een aversie heb tegen de commerciele leverdieten: ze bevatten rood vlees in de vorm van lam en/of varken. Vooral dat laatste vind ik niks. Bij rood vlees komt bij de vertering meer ammoniak vrij dan bij wit vlees en dat is niet goed voor de lever, even simpel gezegd. Vandaar: wit vlees.

Het is dus niet zo dat je geen eiwitten mag geven. Je moet juist zeer hoogwaardige, goed verteerbare eiwitten voeren. En mager. Kipfilet of kalkoenfilet is mooi mager. Ook witvis zoals kabeljauw, koolvis (die is het goedkoopst), schelvis, skrei kan je gekookt geven. Voor een poes misschien wel lekker? Wat ei betreft kan je een eitje koken en daarvan het eiwit geven. Niet de dooier. Voor honden wordt verder huttenkase gebruikt, magere kwark en dat soort dingen. En veel koolhydraten dus granen of graanvervangers.

Het grote nadeel van het leverdieet vond ik dat het onvoldoende calorieën bevatte (voor mijn hond althans en ik heb dat van meer honden gelezen). Voor een poes valt dat misschien wel mee, ik weet het niet. Hij viel af en niet zo'n klein beetje. Ik ging steeds meer voeren, op een gegeven moment bijna het dubbele van wat hij normaal aan barf at. Toen viel hij niet verder af maar kwam ook niet weer bij aan gewicht. En toen had ik zoiets van: Je voert 4x per dag zodat hij kleine hoeveelheden krijgt, maar nu moet ik zoveel voeren dat de lever evengoed overuren moet maken.

En of koolhydraten goed zijn voor je carnivore poes dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat ze voor een hond ook niks zijn.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt :-\ Als er vragen zijn laat maar horen.
Overigens, de bloedwaarden die ik hiervoor zag staan daaruit kan ik niet afleiden dat er iets aan de nieren mankeert. Die waarden liggen allemaal binnen de referentiewaarden.
Ik wil je veel sterkte wensen met je poes. :-*
#3336485
Bedankt Pike!

Ik zou voor een kat een stuk minder koolhydraten/groenten voeren.
Die kap ik nu even op een hoop. En ik zou zeggen 25-30%? Dat is afgaande op wat een kat normaal mag en kan verdragen. En het feit dat haar eiwitbehoefte hoger ligt dan bij een hond. Dus zou ik iets meer spiervlees of vis geven dan bij een hond.
Door Too
#3336490
Het nierdieet van flin lijkt er erg op, ze is indertijd in overleg met Tannetje tot het volgende gekomen

50% eiwit : gevogelte, witvis, lam, eiwit ( 3% hart/lever en 3%vette vis)
10% groenten : gekookte wortel, mais, bietjes, pompoen
40% gekookte bataat, witte rijst

Mariadistel 1/2 capsule, vitamine E 200IE, eierschaalpoeder, 1/3 Bcomplex-100
Door - pien -
#3336491
pike schreef:Laat ik vooropstellen dat ik geen enkele ervaringen heb met katten. Dus ook niet met hun voer laat staan met een leverdieet. Dat is het mijn uitgangspunt ::)

Bak niet leeg eten en veel drinken (en daarmee ook veel plassen) en overgeven (niet eens zo vaak) ken ik van Pike. Het vele drinken heeft te maken met de zieke lever. Het niet bak leegeten en soms overgeven dat had bij Pike ook een duidelijke oorzaak. Hij had een levertumor die tegen de slokdarm aandrukte daar waar die overgaat naar de maag. Daardoor werd de doorgang dichtgedrukt en kon het voedsel niet goed doorstromen naar de maag. Naar mate de tumor groeide werd dat probleem steeds groter. Aanvankelijk hielp het om al zijn eten te pureren. En hem rechtop te houden zodat de zwaartekracht meehielp. Maar op een gegeven moment ging ook dat niet meer. Ook ging hij niet meer slapen waar hij altijd sliep, hij kon zich niet lekker meer oprollen. Hij wou graag languit bij me liggen. Armagnac, die chronische hepatitis heeft en al heel lang torenhoge leverwaardes, heeft geen symptomen.

Het leverdieet voor de hond staat uitgebreid in de bieb:
viewtopic.php?f=11&t=34610
Pike had er geen baat meer bij, hij was al te ver heen :'( Topic hierover:
viewtopic.php?f=8&t=132939&hilit=pike+lever

Armagnac heeft zo'n 1,5 jaar geleden een leverdieet gehad, het leverdieet waar Charmed heel goede ervaring mee heeft gehad. Dat was dit:
50% witvlees, witvis, Hutenkase, eiwit (gekookt ei zonder eigeel)
25% groenten, afwisselen, wortelen, bloemkool, Andijvie en Witlof, (ondersteunend voor de lever zijn de andijvie en witlof het meest, die andere geef ik af en toe ter afwisseling)
25% granen, in de vorm van Macaroni, Quinoa, Havermout en Sweet Patato (die kan je ook afwisselen)

Bij mijn Jakkie hielp het helemaal niets, na 3 maanden streng dieet en behoorlijk afvallen waren de leverwaardes nog veel meer gestegen.

Rood tegenover wit vlees: Na een lange zoektocht ben ik er via een engelstalige site indertijd achtergekomen dat het verschil heel gemakkelijk is. Wit vlees is alle gevogelte, en rood vlees zijn alle zoogdieren. Dus je kan prima kuikentjes geven, maar ook heel goed kip, kalkoen, kwartel, eend, parelhoen en dus ook fazant of patrijs. En dan zal ook duidelijk zijn waarom ik een aversie heb tegen de commerciele leverdieten: ze bevatten rood vlees in de vorm van lam en/of varken. Vooral dat laatste vind ik niks. Bij rood vlees komt bij de vertering meer ammoniak vrij dan bij wit vlees en dat is niet goed voor de lever, even simpel gezegd. Vandaar: wit vlees.

Het is dus niet zo dat je geen eiwitten mag geven. Je moet juist zeer hoogwaardige, goed verteerbare eiwitten voeren. En mager. Kipfilet of kalkoenfilet is mooi mager. Ook witvis zoals kabeljauw, koolvis (die is het goedkoopst), schelvis, skrei kan je gekookt geven. Voor een poes misschien wel lekker? Wat ei betreft kan je een eitje koken en daarvan het eiwit geven. Niet de dooier. Voor honden wordt verder huttenkase gebruikt, magere kwark en dat soort dingen. En veel koolhydraten dus granen of graanvervangers.

Het grote nadeel van het leverdieet vond ik dat het onvoldoende calorieën bevatte (voor mijn hond althans en ik heb dat van meer honden gelezen). Voor een poes valt dat misschien wel mee, ik weet het niet. Hij viel af en niet zo'n klein beetje. Ik ging steeds meer voeren, op een gegeven moment bijna het dubbele van wat hij normaal aan barf at. Toen viel hij niet verder af maar kwam ook niet weer bij aan gewicht. En toen had ik zoiets van: Je voert 4x per dag zodat hij kleine hoeveelheden krijgt, maar nu moet ik zoveel voeren dat de lever evengoed overuren moet maken.

En of koolhydraten goed zijn voor je carnivore poes dat weet ik ook niet. Ik weet wel dat ze voor een hond ook niks zijn.

Ik weet niet of je hier wat aan hebt :-\ Als er vragen zijn laat maar horen.
Overigens, de bloedwaarden die ik hiervoor zag staan daaruit kan ik niet afleiden dat er iets aan de nieren mankeert. Die waarden liggen allemaal binnen de referentiewaarden.
Ik wil je veel sterkte wensen met je poes. :-*
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg!
Ik ga studeren op alle tips en aanpassen voor Poef en dan duimen dat 'ie 't eet.
Door - pien -
#3336494
Too schreef:Het nierdieet van flin lijkt er erg op, ze is indertijd in overleg met Tannetje tot het volgende gekomen

50% eiwit : gevogelte, witvis, lam, eiwit ( 3% hart/lever en 3%vette vis)
10% groenten : gekookte wortel, mais, bietjes, pompoen
40% gekookte bataat, witte rijst

Mariadistel 1/2 capsule, vitamine E 200IE, eierschaalpoeder, 1/3 Bcomplex-100
Lam is toch rood vlees? Of verschillen daar de meningen over?

Is die Mariadistel maar in 1 sterkte/hoeveelheid per capsule te koop?
En hoeveel % zou ik dan voeren? Of is dat een beetje uitzoeken?
Door Too
#3336499
Hoeveel weet ik niet precies...zoveel als je er in krijgt ;)
Ik las dat ze Mio net als Pike wel 4x daags eten aanbood

Ja ..lam stond er echt bij, knijn zag ik ook ergens staan maar dan wel tam/gekweekt konijn
Maar er is ook met louter vogels best een hoop te variëren

Edit : zie pike's tekst... zij heeft het verschil tussen rood en witvlees recent uitvoerig onderzocht
Door - pien -
#3336532
Reactie van Jyoti:
Voeding: in eerste instantie is het belangrijker dat hij eet dan wat. De waarden zijn nog niet zo slecht dat het verder direct aangepast moet worden.
Dus eerst verder onderzoek en als duidelijk is wat er precies speelt, dan kan de voeding daarop aangepast worden.

Toch een dikkenaaldbiopt in Utrecht? Of nog een keer bloedonderzoek (staat voor a.s. vrijdag gepland). Moeilijk...

Kan het ook niet 'gewoon' ouderdom zijn?
Too schreef:Hoeveel weet ik niet precies...zoveel als je er in krijgt ;)
Ik las dat ze Mio net als Pike wel 4x daags eten aanbood

Ja ..lam stond er echt bij, knijn zag ik ook ergens staan maar dan wel tam/gekweekt konijn
Maar er is ook met louter vogels best een hoop te variëren

Edit : zie pike's tekst... zij heeft het verschil tussen rood en witvlees recent uitvoerig onderzocht
Ja, en bij pike is lam rood vlees.
Door - pien -
#3336553
Net contact gehad met de da: ik blijf alleen kuikentjes voeren en doe z'n medicijn (bloeddrukverlager) in een klein prakje kvv met een 'likje blik' zodat het zéker naar binnen gaat.
Volgende dinsdag dan bloeddruk meten en als die omlaag is heeft verder bloedonderzoek zin.

Zo gauw ik meer weet mag ik Anneke van Jyoti weer om advies vragen :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door